1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Zelfrijdende Citroëns vanaf 2018
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 21 september 2016 11:54 AM

PSA Group demonstrators have travelled more than 60,000 km in autonomous mode in Europe
Date of publication: 21/09/2016

Four Citroën C4 Picasso demonstrators equipped with autonomous driving features have already travelled 60,000 km in “hands off” mode* on express roads in Europe since testing began in mid-2015.

The priority objectives of these tests is to fine-tune the various operating safety aspects of the systems and detect any potentially hazardous situations in relation to infrastructure and other road users.

Data from the different test environments have helped improve driving algorithms and on-board intelligence to ensure that the Group’s self-driving cars are safe on the road. As a result, the autonomous driving system has achieved a high level of reliability in all situations.

At the same time, the PSA Group has expanded its work on operating safety with the System-X and Vedecom research institutes. It is also working with the CTAG automotive technology centre of Galicia in Spain to validate interactions between drivers and self-driving cars.

A total of ten self-driving cars developed by the PSA Group are being tested internally or by various Group partners. New requests for authorisation have been filed to broaden the number of trials on the open road and ensure that autonomous vehicles react appropriately in all circumstances.

In the next few weeks, the PSA Group will begin new “eyes off” experiments with non-expert drivers under the supervision of test engineers to assess safety in real-life conditions.

As from 2018, the PSA Group will offer driver-monitored automated driving features and, as from 2020, will introduce completely autonomous driving features enabling the driver to give the car full control.

*There are five levels to which autonomous vehicles can be automated: “hands on”, “hands off”, “eyes off”, “mind off”, and “driverless”.

bron: persbericht PSA Group

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 21 september 2016 01:50 PM
  [ # 1 ]

Wist niet dat Citroën hier mee bezig was, maar interessante ontwikkeling. De zelfrijdende auto is de eerste stap naar slimmer vervoer en uiteindelijk het einde van het particuliere autobezit. Hoe lang zal het nog duren voordat je een auto-op-maat op afroep voor laat rijden om je te brengen waar je moet zijn?

Nog even en het Citroën-forum is overbodig. Die paar onverbeterlijke romanciers die nog zelf sturen in hun oude Citroëns, daar kan je geen single-brand forum van draaiende houden. Very Happy

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 september 2016 01:56 PM
  [ # 2 ]
jaco schreef:

Hoe lang zal het nog duren voordat je een auto-op-maat op afroep voor laat rijden om je te brengen waar je moet zijn?

Taxi!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 21 september 2016 02:13 PM
  [ # 3 ]

En een rietje voor Sofietje! Very Happy

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 september 2016 08:52 PM
  [ # 4 ]

Hoe zit dat in de EU/NL met aansprakelijkheid?

Keert de verzekering uit als je de auto zelfstandig laat rijden bij een ongeluk?

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 24 februari 2017 11:43 AM
  [ # 5 ]

Persbericht PSA Group:

What about testing the autonomous car of PSA Group?

PSA Group is the first carmaker to obtain French authorisations to carry out autonomous mode experimentations with “non-expert” drivers. Tests start from March 2017 with customers behind the wheel of the Group’s autonomous cars. This new step is a significant move forward for the development of the autonomous car technology of PSA Group. The demonstrators with “non-expert” drivers can travel about 2.000 kilometres on French express roads.

Since July 2015, PSA prototypes driven by expert drivers have already done 120.000 kilometres on European express roads. From 2020, some vehicles of the Group will benefit from autonomous driving features enabling the driver to give the car full control.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 24 februari 2017 05:21 PM
  [ # 6 ]
Arjan Verkade schreef:

Hoe zit dat in de EU/NL met aansprakelijkheid?

Keert de verzekering uit als je de auto zelfstandig laat rijden bij een ongeluk?

Aansprakelijkheid voor een ongeluk en uitkeren door een verzekeringsmaatschappij zijn twee heel verschillende dingen: als autonome auto’s, voor wat betreft hun autonomie, ondeugdelijk zijn, zal de fabrikant in principe aansprakelijk zijn. Een autoverzekeraar zal ook dan gewoon moeten uitkeren, maar wellicht regrescrecht hebben op de auto- en/of softwarefabrikant.
Het wordt pas weer anders als de verzekeraar, in de polisvoorwaarden, het autonoom autorijden uitdrukkelijk heeft uitgesloten. Ook dan zal de verzekeraar aan de schadelijdende partij gewoon uitkeren, maar regresrecht hebben op de verzekerde die zijn polisvoorwaarden heeft geschonden.
Zover zal het niet komen: verzekeraars gaan autonoom rijden zeker niet uitsluiten. Daarentegen zal autonoom rijden pas wettelijk toegelaten worden als de risico’s dusdanig beheersbaar zijn dat ook verzekerbaarheid geen issue meer is. Autonoom autorijden is, op dit moment, wettelijk niet toegestaan. De huidige tests zijn gebonden aan verleende ontheffingen, op nationaal niveau, van voornoemd verbod.

RensKorevaar schreef:

(...)
*There are five levels to which autonomous vehicles can be automated: “hands on”, “hands off”, “eyes off”, “mind off”, and “driverless”.

bron: persbericht PSA Group

Dat niveau “mind off” is volgens mij het verst in ontwikkeling gevorderd. Er wordt al volop mee geëxperimenteerd. Ik kom het althans dagelijks op de weg tegen Wink.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 maart 2017 11:54 AM
  [ # 7 ]

Wow!

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 maart 2017 12:05 PM
  [ # 8 ]

Inderdaad wow. De techniek is nu echt in een stroomversnelling geraakt.
Waar ik heel nieuwsgierig naar ben of ze al zo ver zijn dat ze een auto in de zomer door bijvoorbeeld Amsterdam durven te laten rijden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 maart 2017 12:05 PM
  [ # 9 ]

Nog een Smile

 

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 10 maart 2017 12:10 PM
  [ # 10 ]

Toch wel raar dat we hier zo weinig over horen of lezen in het nieuws. het gaat eigenlijk altijd over andere merken (Google, Uber, Ford), terwijl ik de indruk krijg dat Citroën (PSA) al best ver gevorderd is met deze technologie. Zou het een bewuste keuze zijn dat ze hier zo weinig de publiciteit mee zoeken?

Dat gezegd hebbende: Fascinerend om te zien hoe snel deze ontwikkeling op het moment gaat. Hoe lang nog voordat auto’s volledig autonoom rijden. Heeft mijn dochter van 8 straks nog een rijbewijs nodig?

Laat ik voorop stellen dat ik een autoliefhebber ben en dat ik het geweldig vind om te sturen. Toch word ik heel erg enthousiast van de zelfrijdende auto, omdat het de manier waarop we tegen mobiliteit aankijken totaal zal veranderen. Met volledig zelfrijdende auto’s zullen we anders gaan aankijken tegen het particuliere autobezit. We hoeven niet meer te kiezen tussen een grote auto (waar we vervolgens wekelijks een paar boodschapjes mee halen of een bezoekje aan vrienden mee afleggen) of een kleine auto die vervolgens niet geschikt is om voor de vakantie of om grote dingen mee te vervoeren. Nee, we kunnen gewoon op ieder moment de meest geschikte auto op afroep voor laten rijden, zonder zelf een auto op de oprit te hebben. Het lost het parkeerprobleem grotendeels op en onze omgeving wordt rustiger en mooier doordat we niet constant tegen een willekeur aan auto’s aan hoeven te kijken. We gaan naar een tijdperk van mobiliteit op maat en ik kijk ernaar uit.

Moet er alleen nog wel ruimte blijven voor (hobbymatig) zelfsturen voor de verstokte rijder. Very Happy

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 10 maart 2017 12:27 PM
  [ # 11 ]

De gedachtes en overpeinzingen die jij zo mooi opschrijft heb ik ook. We leven in een fascinerende tijd waarin (meestal ongemerkt) snel er heel veel verandert.
Zo merk ik bij de jonge generaties dat het hebben van een rijbewijs en eigen auto helemaal niet meer zo vanzelfsprekend is als in mijn jeugd. Toen telde je na het bereiken van je 18e jaar pas weer volwaardig mee op school als je het roze papiertje had.

Misschien dat we over enkele jaren al als ouwe gekken worden versleten omdat we per sé ZELF willen sturen in onze EIGEN auto met VERBRANDINGSmotor.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 10 maart 2017 12:32 PM
  [ # 12 ]
wimb schreef:

Misschien dat we over enkele jaren al als ouwe gekken worden versleten omdat we per sé ZELF willen sturen in onze EIGEN auto met VERBRANDINGSmotor.

O reken daar maar op ja. Maar dat gaat ons, ouwe gekken, niet tegenhouden natuurlijk.


Maar inderdaad, er zijn de laatste jaren zoveel ontwikkelingen die de manier waarop we ons door het leven begeven echt ingrijpend gaan veranderen, dat het haast niet mogelijk is er een voorstelling van te maken.


Met betrekking tot de jongere generaties zeg ik al jaren dat mobiliteit plaatsmaakt voor connectiviteit. Door de snelle opkomst van netwerk-technologieën is het makkelijker om intensief contact met anderen te hebben, zonder elkaar fysiek te hoeven ontmoeten. Dat is er volgens mij mede oorzaak van dat jongeren minder denken in termen van mobiliteit en meer in termen van connectiviteit. Natuurlijk helpt de urbanisatie daar ook bij.

Profiel  
 
jaco
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5851
Geregistreerd: 09-08-2004

Gepost: 10 maart 2017 12:44 PM
  [ # 13 ]

Ook wel opmerkelijk om te zien hoe traditioneel de meeste automerken nog opereren. Het gaat nog steeds om het verkopen van zoveel mogelijk auto’s, terwijl ze nu al bezig zouden moeten zijn met het ‘faciliteren van mobiliteit’; van bezit naar gebruik dus. Ik denk dat wanneer je als merk die visie nu al sterk ontwikkeld, je daar bij de komst van de autonome auto sterker uit de strijd gaat komen. Maar ik denk dat veel fabrikanten daar huiverig voor zijn, omdat het op termijn betekent dat je minder auto’s zult produceren om iedereen mobiel te houden.

Maar wat zou ik het geweldig vinden als ik gewoon een mobiliteitscontract kan afsluiten, waarbij ik op ieder moment de meest geschikte auto tot mijn beschikking heb!

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 10 maart 2017 12:45 PM
  [ # 14 ]

In die begeleidende teksten van de filmpjes ontwaar ik toch nog wel de nodige disclaimers over het op tijd kunnen ingrijpen door de bestuurders, en er zijn naast de technische implementaties nog de nodige juridische hobbels te nemen.

Ik zou de kinders (stel dat) toch nog gewoon op rijles sturen, want voor het zover is, zijn ze 18, en als andere ontwikkelingen daar een invloed op hebben, zou het starten met rijden in een ouderwetse analoge verplaatsingshulpmiddel om andere reden nog wel eens een tijdje noodzaak blijven voor bepaalde bevolkingsgroepen. En aan wie moet je anders straks je mooie old/youngtimer overdoen?

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1324
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 10 maart 2017 12:55 PM
  [ # 15 ]

De slag waarin het ‘voldoen aan behoeftes’ uitbesteed worden is meer voor het bedrijfsleven, en nog lang niet voor een huishouden.
(Ja, er zijn uitzonderingen: interieurverzorgers om er een te noemen die de toets van de moderator kan doorstaan).

Deelauto-initiatieven zijn nou niet bepaald grootschalige successen, en de diepere vervoersbehoefte binnen een huishouden is nog altijd verbonden aan hebbenhebben (auto op de oprit), status (nieuw, allemaal een eigen auto), brandloyaliteit (need I say more), impulsaankoop (idem), impulsgebruik (‘ik moet NU weg!’) etc.
90% op basis van emotie denk ik.

Ja, als je dat eens uit kunt schakelen, dan hebben de leasebedrijven nog wel de meeste mid term toekomst. Als je de behoefte verder nog loskoppelt van brand en status, dan heb je zelfs nooit meer modelupgrades per jaar nodig. De Picasso van 2017 kan in 2025 ook nog steeds aan de tijdelijke vervoersbehoefte van het gezin naar de wintersport voorzien bijvoorbeeld.

Je zou hooguit automodellen beter upgradebaar moeten maken, zodat je dat jaarlijks verspillende ontwerp- introductie- en vervangcircus ook niet meer nodig hebt.
Als je je echt als een lean en groene provider wilt profileren, heb je geen modeljaar politiek meer.

Dwalen we nu af?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook