2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Achterwielslip!
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 21 oktober 2016 09:21 AM
  [ # 16 ]

Nee. Gekgenoeg heb je daar weinig last van.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 21 oktober 2016 10:17 AM
  [ # 17 ]

Klopt. En meestal hoor je aan een brommend geluid tijdens het remmen dat er KVS, LHM of andere nattigheid op je (rechter)schijf zit.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 21 oktober 2016 11:27 AM
  [ # 18 ]

Dat is niet aan de hand. En het remgedrag is ook niet veranderd sinds de opbouw van de auto. Dus als er al vet in het spel is dan moet dat voor 24 maart 2015 erop zijn gekomen. Dat is meer dan 10.000 km geleden.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 21 oktober 2016 05:03 PM
  [ # 19 ]

Dat is ondertusen wel weggeremd dan.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 22 oktober 2016 12:38 PM
  [ # 20 ]

Je zegt dat de kont inzakt als je remt toch? dan zou er ook een lekke achterveerbol kunnen zijn toch?

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 oktober 2016 12:57 PM
  [ # 21 ]

Nee, juist niet. Een lekke bol betekent dat die bol helemaal vol LHM zit met het membraan helemaal bovenin. De veercilinder waar die bol op zit fungeert dan als een vaste verbinding.
De auto veert dan geheel niet meer achter, hooguit nog enigszins aan één kant door de vering in de stabilisatorstang.
Achter inzakken bij remmen achter wordt waarneembaar als de remschoenen te veel ruimte hebben. De speling conform het handboek wegstellen verhelpt dit euvel. De remmen achter worden nu eenmaal gevoed uit het veersysteem achter, via de lange weg van achter naar voor, remservo en weer naar achter.

En dan verder: Lucht in het remsysteem, voor en/of achter geeft de gekste verschijnselen, meestal beginnend met een flinke remvertraging voor en dus achterwielslip.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 oktober 2016 03:20 PM
  [ # 22 ]

Ik had het laatste al eerder opgemerkt. Mijn sm vertoonde dit ook toen ik hem kocht. Voorremmen ontlucht en het was over.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 24 oktober 2016 11:29 AM
  [ # 23 ]

@JanSr, ik weet wat een lekke bol is maar omdat je de druk uit je bol pakt voor de achterremmen heb je bij een lekke bol, behalve hard veren, toch ook de kans dat ie omlaag zakt elke keer als je de rem indrukt? In mijn geval veerde ie wat harder maar zakte de auto als een gek door zn kont bij remmen, bleken beide achterbollen een heel eind leeg (dus bijna geen stikstof meer) te zijn. die verwisselen voor goede deed toen de truc.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 24 oktober 2016 12:02 PM
  [ # 24 ]

Ik heb ooit een lekke achterveerbol gehad. In eerste instantie merkte ik dat doordat de remmen vreemd aanvoelden. Alles rondom ontlucht, auto remde weer normaal. Een paar dagen later begonnen de remmen weer vreemd te doen en begon de auto linksachter hard te veren.

Ik heb toen de conclusie getrokken dat de stikstof langzaam uit de veerbol is gelopen en in eerste instantie het vreemde remgedrag heeft veroorzaakt. Later toen de bol leger werd, kwam er ook hard veren bij.

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 24 oktober 2016 12:28 PM
  [ # 25 ]

@erict: ja, dat klinkt logisch. Ik heb de remmen inderdaad ook ontlucht na het vervangen van die veerbollen. Dus dan zou een lekke veerbol indirect de oorzaak kunnen zijn van gek remmen vanwege het gas wat je in het systeem brengt. Echter begrijp ik niet zo heel goed hoe dat dan in de remleidingen kan komen. Normaal gesproken ‘circuleert’ het systeem in meer of mindere mate, behalve de doodlopende leidingen richting de remmen. een luchtbel uit de veerbol wordt dan of via de lekleiding of via de hoogteregelaar richting het voorraadvat getransporteerd. Omdat je de achterboldruk gebruikt voor de achterremmen, kun je dan vreemd remgedrag krijgen zolang die gasbel ergens in de leiding zit maar die wordt naar verloop van tijd naar het vat getransporteerd. Als je bol op een zeker moment helemaal leeg is, en je remt, dan is er geen buffer (in de vorm van stikstof op druk achter het membraan) in de achterbollen meer aanwezig om het verlies aan olievolume (wat wordt gevraagd in de remcilinder bij remmen) ín de bollen te compenseren en zakt de auto dus onmiddelijk wanneer de rem ingetrapt wordt. althans, dat was mijn theorie.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 oktober 2016 03:03 PM
  [ # 26 ]

DS-TT geeft op 13 en 20 nov de 2 daagse cursus DS en hydrauliek.
Dit soort problemen worden daar uitgebreid uitgelegd!!

http://www.ds-tt.nl/cursussen-en-workshops/ds-en-hydrauliek/

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 24 oktober 2016 03:13 PM
  [ # 27 ]

Bij mijn break moest ik af en toe voorremmen ontluchten.
Dat kondigde zich altijd aan door eerst achter in te zakken en dan pas voor beginnen met remmen. Na ontluchten van de voorremmen (wel heel erg makkelijk bij een DS) was dit elke keer verholpen.

Bij Pierre hapte een achterrem wat blokkeren van dat achterwiel veroorzaakte. Dit werd veroorzaakt door LHM lekkage. Gek genoeg veroorzaakte de lekkage een happende achterrem, terwijl je zou verwachten dat dit juist een niet of nauwelijks aangrijpende achterrem zou moeten veroorzaken. Remstof, een beetje LHM en hitte veroorzaakte een kleverige pasta.

Ook de achterremmen openmaken/inspecteren is een hele makkelijke klus op een DS.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 oktober 2016 04:20 PM
  [ # 28 ]

Of de remschoenen zitten vekeerd om.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 553
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 24 oktober 2016 04:42 PM
  [ # 29 ]
Egbert schreef:

DS-TT geeft op 13 en 20 nov de 2 daagse cursus DS en hydrauliek.
Dit soort problemen worden daar uitgebreid uitgelegd!!

http://www.ds-tt.nl/cursussen-en-workshops/ds-en-hydrauliek/

En die is volgeboekt staat er bij.shut eye

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 24 oktober 2016 05:52 PM
  [ # 30 ]
bogaard77 schreef:

Of de remschoenen zitten vekeerd om.

Das een goeie Boogaard, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Welke moet waar? Dan check ik het even. Vandaag weer even gespiekt bij Pierre bij de stoffeerder, Helaas hadden ze een paar dingetjes verkeerd begrepen en ik was een weekje op reis, dus kon niet mijn dagelijkse check bij ze doen, dus hij blijft nog wat langer. Hopelijk slaapt hij volgende week weer thuis.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook