2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De DS21ie H van Gauthier
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 12 april 2017 09:33 AM
  [ # 16 ]

Interne lekkage in stuurhuis is makkelijk te testen; Doe de interval in rijstand nog eens maar draai je stuur helemaal naar links en hou hem met kracht daar terwijl je de intervallen checkt (kun je gewoon in je hoofd tellen, hoeft niet zo precies) En doe dat ook eens met stuur helemaal naar rechts (en hem met kracht daar houden)

Wanneer je pomp nu een stuk langer dan 15 seconden niet aanslaat, dus stil is, dan heeft je roterende unit op je stuurhuis teveel interne lekkage (en dat is meestal het geval); Citrotech!

Ik heb nu 3 dssen gehad in de afgelopen 7 jaar, 3 maal interval van 3-8 seconden, 3 maal wees deze test uit dat stuurhuis teveel interne lekkage had, 3 maal Citrotech stuurhuis dr in, 3 maal naar interval van meer dan een minuut met nieuw stuurhuis.

Succes!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 april 2017 10:38 AM
  [ # 17 ]

Je kunt dit ook testen door de toevoer naar het stuurhuis af te sluiten door een paar voelermaatjes tussen de aanvoer te zetten.

Ook het lezen waard! https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/204054/P120

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 april 2017 12:50 PM
  [ # 18 ]

Als je redelijk smalle handen en een ingekort ringsleuteltje 8 hebt, kun je een los voelermaatje nog net op z’n plek fröbelen door de accusteun heen. Dus accu eruit, plastic bakje eruit en dan door het rechthoekige gat dat je daaronder ziet. Achteraf jammer dat ik er toen niet aan gedacht heb om even een fotootje te maken. ‘t Is wel een beetje een geduldoefening, maar daarna weet je ook zeker of je stuurhuis veel druk verliest.

Als ik die accusteun er zelf ooit nog eens uit moet hebben ga ik dat gat wat groter maken, zodat zo’n stuurhuis afdoppen met een voelermaatje eigenlijk een routineklusje van niks wordt. Daar heb je eigenlijk maar een centimeter of twee, misschien drie, meer gat voor nodig en dat kan die steun best hebben.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 13 april 2017 02:13 PM
  [ # 19 ]

Mijn pomp haalt die 15 sec niet die Boogaard als ondergrens benoemt, misschien net de helft. Dat is al jaren zo en gaat al jaren goed. Vorig jaar een nieuwe voorraadbol eronder veranderde daar niks aan. Dus als regelaar goed is zal het stuurhuis wel boosdoener zijn. Een goed stuurhuis hebben is beter dan een slechte natuurlijk. Maar wat is er op zich precies slecht aan zo’n korte interval? Snellere slijtage kan ik me voorstellen..maar is er qua benodigde druk of veiligheid nog echt iets in het geding ?

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 april 2017 02:27 PM
  [ # 20 ]

Door de te lage druk kan je een te kort krijgen bij veel sturen in combi met remmen. Bij de SM merk je dat door dat het stuur het even niet doet!! dat kan je duur komen te staan zeg maar…

verder slijt de pomp harder.

In mijn Sm zit een intern lek. Als ik dat afdop gaat het interval naar 4,5 minuut! Nu is het 1,5 minuut.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9850
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 april 2017 02:35 PM
  [ # 21 ]

Ook de trillingen in de leiding tussen pomp en regelaar leiden eerder tot breuk. (metaalmoeheid)

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 13 april 2017 05:39 PM
  [ # 22 ]

Heren,

Eén ding snap ik niet… Waarom verdenken jullie het stuurhuis als de auto in de hoogste stand 1 minuut rust heeft tussen pompafslag/herinslag, en in laagste/rijstand veel minder? Probleem moet dus ergens in de vering zitten, niet?
Stuurhuis is nieuw, paar maand oud/ paar 100 km gereden. Revisie Dirk Sassen.

Vanmiddag nog wat gesleuteld, ik kreeg het bericht van mijn vader (bij wie de auto momenteel gestald is) dat er een plas olie onder ligt..
Na enig onderzoek bleek het slangetje waarmee de rilsan retour op de koppelingsvergrendeling zit, helemaal uitgelubberd te zijn en zonder klem gemonteerd. Slangetje eraf, hierdoor LHM op de vloer. Er liep ook LHM uit het slangetje zelf, zit lager dan het vat. Er zit nu een klem op, maar ik vertrouw het slangetje niet, dus morgen op zoek naar een stukje LHM-bestendige slang binnendiameter 4mm (vgl. onderdelenboek).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 april 2017 06:23 PM
  [ # 23 ]

Er hoort geen klemmetje op die retourslang Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 554
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 15 april 2017 04:54 PM
  [ # 24 ]

Nu gemonteerd met stukje nieuw brandstofslang, knelt zichzelf op z’n plaats. Dank Waterman.
Proefritje gemaakt, volkomen droog gebleven.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 15 april 2017 06:27 PM
  [ # 25 ]
Stef Sep schreef:

Interne lekkage in stuurhuis is makkelijk te testen (..)
Wanneer je pomp nu een stuk langer dan 15 seconden niet aanslaat, dus stil is, dan heeft je roterende unit op je stuurhuis teveel interne lekkage (en dat is meestal het geval); Citrotech!

Sorry voor beetje topic-kaap maar meteen even gecheckt deze tip. Naar links levert aardig resultaat op (ruim 50 sec winst) maar naar rechts (dicht)draaien geeft maar een paar sec extra (8 naar 13). Heeft stuurhuis-revisie dan ook zin of duidt dit ergens anders op ?

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25364
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 april 2017 11:29 AM
  [ # 26 ]

Om je stuurhuis uit te sluiten moet je de drukleiding even afdoppen met een voelermaatje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 18 april 2017 10:01 PM
  [ # 27 ]

Even voor mijn info: wat wordt steeds bedoeld met ‘afdoppen met een voelermaat’? Ik heb er gene voorstelling bij. Bedoelen jullie de voelermaten waarmee ik mn klepspeling meet? Of is er nog wat anders? Zie het niet voor me, maar ben dan ook nog steeds een beginneling…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43019
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 april 2017 10:18 PM
  [ # 28 ]

Leiding (dat plaatje dus wat met twee moeren tegen het stuurhuis zit) een paar slagen los en daar dus de voelermaat tussen. Dat is de voelermaat die je voor kleppen stellen kunt gebruiken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 18 april 2017 10:23 PM
  [ # 29 ]

Ja, bedoeld worden de voelermaatjes die je voor je klepstellen gebruikt.
De verbinding van de hydralische leidingen vanaf het chassis aan die van het stuurhuis gaat middels twee flensplaten (waartussen een spacer met wat O-ringetjes) die middels tapeindjes en moertjes tegen elkaar getrokken worden.
Flensplaatjes iets lossen, voelermaatje (of ander stukje dun metaal) ertussen t.p.v. de O-ringetjes, boutjes weer strak aantrekken: aansluiting is nu hermetisch dicht afgeblind.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 18 april 2017 10:41 PM
  [ # 30 ]
IDealist schreef:

Even voor mijn info: wat wordt steeds bedoeld met ‘afdoppen met een voelermaat’? Ik heb er gene voorstelling bij.

Gelukkig heeft Hydro er destijds een plaatje van geschoten.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 12
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook