4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
   
CitroMuseum Castellane
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 februari 2017 05:31 PM
  [ # 46 ]

van de voorpagina

CitroMuseum Castellane breidt uit

Het CitroMuseum in Castellane staat sinds 2005 bekend om zijn grote collectie Citroëns in oorspronkelijke nieuwstaat. We hebben de eigenaar Henri Fradet gevraagd wat hem tot verzamelen aangezet heeft en of er nog plannen zijn. Die zijn er: dit jaar wordt een grote uitbreiding met youngtimers gerealiseerd.

Citroën-Forum.nl: Meneer Fradet, wilt u zich aan ons voorstellen?
Henri Fradet: “Ik ben 59 jaar oud, ben Fransman en heb een Nederlandse moeder.  Ik spreek meerdere talen, maar helaas geen Nederlands. Daarvoor ben ik te weinig in Nederland geweest.”

Waar komt uw passie voor Citroën vandaan?
“Ik heb een deel van mijn jeugd in Franse koloniën doorgebracht, waar de 2CV reine (koningin) was. Mijn ouders reden uitsluitend 2CV en mijn oma kwam regelmatig in een 2CV van Amsterdam naar de Côte d’Azur om ons te bezoeken. Toen ik een arme student was, kon ik mij slechts een 2CV in slechte staat veroorloven, die ik zelf moest repareren. Zo is eerst een passie voor de techniek ontstaan en daarna voor het hele merk Citroën.”

Verzamelt u alleen Citroëns of ook andere voorwerpen?
“Ik beperk me tot het verzamelen van Citroëns in de schaal 1:1, technische documentatie en onderdelen. Dat lijkt me eigenlijk wel genoeg.”

Hoe en wanneer is het idee om een museum te beginnen bij u ontstaan?
“Tijdens mijn studie was ik assistent van wiskundeprofessoren en moest ik soms hun lessen waarnemen. In 1979 kwam er bij zo’n les een student naar me toe die me vaker gezien had bij het repareren van mijn 2CV. Hij vertelde dat er een uit 1959 te koop stond, met slechts 5.000 km op de teller. Ik kon hem mij veroorloven, maar in die bijna-nieuwstaat wilde ik hem niet dagelijks bij de universiteit gebruiken; dat vond ik te gevaarlijk. In de hoop met de doorverkoop wat winst te maken, heb ik deze auto aan diverse Citroën-dealers aan de Côte d’Azur voorgesteld als toekomstig museumstuk, maar niemand wilde hem hebben. Ik werd zelfs uitgelachen! Als niemand een Citroën-museum wilde beginnen, moest ik dat zelf maar doen. Mijn eerste gedachte was om van elk model één exemplaar te verzamelen met een lage kilometerstand en in oorspronkelijke nieuwstaat zoals bij het verlaten van de fabriek. Toen de passie mij gegrepen had, begon ik me ook te interesseren voor de modelgeschiedenis. Ik had snel begrepen dat een goed inkomen nodig was om zo’n project uit te voeren, dus ben ik naar Noorwegen gegaan, waar meer mogelijkheden waren om flink te verdienen dan in Frankrijk. Na enkele moeilijke jaren heb ik een failliet restaurant kunnen overnemen en dat er weer bovenop gebracht.”

Welk tentoongestelde voertuig is u het dierbaarst?
“Iedere keer als ik net een voertuig ontdekt heb, is dat mijn favoriet. Echt het dierbaarst is mij de DS 19 met chassisnummer 32, niet alleen vanwege het feit dat dit voor zover bekend de oudste DS is, maar ook vanwege mijn belevenissen met haar. Ik heb deze auto voor het eerst in 1986 gezien, in de etalage van de dealer in Romans. Ik móest haar voor het toekomstige museum hebben, dus stelde ik een ruil tegen een DS 21 cabriolet uit 1966 voor. De dealer wilde niet direct beslissen, maar was het in principe eens met zo’n ruil in de toekomst. Op een dag in 1991 nam hij opnieuw contact met mij op, maar toen was ik in Noorwegen. Zo heeft Marten Boersma de auto kunnen kopen voor wat toen een DS cabriolet waard was. Pas dertien jaar later heb ik haar van hem kunnen overnemen.”

Van welke auto betreurt u het meest dat hij geen deel van de collectie uitmaakt?
“Na het zien van een advertentie voor een Spaanse SM Mylord tegen een correcte prijs heb ik een afspraak gemaakt om die twee dagen later in Barcelona te gaan bezichtigen. Toen ik op het vliegveld stond en de verkoper belde, vertelde hij me dat de auto de avond ervoor al naar Duitsland vertrokken was. Op dat moment wist ik dat ik dit model nooit aan mijn collectie zou kunnen toevoegen.”

Hoe wenst u dat uw collectie en uw museum zich de komende jaren zullen ontwikkelen?
Er is een uitbreiding van 900 m2 gebouwd, die ik deze zomer in gebruik hoop te nemen. Er staan al twintig auto’s te wachten om de huidige collectie te completeren. Ook wil ik er de youngtimers van Citroën tentoonstellen: LN, Visa, AX, BX en XM. Natuurlijk voldoen ook die allemaal aan de criteria van lage kilometerstand en nieuwstaat.”

In het YouTube-filmpje op uw website vertelt u dat u geniet van de interactie met bezoekers. Aan welke uitwisseling heeft u de beste herinneringen?
“Ik heb Michel Lefèbvre (geen familie van André Lefèbvre) ontmoet, een oud-medewerker van het Bureau d’Etudes die aan de allereerste DS’en heeft gewerkt. Michel Magès, zoon van Paul Magès en ook ingenieur bij Citroën, komt hier vaak. De gesprekken draaien altijd rond de vroegste DS’en.”


Wat wilt u de gebruikers van Citroën-Forum.nl zeggen die het CitroMuseum nog niet bezocht hebben?
”Jullie zijn zo slim geweest om te wachten tot de hele collectie tentoongesteld kan worden. Laten we hopen dat ik alle vergunningen krijg om de nieuwe hal nog dit jaar te openen.”

Heeft u nog andere vragen of opmerkingen voor de gebruikers van Citroën-Forum.nl?
Ik raad iedereen aan om zich bij een restauratie te interesseren voor de oorspronkelijke staat van de auto, die te onderzoeken en te herstellen. Te vaak kiest men voor de gemakkelijkste weg, voor gereproduceerde onderdelen. Een origineel onderdeel is beter, ook een gebruikt. Als je wat energie in de zoektocht steekt, blijken er nog veel meer originele onderdelen te zijn dan je zou denken. Anderzijds verlangt het respect voor de oorspronkelijke montage niet veel extra moeite. Gebruik documentatie en historische foto’s. Zelfs de gebruiksaanwijzing van de auto bevat foto’s van onder de motorkap die de historisch bewuste restaurator een schat aan informatie geven.”

Het CitroMuseum van Henri Fradet is gevestigd tegenover de Camping International aan de route de la Palud in 04120 Castellane. Het museum is tussen 12 april en 12 oktober alle dagen van de week van 14 tot 18 uur geopend, in de maanden juli en augustus zelfs van 10 tot 18 uur. Het entreegeld bedraagt €7 voor een volwassene en €3 voor een kind.

interview: RensKorevaar, foto’s: citromuseum.com

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Gepost: 11 februari 2017 09:55 AM
  [ # 47 ]

Prachtig, van de zomer maar weer eens langsrijden!

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1743
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 11 februari 2017 10:32 AM
  [ # 48 ]

Altijd leuk om te bezoeken, al meerdere malen geweest ! Smile

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1300
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 11 februari 2017 11:09 AM
  [ # 49 ]

Leuk verhaal, maar is de museumjaarkaart ook geldig?
En dan even serieus, de eerstvolgende vakantie in Frankrijk ga ik hier zeker langs.

Zou hij overleg/uitwisseling hebben met Edwin Groen? Die heeft ook prachtige exemplaren staan zgan.

Adri

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 11 februari 2017 11:20 AM
  [ # 50 ]

Komende zomer op de terugreis vanuit Spanje nog een paar dagen in Vaison-la-Romaine, dus ik zou niet weten waarom ik daar niet eens zou gaan kijken Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 11 februari 2017 01:42 PM
  [ # 51 ]

.....Ik raad iedereen aan om zich bij een restauratie te interesseren voor de oorspronkelijke staat van de auto, die te onderzoeken en te herstellen. Te vaak kiest men voor de gemakkelijkste weg, voor gereproduceerde onderdelen. Een origineel onderdeel is beter, ook een gebruikt. Als je wat energie in de zoektocht steekt, blijken er nog veel meer originele onderdelen te zijn dan je zou denken…...

Amen. Eindelijk bijval voor iets wat ik al jaren roep.

halelujah

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4713
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 11 februari 2017 06:14 PM
  [ # 52 ]

Mooi artikel! Het museum staat al een tijdje geparkeerd in m’n achterhoofd, nu nog een keer bezoeken.
Lijkt me zéér de moeite waard!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 11 februari 2017 06:50 PM
  [ # 53 ]

Erg leuk artikel. Ook leuk dat iemand e moeite neemt om voor “ons” de vragen te beantwoorden.

Ben er nog niet geweest maar staat wel op het verlanglijstje.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 12 februari 2017 12:29 AM
  [ # 54 ]

Zo vaak langs het museum gereden, maar eerst in de zomer 2016 een keer daadwerkelijk bezocht. Wat een feest is dat museum.

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 15 februari 2017 10:35 PM
  [ # 55 ]

Ik was hier afgelopen september, aan het einde van mijn rondrit met de GS break. Mooie collectie (veel G-types Wink), en de geschiedenis bij de auto’s is leuk om te lezen, het ene verhaal nog fantastischer dan het ander.

Het mooiste verhaal staat bij de Axel Entreprise:

Axelverhaal

Is dit typisch voor Axelkopers? Is iemand 2d al eens dolend in het hoofdstedelijke metronet tegengekomen…? tongue wink

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 12 maart 2017 08:56 PM
  [ # 56 ]

Op http://www.citromuseum.com/travaux-dextension/troisieme-partie/ kun je zien dat de derde hal zijn voltooiïng nadert:

foto: citromuseum.com

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 28 maart 2017 01:28 PM
  [ # 57 ]

Ik ben in mijn achterhoofd een rondritje aan het plannen door west-Duitsland, Italië, Zwitserland, Frankrijk (in die volgorde) voor de zomer van 2018, en deze ga ik zeker onthouden Smile

En ja, de start/finish van het oude circuit Reims-Gueux staat ook op de lijst Smile

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 28 maart 2017 02:54 PM
  [ # 58 ]

In het “Schwarzwald” in Duitsland nog 2 leuke automusea.

1 Farhrzeugmuseum in Marxzell http://www.fahrzeugmuseum-marxzell.de

2 Unimog museum in Gaggenau. http://www.unimog-museum.com


Beide zijn het bezoeken meer dan waard, en liggen op nog geen 30 km. van elkaar

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 28 maart 2017 03:55 PM
  [ # 59 ]

Ja, maar die zijn niet in Castellane, waar dit topic volgens de titel over gaat Wink.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 28 maart 2017 04:14 PM
  [ # 60 ]

Omdat FastFred een rondrit door o.a. Duitsland en Frankrijk aan het voorbereiden is, heb ik deze tip toegevoegd.

Profiel  
 
 
4 van de 5
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook