3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
ID-motor in traction
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 30 oktober 2017 07:25 PM
  [ # 31 ]

Kleine (?) tegenslag.
Tijdens het schoonmaken van het onderblok ontdek ik dat er een scheur zit tussen de 2e en de 3e cilinder, in het tussenschot…....
De scheur gaat zeker tot halverwege het tuusenschot naar beneden.
Vraag me af hoe zo’n scheur ontstaat, misschien door vorst. Of het is een gietfout waar gewoon al die tijd mee gereden is. Je kunt ook hoogteverschil voelen op de scheur. Dat kan problemen met de koppakking geven.

 

Afbeelding Bijlagen
scheur_in_onderblok.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 30 oktober 2017 07:30 PM
  [ # 32 ]

De bussen zijn nog heel goed. Vrijwel géén stootranden erin. Alleen ff honen is voldoende.
Ik moet ze alleen nog checken op on-rondheid.
Ik zou ze best willen hergebruiken, maar ik weet nog niet of er losse sets zuigers te vinden zijn. Moet ik nog navragen bij een revisie bedrijf.

Afbeelding Bijlagen
cilinderbus.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 03 februari 2018 10:39 PM
  [ # 33 ]

Het heeft even geduurd, maar ik ben nu weer begonnen met het “nieuwe” onderblok. Dit blok is van een DW-motor, met de bolle zuigers. Het had ca 85pk. Moet genoeg zijn voor mijn oefening Smile

Afbeelding Bijlagen
DW_onderblok.jpgDW_onderblok_geschilderd2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 10 februari 2018 09:47 AM
  [ # 34 ]

De cilinderkop is naar het revisiebedrijf geweest. Zag er allemaal nog goed uit. De kop is gespoeld en gevlakt.

Afbeelding Bijlagen
kop_gevlakt.jpgkop_gedemonteerd.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 13 februari 2018 06:00 PM
  [ # 35 ]

Het ziet er goed uit. Blijf zo bezig!

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 19 februari 2018 08:53 PM
  [ # 36 ]

Nu ik het hele onderblok goed schoon heb gemaakt blijkt dat de bronzen lager van de nokkenas ontbreekt. Het gaat om het middelste lager. Die bronzen bus is niet aanwezig. Het lijkt er zelfs sterk op dat hij nooit gemonteerd is geweest….
Vreemd want dan gaat er oliedruk verloren en dat lijkt me niet goed….
Misschien weet iemand of/waar er nog zulke bussen te koop zijn?
Ik heb een oud tractionblok staan maar heb geen idee hoe je zo’n bus er onbeschadigd uit zou kunnen krijgen…...

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 20 februari 2018 10:07 AM
  [ # 37 ]

Dit lijkt me straf om zonder bronzen bus te draaien.
Heb je eventueel een foto hiervan?

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 20 februari 2018 06:57 PM
  [ # 38 ]

Ik heb gekeken in het traction-onderblok en daar zitten géén bronzen bussen in. De diameters van de drie nokkenas-lagers zijn echter wel hetzelfde als van deze nokkenas.
De foto’s van het ontbrekende lager:

Afbeelding Bijlagen
middenlager_nokkenas_ontbreekt2.jpgmiddenlager_nokkenas_ontbreekt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 21 maart 2018 08:22 PM
  [ # 39 ]

Uit een ander onderblok heb ik de bronzen bus uitgetikt met behulp van een passend slagblokje, wat ik op de draaibank heb gemaakt. Ging vrij eenvoudig. Vervolgens de bus schoongemaakt en in de diepvries gelegd. Het onderblok op zn kant gelegd en de koude bus er weer in getikt. Ook dat ging vrij vlot. Zelfs het gaatje voor het oliekanaal zit op de goede plek.

Afbeelding Bijlagen
bronzen_bus_nokkenas_1.jpgbronzen_bus_nokkenas_2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 22 maart 2018 02:20 PM
  [ # 40 ]

Netjes! Zo zie je maar, met goede tooling is veel mogelijk!

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 25 augustus 2018 08:53 PM
  [ # 41 ]

Het is al weer een tijdje terug dat ik hier iets gemeld heb.
Heb weinig tijd gehad voor het project, maar nu ben ik weer druk aan de gang.
Ik heb toch nieuwe bussen en zuigers gekocht en een bieuwe distributieketting en nieuwe hoofdlagers.
Het middelste lager zat wat te strak en moest gehoond.
Krukas etc ook laten balanceren.
Ben ook al bezig geweest met de 4bak, om die geschikt te maken voor de traction.
Ik heb ook een nieuwe koppelingsplaat gekocht en daarover heb ik een vraag:
volgens mij is die plaat dikker dan een originele, en als ik hem probeer te monteren (met de drukgroep) dan denk ik dat het vliegwiel een mm moet worden afgedraaid. Is dat de gewone gang van zaken of doe ik iets verkeerd?

Afbeelding Bijlagen
motor_en_bak_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 25 augustus 2018 09:04 PM
  [ # 42 ]

nog wat plaatjes:

Afbeelding Bijlagen
nieuwe_bussen_en_zuigers.jpgnieuwe_ketting.jpgoliepomp_geplaatst.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 augustus 2018 09:29 PM
  [ # 43 ]

Bedoel je dat je een koppelingsplaat hebt die een mm dikker is dan een originele nieuwe? Dus je hebt een niet originele koppelingsplaat.

Profiel  
 
camionnette
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 02-09-2017

- ID/DS Dsuper 1970 met 5 bak
- Traction Avant 11BN Camionnette 1954
Gepost: 25 augustus 2018 10:30 PM
  [ # 44 ]

Het is een nieuwe plaat. Ik weet niet of het origineel Citroen is, zal wel niet.
Hij is 9,5mm dik.
Hoe dik zou een “originele” plaat zijn?
Hierbij een foto van de oude en de nieuwe naast elkaar

 

Afbeelding Bijlagen
koppelingsplaat_oud_en_nieuw.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4854
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 augustus 2018 11:22 PM
  [ # 45 ]

Ik weet niet of we elkaar goed begrijpen, maar een plaat slijt en wordt aanzienlijk dunner, waardoor de veer het spul niet voldoende kan aandrukken, met slippen als gevolg.

Ik heb onlangs de koppeling van mijn Mazda MX5 vervangen door originele nieuwe onderdelen en de nieuwe plaat was 1.4 mm dikker dan de versleten oude.

Als je een koppeling vervangt, doe dan ook een nieuwe drukgroep, nieuw druklager en nieuw toplagertje. 
Kijk in het topic van Penny Lane naar wat er kan misgaan met een niet goede druklager.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook