1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
2CV Electrique
Gepost: 08 januari 2013 01:19 AM

van de voorpagina

Fluistereenden

Zonder de koppeling aan te raken rijd ik weg. Een lichte schok en dan gaat het opvallend soepel verder. En door. Zonder te schakelen. Zonder horten of stoten. Voorzichtig. Het is donker. Onbekende stad, vreemde auto, avondspits. Geen ideale omstandigheden om iets nieuws te proberen, maar wat ben ik blij dat ik hier nu zit. ‘Even afstand houden en dan vol op het gaspedaal.’ We schieten vooruit. Back to the future. In een fluistereend.

Geen Delorean, geen deeltjesversneller. Een ordinaire Deux Chevaux. Een Eend. Niet zomaar een Eend natuurlijk. Nee, dit is een Transat, een speciale serie in wit met blauwe belijning. Op zich al een opvallende verschijning, maar bij het exemplaar van Leen de Bodt zit de grootste verrassing onder de motorkap. Geen luchtgekoeld tweecilindertje, maar een flinke elektromotor. Geen wirwar van kartonnen verwarmingsslangen, maar een ordelijke spaghetti van uit de kluiten gewassen oranje stroomkabels. En daar bovenop misschien wel het belangrijkste onderdeel, de zwarte doos, de regeleenheid.

Voor ons rijdt Ruben Stern in zijn Eendje. Twee decennia ouder, maar net zo innovatief als deze. De eerste twee in serie gebouwde volledig elektrisch aangedreven eenden. De hele mallemolen van de RDW is doorlopen en de gebruikte techniek is erkend als een serieproduct. Een doorbraak in Nederland. Erkenning voor de makers, die de bureaucratie en de barrière van de internationale regelgeving voor lief namen om hun droom te verwezenlijken. Een elektrische Eend. Al het goede van de Deux Chevaux onder een vette laag toekomstmuziek.

Het resultaat mag er zijn. De vele mappen met documentatie, berekeningen en argumentatie, de zenuwslopende keuring en het lange wachten zijn bekroond met twee verse kentekens. En het staat er echt op, “Brandstof: Elektriciteit”. De taalkundige misser die dit met zich meebrengt zien we voor een keer door de vingers, hetgeen de oprichters van Traction Electrique (Leen de Bodt, Ruben Stern en Jos van Oosten) hier hebben gepresteerd is ongekend.

Ik zal het meteen al toegeven, ik was sceptisch. Ik houd van de Eend. Het ongekende veercomfort, het hangen in de bochten, het klapperen van de carrosseriedelen. Het ongegeneerd uren gierend volgas rijden. Wat blijft daarvan over als je het hart eruit snijdt? Als je dat heerlijke fluitende tweecilinder boxertje vervangt door een zielloos elektrisch apparaat? Nou, meer dan je denkt.

Goed, het vibreert allemaal wat minder. Horen en zien vergaat je niet langer zodra je het gaspedaal beroert, maar wie denkt dat zo’n fluistereend in alle stilte zijn werk doet, heeft het mis. De originele versnellingsbak bleef behouden en blijkt op zichzelf een groot deel van het karakteristieke jankende Deux Chevaux geluid te produceren. De deuren kieren als vanouds, de raampjes slaan op hun eigen tempo open en dicht en het geklapper van de onovertroffen wielophanging is nog altijd aanwezig. En dat motortje, tja, weet je, de gretigheid waarmee dit batterijspeeltje aan het gaspedaal hangt, is zo verslavend dat je het bijna zou vergeten.

Willen we er een? Ja en nee. Ja, want het concept is geniaal. In zijn eenvoud misschien, maar niet in de laatste plaats in de tot in de details doorgedreven uitvoering. De originele brandstofmeter die desgewenst de staat van het accupakket doorgeeft is er daar maar een van. Het werkt en het werkt goed en overtuigend. Toch ook een nee. Mijn ratio spreekt me tegen, maar mijn hart blijft toch hunkeren naar dat benzineluchtje. De oliedampen en het geraas. Het geeft meteen aan hoe persoonlijk een dergelijke keuze is. Eigenlijk wil ik helemaal niet kiezen tussen het origineel en de toekomst. Doe ze maar alle twee.

Meer informatie vind je op de websites van 2CV Electrique en Traction Electrique.

tekst: graddus, foto: CitroenAZU

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 08 januari 2013 09:40 AM
  [ # 1 ]

Leuk stuk Marc!
Zijn de heren nu van plan om elektrische eenden in een soort van serieproductie te gaan bouwen? Of blijft het bij een incidentele 2CV op prik?

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 08 januari 2013 09:46 AM
  [ # 2 ]

Er wordt hardop gesproken over een kleine serie verspreid over een langere termijn. Op dit moment zijn er onderhandelingen gaande over de levering van geelektrificeerde HY’s, wordt er gewerkt aan een DS en zelfs gedroomd over een zoevende Traction. De goedkeuring van het gebruikte principe geeft vele mogelijkheden.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 08 januari 2013 10:01 AM
  [ # 3 ]
graddus schreef:

... en zelfs gedroomd over een zoevende Traction.

Cool

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Gepost: 08 januari 2013 12:00 PM
  [ # 4 ]

Leuk Marc!

Ja ze rijden verbluffend fijn!

Dit stond net in mijn mail;

De Corridor 21e, Breukelen 10:00 tot 14:00

 

Presentatie Traction Électrique

Openbaar · Door Jos van Oosten, Leen de Bodt en Ruben Stern


Op zaterdag 12 januari houden we een open dag. In Breukelen, op De Corridor 21e, zullen we in gaan op al uw vragen en heeft u de gelegenheid een proefrit te maken in één van onze elektrische 2CV’s.
De koffie staat klaar vanaf tien uur. Rond twee uur willen we afronden.
Naast de mogelijkheid om proef te rijden, zullen we proberen zoveel als mogelijk in te gaan op al uw vragen omtrent de techniek, het rijden en laden, prijzen, financieringsmogelijkheden en alles wat u verder wilt weten.

U bent van harte welkom!

Graag willen we vooraf kunnen inschatten hoeveel mensen er komen. Stuur daarom een mail naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) met de melding van uw komst en het aantal personen dat met u mee komt.

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 09 januari 2013 03:38 PM
  [ # 5 ]

Erg leuk. Lijkt me fantastisch, een auto die het imago “oude wagen” in z’n eend-je inhoud geeft uitvoeren met moderne techniek. Enig idee van de prestaties van het geheel? Range? Kan ‘t opladen aan moderne palen?

Profiel  
 
Gepost: 09 januari 2013 05:17 PM
  [ # 6 ]

Een snel overzicht van de prestaties vind je hier. Verder kun je bij TractionElectrique natuurlijk alles vinden/vragen.

Profiel  
 
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397
Geregistreerd: 19-01-2005

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 11 januari 2013 03:31 PM
  [ # 7 ]

Top idee, het enige nadeel lijkt me de actieradius maar verder niets dan lof.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 12 januari 2013 08:58 PM
  [ # 8 ]

Ik ben vanochtend naar de presentatie en demonstratie van Traction Électrique geweest.
Gedreven mannen, goed concept. Mooie afwerking.
Eenden rijden. Ze zijn nu bezig met DS en HY. De laatste voor marktkooplieden en beurzenstands.

Heb daarna in een van de eenden mogen rijden (de AZAM). Rijdt als een speer, heel rustig, remt enorm goed af op de motor (bijremmen is haast niet nodig als je anticipeert) en ligt als een blok op de weg. Dikke grijzen van iedereen die ermee reed.
Op de terugweg zat ik te filosoferen om er een CX mee uit te rusten. Dat wordt pas echt zoeven!

Volgens mij is het een perfect concept voor in de Randstad, waar de afstanden klein zijn.\Voor 90% van het gebruik zal de actieradius dan voldoende zijn.
Voor hier in de Achterhoek, waar we meer kilometers moeten afleggen, wordt de investering in accu’s wel heel groot.
Maar het is altijd een auto voor erbij. Voor langere afstanden moet je het voorlopig fossiel blijven doen.

Toch, prima dat dit pionierswerk plaatsvindt. Wie weet hoe snel het zal gaan?

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 31 januari 2013 10:42 PM
  [ # 9 ]

Volgens het artikel in de C.E. rijden die Eenden alleen maar in de 3e en 4e versnelling, dat lijkt mij wel een hele belasting voor die versnellingsbakken. Rolling Eyes

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5162
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 31 januari 2013 11:26 PM
  [ # 10 ]

Voor de versnellingsbak is het met name een grote belasting wanneer je in de eerste of tweede versnelling rijdt. Je belast de koppeling zwaar als je in een te hoge versnelling optrekt, maar daar heb je met een elektromotor geen last van.

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 01 februari 2013 06:28 AM
  [ # 11 ]

Als je in de 3e/4e versnelling op kan trekken met gierende banden, laat die motor wel een heel groot koppel los op de koppeling en bak. Maar het gebeurt wel met een stuk minder trillingen, dat scheelt ook.

Overigens lijkt mij een HY op electromotor wel een goed idee. Met verbrandingsmotor zorgen die dingen voor een enorme bak herrie in het interieur. Op elektriek zal dat een stuk minder zijn. En je hebt heel veel ruimte voor de accu’s.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 05 oktober 2016 05:29 PM
  [ # 12 ]

van de voorpagina

Win gratis rondrit in een 2CV Electrique

Op zaterdag 22 oktober a.s. is de najaarsmeeting van Citroën-Forum.nl bij Leen APK in Gouda. ’s Middags rijden we een mooie toertocht door het Groene Hart. Ben jij de beste testpiloot van het forum? Dan kun je een gratis rondrit in een 2CV Electrique winnen en je testverslag op de voorpagina geplaatst zien!

De 9e najaarsmeeting van Citroën-Forum.nl is op zaterdag 22 oktober. Om 10 uur worden we met een kop koffie ontvangen bij Leen APK. Heidi en Leen verzorgen ook een rondleiding, waarin ze vertellen over de elektrisch aangedreven Citroën-klassiekers die Leen APK in samenwerking met Traction Electrique verkoopt, verhuurt en onderhoudt. Om 12 uur beginnen we een mooie toertocht door het Groene Hart.

Die toertocht kun jij gratis in een 2CV Electrique maken. Je rijdt dan samen met Heidi of Leen en bestuurt de e-Eend afwisselend met een van hen. Zo kun je onderweg nog meer te weten komen over dit bijzondere voertuig en heb je tijd om foto’s en notities te maken. Is er wat veranderd sinds de introductie in 2012? Is dit het klassiekerrijden van de toekomst? Voor jouw testverslag wordt een ereplaats op onze voorpagina vrijgemaakt.

Hoe kun je deze elektriserende toertocht winnen? Beschrijf uiterlijk op zaterdag 15 oktober in dit topic waarom jij de beste testpiloot bent. Gebruik daarbij foto’s en plaats, om je echt te onderscheiden, ook een YouTube-filmpje in je bericht. De Evenementencommissie beoordeelt de inzendingen zowel op de inhoud als op de vorm, dus maak er wat creatiefs van. O ja, schrijf je hier ook even in voor de najaarsmeeting zelf, want hoe kun je deze testrit maken als je niet naar Gouda komt?

tekst: Evenementencommissie, foto’s: Traction Electrique

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 05 oktober 2016 08:52 PM
  [ # 13 ]

Prachtige openingsfoto!

Profiel  
 
Gepost: 05 oktober 2016 09:02 PM
  [ # 14 ]

Fijn, dank!
Het was een ‘shoot’ in Noord-Ierland, aan het begin van onze Ierse rondreis tegen de klok in.
Mijn vrouw was hoogzwanger, ze is tegenwoordig weer een stuk slanker.
De eend rijdt 40.000 km later nog steeds als een speer, en de 2 nieuwe DSsen ook.
Die zullen we ook presenteren in Gouda.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 oktober 2016 12:31 PM
  [ # 15 ]

Eigenlijk mag crossposten helemaal niet, maar de mailing die zojuist aan alle forumgebruikers verstuurd is, ging nu eenmaal over twee topics cool smile.

Op zaterdag 22 oktober is de najaarsmeeting van Citroën-Forum.nl. Vanaf 10 uur ben je welkom bij Leen APK in Gouda. Om 12 uur beginnen we een mooie toertocht door het Groene Hart. We sluiten af met een hapje en een drankje. Meld je snel aan op https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232203/.

Die toertocht kun je helemaal gratis in een 2CV Electrique maken. Ontdek zelf of dit het klassiekerrijden van de toekomst is. Alles wat je daarvoor hoeft te doen, is ons uiterlijk 15 oktober hier https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219841/ overtuigen dat jij de beste testpiloot bent.

Antwoorden op deze mail is niet mogelijk. Wil je geen mailings van Citroën-Forum.nl meer ontvangen, ga dan naar https://www.citroen-forum.nl/forums/leden/edit_email en haal alle vinkjes weg.

Met vriendelijke groet,
Evenementencommissie Citroën-Forum.nl

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook