1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Waterman’s mercedes: auf wiedersehen!!!
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 september 2016 09:43 PM

Fijn, een subforumpje waar we wat kwijt kunnen over onze “vreemde” liefdes. Vreemde liefdes heb ik ook. Na 20 jaar CitroHuwelijk was de koek ergens begin 2015 op. De motivatie om aan de LHM geveerde maîtresse te sleutelen was weg, de liefde voor d’r vormen en prestaties was verworden tot haat/liefde.
Zie hier hoe en waarom: https://www.citroen-forum.nl/nieuws/algemeen/waar_is_de_motivatie

En slechte relaties moet je beëindigen. Dus weg ging mijn sm. Niet alleen omdat ik haar nukken zat was, maar ook omdat ik van een huurgarage naar een koopgarage wilde en daar voor wat fondsen wilde vrijmaken en omdat ik een klassieker wilde hebben dat wat handiger is als je kind hebt. En dus:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/

Goed. Sm weg. Daarna moest er iets anders worden gevonden. Dat kwam in de vorm van een Mercedes. Ja, een taxi. Turkenbak. Kamperssloep. Bouwvakkersmobiel. Nou ja, taxi.. Ik vond, na lang zoeken en gedoe, een 280se van begin 1974. Net zo oud als de SM dus. Alleen… met slechts 28.000 originele kilometers op z’n klokje. Een nieuwe ouwe Mercedes dus.


En bij een verse auto hoort dus ook een verse garage. Nadat de Mercedes uit Berlijn werd afgeleverd ben ik dus op zoek gegaan naar een garagebox in de buurt, een box waar (met wat passen en meten..) één grote en één kleine auto naast elkaar in kunnen. Duurde een paar maandjes, maar ook dat is gelukt. Wisselgeld van de SM versus Mercedes was daarna wel ernstig op Laughing

Met de Mercedes ben ik ontzettend blij. De auto rijdt heerlijk. En van stuiteren is al helemaal geen sprake. Inmiddels staat er ongeveer 34.000 km op de teller en ik gebruik de auto alleen voor hele leuke ritjes als het mooi weer is. Ik ben nog nooit zo mierenneukerig zuinig geweest op een auto… Meer zien van de Mercedes? Kijk hier maar eens:

https://www.citroen-forum.nl/nieuws/algemeen/het_vizier_op_prestige

Natuurlijk draag ik het merk met de chevrons nog steeds een warm hart toe, ook al heb ik dus voor het eerst sinds 1995 geen klassieke Citroën meer in m’n bezit. M’n ouders hadden vorig jaar een verse auto nodig omdat hun Xantia na 20 jaar op was. Ik heb een C4 1.6 automaat gekocht en ze die maar in bruikleen gegeven. Fijne jonge auto met een lage kilometerstand. En, ik heb dan wel al mijn DS en SM gereedschap verkocht, de boeken blijven. Zo blijft het mogelijk om anderen te helpen met het geven van informatie, trucs en tips. Hier op Cifo en daarbuiten. Daarbuiten het liefst met de eend van de Wegenwacht, want ook met die Citroën ga ik nog regelmatig op pad, zoals laatst op de ICCCR in De Steeg.

O enne… naast die benz staat er ook nog een Nekaf tegenwoordig:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 september 2016 10:01 PM
  [ # 1 ]

Het past precies Yuri! Ik heb een 280S gehad, fijne auto.

Stoer, die Nekaf.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 972
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 september 2016 07:08 AM
  [ # 2 ]

We willen natuurlijk nog wel wat meer weten over die leuke Nekaf!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 06 september 2016 08:36 AM
  [ # 3 ]

Leuk ding idd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 september 2016 09:24 AM
  [ # 4 ]
engbokho schreef:

We willen natuurlijk nog wel wat meer weten over die leuke Nekaf!

nou, kijk hier:

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/233538/

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 06 september 2016 11:45 AM
  [ # 5 ]

Leuk zo’n Nekaf! 
Er rijden er hier in het dorp ook best nog een aantal van rond, waaronder een civiele uitvoering in het rood met hardtop en ex-KMAR Nekaf. De rest zijn gewone.

17 september is hier de jaarlijkse landbouwdag en dan komen er naast een boel ouwe trekkers ook altijd een stel van die dingen maar ook oude leger DAf’s, Willy’s, Dodges e.d.

https://www.flickr.com/photos/rh00n/albums/72157644837314160

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 september 2016 02:41 PM
  [ # 6 ]

O ja, landbouwdingen. Dat is ook gaaf. Ik heb namelijk ook al jaren een trekkertje, een Franse Someca SOM 20D uit 1959. Ik ben al een tijdje aan het “restaureren”, wat je beter reviseren kunt noemen. Maar, het ding rijdt, heft en remt inmiddels en ik heb er laatst een paar hectare gras mee kunnen maaien Cool


Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 september 2016 08:04 PM
  [ # 7 ]

Nog even over die trekker:

Mijn trekkertje was van ene monsieur Deglaire uit Mouzon in het departement Meuse, die ergens in 1959 zijn SOM 20D bestelde.  Zijn 20D werd op bestelling ook nog eens voorzien van een hefinstallatie aan de achterzijde.  Jarenlang moet boer Deglaire plezier hebben gehad van zijn SOMECA. En hij zorgde er goed voor. Want toen ik zijn  tractor in 2004 vond, ergens achter in een schuur, viel al snel op hoe goed het beestje geconserveerd was. Slechts de revisie van de startmotor, het schoonmaken van het brandstofsysteem en een verse accu waren voldoende om de boel weer aan de gang te krijgen. Twee nieuwe voorbandjes erop en rijden maar. Van 2004 tot 2013 bleef de SOM vervolgens in de schuur staan waar ik ‘m vond en toen de eigenaar van dat pand verhuisde kreeg ik de 20D eindelijk zelf in bezit als cadeau. Hierna ben ik samen met een paar goede vrienden begonnen met de eigenlijke ‘revisie’. Het hefsysteem was niet meer werkend door verroeste zuigerstangen, de hele hydraulische installatie zat vol vuil en de gelijkstroomdynamo deed ook niet veel  meer.  Daarbij zat het brandstofsysteem weer helemaal vol met rotzooi.  Gedurende een jaar heb ik er, met hulp van anderen, aan gewerkt. Probleem daarbij was dat ik in de stad woon en dat is niet echt een plek voor een tractor. Het apparaat stond dus ver weg, wat het werken eraan lastig maakte. Hoe dan ook, inmiddels heeft de SOM 20D een mooi tijdelijk huis bij vrienden in La France gevonden waar ik regelmatig kom. Zo kan ik er mee rijden en ‘m verder afmaken

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
MWH.C
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 25-06-2007

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 06 september 2016 08:30 PM
  [ # 8 ]

Lekker divers, ik kan me levendig voorstellen dat het fijn is om gewoon iets anders te proberen na jaren hetzelfde, al mag ik daar met mijn beperkte auto-ervaring misschien weinig over zeggen. Mooi stel zo, en goed verhaal achter de SOM!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3188
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 06 september 2016 09:53 PM
  [ # 9 ]
waterman schreef:

Nog even over die trekker:

Mijn trekkertje was van ene monsieur Deglaire uit Mouzon in het departement Meuse, die ergens in 1959 zijn SOM 20D bestelde.  Zijn 20D werd op bestelling ook nog eens voorzien van een hefinstallatie aan de achterzijde.  Jarenlang moet boer Deglaire plezier hebben gehad van zijn SOMECA. En hij zorgde er goed voor. Want toen ik zijn  tractor in 2004 vond, ergens achter in een schuur, viel al snel op hoe goed het beestje geconserveerd was. Slechts de revisie van de startmotor, het schoonmaken van het brandstofsysteem en een verse accu waren voldoende om de boel weer aan de gang te krijgen. Twee nieuwe voorbandjes erop en rijden maar. Van 2004 tot 2013 bleef de SOM vervolgens in de schuur staan waar ik ‘m vond en toen de eigenaar van dat pand verhuisde kreeg ik de 20D eindelijk zelf in bezit als cadeau. Hierna ben ik samen met een paar goede vrienden begonnen met de eigenlijke ‘revisie’. Het hefsysteem was niet meer werkend door verroeste zuigerstangen, de hele hydraulische installatie zat vol vuil en de gelijkstroomdynamo deed ook niet veel  meer.  Daarbij zat het brandstofsysteem weer helemaal vol met rotzooi.  Gedurende een jaar heb ik er, met hulp van anderen, aan gewerkt. Probleem daarbij was dat ik in de stad woon en dat is niet echt een plek voor een tractor. Het apparaat stond dus ver weg, wat het werken eraan lastig maakte. Hoe dan ook, inmiddels heeft de SOM 20D een mooi tijdelijk huis bij vrienden in La France gevonden waar ik regelmatig kom. Zo kan ik er mee rijden en ‘m verder afmaken

de olie en dieselvlek op mijn oprit is stilaan weg aan het trekken Laughing

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 september 2016 09:55 PM
  [ # 10 ]

Laughing ik kom het nog eens schoonmaken! Als dank voor al je hulp!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4702
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 06 september 2016 10:21 PM
  [ # 11 ]

De Nekaf onlangs in het echt van dichtbij bekeken en ik moet eerlijk bekennen: ik had nooit wat met die dingen.
Maar na een paar minuten benzinedampen snuiven en stuiteren in die kar met een een enorme grijns begrijp ik je volledig!

De Someca krijgt ook zeker goedkeur! Nu nog een originele maaibalk erbij zoeken en dan ben je helemaal het boertje.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 07 september 2016 06:08 PM
  [ # 12 ]

Die uitlaat scheelt in ieder geval een paar levensjaar per hectare grasmaaien, nu je niet meer in je eigen uitlaatwalmen zit! Kun je nog extra gewicht kwijt op de vooras? Dat kan ‘ie wel gebruiken met de hef/maaier achterop.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 september 2016 06:56 PM
  [ # 13 ]

nou, volgens mij gaat het zonder extra gewicht ook wel werken. Ik heb getest met de weidebloter en dat werkte prima. De getrokken grasmaaier gaat natuurlijk het beste…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 07 september 2016 08:35 PM
  [ # 14 ]

Gave trekker man!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 oktober 2016 03:04 PM
  [ # 15 ]

Zweten of rillen?
Over een afgebroken hendeltje, vergaan schuimrubber en een verkeerd geplaatst relais…

Vier hendeltjes en één grote draaiknop: daar zou je het klimaat in m’n Mercedes-Benz volgens de folder perfect mee moeten kunnen instellen. Volgens de folder dus… In werkelijkheid kende het hele systeem maar twee standen: warm en kokend heet. Diagnose wees uit dat dit beperkte regelbereik veroorzaakt werd door een klemmende kachelklep, die ervoor zorgde dat de vacuümschakelaar niet bediend werd, waardoor de kachelkraan niet meer dichtgetrokken werd. De klemmende kachelklep werd dan weer veroorzaakt door het vergaan van het schuimrubber op de klep. Omdat het schuim na 40 jaar volledig verteerd, vergaan en verdwenen was, komt de klep een wereldschokkende 2 mm lager te liggen, gaat scheef staan en zet zichzelf klem. Lang leve de deutsche Gründlichkeit

Goed, het hele zwikkie moest dus uit elkaar. Dat is nogal een klus en net zoals met vele andere klussies die tegenvallen, schoof ik ook deze lekker voor me uit. Tot onderweg naar Parijs het hendeltje afbrak. Het hendeltje waarmee ik kennelijk met nét te veel geweld probeerde de kachelklep nog één laatste keer sluitend te krijgen. Het was gewoon té warm geworden onderweg. Zweet op het voorhoofd, ramen open: geen comfortabele manier om onderweg te zijn met zo’n Sonderklasse automobiel.

O ja, het hendeltje! Dat brak dus af. Reden om het hele kachelhuis onder het dasboard vandaan te halen. Een gevecht op leven en dood tussen waterman en Das Haus. Na vijf uur vloeken stond dat pestding op de werkbank. Nog eens vijf uur en één compleet donorkachelhuis (voor het hendeltje) later was al het schuimrubber op de diverse kachelkleppen in het huis vervangen en weer vijf uur later zat het hele secreet weer in de auto en onder het dashboard. Min of meer. Afbouwen kon in de garage van de buurman, want inmiddels was het buiten in het donker en de kou niet echt prettig beunen meer. Dus, auto starten en naar binnen. Niet dus. Sleutel om, startmotor gaat draaien: motor slaat niet meer aan, nooit meer aan. WTF? Samen met buurman het systeem doormeten: er mist spanning op een essentiële pin. Hoe is het *&%$#*@# mogelijk! Na twee uur in de kou zijn we d’r klaar mee. Ook de volgende dag los ik het niet op. Ik begin gevoelens van haat jegens dit voertuig te ontwikkelen…

Vrijdag. Tijd voor het inschakelen van hulp. Dr. D-Jetronic Bogaard77 komt langs per Ami 6. De straat lacht zich een breuk. Ik vertrek voor een weekendje weg. Klaar met dit gezeik. Ook Dr. D-Jet lost het niet op. Trekt dezelfde conclusie: er mist een verbinding. Ergens zit er iets fout, maar waar?

Totaal gefrustreerd over m’n eigen onkunde, gebeun en gehaast, spendeer ik de hele eerste avond van ons weekendje weg met bier en een iPad, op zoek naar de oplossing. Uren staar ik naar schema’s, struin ik heel Google af naar foto’s van de draadbundels voor de D-Jetronic in de Mercedes W116 en daal ik af naar de diepste en donkerste hoeken van het wereldwijde web. En dan… om 23:30 vind ik het! Ergens in een slechte kopie van een cursus voor Amerikaanse Mercedes-dealers. Eén foto, één vage foto. Van een relais. Het zal toch niet…? Jawel! Ik, in mijn onwetendheid, in mijn haast, in een vlaag van domheid: ik heb het relais omgewisseld met de positie van de stekker die het hele D-Jetronic van spanning voorziet. Het hoofdrelais moet op de plaats waar ik de voedingsstekker in heb geprikt. Dr. D-Jet rijdt nog maar weer eens naar mijn auto, maakt mijn geknoei ongedaan, start de Mercedes, belt triomfantelijk dat-ie het doet en samen vinden wij mij inderdaad een ontzettende beun.

Na thuiskomst van “het weekendje weg” rest mij nog slechts vijf uur geknoei in de Mercedes om de rest weer netjes in elkaar te zetten. Hierna start ik trillend de motor, vul koelvloeistof bij en test of alle kraantjes, klepjes en hendeltjes het doen. Met twee dagen vertraging, een dosis zelfkennis rijker en de les dat ik volgende keer écht het werkplaatshandboek goed moet lezen, trek ik ontspannen de conclusie dat de verwarming van de Mercedes het doet. Zoals het volgens de folder zou moeten…

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook