Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016
- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
Uit het verleden weet ik dat het stuur van een Visa/BX recht staat.
Bij mijn DS23 staat-ie zo’n 25graden links van het midden.
Is dat nog recht te zetten?
Autoland is zoo saai zonder Citroën ....
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Het stuur van een DS hoort links uit het midden te staan. Het is wel, niet traploos, te verstellen door het stuur incl stuurbuis in een andere stand aan het stuurhuis te monteren.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoort ongeveer op 8 uur te staan.
Hij staat dus wel recht
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Zit daar een reden achter?
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Totaal aantal Berichten: 25394
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de manual staat een plaatje van de bestuurder met zn rechterhand op half twee en zn linkerhand op de spaak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9907
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
25trd schreef:Zit daar een reden achter?
Ik heb wel eens gehoord dat dit bedoeld is om bij een frontale aanrijding er voor te zorgen dat de bestuurder zijdelings wegschuift ipv op de stuurkolom gespietst wordt, wat in dit pre-gordel tijdperk nogal eens gebeurde.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Klopt, Het onderste deel van het stuur komt bij een aanrijding in je maag/darmstreek en geeft meer mee als ie schuin staat dus lichtere verwondingen. Daar was toen al over nagedacht dus…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
25trd schreef:Zit daar een reden achter?
Volgens mij heeft het 2 redenen.
Ten eerst wat hierboven al werd gezegd, voor de veiligheid.
De andere reden is zover ik wel eens heb begrepen dat DS sturen niet exact af te stellen zijn en elke dus net iets afwijkt. Als de spaak zoals bij een CX recht naar beneden zou staan zie je het direct als het een paar graden afwijkt. In de positie waar het stuur nu in staat zie je het verschil niet met een paar graden
Maar ik ben wel benieuwd of andere dezelfde mening delen
Totaal aantal Berichten: 43070
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Niet eens met het laatste want ook een DS stuur kun je perfect op 6 uur zetten. Het hoort echter niet, en wel om de eerst genoemde reden: veiligheid was de overweging om het stuur scheef te zetten. Bij de eerste DS modellen staat het stuur zelfs bijna op 9 uur. Naar mate de jaren verstreken is het stuur steeds meer richting zes uur gegaan, maar het hoort nooit recht in het midden op zes uurt te staan. Het kan dus wel, het hoort niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké duidelijk.
Ik kan me wel voorstellen dat het lastiger is om het exact op 6 te krijgen.
Zo tussen 8 en 9 zie je het verschil niet zo goed.
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 22-06-2016
- ID/DS DS23 Berline Carb
- Berlingo Bestel
- C6 (2005-2012) 2.2 HDIF
bedankt allemaal, het is me duidelijk, en ik laat ‘m lekker staan zo…
Autoland is zoo saai zonder Citroën ....
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006
- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
En uiteraard ook een beetje Citroen: Het kan niet schelen of het beter is, als het maar anders is….
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
En ik vind het ook prettig vasthouden als met je linker arm vanaf armsteun de spaak vasthoudt.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77
Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ach dat maakt eigenlijk minder uit dan je misschien zou denken
Bij een CX zit die wel recht naar onderen, ik heb daar nog nooit de positie van het DS stuur gemist.