3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
2d’s Berlingo Multispace 2008
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 17 juli 2017 08:50 AM
  [ # 31 ]

2d schreef:

Maar dat zo’n overzichtelijk en gemoedelijk beurtje op een zondagochtend/middag goed kan zijn voor je gemoed staat als een paal boven water.

Je voornemen één of enkele niet te grote, overzichtelijke klusjes te doen, die dan ook zonder allerlei onaangename verrassingen binnen een redelijke tijd uit te voeren, waarna de auto (of iets anders) weer als een zonnetje loopt, geeft inderdaad een prima gevoel.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 juli 2017 06:32 PM
  [ # 32 ]

Afijn, dat was gister en vandaag mocht er gewerkt worden! Daarom had ik bij Johan wat brugtijd gereserveerd. Omdat je het goed doet, óf thuis moet blijven is de Berlingo inmiddels zo goed als vakantieklaar. Wat is er gister en vandaag gedaan (in willekeurige volgorde), en waarom?

Olie en filter gewisseld volgens specificatie, dus Total 5W30 Ineo ECS (een low SAPS olie). Nu hoor ik veel mensen denken: 5W30 in een TU5JP4? Jazeker. Dit is een 2008’er Berlingo. Het blok is schijnbaar in al die jaren wel zo veel verder ontwikkeld dat er dus een modernere olie toegepast kan worden. OK, is wat duurder, maar ik vind het prima. Her en der heb ik navraag gedaan en iedereen zegt dat je waar het op 5W30 aankomt gewoon een goede moet kopen, dus Shell, Total, Castrol of iets vergelijkbaars. 5W40 kan er overigens ook best in, maar nogmaals: Ik doe het gewoon volgens het boekje. Uiteraard ook het filterpatroon gewisseld! Olie op niveau houden is ook belangrijk, omdat de olie ook voor koeling van de motor zorgt.

Nieuwe bougies want de motor hikte wat en ik kon niet achterhalen in hoeverre ze kort of lang geleden vervangen waren. Er kwamen kaarsen van Bosch uit en nu zitten er OEM Eyquems in. Hoe dan ook hikt het blokje niet meer!

Remolie ververst aangezien dit dertig duizend kilometer en ruim drie jaar geleden voor het laatst is gedaan. Remolie trekt vocht aan. Vocht, water dus, kan niet tegen hoge temperaturen. Dan gaat het koken. Daarbij onstaat lucht. Lucht laat zich indrukken, in tegenstelling tot remolie. Bij normaal gebruik, maar vooral onder zware (vakantie)omstandigheden kan oude remvloeistof stoppen met werken. Daarom liever vervangen dan voor verrassingen komen te staan!

De remmen zelf zijn nog prima. Genoeg vlees op de blokken, al ga ik bij de volgende keer blokken vervangen ook de schijven meenemen.

Nieuw luchtfilter want ook al gaat hij 60 duizend kilometer mee wist ik niet zeker of hij al gedaan wat en de wereld kost het ook niet.

De airco werd nog prima koel, maar de staat van onderhoud was onbekend. Nou werd hij nog prima koud, maar dat moet op de Autoroute bij 52 graden (ik heb het meegemaakt in de file voor de Péage) wel zo blijven! Bij het leegmaken en vacumeren van de airco bleek er 535 gram koudemiddel uit te komen. Te veel! Er moet 450 gram in voor een juiste werking en dat is de hoeveelheid die we er weer in gestopt hebben.

Nieuw interieurfilter aangezien dit altijd vergeten wordt. Omdat ik de keuze had heb ik voor het iets duurdere actief koolfilter gekozen dat nog nét iets meer allergenen en gifdeeltjes wegfiltert.

Nieuw thermostaathuis omdat de temperatuur zoals eerder beschreven alles behalve stabiel bleef. En je de thermostaat ook niet los kunt vervangen. De temperatuur loopt nu nog steeds (bij stationair draaien van de motor en stilstaan van de auto) op naar iets boven de 100 graden op de meter, pas dan gaat de fan draaien. Tijdens het rijden blijft hij echter mooi op 90 graden staan. Dat gaat mijnsinziens beter dan voorheen, maar ik ga nog wel even uitzoeken wat het thermocontact danwel de aansturing van de fan zou moeten doen. Of dat de meter niet teveel aangeeft! Wordt vervolgd.

Nieuw benzinefilter omdat dat ook af en toe moet. Is ook geen werk trouwens. Kost ook niet zoveel.

Carbon Cleaning blijft een ietwat modieus verschijnsel natuurlijk, maar het lijkt echt te helpen om een motor weer wat frisser aan te laten voelen, mooiere loop, meer trekkracht. Hoe dan ook: baadt het niet, dan.. Smile

Nieuwe banden rondom. De oude (drie van de vier ‘pas’ van 2013 en één van de vier uit 2008, ik vermoed een toentertijd ingezet reservewiel) waren nog voorzien van voldoende profiel maar uitgedroogd en hard geworden. Omdat tegenwoordig iedereen vierseizoenenbanden wil is het niet lastig om voor een bescheiden bedrag nieuwe banden aan te schaffen die hooguit een jaartje in de opslag hebben gelegen: zo kocht ik voor €145,- een viertal Michelin Energy Savers in 185/65R15 88T met de haren er nog op, en DOT-code 4116. Montage heb ik zelf gedaan, dat houdt de kosten ook onder controle Smile

Uitlezen storingen en dat waren er nogal wat, maar geen heel ernstige. Waarschijnlijk nog niet eerder gedaan en betroffen vooral tijdelijke storingen, niets van permanente aard.

Reserveband controleren is ook nooit een slecht idee voor de vakantie. Ik had al besloten dat de band prima was (of nu ja: goed genoeg) maar even later viel me op dat de maat helemaal niet juist is: 185/60R15 in plaats van bovennoemd formaat. Omdat ik de reserveband niet als noodmaatregel zie maar er eventueel duizenden kilometers tot thuis mee wil kunnen rijden heb ik de minst droge ‘oude’ Michelin gemonteerd en met iets verhoogde spanning weer in het klimrek onder de auto gelegd.

Klinkt alsof alles wel gedaan is! Alleen wil ik nog de stuurbekrachtigingsolie een keer vervangen: dat doen we door met de spuit het reservoir te ledigen en aan te vullen met verse olie, stukje te rijden en het proces een aantal keer te herhalen, verspreid over meerdere dagen.

Hoe dan ook en zoals men zegt: onderhouden is overhouden Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 juli 2017 07:13 PM
  [ # 33 ]

Bij mij (nagenoeg hetzelfde blok uit 2003) zit er ook 5W30 in, schijnt zo’n beetje de vervanger te zijn van 5W40.

Ik heb er tot nu toe weinig verschil van gemerkt. De 5 is bij een warm blok, dus alleen als het koud is zal de olie iets dunner zijn.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 17 juli 2017 07:24 PM
  [ # 34 ]

nee, dat klopt niet helemaal Wink vroeger had je single grade olie. 10 voor in de winter, 40 voor de zomer. Nu is het multigrade: 10w40 (bv) 1 olie, zomer en winter. 10w (winter) 40 zomer. In één dus.  Waarbij de 10 de viscositeit bij lage temperatuur aangeeft en de 40 bij hoge.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 17 juli 2017 07:42 PM
  [ # 35 ]

Hoe vroeger was dat dan? In de tijd van de DS had je ook al 20W50, is toch ook multigrade dan?
Klopt het dan niet dat als in de winter het blok goed warm/heet is je dan toch van de viscositeit van de zomer heb?

Zit hier misschien een stukje interessante stof in voor de voorpagina?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 juli 2017 09:12 PM
  [ # 36 ]
Querrin schreef:
2d schreef:

In ieder geval zou je het bij elke dealer moeten kunnen bestellen. Ik zal even kijken of ik het nummer nog kan achterhalen.

dank je Smile

Het onderdeelnummer zou moeten zijn: 7481 X6. Kost €26,98 ex btw.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 18 juli 2017 11:38 PM
  [ # 37 ]

gelijk even kijken, en ben ook wel benieuwd wat dat temperatuur schommelen nou kan zijn.

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 19 juli 2017 11:49 PM
  [ # 38 ]

zat nog eens te denken, zou dat geschommel van temperatuur niet van temperatuursensor af kunnen komen?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 20 juli 2017 04:17 PM
  [ # 39 ]

Er zit een sensor in het thermostaathuis: die is nieuw. Er zit ook nog een sensor in de radiateur. Is dit het thermocontact dat de ventilator aanstuurt? De ventilator lijkt een eenvoudig aan/uit-geval te zijn, heeft dus geen halve stand. In die zin lijkt het inherent aan de setup dat de temperatuur schommelt.

Ik denk dat ik eerst maar eens ga proberen een goede temperatuurmeting te verrichten.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 juli 2017 05:09 PM
  [ # 40 ]

Weer een paar stukken gereden en nog wat meer nuance aan te brengen: de thermostaat opent volgens haar specificaties op 89 graden. Als er maar rijwind is blijft de temperatuur op de meter keurig op 90 staan. Geen schommelingen meer. Daaruit trek ik de volgende conclusies: 1; de nieuwe thermostaat werkt beter/sneller dan de oude want de temperatuur blijft stabiel als de 90 graden eenmaal bereikt is en 2; de meter klopt want thermostaat opent op 89 graden en de meter blijft op 90 graden staan.

Wat er gebeurt als er nauwelijks tot geen rijwind is: de temperatuur loopt op tot boven de 100 graden alvorens de fan maximaal gaat blazen. Ook bij inschakelen van de airco gaat de fan af en toe voluit blazen. Het lijkt er op alsof er geen langzame stand is, óf deze werkt niet naar behoren.

De sensor die ik eerder had zien zitten zit overigens in de condensor van de airco, die kunnen we dus vergeten.

Vraag rijst nu: wie of wat stuurt de fan aan, en werkt dit systeem naar behoren?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42992
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 juli 2017 05:29 PM
  [ # 41 ]

Ik denk dat de langzame stand gewoon niet werkt…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Querrin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 22 juli 2017 07:47 PM
  [ # 42 ]
waterman schreef:

Ik denk dat de langzame stand gewoon niet werkt…

Dit geldt dan voor alle berlingo’s van dit model, maar wat is de oplossing?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 22 juli 2017 09:12 PM
  [ # 43 ]

Of het zit er niet op omdat een rechttoe rechtaan lompe oplossing goedkoper is, ookal werkt dat minder charmant…

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27790
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 23 juli 2017 08:38 AM
  [ # 44 ]
2d schreef:

Wat er gebeurt als er nauwelijks tot geen rijwind is: de temperatuur loopt op tot boven de 100 graden alvorens de fan maximaal gaat blazen. Ook bij inschakelen van de airco gaat de fan af en toe voluit blazen. Het lijkt er op alsof er geen langzame stand is, óf deze werkt niet naar behoren.

Bij deze zin lees ik dat er bij inschakelen van de airco wel een langzame stand is. Maar zodra de temp op loopt gaat de maximale stand in werking.

De vraag is dan natuurlijk of die langzame stand alleen voor de airco werkt of ook hoort te werken als de temp iets te hoog is.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 juli 2017 09:29 AM
  [ # 45 ]

Er is geen langzame stand.

Edit: Hij zit er niet op, zoals EW aangeeft, of hij is er wel, maar dan functioneert hij niet naar behoren. Ik heb de fan nog nooit langzaam zien draaien. Ook niet met de airco ingeschakeld.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 8
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook