1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Tip voor rubber hoesje bovenste fuseekogel
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 09 februari 2017 11:51 PM

Fuseekogelhoesjes voor de bovenste fusseekogel zijn niet of moeilijk te vinden. Het blijkt dat het hoesje wat BMW gebruikt bij z’n “telelever” voorwielophanging bij de motorfietsen nagenoeg gelijk is aan het CX hoesje.
Ik heb zelf een R1100R en de afmetingen van de losse stalen ring die in het hoesje gedrukt moet worden hebben (nagenoeg) dezelfde afmetingen: diameter in de groef 29 mm, breedte van de groef 4 mm.
BMW verkoopt deze hoesjes niet los, maar er zijn inmiddels “aftermarket” hoesjes te koop.
De afmetingen van die rubber hoesjes zijn: 26 mm binnendiam; 35 mm binnendiam; 22 mm hoog. Dat lijkt aardig overeen te komen met een vers CX hoesje. De grootste onzekerheid is of de grootste diameter goed past aan de kogelkant.

Als je googled op “ball joint boot BMW R1100” kom je wel het e.e.a. tegen. Ik heb 2 stuks besteld bij “caprimoto.it” om op de plank te leggen. Altijd handig als vlak voor de APK een hoesje gescheurd blijkt te zijn. Mochten ze niet passen, dan komt het nog wel eens van pas op m’n motorfiets… 

Naschrift op 4-3-2017: het past!

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Wim Rutten
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 21-08-2015

- BX 16 TRI
- Xantia 1.8
Gepost: 10 februari 2017 09:38 AM
  [ # 1 ]

Hallo,
Geweldig dat je dit oppakt en uit kan proberen!
Succes!
Wim

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 10 februari 2017 12:30 PM
  [ # 2 ]

Super think ontdekking voor de knutselaars onder ons….
Nu is het niet spannend, maar foto’s voor en na montage zou leuk zijn Mr. Green

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 februari 2017 06:08 PM
  [ # 3 ]

Dat is een mooi hoesje! Ik ga ze ook bestellen.
Zelf heb ik twee keer een Brezan hoesje erin gefrot, en de eerste hield het 3000 km vol, de tweede zit er nog in.
Zie hier en hier voor beschrijving, foto’s en leedvermaak.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 11 februari 2017 11:28 PM
  [ # 4 ]

@Nielsje: mede n.a.v. jouw verhalen ben ik op zoek gegaan!
Als je zekerder wilt zijn of het past of niet moet je even wachten. De hoesjes die ik heb besteld worden (als alles goed gaat) 15 februari bij mij thuis bezorgd. Dan kan ik ze i.i.g. met een oud gescheurd CX hoesje vergelijken. Ik zal foto’s posten. Dan weet je al meer.

Voor nog meer zekerheid:
Bij mijn eigen CX zijn de hoesjes op dit moment nog goed (rechts nieuwe kogel)dus die trek ik daarvoor niet uit elkaar. Maar het eerste weekend van maart ga ik weer naar het cx clubmagazijn en dan kan ik vast wel op een losse draagarm met kogel een nieuw hoesje uitproberen of ‘ie past.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 15 februari 2017 08:34 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de twee hoesjes binnen. Ik ben 99% zeker dat het past. Zoals beloofd de foto’s.
Links het nieuwe hoesje, rechts het oude CX hoesje:

De kant van de draagarm:

De CX ring past er probleemloos in. Dit was geen verrassing want de ring van BMW heeft dezelfde afmetingen (d.w.z. daar waar het hoesje omheen gaat):

Het oude hoesje is iets groter in diameter aan de kant van de ring, maar zoals gezegd is het nieuwe hoesje wel gemaakt voor dezelfde diameter ring. Ook bij BMW moet de ring kunnen draaien in het hoesje (net als bij de CX). Het gebruikte hoesje van de CX is jarenlang “opgerekt”, ik denk dat daarom de onbelaste diameter iets groter is geworden. Ik kon de ring draaien in het hoesje zonder dat het hoesje ging plooien. Ik denk dat het verstandig is om tussen de ring en het hoesje wat grafietvet of molybdeendisulfidevet te doen zodat de ring makkelijk draait.

Ook de onderkant is iets kleiner dan het oude gebruikte CX hoesje. Dit ligt waarschijnlijk ook eraan dat het oude hoesje jaren lang opgerekt was. De originele “sleutelring” van de CX om de grote diameter op z’n plaats te houden was in ontspannen toestand duidelijk kleiner in diameter dan het nieuwe hoesje. Ik zie het wel lukken om dit aan de draagarmkant erop te krijgen.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 februari 2017 08:41 PM
  [ # 6 ]

Ziet er veelbelovend uit!
Ga er ook maar eens een paar zoeken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9124
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 februari 2017 08:47 PM
  [ # 7 ]

Goed bezig! bravo

Nu nog een vervangend hoesje voor de spoorstangkogel, is dezelfde constructie met kleinere diameters.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 15 februari 2017 08:55 PM
  [ # 8 ]

Een link waar ze te koop zijn (maar er zijn meer aanbieders):
http://www.carpimoto.it/en-NL/Suspensions-Wheels/46266_13911-BMW-Telelever-Ball-Joint-Boot.htm

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 15 februari 2017 09:26 PM
  [ # 9 ]

very good

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 16 februari 2017 09:03 AM
  [ # 10 ]

Heel goed! Ik ben dol op creatieve oplossingen.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 20 februari 2017 10:30 PM
  [ # 11 ]

Goed zeg Wijnand!! Wat een goeie vondst!!! very good TOP!!!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 februari 2017 08:34 PM
  [ # 12 ]

Ik heb ook een setje gekocht, via ebay.
Ben erg benieuwd!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 21 februari 2017 09:30 PM
  [ # 13 ]

Leuk al die enthousiaste reakties! Nu inderdaad nog de stuurkogelhoes. De andere hoesjes zijn wel tamelijk “standaard”?
Vandaag nog op deze site gestuit:
http://dustboots.eu/catalogs/Polyboots-Ball-Joint-Boots-MPN.pdf
Best interessant.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 21 februari 2017 10:39 PM
  [ # 14 ]

Oh! Ik heb inderdaad die dingen van polyboots gekocht via ebay. 15.30 dollar inclusief verzending.
Ik zal hier een foto plaatsen zodra ze binnen zijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 februari 2017 07:35 PM
  [ # 15 ]

Welja.. vandaag was ik bezig met preventive maintenace en ik dacht: eens kijken hoe mijn huidige hoesje het houdt.
Nou, die is vrolijk helemaal verdwenen Sad
Volgens het tracking nummer is het pakketje op dit moment in Amsterdam, dus hopelijk snel thuis zodat ik nog voor de rit van zondag de boel kan fixen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook