4 van de 35
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Hilko16TZi’s BMW 525 Touring
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 juni 2017 04:50 PM
  [ # 46 ]

Verkeerde foto van de kilometer stand. Straks even de goede plaatsen.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 21 juni 2017 04:45 PM
  [ # 47 ]
Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 21 juni 2017 09:22 PM
  [ # 48 ]

Dat is een mooi eind gestuurd Hilko!
(ook al heb je niet alle 6 5-en zelf gedaan Wink )

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 10 juli 2017 02:43 AM
  [ # 49 ]

Leuke km stand. Heb zelf een Saab 9-5 estate op LPI gekocht, 397500 km op de teller, volgende week ofzo keuren en dan sturen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 oktober 2017 01:01 PM
  [ # 50 ]

Alweer een tijdje geleden hier, zie ik. Maar dat zegt niet dat er niets gebeurt…

Gisteren heb ik de V70 naar de stalling gebracht. Ik ben de huidige LPG installatie zat, er zit een nare eigenschap in: het oscilleren van het stationaire toerental en het soms heel niet mooi lopen van de motor.
Aangezien de klachten zich op benzine niet voordoen moet het wel aan de LPG installatie liggen.

Eerder had ik al de LPG-injectoren vervangen, omdat dat volgens een LPG specialist meestal het probleem zou zijn.
Helaas loste dat het niet op.

Gelukkig heb ik de 855 nog, dus die heb ik gisteren opgestart. Natuurlijk was de accu leeg, maar een ander exemplaar had ik voorhanden en was zo geplaatst.
Daarna heb ik de Columba’s van de V70 onder de 855 gezet. Daarbij kwam ik erachter dat de V70 aan de linkerkant een lekke ashoes heeft. De velg van die kant zat vol met vet… Niets te vroeg om de V70 dus voor groot onderhoud naar binnen te zetten!
De V70 staat nu op een setje Columba’s dat ik een tijdje geleden via het forum heb kunnen bemachtigen.

Maar goed, LPG dus.

Dit was wat erin zat;

Een Lovato Easy Smart OBDII dampgas injectie installatie. Zoals je kunt zien zitten de injectoren niet heel fraai gemonteerd.

Goed, eerst en vooral moet er ruimte gemaakt worden. Accu eruit, accuhouder eruit, luchtaanzuigbuis eruit, pomp van de CC aan de kant.
En dan ligt er een enorme smurrie aan draadspul.

Niet dat dat heel spannend is hoor. Je begint gewoon met ty-rips losknippen, wetende dat die niet door Volvo geplaatst zijn Wink
Een voordeel is, dat de motorset die erin komt uit dezelfde familie is als de Lovato. Ik ga een Vogels VGi inbouwen en die komt ook uit de AEB familie. Dat betekent dat bijvoorbeeld de onderbreekbekabeling kan blijven zitten en dat scheelt een puist met werk.


Dit is de injectiebekabeling, met daarin dus het onderbreek setje van de LPG installatie.

Uiteindelijk blijft er dan zoiets over:

Lekker overzichtelijk. Daarna begint dan het opbouwen weer, en eigenlijk gaat dat best vlot.
Hier zitten de MED-injectoren van de Vogels installatie alweer op hun plek, in dit geval gemonteerd op de afdekplaat van de injectorrail. Veel mooier, veel overzichtelijker, veel stabieler. Met de injectorslangetjes onder de rail door ziet het er bijna uit alsof het zo hoort.


Dit is het slachtoffer van de Lovato installatie. Uiteindelijk is zo’n kabelboom niet eens zo ingewikkeld. Maar je moet natuurlijk wel even opletten met de tweaks die de inbouwer heeft uitgevoerd, zoals het maken van specifieke verbindingen. Die heb ik gedocumenteerd en er foto’s van gemaakt, zodat straks de nieuwe kabelboom vrij eenvoudig aangesloten kan worden.
Dit is een voorbeeld van zo’n specifieke verbinding, waarbij één draad uit een paar gebruikt wordt (de witte, de gele doet geen dienst):

Natuurlijk ben ik gisteren ook meteen met inbouwen begonnen. Hier heb ik alvast de injectoren aangesloten, de rest moet nog op z’n plek:

Maar de tijd was op, dus maar even zo achtergelaten:

Vreemd, alles zit in de motorruimte maar hij doet het nog niet…? Wink

Er zit nog wel een beetje werk in. De verdamper moet nog gewisseld worden, en ook moet de waterhuishouding een beetje omgelegd worden.
Dat is voor later, als ik ook de nieuwe kachelradiateur binnen heb. Dan kan het koelsysteem leeg en in een keer al het waterwerk uitgevoerd worden, zodat het blok niet te lang droog hoeft te staan en ik niet vaker dan echt nodig is met koelvloeistof hoef te spelen.

Verder is het weer een enorm leerzame klus. Ik ben blij met mijn keuze om maar gewoon de hele installatie te vervangen in plaats van het pappen en nathouden van de Lovato. Niet dat die installatie slecht is, maar ik denk dat er een “foutje” in de bekabeling of randapparatuur zit en dat uitvinden zou enorm veel tijd kosten, alsmede geld aan onderdelen om zaken uit te sluiten.

Maar goed, voor nu staat de V70 er dus even zo bij:

En gaan we binnenkort weer verder.

In de tussentijd rijden we weer fijn met de 855, die duidelijk in z’n nopjes is op de weg.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 oktober 2017 01:39 PM
  [ # 51 ]

Goed bezig man Smile

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 18 november 2017 04:19 PM
  [ # 52 ]

En de groene 854 heeft weer nieuwe APK. Zo als het hoort: zonder op- of aanmerkingen Cool

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 mei 2018 03:58 PM
  [ # 53 ]

Tijd voor een update.

Sinds oktober stond de V70 al stil, te wachten op een nieuwe LPG installatie.
Afgelopen week ben ik druk doende geweest met het plaatsen van de Vogels VGi installatie, eenzelfde als ook in mijn 854 huist.
En eigenlijk ging dat best voorspoedig.

Minder voorspoedig ging het vervangen van de radiateur.

Dit beeld kennen de meesten x70 en 850 rijders wel:

Vooral heel erg vervelend, als de kraagmoer loskomt tijdens het demonteren van de radiateur.
Uiteindelijk heeft de radiateur natuurlijk verloren, en mooi nieuw is niet lelijk:

Maar het kostte wel vrij veel tijd.

Enfin, uiteindelijk zat ook alle Vogels spul op z’n plek en kon er even een laptop aangesloten worden om te zien of alle sensoren wel functioneren:

Zowaar en Eureka en meer van zulks.
Toch niet helemaal tevreden; inmiddels heb ik de kabelboom naar achteren gelegd en de LPG ecu tegen het schutbord gemonteerd, net als bij mijn 854

Vind ik toch de nettere oplossing, ook omdat de multistekker op deze manier geen onmogelijke bochten hoeft te maken.
Daarna proefgedraaid en de LPG installatie gecalibreerd. Dat ging voorspoedig, op één ding na: de afsluiter bij de verdamper zeek vloeibare LPG. Die afsluiter moet dus vervangen worden en is al besteld.

Dan moeten de achterremmen, bakkeerringen, beurtje en nieuwe APK nog gedaan worden. En daarna?

Tijd voor vakantie!

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 mei 2018 03:58 PM
  [ # 54 ]

We gaan vrolijk verder.

Van de week kwam de nieuwe afsluiter binnen.
Mooi nieuw is nog steeds niet lelijk:

En na plaatsing glimt het je dan ook tegemoet vanonder:

Overzichtje van plaatsing van de verdamper en waterhuishouding (het ken net!):

En ja, de beschermplaat past er ook nog voor, al heeft die weleens beter gezeten.
Geen plaatje van, maar hij zit op z’n plek Wink

Uiteindelijk, na een poging of 3, startte de boel zoals dat zou moeten.
Een poging of 3 omdat de hele LPG aanvoer leeg was na het debakel met de defecte afsluiter…

Ik moet zeggen dat het inbouwen me meegevallen is.
Als je zoiets voor de eerste keer doet is dat best een dingetje, maar rustig blijven kijken (en je stommiteiten, zoals het vergeten van de droog-gasleiding aansluiten op tijd opmerken…) maken dat het allemaal prima te doen is.
Uiteindelijk heeft het, voor zover ik nu kan beoordelen, geresulteerd in een prima werkende installatie en een auto die weer meer betrouwbaar zal zijn.

De ergernis waarom het begonnen was, het oscillerend stationair toerental bij LPG bedrijf, is in ieder geval verdwenen.
Zie ook dit filmpje:

Eerste start V70 na nieuwe LPG-installatie

Ik hoop de auto over een week of 2, 3 uit de schorsing te halen om te gaan keuren. Daarna lonkt de vakantie al!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 mei 2018 04:50 PM
  [ # 55 ]

Is de carterontluchting afgedopt? Of wat zie ik op het luchtfilter.
Is dat om het mengstuk zuiver te houden?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 20 mei 2018 05:24 PM
  [ # 56 ]

Er is niets afgedopt, zeker de carterventilatie niet. En dit is een lpg injectie systeem. Dat heeft geen mengstuk…

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 mei 2018 06:56 PM
  [ # 57 ]

omdat je vooraf aangaf dat hij lekte bij de afsluiter-verdamper was ik in de veronderstelling dat hij een mengstuk had.
In elk geval die ziet er weer uit klaar voor de volgende 100000km very good

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 juni 2018 05:26 PM
  [ # 58 ]

Zo, dat was een druk dagje.
Vanochtend eerst naar de stalling getogen om de V70 op te halen en de 854 op te bergen. Daarna zou ik rond 10 uur bij mijn kameraad zijn, hij heeft een garagebedrijf en zou een en ander voor me in orde maken. Met mijn “hulp” (tegen die pro’s valt bijna niet op te werken Very Happy ) uiteraard… Rolling Eyes

Affijn, het eerste spannende was natuurlijk of de nieuwe LPG installatie de auto ook daadwerkelijk wilde voortbewegen.
Dat bleek zelfs heel erg goed te gaan, en dus:

Aangekomen bij de garage aan het werk gegaan.
Op het menu stonden:
Achterremmen compleet
Aandrijfashoezen, links en rechts (buitenste)
Bakkeerringen
Endlink rechts
Lekkage portier RA verhelpen

Nou ja, die remmen wijzen zichzelf wel, en dus:


Met de ashoezen had ik wat meer moeite. Vooral omdat bij de lange as de borgclip niet lekker vrij wilde komen.
Uiteindelijk heeft de clip verloren Wink


En dus een nieuwe hoes, met clip. Ja SKF, nee, niet de goedkope variant Wink Past allemaal super en makkelijk monteren.

Uiteraard geldt voor de korte as hetzelfde Cool

Verder ging dat voorspoedig, en na het plaatsen van de nieuwe bakkeerringen zat de boel vlot weer in elkaar.
De lekkage bij het portier RA bleek veroorzaakt te worden doordat het portier op z’n bovenste montagepunt te ver van de koets af stond.
Na dit weer aangepast te hebben gelijk maar de proef op de som genomen en naar een wasstraat gereden. Een betere lektest ken ik niet, en de auto werd er nog schoon van ook, hetgeen absoluut geen luxe was na 8 maanden stalling Smile

Daarna nog een setje staatsiefoto’s gemaakt:







Ziet er weer prima uit, maar belangrijker is: hij rijdt geweldig goed. En zelfs de airco doet het nog Wink
Volgende week APK keuren, hetgeen ik met alle vertrouwen tegemoet zie.

Maar morgen eerst naar Roger Waters in de Ziggo Dome.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6052
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 22 juni 2018 05:28 PM
  [ # 59 ]

Oh ja, for the record: de teller staat op 562.222 kilometer. Een prima stand om de LPG installatie te gaan vervangen Laughing

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 22 juni 2018 05:48 PM
  [ # 60 ]

En de bestuurdersstoel te reinigen Wink

Ik vind het een gave bak Hilko!

Profiel  
 
 
4 van de 35
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook