2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Gert z’n Eend: En ze staat thuis, nu nog inplannen de klusen!
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 08 november 2016 08:07 AM
  [ # 16 ]

Mooie plaatjes Gert, en het ziet er inderdaad niet zo heel dramatisch uit zo op het eerste gezicht. Zullen misschien nog wel een paar addertjes onder het gras zitten die je bij demontage tegen komt, maar dat houdt het spannend very good

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 18 november 2016 04:54 PM
  [ # 17 ]

van de voorpagina

The dark force: Gerts Eend

Gert “GWHENDRIKS2” rijdt zijn Karakterbak BX en zijn Xsaar. Hij had eerder ook een XM en weet dus wel wat van Citroëns. Als Gert zich overgeeft aan het verlangen naar een Eend, kan die weinig verrassingen meer voor hem in petto hebben. Dat zou je denken!

Er komt een glimlach tevoorschijn zodra ik het papiertje openvouw dat uit het groene instructieboekje van een 2CV valt. Op dit papiertje heb ik het een en ander geschreven toen ik me in een ver verleden in Eenden verdiepte. In die periode had ik geen Citroën als dagelijks vervoer, maar een VW Golf 2. Dat was helaas geen GTI, maar een simpele uitvoering. We hebben het hier over meer dan tien jaar terug. Zolang heb ik dus al de stille wens om een 2CV te bezitten.

Onlangs kwam met steeds sterkere vlagen het verlangen naar een Eend terug. Het was net zoals bij Anakin Skywalker, die erg naar the dark side of the force neigt; daar kom ik zo meteen nog even op terug. Een paar weken geleden werd het vuurtje weer aangewakkerd. Hierdoor ging ik Marktplaats in de gaten houden en bracht ik een bod op een Eend uit. Door een nogal autistisch trekje, iets van een enorme hekel aan de telefoon, heb ik me de bewuste Eend laten ontglippen. Tja, bijzonder stom van me! Dan is het handig als je iemand in de familie hebt die voor de hobby in auto’s handelt. Het opnieuw zoeken en onderhandelen heb ik maar aan dat familielid overgelaten.

Al heel snel heeft hij beet: geen Snoek maar een Eend onder de rook van Rotterdam. In Rotterdam is de zaak vlug beklonken en ik kan Sjaantje meenemen. Dat is de naam die de vorige eigenaresse aan haar Eend gegeven heeft. In mijn gedachten hoor ik al de vraag hoe het met Sjaantje is. Het zou lijken alsof ik een vriendin heb, wat niet het geval is. Had ik die wel, dan zou ik zeker geen derde auto mogen kopen. Ik noem haar dus beter gewoon “de Eend”!

Vanaf Rotterdam gaat de reis richting de oudste stad van Nederland. Ik moet zeggen dat ik gewoonlijk helemaal gek zou worden zonder muziek in de auto. In de Eend voelt het zo lekker relaxed dat ik de muziek niet mis. Door het relaxte gevoel heb ik een beetje om me heen kunnen kijken hoe de auto er vanbinnen uitziet. Het is wel apart dat je met je arm op de leuning van de bijrijdersstoel het raampje in de rechterachterdeur kunt aanraken. Wat een ruimte, ahum!

Onder het rijden kijk ik naar boven, naar het dakje. Hierbij krijg ik gelijk het gevoel alsof ik weer bij de scouting ben en weer in een tentje lig. Met die simpele dakconstructie lijkt het echt net alsof je in een rijdende tent zit. Een ding weet ik wel: bij de scouts kon je niet door het dak van de tent kijken. Dat kan hier wel: er zitten veel kleine gaatjes in het behoorlijk aangetaste dak. Hieruit kun je opmaken dat een nieuw dak wel mag.

Zodra ik onder de voorruit het zwarte dashboard met het gaas van de ventilatieopening zie, krijg ik het beeld voor me van een zwaar astmatisch ademend zwart masker: Darth Vader oftewel Anakin Skywalker die gezwicht is voor the dark force. Sorry voor de mensen die nog moeten beginnen met Star Wars, maar voor mij is het ook een soort overgave, maar dan aan een Eend!

En weet je, met een Eend ken je ook geen haast! Zodoende rijd ik rustig achter verschillende vrachtwagens richting het oosten, in november! Ik had nooit verwacht dat ik in november nog met een oldtimer zou rijden. Thuis aangekomen, laat ik de Eend even zien aan familie en vrienden. Zoveel positieve reacties als nu heb ik op de BX nooit gekregen, terwijl dat toch mijn Karakterbak is. Wat is er mis met een BX?

Ik wil nog even terugkomen op de riante binnenruimte. Een goede vriend staat die middag op de stoep. Dus ja, we gaan even een stukje rijden. Met zijn twee meter past het net. De gordel omdoen vergt wat meer moeite: ik moet half uit de Eend gaan hangen om hem genoeg plaats te geven. Nog zoiets: voordat de gordel bij een ongeluk aanspant, ben jij zelf al met het hoofd door de voorruit heen. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn van een gordel? Dat ding hangt niet áchter je, maar vóór je! Twee nogal grote en een beetje brede mensen in een Eend zijn wel goed voor veel gelach onderweg.

Als je denkt eindelijk je Eend te kunnen poetsen, krijg je een collectebus onder je neus geduwd: iets van een sinterklaascommissie. Al gauw gaat het over de Eend. “Jammer dat mijn achterbuurman niet meer leeft,” vertelt ze, “want door zijn DS ben ik Citroën-liefhebber geworden.” Dat zou ze in ons forumtopic Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën? best eens uitgebreider mogen komen vertellen! Heb je dat gehad en wil je de poetsdoek weer oppakken, dan komt er een kinderwagen door de poort. Huh, wat is dit nou? Een vriendin komt even met haar baby de Eend bewonderen. Nogmaals: wat is er mis met een BX? Zoveel aandacht als de Eend nu krijgt, heeft de BX nooit gekregen.

Die avond ga ik op zoek naar het bewuste 2CV-instructieboekje dat ik ooit op een rommelmarkt kocht en dat nu wel heel goed van pas komt. Het papiertje met aantekeningen dat eruit valt, laat me glimlachen en aan vroeger denken.

En nu? Ik heb een Eend die voorlopig binnen mag slapen. De BX, die nu samen met het redelijk moderne hok (de Xsaar) buiten staat, zou ik eigenlijk liever op de plek van de Eend zien. Daarom zal de Eend spoedig naar de hobbyloods gaan, maar eerst wil ik een APK-voorkeuring laten uitvoeren om te weten wat ik mag gaan doen voor een geldige APK. Ze zal nog wat moeten wachten op aandacht, want de BX gaat voor. O nee, wacht! Ik heb ook een huis waarvan het interieur een likje verf kan gebruiken en het carnavalsseizoen staat op het punt van beginnen en, en, en… Ik geloof dat ik veel te weinig vrije tijd heb: help!

tekst en foto’s: GWHENDRIKS2

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 18 november 2016 05:14 PM
  [ # 18 ]

Leuk, van harte Gert!

Deze was altijd van een vrouwelijke huisarts in Vlaardingen en daarna van een vrouw in Schiedam. Was een mooie auto maar nu toch wat krokant hier en daar zo te zien…
Volgens mij oorspronkelijk ooit verkocht door garage de l’ Est.

archief;

83-RV-TJ by azu250, on Flickr
83-RV-TJ by azu250, on Flickr
83-RV-TJ by azu250, on Flickr

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 november 2016 05:51 PM
  [ # 19 ]

Gefeliciteerd met de aanwinst!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 18 november 2016 06:01 PM
  [ # 20 ]

Leuke info en foto’s Martijn!

Dankje Kees.

Profiel  
 
Gepost: 18 november 2016 06:40 PM
  [ # 21 ]

Ik weet niet waar je de eend hebt aten keuren, maar de gemiddelde garage zonder kennis van de eend keurt standaard de fusees onterecht af. Je mag behoorlijk wat speling hebben. Verder wordt de speling aanzienlijk minder als je de fusees voor de APK vol spuit met vet…

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 18 november 2016 06:46 PM
  [ # 22 ]

Daar ben ik inmiddels ook achter gekomen..

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 november 2016 07:08 PM
  [ # 23 ]

Leuk verhaal, leuke Eend.

Blijft de vraag: wát staat er in ‘s hemelsnaam op dat briefje! Very Happy

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 november 2016 12:34 PM
  [ # 24 ]

O nee, wacht! Ik heb ook een huis waarvan het interieur een likje verf kan gebruiken en het carnavalsseizoen staat op het punt van beginnen en, en, en… Ik geloof dat ik veel te weinig vrije tijd heb: help!

tekst en foto’s: GWHENDRIKS2


Wees blij dat je geen vrouw/gezin hebt….

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 november 2016 12:35 PM
  [ # 25 ]

En heel veel plezier ermee natuurlijk!

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1872
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 20 november 2016 08:57 AM
  [ # 26 ]

Mooie Geit Gert !!!

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
Art
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3174
Geregistreerd: 12-07-2007

- CX 2500D
Gepost: 24 november 2016 11:35 PM
  [ # 27 ]

Leuke eend man!
Dat je er maar veel van mag genieten!
Zomers lekker met het dakje open funcruisen…..krijg bijna heimwee naar mijn ex eenden

Citroen CX2500D bj 1981

Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 26 december 2016 12:09 PM
  [ # 28 ]

We naderen inmiddels het einde van het jaar en de eend staat al weer een tijdje in de hobbyloods.


Rustig wachtend op , tja wanneer ik tijd heb om te gaan klussen aan de eend. 


En hoewel het niet in de planning stond om wat te kopen voor de eend! Heb ik door de tip van het jaar een prachtige nieuwe Charleston interieur gekocht! Voor een zeer mooi bedragje!


Het begint nu wel erg te kriebelen om aan de eend te beginnen..  hmz


Wordt vervolgt?

 

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 26 december 2016 12:45 PM
  [ # 29 ]

Goed bezig.

Ben benieuwd naar de pasvorm en originaliteit van het interieur. Zelf ook nog opzoek naar nieuw interieur voor onze charls.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 26 december 2016 12:59 PM
  [ # 30 ]

Op diverse websites over eenden kan men een Charleston interieur kopen.

http://www.2cv-shop.nl/2cv-onderdelen/interieur/bekleding/bekleding-stoelen-achterbank-asymmetrisch-charleston-2cv.html

Het is nog makkelijk aan te komen dan een digit interieur (zegt dégene met 2 digit interieurs als reserve)....

Alleen de prijs is prijzig… Vandaar ik zo blij ben dat ik deze voor een leuk prijsje over kon nemen..Dankzij de de tip.. Cool

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook