Kortstondig snerpend geluid C4 2006 1,6HDi
LTC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 11-01-2014

Gepost: 01 juli 2016 09:12 PM

Wie weet de oorzaak van een raar, snerpend geluid:
Het laat zich het best beschrijven als het geluid van een stuk blik dat wordt doorgezaagd met een elektrische zaag. Het komt onder de motorkap vandaan en wel uit de buurt van de dynamo (stationair draaiende motor, koppeling niet ingedrukt, auto op handrem). Het is zeer luid (op staat kijkt iedereen om).
Het treedt uitsluitend ’s morgens op, met koude motor. Het duurt ca. 30 seconden en sterft dan langzaam (gedurende 2a3 sec) weg alsof je de volumeknop op zacht draait.
Het verdwijnt sneller als je beetje (of een dot) gas geeft. Daarna treedt het de hele dag niet meer op. Ook niet bij het starten in de middag met koude motor. Het trad een jaar geleden ook regelmatig op. Daarna een half jaar geen last gehad. Het treedt soms op dan weer om de dag dan weer een week niet. Als het geluid er is en ik zet de airco aan dan verandert het geluid niet.
Ik weet eigenlijk niet of het geluid evenredig varieert met het toerental. De eerstvolgende keer zal ik dat testen.
Motor: 1.6 HDi 110 DV6TED4 230.000km
Dank voor jullie reactie, Loe

C4 2006 1.6HDi 230.000km

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 02 juli 2016 10:43 AM
  [ # 1 ]

of je multiriem is versleten, vroeger noemde we het de V-snaar, nu zijn het eigenlijk 6 v-snaren naast elkaar Mr. Green  ook kan het zijn dat de automatische spanner een beetje slap is geworden.
dus kijk even met een zaklamp naar de binnenkant van de riem, om te kijken of er geen scheurtjes of hapjes uit de V groeven zijn.
als het zo is deze dus vervangen, gezien je km stand, je drukrol ook laten vervangen.ben je gelijk een mijer lichter.
je vind de riem aan de voorkant van het blok, daar waar ook de dynamo zit.
kijk ook even naar je niveau van je stuurbekrachtiging, als ddeze laag is gaat de pomp zwaar draaien, deze wordt ook door deze riem aangedreven.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 juli 2016 10:59 AM
  [ # 2 ]

Of de poelie van die multiriem is versleten. Dwz de rubber ring die de twee delen aan elkaar houdt is losgekomen….(ga ik er wel even vanuit dat deze uitvoering op de C4 gebruikt wordt). Je kunt dit controleren door een witte streep dwars over de poelie te zetten, van het hart naar buiten. Dan een aantal keer starten tot je het geluid gehoord hebt en dan checken of de streep nog 1 geheel is of dat de buitenrand verplaatst is t.o.v. het hart van de poelie

Profiel  
 
LTC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 11-01-2014

Gepost: 02 juli 2016 11:58 PM
  [ # 3 ]

Dank voor jullie tips. De multiriem ziet er nog prima uit en staat strak. Oliepeil stuurbekrachtiging is OK. Ik vermoed dat je (furriegurrie) de poelie bedoelt die aan de krukas zit. In mijn C4 zit een “single pulley” (0515T3 en geen 0515V8).
Ik denk overigens niet dat het de multiriem is; het geluid is nl. niet “gierend” maar meer rammelend (blikkerig).

C4 2006 1.6HDi 230.000km

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 juli 2016 11:07 AM
  [ # 4 ]

Nou het is naarmijn idee geen mechanische storing, want dan zou je het blijven horen,  Is het niet gewoon je dynamo zelf?  Of de magneetkopeling van je airco, je zou de multiriem eraf kunnen halen, en hem dan starten, is het geluid nu weg, dan weet je in iedergeval waar je het moet zoeken,  Als de riem eraf is dan kan je ook gelijk voelen of de poulies nog soepel draaien, 
De motor start wel makkelijk, dus de accu is goed? Dus niet dat ie maar net start, want als de accu op zijn eind is, en de motor slaat aan, dan moet de dynamo alle zijlen bij zetten, om de accu weer te stabiliseren, heb je hier bij dan ook nog even genoeg assersoires aan staan,
Een laatste wat ik nog kan bedenken, dat is dat de vervroeging van je diesel niet meer werkt, want ja dat geeft natuurlijk wel die omgedraaide gezichten,  het geluid van een echt oude diesel, in combinatie met een blik schuddende spijkers,  ja schoot me in eens te binnen, ook diesels vervroegen, kijk op de pomp of alles nog werkt, vroeger zat er gewoon een trek kabeltje op, maar dat zal niet meer zo zijn,

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 juli 2016 11:19 AM
  [ # 5 ]

Maar ltc, dan kijken de mensen niet om, dan is de hele straat s,ochtents wakker,  Mr. Green dus je buren kunnen je wel dan gun

Profiel  
 
LTC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 11-01-2014

Gepost: 03 juli 2016 08:51 PM
  [ # 6 ]

Dank voor de reactie.
Nog wat aanvullende informatie: De multiriem is van het ‘stretch’ type, dus niet heel makkelijk te verwijderen. Bij stationair draaien treedt het geluid soms op (en dan uitsluitend bij koude motor); bij beetje gas geven verdwijnt het direct.
Nu merkte ik dat als ik (bij motor uit) op 1 van de afdekkapjes van de distributie tik (zowel de bovenste als de onderste) dat dan een soortgelijk (blikkerig) geluid optreedt. Dus als hij weer lawaai maakt zal ik dat verder onderzoeken. Resonantie? En stethoscoop bij de hand houden.
Zou het ook de distributieketting (-spanner) kunnen zijn van de nokkenassen?

C4 2006 1.6HDi 230.000km

Profiel  
 
LTC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 11-01-2014

Gepost: 28 juli 2016 07:27 PM
  [ # 7 ]

update:
tot op heden heeft het probleem zich niet meer voorgedaan, dus ik heb geen annvullende metingen kunnen doen. Zat nog te denken: Zou het kunnen zijn dat er “iets” onder in de kap van de distributieriem ligt dat heel soms wordt meegenomen met de riem?

C4 2006 1.6HDi 230.000km

Profiel  
 
LTC
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 11-01-2014

Gepost: 24 september 2016 03:16 PM
  [ # 8 ]

Onlangs trad eindelijk weer “het” geluid op. Juist lang genoeg om met de stethoscoop te luisteren. Het was zeker niet de distributie en vermoedelijk wel de dynamo. Ondertussen weet ik dat er een vrijloop zit in de poelie van de dynamo en die is nu verdacht. Het filmpje dat ik op youtube vond (http://www.youtube.com/watch?v=Cjz06OtJnlU) onderschrijft dat: het is het zelfde geluid. Ondertussen tools besteld: ‘Alternator Clutch Free Wheels Pulley Removal Tool’, een M10-veeltand en een Lisle 59370 Stretch Belt Remover/Installer. En de nieuwe onderdelen: riem, nieuwe looprol (die zou het ook kunnen zijn) en dus de nieuwe dynamovrijloop. En na vervanging maar hopen dat het geluid definitief weg is! Dank voor alle adviezen.

C4 2006 1.6HDi 230.000km

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook