18 van de 18
« Eerste  < Vorige 16 17 18
   
Koen’s BX 14 Deauville - terug van weggeweest op CiFo
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 21 augustus 2016 01:21 PM
  [ # 256 ]

In m’n vorige berichtje vergeten aan te stippen: de koelvin gaat rap aan sinds enige tijd. Eerst ging de koelvin eigenlijk amper aan, maar nu komt het geregeld voor dat de fan al aan gaat na kort stilstaan bij het stoplicht, ondanks dat ik dan nog niet lang onderweg ben. Rijden op lage snelheid en stilstaan zijn plots redenen om aan te gaan - ook bij het naderen van het ICCCR kampeerterrein ging de fan geregeld even aan. Geen aan/uit/aan/uit gelukkig, maar toch niet helemaal vertrouwd.
Gisteren een rit van anderhalf uur gemaakt, hoofdzakelijk snelweg, ongeveer 120km in totaal. Na de rit even aan de motorkap gevoeld, leek mij koeler dan hoort na zo’n lange rit.
Wat mij eerder al opviel was dat de kachel niet helemaal lekker werkte, de temperatuur schommelde nogal. Dit was tijdens de vakantie in Tsjechië, dus al enige tijd terug.
Er gaan geen over-verhittingslampjes branden, en het peil van de kvs is in orde. Koppakking is pas vervangen, kop was vlak, geen scheuren in het blok of de kop. Mijn idee is dus dat de thermostaat niet goed meer is, en dat het thermocontact van de koelvin niet goed meer is. Kan iemand hierover een beetje meedenken?
En als het inderdaad de thermostaat is, welke moet ik dan bestellen? Ik zie er met huis, zonder huis, 82 graden, 89 graden, en dat allemaal terwijl ik op kenteken zoek.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 21 augustus 2016 03:24 PM
  [ # 257 ]

Ik had dat ook bij mijn 1400 TU in de zomer, het leek erger te worden gedurende mijn bezit en ook het vervangen van de radiateur heeft niet geholpen. Maar verder nooit problemen met oververhitting gehad. Ik had een thermostaat zonder geïntegreerd huis en een 89 graden. Het valt vooral op omdat de fan van een 1400 maar 1 snelheid heeft terwijl de fan van een 1600 of 1900 meer onopvallend zijn werk doet met de lagere van zijn twee snelheden.
Ik denk dat het zo hoort. Ze lopen gewoon snel warm. Thermocontact kun je voor de gein eens vervangen, zijn niet duur. Of doormeten en de waarden vergelijken met een exemplaar van een andere 1400TU.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 21 augustus 2016 09:05 PM
  [ # 258 ]

Ah, top, dan ga ik me niet al te veel zorgen maken. Het kost geen drol, en op zich mag het na 23 jaar sowieso wel vervangen worden dan.

Kennelijk wel iets te vroeg gejuicht - ik dacht dat m’n garage gewoon te weinig kvs in het systeem gedaan had, dus ik heb voor de ICCCR 300ml bij gevuld. Op de ICCCR leek dat nog gewoon op niveau te zijn, behalve wat ik er teveel in had gedaan (tot de rand gevuld). Nu lijkt het niveau echter toch weer flink gedaald te zijn. Halve liter in een half jaar kan nog wel, maar per 500km gaat me wel ver. Ik ga de auto dus van de week eerst maar eens goed ontluchten, en als ik dan nog daling zie even het systeem af laten persen om een lek te ontdekken. Geen witte rook, geen sludge, geen olie op de kvs, geen rare geur in de auto en ook geen natte bekleding - waar blijft het water dan wel?!

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 21 augustus 2016 09:26 PM
  [ # 259 ]

Als ik alles hier goed gelezen heb, lijkt het mij een gevalletje luchtbel in het systeem.

Als ik het goed weet, zijn er 3 ontluchtingspunten.

1 op de radiateur. 1 op het thermostaathuis en 1 in het slangenstelsel naar het interieur.

Hoe ontluchten:

Auto op een vlakke ondergrond.
Alle 3 de ontluchtingsnippels open draaien.
Koelvloeistof bijvullen tot aan de rand.
Als allereerste komt er KVS uit de nippel van de radiateur.
Die kan dan worden dichtgedraaid.
Daarna komt er KVS uit de nippel op het thermostaathuis. Als er geen luchtbellen meer komen kan ook deze worden dichtgedraaid.
Als derde komt er KVS uit de nippel in de verwarmingsslangen naar het interieur. Als ook hier geen luchtbellen meer inzitten, kan ook deze nippel worden dichtgedraaid.
Tussen de bedrijven door telkens KVS bijvullen tot aan de rand.
Daarna pas de motor starten zonder vuldop op de radiateur.
Tussendoor zal er misschien nog KVS bijgevuld moeten worden.
Als de fan aanslaat en de KVS op het juiste niveau is kan de dop op de radiateur worden gedraaid.

Succes

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 21 augustus 2016 09:28 PM
  [ # 260 ]

En niet te lang mee wachten, een luchtbel in het systeem zorgt al snel voor oververhitting.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 21 augustus 2016 11:11 PM
  [ # 261 ]

Ontluchten dus met motor uit en de kachel op warm, en telkens 1 nippel extra sluiten.

De nippels bij de kachelradiateur en op het thermostaathuis ken ik ondertussen, maar Waar vind ik de nippel op de radiator? Zit hier helaas zonder vraagbaak en Haynes bij m’n vriendin, en ik moet de auto morgen toch wel 150km naar huis sturen dus zou graag morgen ontluchten.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 22 augustus 2016 01:04 AM
  [ # 262 ]

Het ontluchtpunt op de radiator is een vrij grote schroefdop bovenop.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 augustus 2016 12:47 PM
  [ # 263 ]

De juiste vulhoogte bij een BX is ongeveer tot zo’n 5 centimeter onder de rand van de vulhals. Je moet de hoogte van de radiateur aanhouden, zeker niet de sluitrand waar de vuldop op zit! Overvullen leidt altijd tot koelvloeistof verlies.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 28 mei 2019 09:42 AM
  [ # 264 ]

ahh Is het alweer bijna 3 jaar terug sinds mijn laatste bericht hier?! Wauw, de tijd gaat snel!
Even het stof eraf blazen…

Even bijpraten!

De auto is nog altijd in mijn bezit, en ik ben er nog altijd heel blij mee. De teller staat inmiddels op 254dkm.

- Het TZI interieur zit er nu helemaal in, dus de bank matcht de voorstoelen.
- De koppeling is vervangen, met een nieuwe krukaskeerring erbij. Olielekkages zijn nu helemaal weg.
- KVS blijft nu binnen, het was dus inderdaad een luchtbel.

Dingen die wat minder zijn:
- Voorste hoogteregelaar is niet helemaal lekker, tijd voor een schoonmaak beurt.
- Lampjes op het dashboard vertonen kuren: op contact gaat een aantal lampjes niet aan (KVS, olie) of soms niet aan (LHM druk en STOP). Het zijn in goede BX traditie wel enkel de lampjes die vreemd doen, en als ‘ie warm is gaat alles wel keurig branden.

Een van de redenen dat ik gestopt was hier op het forum was dat ik weer last kreeg van wat oude kwaaltjes vanwege stress e.d. Sinds de zomer van 2017 heb ik echter een nieuwe baan, met bijbehorende salarisverhoging, en merk ik dat het allemaal wat soepeler gaat, waardoor ik nu ook weer dit soort dingen op kan pakken. Afgezien van de rust in m’n hoofd houdt het ook in dat het budget groter is geworden, waardoor zaken wat makkelijker geregeld zijn. Ik heb dan dus nu ook nieuwe raamgeleiders aangeschaft bij Chevronic op Citromobile, die vielen eerder buiten mijn budget en ik had weinig zin om elektrische ramen in te bouwen als de geleiders na een paar jaar weer vervangen zouden moeten worden.

Afgelopen weekend dus met m’n schoonvader aan de slag gegaan om de raamgeleiders te vervangen en ein-de-lijk de elektrische ramen en CV in de wagen te zetten (jazeker, nog steeds de set die ik bijna 3 jaar terug van Gert overgenomen heb). De nieuwe geleiders zitten er nu op, en in 3 van de 4 deuren zitten de motoren voor de ramen, de actuators voor de sloten en de nieuwe sloten ingebouwd - alleen de bestuurdersdeur nog. De kabelboom moet er nog in, maar dat is ook meteen een lastig punt: de kabelhoezen voor doorvoer vanuit de B stijl naar de deur ontbreken (er zitten enkel resten van de hoezen voor de voorportieren op de boom), en de doorvoer naar de achterklep is een raadsel (ik snap sowieso niet waar de kabels naartoe moeten, laat staan hoe ik ze waterdicht de klep in krijg). De kabelhoezen zijn nieuw niet meer verkrijgbaar, en ook de bekende Wix site heeft ze niet meer op voorraad. Is er een andere manier om dit waterdicht te krijgen? Of heeft iemand nog van deze hoezen liggen?

Ik wil de ramen graag gerepareerd hebben zodat de auto op tijd klaar is voor ‘de grote dag’ - ik ga namelijk op 10 augustus dit jaar trouwen, en de BX moet de trouwauto zijn. Voorwaarde die mijn verloofde heeft gesteld is dat de ramen dan open moeten kunnen…

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 15 juni 2019 09:14 PM
  [ # 265 ]

Hallo,
Even een hart onder de riem steken: leuk idee om in een BX te trouwen, wel een hele vervelende en moeilijke klus met de CV en raamgeleidingen. Succes! Ik kan je helaas niet helpen.
Wim

Profiel  
 
 
18 van de 18
« Eerste  < Vorige 16 17 18
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook