versnellingsbak ruis in zijn vrij
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 08 juni 2018 08:43 PM

ik heb de motor turbo 2.5 en de bak 5 versnellingen gemonteerd in mijn break 78.

wanneer ik de koppeling intrap wanneer ik stil sta en de motor loopt in zijn vrije versnelling is alles ok. wanneer ik de koppeling loslaat hoor ik een ruisend geluid, ik denk da het uit de bak komt. de bak gaat dan namelijk meedraaien op het moment dat ik de koppeling los laat. de motor draait dan op 1000 toeren. het klinkt als een lager oid. ik heb geen verstand van versnellingsbakken.

de auto rijdt en schakelt verder goed

weet iemand wat er aan de hand is?

dank

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 juni 2018 10:56 PM
  [ # 1 ]

Is dat niet een normaal verschijnsel bij een warme bak?
Even controleren of er voldoende olie in zit zou ik zeggen, maar als je die net hebt ingebouwd zal dat wel gecontroleerd zijn?

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1232
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 09 juni 2018 10:04 AM
  [ # 2 ]

Er is dan een lager die wat minder is. Kan hij heel oud mee worden maar het klinkt niet fijn.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 20 juni 2018 09:43 PM
  [ # 3 ]

ben er inmiddels achter dat de ruis aan de 1e versnellingskant zit, naarmate je op schakelt wordt de ruis minder. ik heb nog nooit een versnellingsbak gedaan. wil het wel gaan doen. moet voor het vervangen van dit lager de bak uit de auto? las ook dat een bak in de auto kan worden gerepareerd.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 juni 2018 10:37 PM
  [ # 4 ]

ik heb de ervaring niet, maar meen te hebben gelezen dat bij een 5-bak louter werk aan de 5e gedaan kan worden als deze ingebouwd is.
Voor de rest is het nodig / wordt aangeraden de bak uit te bouwen.
Lijkt meer werk, maar scheelt martelen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 21 juni 2018 06:43 PM
  [ # 5 ]

Garage Hydraulique schijnt het wel te doen of te kunnen,..... misschien eens informeren.



Op deze foto is te zien dat motorblok & bak van een CX er niet persé uit hoeven om de bak de reviseren.


https://www.hydraulique.nl/revisie-handgeschakelde-versnellingsbak-cx/

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 01 juli 2018 09:05 AM
  [ # 6 ]

gisteren de bak uit elkaar gehaald in de auto, was goed te doen. lager van de as gehaald, het was het 1e lager op de price as.

lager en keerring bestellen en binnenkort weer in elkaar..

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 01 juli 2018 09:05 AM
  [ # 7 ]

zijn er nog dingen waar ik op moet letten of vervangen nu de bak open is?

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 01 juli 2018 09:06 AM
  [ # 8 ]

uit elkaar halen was nog geen marteling, misschien bij de montage.. ik laat het weten

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 juli 2018 07:36 PM
  [ # 9 ]

Geen foto’s gemaakt, ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig!

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 07 juli 2018 12:51 PM
  [ # 10 ]

de bak zit weer in elkaar. vond het eigenlijk geen martelgang, het is goed te doen. ik heb het lager vervangen en ook de keerring erachter. de ruis is verdwenen en de auto rijdt nu heerlijk.

je moet wel een luchtsleutel gebruiken om de twee moeren op de assen los te draaien en weer vast te zetten en heel erg uitkijken dat je de versnellingen niet schakelt bij het in elkaar zetten want dan vliegen de kogeltjes om je oren. de twee kogeltjes en het kleine busje helemaal achterin moet je even oppakken met een magneet, die zijn trouwens weer gemakkelijk terug te monteren met een beetje kogellagervet.

de veer van de achteruit is ook een beetje lastig terug plaatsten maar toch ook weer goed te doen met wat geduld. de assen moet je gelijk monteren, makkelijker met zijn tweeen maar kan ook alleen.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 07 juli 2018 01:10 PM
  [ # 11 ]

foto

Afbeelding Bijlagen
Screen_Shot_2018-07-07_at_12.56_.37_copy_.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 07 juli 2018 01:12 PM
  [ # 12 ]

fotos plaatsen gaat me steeds slecht af, maar dan is er toch een gelukt, de as komt net uit de ijskast en het lager zit er op.

lager en keerring waren samen maar iets van 23 euro, dat valt mee

Profiel  
 
zwrtw
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 272
Geregistreerd: 30-08-2016

Gepost: 07 juli 2018 11:51 PM
  [ # 13 ]

Mooi werk! Demontage en montage kan dus met ingebouwde bak. Als je koppeling en motorpakkingen/keerringen nog goed zijn, is deze methode m.i. het overwegen waard. Het scheelt een hoop gedoe met het demonteren van de aandrijfassen.

Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook