1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De DS21ie H van Gauthier
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 02 april 2017 04:40 PM

Alweer 7 jaar geleden nam ik afscheid van mijn dagelijkse DSuper. Een Mercedes automaat is in de plaats gekomen als dagelijks vervoer. Maar de DS-liefde is nooit helemaal weggeweest, want na ca. een jaar uitkijken is er sinds enkele weken weer een DS: een zilvergrijze DS21ie Pallas H, gebouwd eind 1971 en nieuw in Frankrijk geleverd, als dienstwagen voor een stadhuis regio Strasbourg. Met mooi bruin leder en een groot stoffen vouwdak.

Reeds gebeurd, door de verkoper, begin dit jaar en minder dan 1000 km geleden:
-terug op gang brengen na 10 jaar stilstand: groot onderhoud, vloeistoffen, ontsteking, kleppen, filters, 4 bollen + hoofdbol, lekzakken, uitlaat ...
-4 goede okkasiebanden Michelin.
-nieuw stuurhuis (Sassen)
-remmen in orde gezet
-nieuwe benzinepomp en benzinedrukregelaar
-...

Nog te gebeuren:
-vervangen benzineslangen injectie
-opsporen van een klein LHM-lek aan de linker voorvleugel, misschien lekzak/retour die slecht gemonteerd is, volgend weekend gaat het scherm er af. Soms ligt er een plasje (orde van grootte een soeplepel), soms is het dagen droog.
-vervangen of gangbaar maken van de koudestartschuif, deze doet niet mee, starten gaat, blijven lopen is moeilijk. Wordt een winterklusje.

Maar eerst enkele acute problemen:
-af en toe wat rook of damp thv. het asbest(?)plaatje onder de koppelingsregelaar, aan de inlaatcollector. Er is geen waarneembare lekkage, en als het rookt dan is er geen geur waar te nemen.
-afstelling halfautomaat: motor slaat snel af bij traag rijden (bvb over de boordsteen rijden om de garage in te rijden)
-en nu laatst een paar keer rode lamp gehad (hydrauliek), ook tijdens het rijden, wanneer er veel vraag is naar druk. Bijvoorrbeeld manoeuvres bij lage snelheid: steeds schakelen (BVH), remmen en sturen. Kan dit de HD regelaar (niet vernieuwd) of de hoofdbol (nieuw) zijn die de geest gegeven heeft / de vraag niet kan bijhouden? Er is geen externe lekkage, en interne lekkage wellicht ook niet gezien het pas vernieuwde stuurhuis.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 02 april 2017 05:51 PM
  [ # 1 ]

Mooie DS IE: veel plezier ermee !! Wat die laatste opmerking betreft: het kan ook de sensor zelf zijn die in het veiligheidsklep gemonteerd zit. Bij m’n SM lichte het lampje ook zo nu en dan op terwijl de LHM op peil was/is en de pomp pas om de 30 seconden insloeg. Na de sensor te hebben vervangen was het over.
Valt de stuurbekrachtiging ook weg tijdens het sturen (in een bocht en of nemen van een rotonde) ??
Remaccubol goed ??? slaat de pomp vaak aan/in ?? LHM op peil ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 02 april 2017 06:55 PM
  [ # 2 ]

Toen de stoplamp ging branden werd ik niets gewaar in de besturing, remmen of halfautomaat. Het is inderdaad eens voorgevallen op een rotonde, of eerder in het afremmen/terugschakelen in de weg ernaartoe.

De pomp slaat niet opmerkelijk veel aan, ik zal eens chronometreren, in de rijstand en in de laagste stand. Wellicht deze week, misschien pas volgend weekend.
Remaccu zou goed zijn volgens de verkoper (die de DS op punt heeft gezet) want nog niet zo oud. Ziet er netjes uit, alsof hij gisteren was geschilderd. In het bundeltje oude facturen van Bagnole vind ik die niet terug. Jongste factuur is van 2006 overigens.

De DS heeft tussen eind 2008 en de wederopstanding begin dit jaar maar 1000 km gereden. Verliest die bol zijn druk door louter de tijd?
Anderzijds als ik na een week stilstand mijn voet op het remknopje zet alvorens te starten, dan hoor ik de remmen aangrijpen, dus houdt deze bol zeker een deel van zijn druk gedurende een week. De hoofdbol is tegen dan toch al leeg door de vering? Of heb ik het mis?

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 03 april 2017 06:57 AM
  [ # 3 ]

Gefeliciteerd met de aanwinst!

De damp vanaf het asbestplaatje is waarschijnlijk het gevolg van lekkende LHM vanuit de koppelingsregelaar. Er zit een klein stelgaatje (richting voorzijde van de auto) waar een rubber stopje in hoort. Hier kan wel eens een drupje uit vallen. Als de afvoerleiding verstopt zou zijn of niet goed afloopt wordt het (veel) meer.

M.b.t. LHM-druk: mogelijk is het aanzuigfilter vervuild ?

Alle bollen verliezen hun druk ook louter door de tijd, als gevolg van diffusie van stikstof door rubber. Het lijkt wel redelijk te vermoeden dat dit proces tijdens gebruik sneller gaat door het rekken en strekken van het rubber, maar anderszins is bij opslag het drukverschil tussen stikstof enerzijds en de omgeving/LHM aan de andere kant maximaal, terwijl tijdens gebruik het drukverschil juist rondom nul is.

Laat vooral weten wat je vindt.
En veel plezier.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 03 april 2017 07:38 AM
  [ # 4 ]

Op het programma vanavond of morgen:
-chyparse test (chronometreren rusttijd tussen pompinschakeling, in rijstand en in hoogste/laagste stand)
-koppelingsregelaar schoonmaken met remreiniger. Rubber dopje zit op zijn plaats maar de omgeving zweet wat olie, het lijkt wel niet te lekken.
-LHM niveau controleren, in hoogste stand, bijvullen indien nodig.

Filter wordt ook nog gecontroleerd en indien nodig gereinigd. Zou moeten gebeurd zijn bij de heropstart.

Link met meer foto’s:
https://myalbum.com/album/TpHRTMWHuuDS

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 04 april 2017 06:19 PM
  [ # 5 ]

Zopas de DS enkele km warm gereden zodat ze rustig stationair draait, dan interval tussen pompafslag en -aanslag geteld:
-in rijstand: 16 tellen
-in laagste stand: 15 tellen
-in hoogste stand: 59 tellen.

Van laagste naar hoogste stand lukte niet in één keer, de DS bleef vooraan plat op haar buik liggen.  Even op en neer met de hendel en dan lukte het meteen.

Zou de voorste hoogteregelaar of de veercilinder overmatige interne lekkage kunnen hebben?

Tijdens de rit geen rode lamp gehad en LHM is er ruim voldoende, zelfs boven de max-streep.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 04 april 2017 09:55 PM
  [ # 6 ]
Gauthier schreef:

Zou de voorste hoogteregelaar of de veercilinder overmatige interne lekkage kunnen hebben?

Dat is heel goed mogelijk. 15 tellen is niet slecht maar ook niet geweldig. Er mag als de ds stationair staat te draaien niet teveel lhm retour in het reservoir. Voorraadbol kan lekken/in slechte staat zijn ook al is hij vervangen: hoe lang is dit geleden ??

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 05 april 2017 09:22 AM
  [ # 7 ]

Rondje bollen afspreken bij Chyparse? Die zetten er ook ff een hoogteregelaar in, voor, want dat zal wel nodig zijn.
Niet alleen nuttig, maar ook zeer leerzaam.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 april 2017 02:28 PM
  [ # 8 ]

Het LHM-lek: kijk eens of dat niet uit het remcommando of de remaccu komt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 april 2017 05:16 PM
  [ # 9 ]
citroen23 schreef:
Gauthier schreef:

Zou de voorste hoogteregelaar of de veercilinder overmatige interne lekkage kunnen hebben?

15 tellen is niet geweldig.

 

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 april 2017 05:47 PM
  [ # 10 ]

Een minuut is geweldig.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 05 april 2017 06:13 PM
  [ # 11 ]

En met 45s ben ik dik tevreden.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 06 april 2017 10:32 AM
  [ # 12 ]

Dank heren!

Gezien de interval van 15s bij laagste/normale rijstand niet alarmerend is, laat ik het rode lamp verhaal even rusten, misschien is het inderdaad de sensor. Ik hou het zeker goed in de gaten.

Dat veercilinders in rijstand het meeste lekken is aannemelijk gezien de slijtage, dat ze in hoogste stand minst lekken ook, maar wat verklaart dan de 15sec bij de laagste stand? Dat begrijp ik niet zo goed, de vering doet toch niet mee in de laagste stand?


Voor het LHM gedruppel, dat is er soms wel en soms niet, ik parkeer de DS altijd met een wit karton op de bewuste plek, zo kan ik het beter opvolgen. Soms een paar druppels, soms dagen droog. Pal boven deze plaats is een knooppunt van hydrauliek, scherm eraf te halen.
Remaccu is droog, ook in de buurt van het remcommando, onder de auto/in het interieur geen LHM te merken.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 april 2017 11:26 AM
  [ # 13 ]

Stuurhuis?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25351
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 april 2017 12:04 PM
  [ # 14 ]

Nee. veercylinders lekken niet of nauwelijks. Als dat wel het geval zou zijn, zakt de auto, stijgt weer, zakt weer enz enz. Boosdoeners zijn hoogteregelaars en stuurhuis.
DS-TT geeft een leuke hydraulique cursus. wie weet is dat wat voor je?

ik vind 15 seconden echt de ondergrens. Wel moet je zeker zijn dat de hoofdbol en remaccu op druk zijn en de HD regelaar op de juiste drukken in en afslaat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 08 april 2017 02:14 PM
  [ # 15 ]

Ik lees ook elders dat het type manocontact van de DS (deze) met de jaren ontregeld zou geraken. Ik laat het rode lamp geval even rusten, hou het verder in de gaten, en inderdaad Bogaard, die cursus wil ik volgen. Ik was trouwens ingeschreven voor de cursus IE die normaal vandaag was gepland maar die jammer genoeg afgelast is.

Profiel  
 
 
1 van de 12
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook