2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Intercooler op cx turbo 1
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 augustus 2016 01:41 PM
  [ # 16 ]

De koppeling is gelijk aan de SM. De 178PK van de SM kan die makkelijk aan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 23 augustus 2016 02:32 PM
  [ # 17 ]

Ik vind mijn auto opeens zoveel stoerder nu ik weet dat er een SM-onderdeel in zit cool hmm

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2016 09:39 AM
  [ # 18 ]

Haha Laughing

Op de autobahn loopt mijn CX vaak erg zuinig, en ja dat doe je maar weinig.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 augustus 2016 10:15 AM
  [ # 19 ]
break23m schreef:

Ik vind mijn auto opeens zoveel stoerder nu ik weet dat er een SM-onderdeel in zit cool hmm

Bijna. De motor draait de andere kant op dus de drukgroep is niet uitwisselbaar. (past wel….)
Koppelingsplaat wel.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 24 augustus 2016 01:10 PM
  [ # 20 ]

De turbo 2 heeft een iets lagere turbodruk om hetzelfde vermogen te maken als een turbo 1. Hogere compressie en intercooler hebben dus wel enig effect.

Het is alweer een tijd geleden, maar ik meen dat reeds bij de eerste installatie van de VEMS de rens van de koppelling werd bereikt. Toen moest de turbodruk in het middengebied beperkt worden om hem niet te laten slippen. Ik weet eigenlijk niet meer hoeveel koppel dat toen was maar ik meen dat hij toen rond de 220pk maakte.

Die zeldzame slang valt te vervangen met een paar tuningsdeeltjes. Ik moet zeggen dat als ik een intercooler op een turbo 1 zou maken, ik dat nu anders zou oplossen. De standaard gti turbo 2 intercooler, daarzo helemaal onderaan de neus is mij echt veel te kwetsbaar. Ik heb in de laatste incarnatie van de SV een gti radiateur gebruikt en die een paar cm naar de bestuurderskant van de wagen verschoven (koelslangen daarop aangepast). Daarvoor kwam een fan van een C5 en daarvoor een flinke double pass intercooler. Doordat de radiateur een stukje naar links verschoven was kon ik hele korte slangen naar turbo en inlaatspruitstuk plaatsen. Deze intercooler is uiteraard veel groter dan de originele, en dat helpt uiteraard altijd met het verbruik en het vermogen. Kortere buizen met minder bochten en een efficientere route helpen natuurlijk ook. Plus natuurlijk het extra voordeel dat de intercooler dan niet meer op zo’n kwetsbare plek zit. Ruimte voor een airco radiateur wordt dan wel krap. Denk niet dat dat nog gaat.

Intercooler was er geloof ik zo een.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 augustus 2016 09:02 PM
  [ # 21 ]

Had je het vermogen niet teruggeschroefd naar rond de 270 pk toen de koppeling door ging?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 24 augustus 2016 09:06 PM
  [ # 22 ]
bogaard77 schreef:

De koppeling is gelijk aan de SM. De 178PK van de SM kan die makkelijk aan.

Correctie, dat is ie niet Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 25 augustus 2016 03:22 PM
  [ # 23 ]

Ik heb drie verschillende koppellingen gehad. De originele moest begrensd worden op 350Nm dacht ik. Nr 2 was de paddle koppelling. Die trok de volgende opvoer stap maar iets van 2000km, daarna redde die de toenmalige 450Nm oid niet meer. (dat was de 270pk incarnatie) Koppelling nr. 3 is een dubbelplaats van sachs performance die ze garanderen tot iets van 700Nm, en die heeft de 580Nm die de laatste incarnatie had ook prima aangekund.

Ik vermoed dat het best lastig is om 350Nm met de originele injectie/ontsteking te maken. De turbodruk moet dan zo ver opgeschroefd worden dat de injectoren niet meer groot genoeg zijn om zelfs bij 100% duty cycle voldoende brandstof te leveren voor max vermogen. Ik denk dat de originele koppelling voldoende is voor alles wat je met de originele motormanagement zou kunnen bereiken. Logischerwijs slijt een koppelling wel harder bij 350Nm dan bij 290Nm (origineel), maar ja dat heb je altijd bij tuning. Als je onderdelen zwaarder belast gaan ze eerder stuk, daar helpt niets tegen.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook