Fiat 242 hulp gevraagd!
Lespaul79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 18-04-2017

Gepost: 18 april 2017 03:11 PM

Goedemiddag,

Wij hebben 14 jaar geleden een prachtige groene fiat 242 aangeschaft en ontzetten fijne herinneringen mee gemaakt. Helaas is hij 3 jaar geleden kapot gegaan tijdens een vakantie in Duitsland. Hij wilde niet meer in de 4e versnelling. We hebben nog een paar dagen in z’n 3 wat landweggetjes gepakt maar de koppakking bleek ook kapot te zijn.

Nu staat hij al 3 jaar in de stalling ( we hebben hem geschorst ) We willen hem niet wegdoen en het liefst weer helemaal opknappen. Ik heb zelf te weinig ervaring om zo’n grote klus in mijn eentje te doen en zoek eigenlijk een liefhebber/monteur die ons ( betaald ) wil helpen bij het repareren van de fiat.

Wat er moet gebeuren:

• Hij start nu niet meer
• Versnellingsbak revisie of andere eronder
• Koppakking
• Roest behandelen

Wie kan en wil ons helpen?

groet, Erwin

( giethoorn )

Afbeelding Bijlagen
fiat.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 775
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 18 april 2017 05:30 PM
  [ # 1 ]

Ik zou je best zo af en toe willen helpen in weekenden, maar nu is het niet het juiste seizoen daarvoor. De meetings beginnen net weer. Ik woon in Steggerda, dus redelijk in je buurt en heb zelf een jaar of wat een C35 camper gehad.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 april 2017 01:47 PM
  [ # 2 ]

Je zou een PM naar Agra op dit forum kunnen sturen. Kenner van de C35 en een paar jaar terug was hij voor dit soort klussen wel beschikbaar. Geen idee of hij dat nog steeds doet, maar vragen kan altijd.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 21 september 2017 10:56 PM
  [ # 3 ]

hoe is he afgelopen met de palnnen om de Fiat op te knappe?
Ik ben momenteel het opknappen van een 242 camper aan het afronden, voorzien van een 1600 benzinemotor.
Die schijnt niet veel voor te komen en onderdelen liggen niet allemaalvoor t oprapen

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 september 2017 11:18 PM
  [ # 4 ]

Dit forum is dan de goede plek om raad te vragen Smile.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 22 september 2017 12:00 AM
  [ # 5 ]

nou, ik wilde zonodig mijn ervaringen delen met degenen die nog niet zover zijn.
Met betrekking tot de de tik in de 1600 motor en de gierende 4 bak heb ik tot nu toe overal bot gevangen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 september 2017 07:53 AM
  [ # 6 ]

Is de bak bij de 242 dezelfde als nij de C35? Dat is een DS-bak. Dan zou je Herrie Martens uit Limmen eens kunnen bellen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 september 2017 10:12 AM
  [ # 7 ]

Voor de motor: Die is uit de tijd van de fiat 131/ de Mirafiori, zoek maar eens op een Fiat forum. Tikken? Je moet bij die motor nog kleppen stellen, wordt vaak vergeten. Van die motor zijn er toen heel veel gemaakt was heel erg courant.
Bak: Zijn inderdaad bakken die intern gelijk zijn aan die van de DS ( maar het koppelignshuis is specifiek voor de 1600 benzine motor !)  Als je zelf wilt sleutelen zou ik een 5-bak van een C35 erin zetten. Die vindt je nog wel eens. ( 4-bak kan ook, die vindt je heel gemakkelijk). Het verschil tussen een bak voor een diesel en een benzine zit in de eindoverbrenging en de reductoren EN het koppelingehuis.  Je kunt in principe een bak uit een diesel in een benzine krijgen, maar dan moet je wel het koppelignshuis omwisselen ! En: dan draait je motor wat minder toeren, maar wordt je 1e versnelling wel wat langer. Dat geeft problemen als je in de bergen steile hellingen op moet, maar als je alleen “valkland” trips doet.. who cares.  Op Leboncoin.fr vindt je nog heel veel tweedehands C35 onderdelen, vaak hebben die C35’s niet eens veel gereden omdat ze vooral voor transport op korte afstand gebruitk werden ( veewagen etc.).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 22 september 2017 09:21 PM
  [ # 8 ]

Ik zal even vertellen wat er zoal gebeurd is. Dan weten jullie een beetje hoe het er voor staat
De camper is bijna klaar voor de APK keuring. Type 242E uit 1977 met een 1600 motor, grotendeels gelijk aan de eerste Mirafiori’s met een 4 bak, afgeleid van de Citroen DS. De 242 is eigenlijk een Citroen C35 met alleen een motor van Fiat en wat andere deurkrukken, de rest is C35.

Na 6 jaar stilstand in de buitenlucht kwam de caper in mijn werkplaats. De motor liep niet en de staat was onbekend. Een vriesdop in het inlaatspruitstuk was vervangen door een houten prop….
De slang tussen de vulpijp en de tank was weggegeten door dieren.
Remmen werkten dus ook niet zolang de motor niet loopt en alles was dus een verrassing. Alleen de koets en het chassis waren prima, dwz, niet lasbehoeftig, alleen wat deukjes en krasjes.Het campergebeuren binnenin stelde niet veel voor.
Gezien de goede staat van het chassis en opbouw werd besloten de camper rijklaar te maken.
De motor was los en na weken met dieseloplie werd gepoogd te starten met een extern tankje. Geen reactie.
Na reinigen carburateur (vastgekleefd vlotterventiel en verstopte sproeiers), reinigen benzinepomp (vastgeplakte klepjes) en demontage/reinigen en afstellen verdeler (geoxideerde contacten en stroeve veren) startte de motor direct en liep mooi rond. Wel was er een hoop kleplawaai.
De remmen waren perect in orde, alles leek zeer recent vervangen te zijn, dus schoonmaken , olie/ver waar nodig en opnieuw monteren.
Dynamolagers waren verroest. De uitlaat was grotendeels vertrokken naar de roesthemel en werd met aangepaste stukken opgelast tot een fraai en dicht systeem.
De waterhuishouding was kapot, slangen gaar, radiator lek en waterpomplager volledig aan gort.
Via een forumlid kon ik een goede radiator, en slangen bemachtigen. De waterpomp was niet meer te vinden omdat deze motor linksom draait en alle pompen rechtsom draaien. Uiteindelijk is door Martin Willems via een italiaanse leverancier de laatste goede 242 pomp gescoord, de allerlaatste want ze worden niet meer gemaakt. Na het stellen van de kleppen was het lawaai flink verminderd maar er bleef wel een tikkend geluid over, gelijkend op een te ruime klep. De speling nagekeken, deze was goed, kleppen waren goed gangbaar en bleven niet hangen. Ik denk eventueel aan een stoterbus. Lagers en pistonpennen zijn het niet, de nokkenas heeft fraaie nokken.

Uiteindelijk kon een proefrit worden gemaakt, de motor liep goed, afgezien van het tikkende geluid. De bak schakelde prima alleen trad er in de 4de versnelling een gierend geluid op, toenemend met het toerental.
Omdat de verdenking op de achterste lagers ruste werden deze vervangen. Ze waren inderdaad versleten. Echter zijn deze niet meer te vinden. Harry Martens uit Limmen heeft hiervoor een modificatie bedacht die vrij simpel te monteren is op de plaats van de originele lagers. Vol verwachting een nieuwe proefrit. Nog steeds een gierend geluid in de 4de versnelling, maar nu ook in de derde in mindere mate en nog minder in de 2de. Echter nu verdwijnt het geluid boven de 50 km/uur naar de achtergrond. Er zit nieuwe olie in de bak en vertragingskasten. Je zou denken aan problemen met het kroonwwiel/pignon alleen dan zou ik het geluid in alle versnellingen verwachten. Aangezien er circa 12 lagers in de bak zitten zijn er nog andere kandidaten voor dit geluid. Voorlopig laat ik het even zo. eerst maar eens wat kilometers maken en kijken hoe het ding zich houdt.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 september 2017 09:54 PM
  [ # 9 ]

Als je kroonwiel pignon niet goed afgesteld staan of versleten zijn hoor je dat geluid eerst in de 4, want het is snelheidsafhankelijk. In de 1e versnelling draait het kroonwiel relatief langzaam.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 22 september 2017 10:37 PM
  [ # 10 ]

ben ik met je eens, gedeeltelijk.
Ik hoor het geluid sterker in de 4 dan in de 3 bij gelijke wagensnelheid, dus zelfde snelheid van het kroonwiel.
Dat maakt dat ik me afvraag of het wel de eindreductie is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook