2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
visa 2 cilinder blok
Godfried van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-01-2012

Gepost: 07 maart 2018 08:56 AM
  [ # 16 ]

Ja het kan zo maar veranderen, en ze gaan er meer ethanol in doen.
Wat betreft het vliegwiel, van de visa zit een nok op waar je vanuit gaat, ook als je een 2cv starterkrans hebt, die zit dan op het visa vliegwiel gekrompen.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 maart 2018 06:39 PM
  [ # 17 ]

Hier staan de MSDS’en: https://www.bp.com/nl_nl/on-the-road/netherlands/producten-en-diensten/bp-brandstoffen/veiligheidsbladen.html

Nog altijd geen ethanol in Ultimate 98. Zie ook de reguliere 95, daar zit ‘t wel in.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 maart 2018 08:49 PM
  [ # 18 ]

Oow ja, in het veiligheidsblad…
Was te lui om 41 bladzijden door te lezen…
Maar nog steeds geen ethanol dus…

Profiel  
 
Godfried van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-01-2012

Gepost: 12 maart 2018 05:03 PM
  [ # 19 ]

Omdat we niet eerder bericht gekregen hebben van BP wat betreft de ethanol ging ik er automatisch vanuit dat het er wel in zou zitten. Gezien dat het document van 2015 is heb ik het voor de zekerheid toch direct nagevraagd en kreeg het volgende positief bericht via de email:

BP levert twee soorten benzine: Euro 95 en Ultimate 98. De twee belangrijkste verschillen tussen deze benzines zijn het octaan getal (RON) en het ethanol gehalte.

De Euro 95 van BP bevat 5% ethanol. Het octaangetal (RON) van deze benzine is minimaal 95. Aan de Ultimate 98 van BP wordt geen ethanol toegevoegd en dit product heeft een octaangetal (RON) van minimaal 98.

De Ultimate 98 benzine is speciaal ontwikkeld voor veeleisende high-performance motoren (turbo charged, verhoogde compressie verhouding), maar ook voor oudere motoren met hoog vermogen die ooit ontwikkeld zijn om op loodhoudende benzine te rijden (deze hadden een RON van 98).

Een ander verschil tussen de Euro 95 en Ultimate 98 dat belangrijk kan zijn voor oldtimers is het ethanol gehalte. Dit heeft te maken met de dichtringen/pakkingen. De verschillende benzinesoorten (met en zonder ethanol) hebben krimpende of zwellende effecten op de elastomeren in de pakkingen. De elastomeren in auto’s van meer dan 20 jaar oud hebben veel van hun flexibiliteit verloren en zijn niet meer in staat een evenwicht te vinden tussen de krimpende en zwellende effecten veroorzaakt door de verschillende brandstoffen. Daardoor kan er lekkage optreden. Het continu wisselen tussen de verschillende brandstoffen (met en zonder ethanol) is om deze reden niet aan te raden. (Onafhankelijk hiervan is het belangrijk te weten dat elastomeren niet eeuwig meegaan, zelfs niet wanneer men sterk wisselende brandstofkwaliteiten uit kan sluiten).

Gezien het bovenstaande is BP Ultimate 98 dus zeker geschikt voor oldtimers.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 maart 2018 05:23 PM
  [ # 20 ]

Dat er in BP 98 geen ethanol zit was volgens mij al enige tijd bekend hier toch?? Ik tank het in ieder geval al 3 jaar in m’n ouwe barrel en het werkt heel erg goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Godfried van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-01-2012

Gepost: 12 maart 2018 05:29 PM
  [ # 21 ]

Wij hebben het destijds alleen van Shell schriftelijk bevestigd gekregen, van Total mondeling te gehoren gekregen dat er wel ethanol in zit, ik ben nu toch ook benieuwd of de total Excellium nu toch ethanol vrij is of niet.
Dat de competition 102 ethanol vrij is is bekend en als de Aral 102 ethanol vrij is staat het op de pomp.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 maart 2018 05:43 PM
  [ # 22 ]

Ik refereerde hier aan:

4 bladzijden vol over benzines: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224950

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Godfried van den Bergh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 21-01-2012

Gepost: 13 maart 2018 08:50 AM
  [ # 23 ]

Je bent de beste Waterman. Interessant topic.
Excellium van Total bevat dus wel ethanol, zoals een medewerker al meedeelde.
We houden het in de gaten er wordt nogal vernieuwd met de brandstoffen. De Shell V power die vernieuwd is en nu 98 RON, is na vernieuwing ook nog ethanol vrij.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 18 maart 2018 10:08 AM
  [ # 24 ]

Gisteren bij Godfried langs geweest. En ik snap nu meer van dat visa gebeuren.
Er zit een visa vliegwiel in en een vis starter.

Verder gecontroleerd hoe de onsteking staat met een stroboscope lamp.
En dat is gek. 2 tanden te laat.
En dat terwijl het blok pingelt volgas in zijn 4.

Dus ga voordat ik verander eerst eens nadenken wat kan dat zijn?
Een van de vragen die ik dan heb. De electronische onsteking die er in zit, ik vermoed een DG. Vervroegd die mischien teveel?
Hoe weet je wat voor curve er in zit?

Was wel pittig rit gisteren met de Vanclee, keiharde zij wind! Maar werd nog ingehaald door een kever:lol:

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook