Soms diverse storingen
bennieb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 08 oktober 2017 06:13 PM

Hallo Forumleden,

Sinds 5 maanden hebben wij een C3 1.4 VTI EXCLUSIVE uit nov 2010.
Nu hebben we af en toe de volgende problemen:

- Tijdens het rijden komt de melding: Storing laden accu of electrische storing
Zodra je de auto stilzet gaat de melding weg en is er niets te zien of meten. Wel hoor je iets proberen op te starten bij de motor, dit stopt na een tijdje.
De accu en dynamo geven de juiste waarden af bij meting. Ik rij dagelijks met de auto en deze melding komt ongeveer 1 a 2x per 3 weken.

- de laatste maand als de auto s’ochtens met koude motor start geeft ie als ik net de straat uit ben een waarschuwingssignaal en brand er STOP en temperatuurlampje in de cockpit.
Als ik dan stop gaat de melding weg en kan ik wegrijden zonder dat de melding terug komt.

- af en toe doen de koplampen raar. Om de zoveel minuten wordt het licht gedimt en komt na 5 tellen weer terug. Als de auto 5 minuten stil staat is het probleem over…

Ik weet niet waar ik dit moet zoeken. Zou het iets met de dynamo te maken kunnen hebben?

Via een OBD dongel zijn er geen fouten uit te lezen…

Profiel  
 
Bart-xsara
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 05-06-2006

Gepost: 08 oktober 2017 06:30 PM
  [ # 1 ]

Zou hem eens met een Lexia \ Diagbox uitlezen dan zouden er ook opgeslagen fouten zichtbaar kunnen worden, anders blijft het koffiedik kijken. En om zomaar lukraak zaken als de accu of dynamo te vervangen lijkt me ook niet de bedoeling.

Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura     1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 oktober 2017 11:36 PM
  [ # 2 ]

Ik zou eerst de massakabel en de +kabel eens goed vast zetten, aan de batterij en aan de dynamo.
Wat je hoort opstarten is mogelijk gewoon je brandstofpomp die op druk komt

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 09 oktober 2017 12:39 PM
  [ # 3 ]

Ook eens kijken in de zekeringbak onder de motorkap of daar misschien vocht/corrosie/rommel in zit. Dat was bij mijn C3 Pluriel het geval

Profiel  
 
bennieb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 09 oktober 2017 07:57 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties.
Ik ga wat dingen uit proberen en zal laten weten of het opgelost is.

Profiel  
 
bennieb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 16 oktober 2017 11:37 AM
  [ # 5 ]

Na een gesprek met een citroen monteur blijkt dat ik een defecte temperatuur sensor en een software update nodig heb.
Nu die sensor zou ik zelf kunnen vervangen, weet iemand toevallig waar deze zit bij een C3 1.4 uit 2010?

Profiel  
 
bennieb
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-04-2007

Gepost: 11 november 2017 09:19 PM
  [ # 6 ]

Nou ik ben er uit hoor.
De dealer wilde diverse sensoren vervangen welke de storingen konden veroorzaken.

Toen de auto ook een storing gaf van motor oliepeil, ging ik toch het peil eens checken.
Dit was gewoon zoals het hoort.

Ik bedacht daarna om eens een reset te proberen zoals ik klanten ook wel eens adviseer bij een smart tv.
Heb dus de accu los gemaakt en verschillende andere stekkers bij de motor. Na 5 minuten eerst de stekkers bij de motor terug en daarna accu weer aangesloten.
Ik rijd nu al weken zonder storingen en heb me een dure reparatie bespaard

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 12 november 2017 11:50 AM
  [ # 7 ]

Waarschijnlijk is er een nieuwe accu geplaatst , zonder daar voor benodigde maatregelen te treffen, en dan is de boel iets van slag, wat later alleen maar toe neemt,
Leuk hè sommige garage,s,  mooi dat je het zelf zo hebt op gelost, een tip van mij kant altijd eerst contact aan, lampjes branden 2sec wachten en dan starten, je geeft het systeem dan de tijd om te denken,  sommige mensen vinden dit bulshit, vroeger moest je zelf bedenken hoe ver de choke en het gas moest indrukken,  de electronica moet dit ook doen, immers kwam je thuis toen de motor loei heet was, en de instelingen daar voor heel anders zijn,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook