Temperatuur motor te hoog.
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 07:22 PM

Nu de temperatuur onder nul komt doet zich het volgende probleem voor bij mijn C6 benzine.
In de ochtend naar mijn werk na ongeveer 9 km komt er een melding ,Stop temperatuur motor te hoog.
Op de controle display niets vreemds te zien motor is nog koud en begint in het blauw iets op te lopen.
Voordat ik op een parkeerplaats kon stoppen was de melding al weg.
Melding nu 4 keer gezien kachel wordt gewoon warm.
Iemand die weet waar ik moet zoeken.

Afbeelding Bijlagen
plaatje_3.jpgplaatje_2.jpgplaatje_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 januari 2017 08:44 PM
  [ # 1 ]

Heb je je koelvloeistof al eens gecontroleerd op vriestemperatuur, met een soort zuurweger) ? Misschien is het volgende aan de hand: Als je KVS niet voldoende antivries heeft vriest die vast ( dat wordt eerst een soort gel, daarna pas hard ), voornamelijk waar er veel wind langs komt ( de radiator), dan heb je dus geen doorstroming en wordt de motor te heet. Daarnaast ontdooit het door de warmte die de motor uitstraalt en werkt alles weer. Is toch niet echt gezond voor je koelsysteem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 17 januari 2017 09:07 PM
  [ # 2 ]

Je eerste foto is van een parkeergarage. Als hij daar ‘s nachts ook staat, heb je in ieder geval niet dat de boel bevroren is van binnen (hoop ik).
Misschien een defecte sensor?

doei

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 09:21 PM
  [ # 3 ]

Arno’s woonplaats kennende staat hij ‘s nachts niet in de parkeergarage, maar bijna in jouw achtertuin, Bas. Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 17 januari 2017 09:24 PM
  [ # 4 ]

Als na 9 km de wijzer nog in het blauw staat twijfel ik toch ook wel aan de thermostaat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 17 januari 2017 09:57 PM
  [ # 5 ]

Thermostaat heb ik ook aan gedacht, maar bij 2 graden boven nul geen probleem.
Koelvloeistof is 1 jaar oud, moet wel toegeven niet gekeken naar niveau omdat er verder met een rit niets aan de hand is.
Hij staat inderdaad niet in een parkeer garage dat was alleen voor het mooie plaatje, bij mij staat hij droog maar niet vorst vrij.
Ik verdenk een sensor die niet tegen kou kan, of een klep die blijft hangen als dat erin zit.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 januari 2017 12:44 AM
  [ # 6 ]

Na 1 jaar zou de koelvloeistof nog prima moeten zijn. Als de temperatuurmeter normaal doet en de kachel wordt warm zou ik het op een softwarestoring gooien. Wink Ik zou er dus niet mee zitten. Of is een C6 zo anders?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 18 januari 2017 11:00 PM
  [ # 7 ]

Vandaag wat uitgebreider getest wat er aan de hand is koelvloeistof niveau goed.
Na 8 km melding temp te hoog, kachel werd warm direct parkeerplaats gezocht en daar stopte de melding temp laag foto.
Aan de radiateur gevoeld en die begon net boven hand warm te worden, de motor was warm gok op bedrijfstemperatuur weer verder gereden en geen melding meer.
Wel heb ik mijn twijfels over de temperatuur meter, na 15 km geeft de temperatuur meter nog steeds koud aan zie 2e foto.
Ik weet niet waar die sensor meet maar dat klopt niet met de kachel die is gewoon warm en het gegeven dat de radiator warm wordt.
Denk dat ik voor de zekerheid eerst de thermostaat maar wissel.

Afbeelding Bijlagen
plaatje_4.jpgplaatje_5.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 19 januari 2017 11:24 AM
  [ # 8 ]

Ik denk dat je de elektrische installatie eens moet nakijken. In principe heb je 2 temperatuur sondes: Een in de kop ( achterop de voorste kop kant versnellingsbak) die de input voor alle electronica geeft ( zowel motor controle computer als het dashboard..)  en een voor de kritische temperatuur. ( 118 graden), die denk ik op het thermostaathuis zit.  Als die aangeeft dat je motor te warm is moet je motor daar ook echt heet aanvoelen. Als je een slecht elektrisch contact hebt krijgt je allerhande rare foutmeldingen. Na 15 kilometer zou de motor toch wel op temperatuur moeten zijn, maar met dit weer blijft je radiator altijd half-warm omdat de thermostaat het debiet afknijpt. Het is echter al een paar jaar geleden dat in me nog eens echt in detail in de ES9 motor verdiept heb, maar ik zou eerst eens goed uitzoeken wat er gebeurt voordat ik onderdelen ga vervangen. 
Ik bedoelde trouwens niet het niveau van de koelvloeistof, maar de invries/stol temperatuur, maar als die KVS 1 jaar oud is zou ik daar niet eerst naar kijken.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 januari 2017 12:55 PM
  [ # 9 ]

Volgens mij zit de thermostaat ook niet op een plek die je even makkelijk wisselt bij deze motor….

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 19 januari 2017 09:20 PM
  [ # 10 ]

Dat is mijn gedachte ook na 15 km moet de motor op bedrijfstemperatuur zijn, ook al geeft de display anders aan.
De reden dat ik de thermostaat wil wisselen is dat ik hoop dat hij te traag werkt en dat dat de oorzaak is, te laat open is temp te hoog te laat of traag dicht is temp na 15 km te laag.
Goeie tip over bedrading en sensors ga ik ook controleren.
In het weekend de plastic kappen eraf en zoeken waar de thermostaat zit.
Blijft wel vreemd dat het alleen met vorst is, als ik middags +2 in de auto stap is er niets aan de hand.
Lijkt wel of het een mooi weer auto is, vorig jaar al remmen die niet tegen vorst kunnen.
Na het bericht van furriegurrie ruitenkrabber in je jas i.p.v in de auto.

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 25 januari 2017 09:20 PM
  [ # 11 ]

Vandaag tijd gemaakt om de thermostaat te wisselen , leuke plaats waar die zit.
Bij een xm V6 zat het al niet zo makkelijk maar bij de C6 wisten ze hem nog verder te verstoppen.
Alle stekker verbindingen waren netjes en schoon.
Na wat uurtjes sleutelen was de klus geklaard, test gedaan motor komt op temperatuur en display geeft netjes aan.
Ik wist niet dat de linkermeter de koelvloeistof temperatuur was, ontdek ik nu pas.
Nog even een test gedaan met de oude en nieuwe thermostaat, waarvan de oude al op een kier staat als hij nog koud is.
Bij verwarmen naar 64 graden begint de oude al behoorlijk te openen, de nieuwe rond de 81 graden.
Ook een test gedaan met de oude en nieuwe sensor bij dezelfde temperaturen 15 en 40 graden geven ze dezelfde waarde.
Voor alle zekerheid evengoed maar vernieuwd.

Het blijft wel een vreemd de melding waarmee het begon” temperatuur motor te hoog” terwijl de thermostaat niet afsluit en op de display niets te zien is van temperatuur te hoog.
Gelukkig werkt het nu weer goed, morgenochtend de koud test,  nu het nog kan met vorst en hopen dat er geen melding meer komt.

Afbeelding Bijlagen
scan_11.jpgscan_10.jpgscan_12.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jaapvh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-02-2013

Gepost: 18 februari 2018 11:07 PM
  [ # 12 ]

Het is al weer een jaar geleden inmiddels maar was het vervangen van de thermostaat idd de oplossing? Ik ervaar n.l. ooK deze problemen maar dan in een C5.. ben benieuwd!

Groet, Jaap

Profiel  
 
arnobruin
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 16-07-2013

- CX 2400 IE pallas Automatic
- ID/DS 23 Pallas
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V Exclusive
Gepost: 19 februari 2018 08:38 PM
  [ # 13 ]

Inderdaad de tijd gaat snel, maar na het vervangen van de thermostaat geen meldingen meer gehad.
Ook de motor is veel sneller op temperatuur.

Groet Arno

Profiel  
 
jaapvh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 17-02-2013

Gepost: 21 februari 2018 11:06 PM
  [ # 14 ]

Oké thnx! dan weet ik nu zeker wat mij te doen staat Smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook