6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
   
Bartjes’ vakantie naar IJsland met de DS
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 29 mei 2017 10:33 PM
  [ # 76 ]

Ik heb wat efficiency ingebouwd: Gereedschapssetje, Litertje koelvloeistof, startkabels en 2 binnenbanden in het reservewiel:

Afgedekt met een ronde plaat en de krik daarop gemonteerd.
Naast de accu passen nog 2 blikken LHM en aan de andere kant zit een 2 literblik olie.

Aangezien de auto op vlak terrein vrijwel geen olie verbruikt of verliest maar in de bergen wel, neem ik nog wel een extra literje mee en gooi ik Wynn Supercharge erbij.

Laatst ontdekte ik een roestplekje onder de achterklep.

Van binnen is het lekker krokant (en daarmee even schrikken):
.
Hmmmm, dit is onverwacht en ondanks goede zorgen voor de auto toch erin gekomen. Positief is dat de andere kant er nog goed uitziet.
Heeft iemand ervaringen met roest schade op die plek ? Wat kost het ongeveer om op te lossen ?
Is het in de constructie van de zijkant ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 30 mei 2017 11:06 PM
  [ # 77 ]

Standaard plek waar onze dames het eerst krokant worden, maar als ik je foto’s naast mijn ervaringen leg noem ik dit geen serieuze roest…..(en met mij velen hier denk ik Wink )

Beste wat je kan doen is losse verfdelen verwijderen met een krabber en staalborstel en daarna de plekken behandelen met RX 5 en een week later met RX 10.

Laswerk op die plek is in principe goed te doen maar die hoekjes zijn lastig bereikbaar en dat maakt het prijzig.

echte roestvorming kun je hier zien:

roest in alle mogelijke vormen

succes

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 mei 2017 07:55 PM
  [ # 78 ]

Dat ziet er inderdaad heftig uit !
Ik ben bang dat als ik het blank maak dat ik ook wel wat gaten tegen ga komen maar niet van die orde.
Er moet wel wat gedemonteerd worden en ik ben bang dat de C stijl onder en ook boven bij de driehoek ook wel wat mag gebeuren.
Ik had Sanders al gebeld, het is vooral het voorbereiden en weer opbouwen waar tijd in gaat zitten en wat de prijs zal opdrijven. Dat de LPG tank eruit gaat zal ook meehelpen hier. Sanders bouwt vaak een binnenscherm van een C5 of C6 om dat het hier ook past en daarmee dit probleem niet meer laat voorkomen.
Ik zal dit weekend eens de overige gebruikelijke plekken bekijken en voordat ik ‘m wegbreng voor het lassen zelf zoveel mogelijk voorbereiden.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 31 mei 2017 07:58 PM
  [ # 79 ]

ehhh…. Bartjes, die draden daar bij de accu…. dat ziet er niet erg solide en betrouwbaar uit… Het rek is massa hé, dus als zo’n draadje daar tegen aan gaat lopen jutteren… smeul….crying

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 31 mei 2017 10:38 PM
  [ # 80 ]

Bedankt voor je zorgen, ik denk dat het wel meevalt. Alle terminals zijn geïsoleerd als ook het zekering kastje. Ik heb nog wel een stuk binnenband (van een DS band) liggen en knip daar wel een stuk van wat ik tussen rek en zekeringkastje bevestig.
Ik kan me voorstellen dat als een LHM blik lek raakt dat het problemen oplevert, ik zal er wat tussen zetten zodat een lekkage geen contact kan maken.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 18 juni 2017 10:10 PM
  [ # 81 ]

Ik ben met een plamuurmes even de plekken rond de roest te lijf gegaan, later nog met de dremel:

In de wielkast ook nog wat terpentine gespoten (alsof dat nou écht helpt…), ziet er niet slecht uit:

Ik ga de komende week in de avonduren nog wat verder met afsteken, tijdgebrek…
Het lijkt vooral op het uiterste stukje plaat van de hoedenplank te zitten die als dubbele plaat op de wielkast is gelast hoewel de foto van in de kofferbak (vorige post) ook wat roest op de wielboog toont.
Als ik het zo met deze (beeld) informatie zie, moet alleen een nieuw stuk aan de rechterkant van de hoedenplank erin gelast worden. Ik heb nog een pot hammerrite staan waar ik goede ervaringen mee heb tegen roest. Daarna nieuwe tectyl erop en klaar ?

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 23 juni 2017 10:54 PM
  [ # 82 ]

Gisteren alle roest met dremel en staalborstel (op boormachine) blank gemaakt. De bout waar de trompet mee vast zit kreeg ik niet los (moer die mee draait of zo ?) anders had ik de C-stijl ook nog bekeken. De roest valt mee gelukkig, vandaag lekker met hammerrite aan de gang. Dit weekend de naden en gaatjes afkitten en de kofferbak rubbers ook nog eens nakijken voordat ik alles weer monteer en uiteraard nieuwe tectyl spuiten in de wielboog.

Bij de kofferbak verkoop van Huub viste ik net achter het net met een set spatlappen. Huub had zelf niets meer liggen, dus als iemand nog iets over heeft houd ik me aanbevolen (via PB).
Andere tips tegen steenslag of bevestiging van (grote) spatlappen aan de voorkant ben ik ook benieuwd naar.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Gérard de Manque-Pôte
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 75
Geregistreerd: 03-10-2009

Gepost: 24 juni 2017 09:44 AM
  [ # 83 ]

Haha, dat was ik dus, die je toevallig net voor was met die NOS spatlappen van Rob. Maar je mist er niets aan want ze zijn, naar nu is gebleken, niet voor een ID/DS. Mogelijk GS, maar helaas zit er geen magazijnsticker meer op.

“Conduire une DS19 signifié: conduire dans un petit palais confortable et luxueux… Son confort est sans égal. C’est celui d’un avion qui ne quitterait pas le sol”

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 24 juni 2017 08:09 PM
  [ # 84 ]

Ah jammer dat het niet passend is.
Ik ben inmiddels aan het denken aan iets universeels, bijvoorbeeld van een (kleine) vrachtauto en dit zelf op maat maken. Het zou leuk zijn om lappen met Citroën logo te krijgen, al is het maar voor de drone beelden Wink

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 02 juli 2017 08:57 PM
  [ # 85 ]

Met dank aan Geert (van de vorige post) mocht ik 2 sets lappen overkopen voor een zacht prijsje:

Van wat rest metaal heb ik beugels gemaakt, aan 1 kant verzinkt 3 mm staal, de andere kant 2 mm RVS. Hmmm, dit laatste betekent eerst boortjes slijpen of anders gaten branden Wink
De plaat loopt tot aan de steun waar ook het achterscherm aan vast zit geschroeft:

En van achteren ziet het dan zo uit:

De foto was in de hoogste stand in de laagste stand zitten ze zo’n 3 cm boven de grond. Geert, bedankt !

Vorige week de wielkast in de hammerrite gezet, vandaag vloeibare teer gespoten (ook wel tectyl genaamd)

Ik had ook nog gepoogd de rechter trompet eraf te halen om de C stijl en overgang naar het dak te inspecteren qua roest. Ik kreeg alleen de bout niet los, ondanks dat ik met een puntbektang de erachter probeerde te klemmen wat daar dan ook mee draaide met de bout. Uiteindelijk na wat bruut geweld:

Weer vast gezet door een langere bout te gebruiken en een moer & ring erachter te zetten, klemmen met puntbek tang. Daarna het gebruikelijke gepiel om het knipperlicht weer terug te zetten dat het ook blijft zitten en nog klemt ook. Ik heb er dus niet meer achter gekeken, dat is voor na de vakantie.

Dinsdag gaat de LPG tank eruit, ik kijk daarom later of ik de andere 2 lappen pas kan maken voor de voorkant.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 07 juli 2017 11:23 PM
  [ # 86 ]

Hmmm, ik zie dat er velen geïnteresseerd zijn zodat de foto-website begint te mekkeren Wink
Daarom een experiment met Flickr. Dinsdag ging de LPG tank eruit. Omdat de achterbank er ook uit is lijkt de ruimte enorm, maar is is in ieder geval meer als met tank.
M’n vrouw had mooie vakjes gevonden die tegen de voorstoelen gemonteerd zijn voor kleine dingetjes van de kinderen en zo.
LPG tank eruit by Bart Rijvers, on Flickr

Met spatlappen en achterklep gemonteerd: Normaal heb ik nog luxaflex voor de achterruit, deze heb ik voor deze reis even gedemonteerd voor extra uitzicht ook naar achteren.
Met spatlappen by Bart Rijvers, on Flickr

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 08 juli 2017 10:09 AM
  [ # 87 ]

Het blijkt dat Photobucket ineens zonder aankondiging 400 dollar per jaar gaat rekenen om foto’s buiten hun site te kunnen gebruiken op bijvoorbeeld dit forum. Ik kan tevens geen oude posts aanpassen, vandaar dat ik de belangrijkste foto’s nogmaals post via de flickr website:

Andere carburateur schoon gemaakt en gevlakt:
Vieze carb by Bart Rijvers, on Flickr

Vlakkecarb onder kant by Bart Rijvers, on Flickr

Oud en nieuw: Mavic Pro drone en de DS:

Oud en nieuw by Bart Rijvers, on Flickr

Drone viewing DS by Bart Rijvers, on Flickr

Nieuw schuim onder achterbank:
Nieuw schuim by Bart Rijvers, on Flickr

Wielkast geinspecteerd, hammerrite gesmeerd en tectyllaag daar overheen:
Hammerrite en tectyl by Bart Rijvers, on Flickr

NOS spatlappen, maar niet voor de DS. Zelf passend gemaakt op de DS.
Set nis spatlappen maar niet voor ds by Bart Rijvers, on Flickr.

Achter staan de spatlappen eigenlijk te dicht bij elkaar, wat veroorzaakt wordt doordat de bumper een stukje naast het scherm zit. Dit is op te lossen door de lap dichter bij het wiel te brengen en dan ontstaat vanzelf ruimte om de lap meer naar de buitenkant te monteren. Dit doe ik als de DS weer terug is van Sanders voor een beurt.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 15 juli 2017 10:07 PM
  [ # 88 ]

Vandaag de auto weer terug van Sanders. Behalve een nieuwe accu (de oude was 10 jaar oud) was er niets vreemd gevonden en er is een kleine beurt + wat extra’s uitgevoerd. De auto rijdt nu op benzine als een zonnetje, ook nu dat er geen LPG keelstuk in de lucht toelaat zit. De dame start binnen een seconde.
De spatlappen achteraan gemonteerd stonden te ver naar binnen. Origineel zaten ze verder naar voren, vlak achter het wiel. Daar is dan ook meer ruimte naar de buitenkant. Origineel zit het zoals in de foto beneden (van een auto bij Sanders), het kleine beugeltje naast de uitlaat steun. Wat hier mist is een strip vanaf daar naar de bumpersteun, onder het scherm door:
Originele spatlap bevestiging by Bart Rijvers, on Flickr

Ik heb het met plankdragers opgelost, achter de kunststof binnenschermen:
Kunststof wielkast links by Bart Rijvers, on Flickr

Links met parkers opgelost, rechts met bouten en afstandbusjes om over de benzine-slang heen te komen:
Kunststof wielkast rechts by Bart Rijvers, on Flickr

Afstandsbusjes rechts by Bart Rijvers, on Flickr

De spatlappen zien er van achter nu zo uit:
Verplaatste Citroën kapjes achter by Bart Rijvers, on Flickr

Aan de voorkant zijn ze inmiddels ook gemonteerd met parkers aan de binnenschermpjes:
Citroën lapje by Bart Rijvers, on Flickr

Bevestiging voor by Bart Rijvers, on Flickr

De grootste klussen zijn hiermee gedaan. Rest nog het uitzoeken de technische dingen die mee moeten

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 23 augustus 2017 11:35 PM
  [ # 89 ]

We zijn inmiddels weer terug van 3 weken van huis te zijn geweest, waarvan 2 weken & 3818 km op IJsland (als ik 570 km jeep rijden en 120 km met een bus meereken). De DS heeft in die 3 weken in totaal 5221 probleemloze kilometers gereden en 501 liter benzine verbruikt (ja, echt waar, gemiddeld verbruik van 1:10,4). Als ik de afstand met de boot meereken, hebben we in totaal 8611 km afgelegd wat neerkomt op 1,35 keer om de aarde als het in een rechte lijn was geweest.

De vakantie was niet zomaar leuk maar Supergaaf, Te gek, Waanzinnig, Magisch, Geen woorden voor.
Dit land heeft m’n hart gestolen en ik wil zeker een keer terug zodra m’n portemonee dat toelaat.
Het landschap is zeer divers met op vele plaatsen geothermische verschijnselen en uitgestrekte lava velden. Ook op de hoofdweg heb je gravelwegen, soms met ‘wasbordjes’ wat zelfs met een DS niet fijn rijdt. Aan de oostzijde moet je de heuvel op om een fjord uit te komen wat een stijging van meer als 15% is op gravel met putten en gaten. Een stukje helling ging slechts in de 1e versnelling.

Als ik een hoogtepunt moet kiezen dan was het een dagje jeep rijden naar Landmannalaugar waar we om 5:00 uur in de ochtend heen vertrokken en gedurende 2:40 uur rijden slechts 2 andere auto’s hebben gezien. Op de terugweg over de 45 minuten over gravel kwamen we wel 9 toeristenbussen tegen…

De spatlappen van Geert hebben zeker geholpen om de onderkant steenslag vrij te houden. Ook stof en regen spray bleef laag en ging diagonaal achter de auto vandaan. Enige minpuntje is een steen op de voorruit die ervoor zorgde dat ik een nieuwe ruit nodig heb.
Enkele DS highlights uit de 3290 foto’s (en ook nog 5 uur (drone-) video uit te zoeken):

De gravelwegen maken de DS behoorlijk vies, zeker als ze nat zijn. Dit is bij een aantal benzinestations er weer gratis af te wassen trouwens. We hadden over het algemeen goed weer met slechts een paar dagen (mot-)regen, beter als in Nederland wat we op het nieuws lazen.

Het oldtimer clubgebouw in Noord IJsland:

Ik ben niet binnen geweest aangezien ik van Autoweek al wist dat er niet héél veel te zien was en de kinderen wilden gaan zwemmen in een geothermisch verwarmd bad…

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 augustus 2017 12:38 AM
  [ # 90 ]

Mooi!!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
6 van de 8
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook