2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Schrapend/zoemend geluid: in de vbak of koppeling?
Chrono
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 125
Geregistreerd: 06-12-2004

Gepost: 20 oktober 2016 11:35 PM
  [ # 16 ]

Helaas…

Allez France

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 25 oktober 2016 08:04 PM
  [ # 17 ]

Ik heb een filmpje op youtube geplaatst. In dat filmpje hoor je mij een paar keer optrekken. De eerste keer vanuit stilstand naar 1, 2 en 3. Is dat geluid van jullie herkenbaar? Ik merk dat mijn auto afgelopen week meer geluid begint te maken. Aanstaande dinsdag naar de Citroën garage…. Jammer dat dat afgelopen zaterdag was! Ik heb het te laat gezien Sad

https://youtu.be/D9uwvP9DK4o

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 25 oktober 2016 10:50 PM
  [ # 18 ]

Yep, zelfde geluid. Maar bij mij alleen hoorbaar in 2e en 3e versnelling en lichte belasting of uitvieren.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 26 oktober 2016 11:59 AM
  [ # 19 ]

Bij mij had ik dit geluid vorig jaar na aanschaf (bij proefrit en rit naar huis niet opgevallen). Als je heeeeeel goed luisterde hoorde je het in iedere versnelling maar wordt het in de 4e en 5e versnelling overstemt door bandenruis en rijwind. Is ook afhankelijk van hoe hard je rijd, niet van het toerental (hoewel je het bij hoger toerental niet hoort, wordt overstemt).

Na aankoopkeuring bij eigen Citroën dealer werd er onder andere een lekke krukaskering ontdekt, dus terug naar de verkoper om aanspraak te maken op BOVAG garantie. Toen de boel toch los was voor de krukaskering, hebben ze ook de koppeling voor me vervangen. Hiermee was het geluid weg, echter 5 dagen later onderweg naar Italië kwam er in plaats van dit geluid een bonk bonk bonk bonk geluid voor in de plaats, zelfde ritme, afhankelijk van snelheid, niet afhankelijk van toerental.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 26 oktober 2016 05:57 PM
  [ # 20 ]

Ik heb zojuist het geluid opgenomen met mijn telefoon. Ik kan niet enkel een audiobestand op Youtube zetten en ik zou niet weten hoe ik dat omzet naar een video zoals Rene hierboven gedaan heeft.

Dus hier een linkje naar het audiobestand in mijn Dropbox account: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50052358/Record_0002.wav

In de opname rij ik ongeveer 70km/h en laat ik de auto uitrollen in z’n vrij. Er stopte voor mij een auto, dus halverwege gaat het afremmen wat sneller omdat ik moest bijremmen. Het geluid blijft hoorbaar tot de auto stil staat aan het einde van de opname.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 27 oktober 2016 11:22 PM
  [ # 21 ]

Hey dat geluid bij jouw c4 is anders dan bij die van mij. Bij jou hoor je het dus tijdens het uitrollen of afremmen. Bij die van mij alleen bij accelereren wanneer ergens dus kracht wordt opgezet… Ben benieuwd wat er uit gaat komen.

Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?

Ik heb het als video opgenomen! Niet geconverteerd of iets dergelijks. Het zwarte beeld komt doordat ik mijn telefoon in de houder heb zitten tijdens het rijden!

Mvf René

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 28 oktober 2016 08:33 AM
  [ # 22 ]

Ik hoor het ook tijdens constante snelheid en in mindere mate bij accelereren, ik heb het nu ff zo opgenomen omdat het dan het beste te horen is. Anders wordt het op de opname overstemd door de motor etc.

Dat loeien wat jij hebt heb ik niet meer, dat was weg nadat er vorig jaar een nieuwe koppeling en krukaskering in gezet is.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
edokter
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 04-07-2004

Gepost: 03 november 2016 10:17 PM
  [ # 23 ]

Het geluid bij mij loopt samen met de wielomloop… Kan dus niet de krukas zijn me dunkt, maar iets van diffrentieel naar wiellager. Het geluid lijkt weg te gaan als ik (licht) rem.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 03 november 2016 10:34 PM
  [ # 24 ]

Mij is de afgelopen dagen iets nieuws opgevallen, of ik ben er nu meer op gaan letten. Als ik mijn snelheid laag hou, hoor ik het geluid niet, ook niet bij bochten. Bij rustig optrekken ook niet, het begint pas te bonken en kabaal te maken op het moment dat ik met 50km/h een bocht om ga. In dit geval een flauwe linkerbocht een paar honderd meter na het verlaten van de parkeerplaats van m’n werk.

Het was mij al vaker opgevallen, ook op de snelweg en/of bij het nemen van op en afritten, dat het geluid meer of minder wordt als ik op snelheid een bocht door ga.

Dus toch maar eens naar de dealer kleppen om dat lager van de lange aandrijfas na te laten kijken, in hoeverre dat mogelijk is…

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 15 november 2016 08:33 AM
  [ # 25 ]

Toevoeging aan mijn vorige post, ik ben er meer op gaan letten: als ik een bocht naar rechts maak dan is het geluid bijna of helemaal niet meer te horen en voelen.

Als ik hier op een rustige weg 40km/h aan hou en van links naar rechts slinger dan is het geluid weg als ik het stuur naar rechts draai, hoe minimaal ook.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
pclinde
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 16-05-2016

Gepost: 17 november 2016 02:26 PM
  [ # 26 ]

Blijkbaar zijn er meer mensen. Ik weet niet of mijn probleem vergelijkbaar is;

 

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 17 november 2016 08:35 PM
  [ # 27 ]

Bij mij hoor ik het alleen als ik rij, dus ik denk het niet, kan wat anders zijn. Kan ook hetzelfde zijn in een andere vorm, je weet het niet.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 28 november 2016 05:50 PM
  [ # 28 ]

Ik ben vandaag maar ‘s naar de Citroën dealer geweest om er eens naar te laten kijken.

Waterman had eerder in het novembercafe al een aantal mogelijke oorzaken genoemd (wiellager, tussenlanger lange aandrijfas, homokineet, en last but not least: differentieel). Dit dus voorgelegd, plus het feit dat we hier nu 5 mensen bij elkaar hebben met een 2-liter benzine (ik vermoed allemaal EW10J4 en EW10J4S motoren, van Hendrik77 ben ik niet zeker) met vergelijkbare problemen.

De auto ging de lucht in en we hebben met 3 man sterk uitgebreid aan de voorwielen gedraaid en aan aandrijfassen getrokken. De wiellagers waren geruisloos en soepel. Beide aandrijfassen hebben echter lichte, hoorbare speling. De rechteraandrijfas voornamelijk bij het tussenlager en de linkeraandrijfas bij de buitenste homokineet. Volgens de monteur geen noemenswaardige speling, een beetje speling is normaal natuurlijk. Maar het kan natuurlijk net genoeg zijn.

Zijn nummer 1 verdachte blijft versnellingsbak.

De ANWB occasionreview zegt het volgende over de C4 (2006-2010, raar, want hij is van 2004 t/m 2011 gemaakt)

Er zijn wel wat kritische punten in de C4 aan te wijzen. De lagers in de versnellingsbak zijn zwak. Let bij aankoop op zagende geluiden uit de transmissie, een bakrevisie is een kostbare grap.

Ze melden er alleen niet bij wat voor bak zich dat voor doet, handgeschakeld of automaat? Benzine of diesel? 5 of 6 versnellingen? Ik zal bij de ANWB eens navragen of dat te achterhalen is voor ze.

Tevens het verzoek aan jullie, ga eens bij de Citroën dealers in de buurt rond, laat hun er eens naar kijken, ff de auto op de brug en aan aandrijfassen trekken, wielen draaien. Is het bij jullie gewoon een wiellager is dat natuurlijk fantastisch. Maar als het wat anders is horen we dat graag, als er nu 1 garage is die zegt “Oh meneertje, daar hebben we d’r hier door de jaren heen al 10 van gehad, dat is het tussenlager, zo gefixed!” dan zou dat natuurlijk helemaal prachtig zijn.

Het advies van mijn vaste Citroën garage is in ieder geval: waarschijnlijk is het de versnellingsbak en dat is duur, rij er mee door tot het erger wordt, of ga op de gok onderdelen vervangen. Begin bijvoorbeeld met het tussenlager, of de rechteraandrijfas en rij daar eens een tijdje mee. Mij hebben ze al min of meer toegezegd dat als het de aandrijfas niet is ze gewoon mijn oude aandrijfas weer terug willen plaatsen (alleen voor hun weer een probleem want ze zitten dan met een gebruikte aandrijfas die de leverancier mogelijk niet terug wil hebben)

Volgende week zaterdag gaan we met de auto naar Engeland, ik en m’n ouders. Ik heb ANWB Europa mocht het mis gaan, maar ik rij er nu al dusdanig lang mee dat het waarschijnlijk wel goed zal gaan.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Hendrik77
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013

- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Gepost: 29 november 2016 12:47 AM
  [ # 29 ]

Ik heb een ‘exclusive’ dat is altijd een berline en daarin is de ew10j4s nooit geleverd.

Na wat denken over wat er toen bij mijn auto is gezegd en gedaan denk ik dat bij mij inderdaad de versnellingsbaklagers zijn vervangen.
Als ik weer eens bij de garage ben zal ik het nog eens navragen. De olie moet binnenkort bijgevuld worden zag ik…

Zoals ik al eerder zei; het probleem is daarna nooit meer terug gekomen en inmiddels ben ik ruim 50.000 km verder.
Alleen kraakt mijn koppelingspedaal nu al weer een tijdje. Maar daar schijnt hij oud mee te kunnen worden aldus de monteur… we zien wel.

Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 29 november 2016 08:31 AM
  [ # 30 ]

Dan heb ik je vorige post verkeerd begrepen Hendrik, heb ‘m nog eens gelezen en er zijn aardig wat overeenkomsten met mijn probleem. Lijkt toch op baklagers dan, helaas.

De 138pk benzine 2-liter kan een EW10J4 (zilver klepdeksel) of een EW10A (zwart klepdeksel) zijn overigens, welke heb jij?

Ik heb gisteravond een uitgebreid mailtje naar de ANWB gestuurd of ze aan kunnen geven bij welke versnellingsbak en welke motor dit veel voorkomt zoals vermeld wordt in hun occasionreview.

Hendrik, vraag jij eens bij die garage na of ze na kunnen gaan wat er exact vervangen is. Als we nu al 3 mensen hebben (jij, edokter en ik) die het probleem hebben na een koppelingswissel dan zou er toch ergens iets niet goed terug gemonteerd zijn? Lagers in de versnellingsbak lijkt me dan sterk eigenlijk.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
2 van de 10
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook