2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Downsizen, bijvoorbeeld de 1.6 THP
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 november 2016 11:20 PM
  [ # 16 ]

Ik las dat het inlaattraject zo kort mogelijk moet zijn ivm wrijving. Ik vind dat een beetje kort door de bocht. De hoeveelheid lucht in het traject heeft namelijk ook een bepaalde traagheid die weer voor een betere cilindervulling kan leiden. Hetzelfde geldt voor de uitlaat. Als je die weglaat verlies je vermogen omdat de traagheid van de gassen die zich in het traject bevinden een zekere zuigende werking heeft.

(Ik vraag me af of Ree het met me eens is. Die heeft tenslotte ooit het practicum gevolgd dat ik 6 jaar gegeven heb).

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 29 november 2016 10:29 AM
  [ # 17 ]

Maurice van Mourik schreef:

Onderhoud= Is nog steeds troef, gebruik geen motorvreemde olie en houdt je aan de intervallen voorgeschreven door de fabrikant

Als ik Citrophile goed begrijp, moet je eigenlijk strenger of kritischer zijn dan de fabrikant: niet de voorgeschreven 5W30- maar 0W30-olie, liever RON98- dan RON95-benzine, beurten niet om de voorgeschreven 30.000 km of twee jaar, maar om de 20.000 km of één jaar.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 november 2016 02:23 PM
  [ # 18 ]

Automobielfabrikanten weten al veel langer dat zogenaamde “vaste onderhoudsschema’s” niet het beste zijn voor een auto, en met name voor de “mechaniek”. Vandaar dat sommige merken een “service interval anzeige” of iets dergelijks hebben.
Als de gebruiksomstandigheden verschillen moet het onderhoud volgen: Veel “gewone” snelwegkilometers, d.w.z rijden tussen 100 en 130 km/uur kunnen leiden tot lange onderhoudsintervallen, file- en stadsverkeer en veel koude starts ( veel korte ritjes…) geeft aanleiding tot kortere intervallen. ( Geld trouwens ook voor volgas gaan blazen op de Duitse autobahn.. ) Maar de fabrikanten willen het de gebruiker zo makkelijk mogelijk maken, dus vaste intervallen. Hoog-technologische motoren ( als de THP’s ) hebben behoefte aan zeer goede olie, en 0W30 zorgt voor een betere en kortere koude start dan 5W30. Voor een Citroen met een THP motor, maar eigenlijk met vrijwel alle moderne motoren met een lage CO2 waarde geld dat ze gevoeliger zijn voor regelmatig onderhoud dan we de laatst 20 jaar geleden gewend waren, en als de gebruiksomstandigheden voor de mechaniek “slecht” zijn ( zoals gezegd: korte ritten, fileverkeer en stadsverkeer, dat wil zeggen het doorsnee gebruik in Nederland..) dan houdt je inderdaad beter korte intervallen aan.

 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 november 2016 08:03 PM
  [ # 19 ]

@Citrophile, dank voor dit mooie stuk!

Rougefurio schreef:

- het volumetrisch rendement te verhogen door het verlagen van de luchtweerstand in het gehele inlaattraject. Dit kan bereikt worden door de wrijvingsweerstand aan de wanden van de inlaatbuizen te verlagen, sensoren en actuatoren zodanig te ontwerpen dat zo min mogelijk wrijvingsweerstand ontstaat, zo min mogelijk (haakse) bochten, een zo kort mogelijk inlaattraject, een luchtfilter met een optimale filtering en een lage luchtweerstand. Door de toepassing van katalysatoren/roetfilters met een relatief groot actief oppervlak neemt de tegendruk toe. Het volumetrisch rendement optimaal houden kan door de tegendruk in de uitlaat, na de katalysator, te verlagen en door het toepassen van zo min mogelijk bochten, optimale uitlaatdiameter, absorptie-uitlaatdempers i.p.v. schottendempers.

 

Rougefurio schreef:

Optimalisatie van hardware

Daar waar de autofabrikanten zaken laten liggen ten behoeve van de efficiëntie van de motoren zijn er diverse toeleveranciers van “tuningsonderdelen”.

Een voorbeeld hiervan is dat de omslachtige aanvoerroute van de inlaatzijde wordt verkort, in combinatie met een open luchtfilter. Hierbij is de aanvoer van koude rijwind naar het open luchtfilter van belang. Ten opzichte van een standaard luchtfilter heeft een open luchtfilter minder weerstand bij het aanzuigen van de lucht, wat leidt tot meer aangezogen lucht. De dumpvalve blaast meer gecomprimeerde inlaatlucht af dan de standaard dumpvalve; hierdoor wordt het compressorwiel niet afgeremd door de gecomprimeerde inlaatlucht bij een dichte gasklep tijdens het schakelen. De standaard intercooler is onderbemeten, in sterkere mate vanaf de 200pk THP’s. Door een intercooler te monteren met een betere koelingscapaciteit neemt de dichtheid van de gecomprimeerde inlaatlucht toe en daarmee kan het brandstof-lucht mengsel efficiënter gevormd worden. Rvs buizen bieden een optimale luchtstroming door de gladde wand en de minder scherpe bochten. Ook een goed ontworpen rvs uitlaat en dempers kunnen grote verbeteringen opleveren voor de efficiëntie van de motor.


Een directe, korte aansluiting op de compressor en een open luchtfilter.


Een aluminium “dumpvalve”, met een grotere capaciteit dan de standaard dumpvalve.


Onder een originele intercooler, boven een aftermarket intercooler met een hogere koelingscapaciteit.


De aftermarket intercooler gemonteerd in een DS3.


De originele zwarte plastic inlaataanvoerbuizen zijn vervangen door rvs buizen met een betere flow.

Ik snap dat bepaalde zaken meer geld kosten.
Maar de fabrikant moet een zuinige motor neerzetten. Uit overwegingen voor hun eigen reputatie en garantie gevallen willen ze ook een betrouwbaar product leveren.

Waarom bespaar je dan op zulke kleine aanpassingen. Er wordt een klein fortuin gestoken in de ontwikkeling van de motor, hoe kan het dan dat een tuning bedrijfje om de hoek met een betere opstelling komt voor het inlaat traject? Wat uiteindelijk dus beter blijkt te zijn voor de levensduur en het verbruik van de motor.

Dat er voor bepaalde onderdelen op het type matriaal bespaard kan worden begrijp ik wel, maar of dat altijd verstandig is…

Er is toch ook al heel lang bekend dat je met een “sport” luchtfilter een kleine optimalisatie haalt? Waarom zit dit uit milieu overwegingen dan tegenwoordig niet standaard op elke auto? (met sport filter bedoel ik uiteraard niet zo’n brom ding, want die kunnen ze ook gewoon plaatsen zonder extra geluid)

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 29 november 2016 08:20 PM
  [ # 20 ]

Arjan, dank dat je mij de bovenstaande deskundige citaten toeschrijft, maar heus: Citrophile heeft het artikel geschreven en zelf heb ik alleen een samenvattinkje op de voorpagina gezet!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 29 november 2016 08:29 PM
  [ # 21 ]

Dat is mij geheel duidelijk, vandaar ook de eerste regel van mijn post Wink

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 29 november 2016 08:30 PM
  [ # 22 ]

Ik dacht dat het inlaatkanaal en het luchtfilter hier eigenlijk niet veel meer uit maakt:
Als het filter wat meer tegen houdt, draait de turbo gewoon wat harder.
Bij m’n japanner zit het luchtfilter er al 50.000km in, met een onmogelijk gebogen inlaatkanaal.
En hij haalt nog steeds 1,2 bar overdruk, dus..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 29 oktober 2017 04:23 PM
  [ # 23 ]

Interessant artikel , ik ben op zoek naar een andere auto en had een auto van dat andere Franse merk uit 2010 met deze 1.6 thp 163pk motor erin op t oog maar gezien de referenties op internet ga ik niet over tot koop,  als ik m had gekocht had er een LPG gasinstallatie in moeten komen gezien t jaarkilometrage van 36.000km per jaar , en daar nu mijn vraag : zijn er mensen die deze motor op LPG rijden ? wanneer ja hoe gedraagt deze motor zich op LPG / CNG ? is met rijden op LPG de interne motorvervuiling waar deze motoren bekend om staan en het daarmee samenhangende hoge olieverbruik daarmee niet verholpen ?

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 29 oktober 2017 04:34 PM
  [ # 24 ]

Hmm, interessante vraag. Het is wel mogelijk om een THP op LPG te rijden, maar dat lijken maar heel weinig mensen te doen. Ik betwijfel of er hier op het forum mensen zijn met een THP op LPG. Je kunt die vraag misschien beter aan bedrijven vragen die LPG inbouwen of aan bedrijven die zulke motoren inwendig schoonmaken (volgens mij carbon-cleaning bedrijven).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
bastian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 30-03-2014

Gepost: 29 oktober 2017 05:04 PM
  [ # 25 ]

Onlangs heb ik die navraag gedaan bij een LPG installateur in Lichtenvoorde voor deze THP motor maar die had daar ook geen goed antwoord op , hij moest een een chassisnumer hebben of in ieder geval een motorcode van de fabrikant hoe deze gasinstalatie te installeren , er is namelijk verschil in motoren ,t kan zijn dat de direct ingespoten steeds op 10% benzine moet blijven rijden ivm de koeling , daarmee heb ik dan nog geen antwoord op de vraag inzake interne vervuiling en olieverbruik van deze motor , zoals je zegt schijnen er maar weinig mensen te zijn die deze ( en andere motoren ) op gas rijden waarschijnlijk omdat de inbouw van LPG CNG door de jaren heen behoorlijk duur is geworden , hij gaf 1800€ op ( terugverdientijd t.o.v Diesel is dan 3 jaar) in Belgie vroeg iemand zelfs 2500€ voor gasinbouw in dat andere Franse merk met 1.6 THP motor, de terugverdientijd loopt dan wel op naar 4 jaar , toch blijft deze vraag voor mij interessant.

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook