1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Achterwielslip!
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 oktober 2016 12:11 PM

Sinds ik mijn ID break rijd (maart 2015) merk ik dat als ik plotseling moet remmen eerst de kont naar het wegdek duikt en daarna pas stabiel begint te temmen. Dit is m’n tweede DS maar eerste die rijdt (...) dus ik heb geen vergelijk. Vanochtend voor een boodschap (natte ellende maar de auto stond toch al buiten) onderweg. Nu weet ik dat het momenteel zeer glad is buiten. Met mijn Volvo nog niets gemerkt maar die heeft AWD, en van de Retro Classics die ik heb ik bekend dat ze bij nat weer niet top zijn, kan ik bevestigen, verder zijn ze prima). Maar toen ik in de remmen dook blokkeerden mijn achterwielen subiet zinder dat de voorwielen dat deden. En dan ligt er ook nog een dikke 80 liter tank in mijn break.. de achterzijde begon al te shimmyen terwijl ik maar 40-50 reed. Niet fijn. Heb cursussen gehad om uit een achterwielslip te komen maar boven de 50 is dat zelfs voor een ervaren coureur een ingewikkelde…
wat is hier volgens de kenners mis? Remkracht L/R niks mis mee (APK).

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 oktober 2016 12:17 PM
  [ # 1 ]

Ontlucht de voorremmen eens. Als daar lucht in zit remmen ze wel, maar vertraagd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 oktober 2016 12:24 PM
  [ # 2 ]

Of de HR cylinder staat niet goed afgesteld of het karretje zit vast, of de blokken zijn vet, of geen textar blokken…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 20 oktober 2016 01:13 PM
  [ # 3 ]
IDealist schreef:

...de achterzijde begon al te shimmyen terwijl ik maar 40-50 reed. Niet fijn. Heb cursussen gehad om uit een achterwielslip te komen maar boven de 50 is dat zelfs voor een ervaren coureur een ingewikkelde…

Heb je de cursus toevallig met een DS gedaan? Ik wel, het verschil tussen een gemiddelde auto (bv VW Golf) en een DS is heel groot. Niet om je aan te moedigen om in een achterwielslip te gaan, maar ik kon met de DS steeds heel makkelijk uit een achterwielslip komen, terwijl ik met de ANWB Golf flink aan het sturen kwam. Dus los van het feit dat het handig is om je remmen goed op orde te hebben en om helemaal niet in een slip te raken, als het dan toch moet, dan maar met een DS tongue wink

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 20 oktober 2016 01:23 PM
  [ # 4 ]

De grote wielbasis helpt daarbij…..zorg er ook voor dat je remschoenen goed afgesteld zijn.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 oktober 2016 01:26 PM
  [ # 5 ]

Dank voor adviezen. Textarblokken zouden het wel kunnen zijn. Ik heb ze zelf niet gemi terre want ik kocht mijn auto deels opgebouwd na restauratie. En de voorreden waren toen al ingebouwd. Kan ik het aan de blokken zien? Ontluchten vh systeem heb ik wel gedaan na montage achterremmen. Kan het nog eens doen maar het fenomeen deed zich toen al meteen voor. Afstellen hoofdremcilinder is voor mij vooralsnog hogere wiskunde (op een 504/505 is een hoofdremcilinddr vervangen wat simpeler) maar zal het wpb er eens op naslaan. Achterremmen zijn perfect afgesteld mbv juiste afstelgereedschap.

Ja, met een Golf. Goed te horen dat het met een DS eenvoudiger is!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 20 oktober 2016 02:03 PM
  [ # 6 ]

Mijn Break had dit ooit ook. Zeker bij de eerste paar keer remmen na een langere stilstand leek de auto alleen achter te remmen. Uiteindelijk bleek een kleine lekkage uit het stuurhuis de boosdoener. Op de bovenkant van de versnellingsbak lag in die tijd wat groene olie, zonder dat er echt een lekkage te zien was onder de auto. De remschijven of blokken waren na stilstand wat vettig. Keertje hard remmen (met inderdaad een wegduikende achterzijde) en het was weg. Maar bij glad weer is het ontzettend gevaarlijk als je eigenlijk in eerste instantie alleen achter remt. Kan me nog een heeeel vervelend tochtje door een besneeuwde en beijzelde stad herinneren.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 oktober 2016 02:12 PM
  [ # 7 ]

Textar blokken kan je niet zien…

Ik zou ook eerst checken of je radiator overstort niet op de rechter klauw lekt…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 oktober 2016 02:38 PM
  [ # 8 ]
bogaard77 schreef:

Of de HR cylinder staat niet goed afgesteld of het karretje zit vast, of de blokken zijn vet, of geen textar blokken…

Heeft een ID break wel een karretje?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 20 oktober 2016 02:41 PM
  [ # 9 ]

Ja. Een break heeft het remsysteem van een DS. Met karretje. Maar, eerst beginnen met rondom goed ontluchten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 oktober 2016 02:55 PM
  [ # 10 ]

Thnx, weer wat geleerd, en dat op mijn leeftijd!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 oktober 2016 03:45 PM
  [ # 11 ]

Ik wist niet dat mijn kar ook nog een karretje heeft. Ik rijd al 1,5 jaar volstrekt lekvrij. Zit een gereviseerd Citrotech stuurhuis in. Alle overloopslangetjes hangen netjes tot onder de auto. Stap 1: ontluchten. Daarna naar afstelling kijken lijkt me.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 oktober 2016 04:01 PM
  [ # 12 ]

yep, en die blokken voor controleren. Het hoeft maar heel weinig KVS te druppen om je blokken nat te maken…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 20 oktober 2016 07:26 PM
  [ # 13 ]

Als het écht heel erg hard regent kunnen de schijven ook gewoon nat zijn van het regenwater.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 20 oktober 2016 08:06 PM
  [ # 14 ]

Blokken ga ik controleren.  Het probleem doet zich ook bij droog weer voor echter slippen de achterwielen dan minder snel omdat het wegdek dan droog is.

Ik had al even in het werkplaats handboek gekeken naar het afstellen van de rem druk regelaar, maar dat vergt de nodige apparatuur wat ik er uit lees…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27808
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2016 08:12 PM
  [ # 15 ]
bogaard77 schreef:

Ik zou ook eerst checken of je radiator overstort niet op de rechter klauw lekt…

Zou die dan ook niet naar links trekken met remmen?

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook