1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Van modern naar klassiek en dan rij je opeens in een CX
epperderpep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-04-2016

- 2CV Charleston
- CX 25RD Evasion familiale
Gepost: 27 juli 2017 10:33 PM

Hallo ik ben Carlos en nieuw op dit forum.
Wij hebben altijd oudere auto’s gereden en na een goede periode in een “moderne” familieauto, een renault grand scenic 1.9dci, was deze auto met 380.000km toch aan vervanging toe.
En wat doe je dan weer een moderne auto of toch maar naar een ouder model. Aangezien we nog 2 auto’s hebben, een 2cv charleston (net gerestaureerd) en een corsa diesel 485.000km) is het in principe geen probleem om soms een auto stil te hebben staan, dus een oudere.  Maar er waren wel een paar eisen, we zijn beide eigenlijk wel diesel rijders en we maken voldoende km hiervoor. En vanwege vrijwilligers werk bij een jeugdvereniging was het vervoeren van veel mensen (7 in de scenic) wel een pré. Verder neigen we wel naar de wat vreemde modellen, dus zo zijn we bij een CX Familiale uitgekomen.

Een lange witte stijlvolle 25RD evasion uit 1991, ingevoerd in NL in 2009. Weinig roest, motor met 285.000km op de teller veert en rijdt goed,maar natuurlijk wel met wat kleinere probleempjes.

Lang verhaal kort, voor de nodige onderdelen ergens een CX 25TRD TURBO II op de kop getikt als donorauto. De auto was nog 2 maanden APK en stond al een aantal maanden stil, chassis verrot en veel roest, maar rijdend en toen ik ermee weg reed was dit wel een wereld van verschil, 75pk met een normale 25 liter en 120pk met een Turbo II, toen wist ik meteen die motor gaat om. En dat is ook gebeurd.

Inmiddels dus een familiale met wat meer pit.

Ik zal op korte termijn nog wat meer vertellen over de perikelen rondom de ombouw. In een volgend bericht ook nog wat foto’s. En ik heb ook nog wat vragen aangezien ik nog betrekkelijk weinig ervaring heb met de nukken van een CX.

CX25TURBOII Familiale & 2CV Charleston

Profiel  
 
epperderpep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-04-2016

- 2CV Charleston
- CX 25RD Evasion familiale
Gepost: 27 juli 2017 10:43 PM
  [ # 1 ]

Hier nog een paar foto’s

Afbeelding Bijlagen
Twee_motoren.jpgOphalen_donor.jpgHet_lang_geval.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX25TURBOII Familiale & 2CV Charleston

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 27 juli 2017 11:04 PM
  [ # 2 ]

Heel gaaf! Ik ben in een witte CX Break opgegroeid, ook met deze doppen. Leuk om te zien. Goed werk, geniet er van!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 juli 2017 07:53 AM
  [ # 3 ]

Welkom hier, met name in de kleine club dagelijkse CX-dieselaars!

Wel even aandacht voor 2 zaken:
. je bent van 75 naar 120 pk gegaan, dat is fors meer dan de 20 % die toegestaan is zonder bezoekje aan de RDW. M.a.w. ben je daar al geweest? Op zich niet zo heel spannend, mits je maar kan aantonen uit welke auto het TD2-blok komt, bijvoorbeeld met kenteken of VIN.
. het TD2-blok heeft een niet geheel smetteloze reputatie, o.a. koppen die scheuren en bussen die kvs lekken. Ken je de historie van het blok, is het al eens verbust? Wat heb je er zelf voor inbouw nog aan gedaan?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
25trd
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005

- C15 GV (Grand Volume)
Gepost: 28 juli 2017 08:14 AM
  [ # 4 ]

Wat een fijn blok hè, die T2 diesel!? Heb er jaren mee gereden (zonder problemen overigens).

Mooie witte break!

MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 juli 2017 08:19 AM
  [ # 5 ]

Het is inderdaad een heerlijk soepel blok met bakken koppel onderin.

Ook een ton ervaring ermee, 3 jaar rondgereden in een tot Service getransformeerde Ambulance, overigens nog in mijn bezit.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
epperderpep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-04-2016

- 2CV Charleston
- CX 25RD Evasion familiale
Gepost: 28 juli 2017 12:19 PM
  [ # 6 ]

Nou ja het is niet helemaal voor niets dat ik de pen zogezegd heb opgepakt om wat te schrijven op het forum.
Ik zit momenteel met een gescheurde kop, scheur vanuit koel naar inlaat daardoor verstook ik nog al wat koelwater.
Voor het omzetten van de motor de voor de hand liggende zaken gedaan. Koppeling, drukgroep, 2x distributie, koppakking, kop (afgeperst, gevlakt, gereviseerd). Hydrauliek leidingen onder blok gecontroleerd.
Wat wel nog opstond was controleren van de verstuivers, maar dat is nog niet gebeurd. Voornamelijk omdat hij met een koude motor nogal wat onregelmatig loopt en rookt, zodra hij een beetje warm is loopt hij wel prima. Nog zo’n puntje waar ik niet direct de vinger op kan leggen wat de oorzaak is.

Sinds de ombouw heb ik een 12.000km met de CX gereden, ook vakanties naar Frankrijk en Zweden, zonder problemen.
Opeens ging hij water verbruiken en mooi wit roken. Vorige week kop eraf en laten afpersen, begin van de week bericht dat hij gescheurd is, kon ook niet echt anders, want 1 van de cilinders was mooi blank van binnen.

Ik vermoed eigenlijk dat we toch wat te vroeg op het gas gaan met het blok en dat dat de oorzaak is. Of zijn er volgens jullie nog andere oorzaken waardoor een kop gaat scheuren?

Verder had ik wel redelijk wat aanslag aan de binnenkant van de kop boven de zuigers, is dit iets wat iemand herkend?

Carlos

CX25TURBOII Familiale & 2CV Charleston

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 juli 2017 12:36 PM
  [ # 7 ]

Wat is te vroeg op het gas?
Eerst netjes op bedrijfstemperatuur laten komen, dat duurt bij mijn TD1 minstens 10 km.
En niet afjakkeren, dus plattrappen.

Het blok kan echt wel langdurig hoge kruissnelheden aan.
Maar zorg dan wel dat de hele brandstofoevoer netjes op orde is, dus gecontroleerde verstuivers, inspuitmoment op tijd, turbodrukverrijking goed afgesteld en bij de TD2 is ook de wastegate instelbaar.
En dat het koelsysteem feilloos werkt.
Heb je bij de ombouw ook de juiste radiateur geplaatst, dus de Turbo-versie met haakse aansluittuiten?

Iemand die jou hierbij kan helpen is bijvoorbeeld Nard van der Meer van Renard in Beneden-Leeuwen, hij heeft ook een TD2 in zijn servicewagen liggen.

Wat anders, is de kop nog te repareren?
Als de scheur bereikbaar is kan die soms gelast worden.
Bruikbare koppen worden/zijn wel zeldzaam.
Ik heb er nog een stuk of 4 liggen, de staat ervan is overigens onbekend.
En geen idee of het TD1 of TD2 koppen zijn, er zouden verschillen in zitten, maar ik weet niet welke en of die uitwendig zichtbaar zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
epperderpep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-04-2016

- 2CV Charleston
- CX 25RD Evasion familiale
Gepost: 28 juli 2017 12:38 PM
  [ # 8 ]

@Timo: Tja helaas is 1 van de doppen gescheurd en een andere in Frankrijk ergens ervanaf geraakt (is hij wel weer terug in zijn geboorteland). Dus voor de winter op de stalen velgen zonder doppen en in de zomer op de blokjes velgen van de donor. Deze wel in 1 kleur laten coaten.

@ René: O ja, dat van de RDW ja dat is bekend, ging er eerst vanuit dat het om inhoud en aantal cilinders ging, die 20% hoorde ik pas later en nog niets mee gedaan.

De CX is de familie wagen zoals de naam al zegt, zelf diesel ik in en Corsa 1.7D uit ‘96 met vanmorgen gekeken 487.000km, om van A naar B te komen voldoende.

CX25TURBOII Familiale & 2CV Charleston

Profiel  
 
epperderpep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-04-2016

- 2CV Charleston
- CX 25RD Evasion familiale
Gepost: 28 juli 2017 01:14 PM
  [ # 9 ]

Ja dat te vroeg op gas is dus waarschijnlijk niet genoeg op temperatuur laten komen.
Nee afjakkeren dat zeker niet, en kruissnelheden dat gaat zeker goed, dat heb ik al gemerkt.

Ja dat van de radiateur heb ik al eens gehoord, maar moet zeggen dat ik dit niet direct weet , hoe zien die haakse aansluitingen eruit en wat is het verschil? Na ombouw heb ik hier wel naar gekeken maar zelfs bij warme (hete) motor blijft de koeltemperatuur netjes op orde, ventilatoren slaan zelden aan. Gemeten aan water.

In de donor zat wel een display met klok, buitentemperatuur en koelwatertemperatuur, maar die moet ik nog een keer inbouwen, maar aangezien de verschillende kabelbomen is dit nogal een uitdaging.

CX25TURBOII Familiale & 2CV Charleston

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 28 juli 2017 05:45 PM
  [ # 10 ]

Hier een heel draadje over radiateurs voor de Turbo-modellen https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/192282

Die overigens voor de benzine- en dieselversie identiek is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juli 2017 07:46 PM
  [ # 11 ]

Het zijn gewoon super goeie auto’s.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 juli 2017 08:08 PM
  [ # 12 ]
bogaard77 schreef:

Het zijn gewoon super goeie auto’s.

haha

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 juli 2017 09:43 PM
  [ # 13 ]

wil iemand nog twee gescheurde koppen kopen?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 juli 2017 02:15 PM
  [ # 14 ]

Je moet er gewoon geluk mee hebben.
Ik heb er net weer drie duizend fijne kilometers opzitten.
Zonder koelvloeistof verbruik,zonder olie verbruik.
Het enige wat ik vergeten ben is om er een nieuw membraam in te zetten van de brandstofpomp.
Dit omdat deze waarschijnlijk al dertig jaar oud is en drie jaar heeft stil gestaan .deze begon dus te lekken.
Voor de rest niks geen problemen.
Ik rij nu zo ongeveer vanaf 2000 cx en diesel ik heb 1 blok kapot gereden door een vast slaande zuiger of iets dergelijks.
En Bogaard heeft er gewoon heel veel pech mee gehad.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
epperderpep
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 11-04-2016

- 2CV Charleston
- CX 25RD Evasion familiale
Gepost: 31 juli 2017 10:49 AM
  [ # 15 ]

@ René: Ik heb de thread over de radiatoren gelezen, helaas zijn veel van de foto’s die zijn gepost niet meer beschikbaar ofzo. Maar ik zal eens kijken wat ik er zelf in heb hangen en welke ik nog uit de donor heb gesloopt.

Verder hen ik heb ook een thread gezien over displays, maar ik heb hier van de week eens naar gekeken en mijn kabelboom uit de familiale uit 1991 is compleet verschillend dan die van de donor T2 uit 1989. Heeft iemand van deze beide misschien een tekening van de bedrading? Ik heb wel al wat gevonden van en GTI enzo maar niet specifiek van de familiale en de T2.

Verder heb ik een paar foto’s toegevoegd van de T2, er zitten misschien nog buirkbare onderdelen aan voor andere CX rijders, vooral interieur misschien, ik heb nl een lichtgrijs en dat van de T2 is zwart/visgraat.
Ook zit er een schuif/kantel dak in de T2, maar volgens mij is die niet origineel. Maar ook sierlijsten, dashboard ed zijn nog in redelijke staat.

 

Afbeelding Bijlagen
20160407_074650_kl.jpgCX_interieur_visgraat_kl.jpgCX_achterklep_sierlijsten_kl.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX25TURBOII Familiale & 2CV Charleston

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook