3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
hard veren na (achterste) bollen vervangen
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 21 juni 2018 10:39 AM
  [ # 31 ]
René Jongejan schreef:
Nielsje schreef:

Dat is inderdaad hetgeen wat er anders aan is: dempingkarakteristiek wegens andere gaatjes in het ‘dempplaatje’.

Dat niet alleen, ook de grootte van het centrale gat zonder demping kan anders zijn.


De demper is vrij ingenieus. Eer zit een soort van mechanisch lowpass filter in. De demping is anders bij snelle schommelasbewegingen dan bij trage. Je hebt het centrale gat : de diameter bedraagt bij een Gti 0.8mm, bij een normale 1.2 mm en bij Comfortbol 1.4. Dat is de demping voor trage schommelasbewegingen. Je hebt nog een 2e demper voor de snelle en deze wordt gerealiseerd dmv “ringvormige plaatjes met uitstulpingen” (ik kan het moeilijk ander formuleren). Nu voor de Comfortbol geeft IHFS geen documentatie op wat jammer is.

Bij de originele geschroefde DS bollen , kon je de dempers uitwisslen, wat blijkbaar in de jaren 60 nogal gangbaar was, om de wagen naar je zin af te stellen.

Er bestaat dus geen “verkeerde” bol, want het is een onderdeel dat officieel vrijgegeven is, het is gewoon een “andere” bol, zoals er Gti -bollen zijn.

Maar al dit gefilosofeer geeft nog altijd geen antwoord op de beginvraag van deze post : waarom is het uitveer gedrag anders dan het inveergedrag. Nogmaal op mijn Prestige met Comfortbollen heb ik dat NIET. Dus het staat los van de comfortbollen denk ik….HEt minpunt aan de Comfortbollen vind ik dat de wagen snel “einde slag” is, en dus eigenlijk het comfort erop achteruit gaat. Ik vind het bergijpen waarom interessant. HOe meer je begrijpt, hoe beter je iemand anders kan helpen met een probleem, of tenminste het probleem trachten te verklaren. MEt gewoon iets vervangen zonder na te denken, leer je niks.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 21 juni 2018 11:25 PM
  [ # 32 ]

Op een prestige moet je gewoon deelbare bollen zetten .

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 juni 2018 07:49 AM
  [ # 33 ]

Origineel horen die alleen op een Break.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 juni 2018 01:36 AM
  [ # 34 ]

Nee, ook op de prestige Wink

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43024
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 juni 2018 10:06 AM
  [ # 35 ]

Waar staat dat Frank?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 juni 2018 11:23 AM
  [ # 36 ]

Dan zal ik het mis hebben.
Meende echt dat deze voor de break en ook de prestige waren .

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 23 juni 2018 12:42 PM
  [ # 37 ]

Een Prestige heeft gewoon de draagarmen en veercilinders van een berline dus ook de bollen.
Subframe constructie is ook zoals bij een berline (is wel langer) daar zijn dus geen uitsparingen in voor de deelbare bol, wat bij een break wel zo is (break frame is ook versterkt en draagarmen,veercilinders en lagers zijn groter.

Stefan Willems schreef:

Er bestaat dus geen “verkeerde” bol, want het is een onderdeel dat officieel vrijgegeven is, het is gewoon een “andere” bol, zoals er Gti -bollen zijn.

In principe bestaat er wel een “verkeerde” bol, als je weet dat origineel bijna elke uitvoering zijn specifieke bol had.
En dat was voor een Prestige zeker zo, helaas is er nu in de nieuwe bollen niet veel meer te kiezen.
Het verschil in veer karakteristiek zit niet enkel in de bol of demper maar er zijn ook verschillen in dikte van stabilisator,veercilinder diameter en ook de bandenmaat speelt een rol.
Met de bollen die nu nog leverbaar zijn zet je op een Prestige nu best de standaard CX bol en hij zal zacht genoeg zijn, als dat niet zo is zit de oorzaak zeker niet in de bollen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9319
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 juni 2018 09:28 AM
  [ # 38 ]

Achterste deel subframe van een prestige en van een break zij identiek.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Gepost: 24 juni 2018 10:53 AM
  [ # 39 ]

Dat is niet zo, het achterste subframe van een break is duidelijk zwaarder uitgevoerd.

Het word altijd beweerd dat de Prestige hetzelfde subframe heeft als de break omdat de wielbasis hetzelfde is, maar het subframe is wel degelijk anders.
Ik heb jaren geleden een technische namiddag gegeven voor de Belgische Citroën club om dit duidelijk te maken.
We hadden een garage ter beschikking met 3 4palen bruggen naast elkaar, daarop een Berline een Prestige en een Break.
En dan is het heel duidelijk waar de verschillen zitten, het achterste Prestige subframe is gelijk aan dat van de berline met uitzondering van het verlengde van de langsliggers deze zijn langer bij een Prestige.

Bovendien heeft een Prestige subframe ook een andere onderdeelnummer dan dat van een break, als die 2 hetzelfde zouden zijn dan was die onderdeelnummer toch ook gelijk niet?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 25 juni 2018 08:49 AM
  [ # 40 ]
trxke schreef:

Een Prestige heeft gewoon de draagarmen en veercilinders van een berline dus ook de bollen.
Subframe constructie is ook zoals bij een berline (is wel langer) daar zijn dus geen uitsparingen in voor de deelbare bol, wat bij een break wel zo is (break frame is ook versterkt en draagarmen,veercilinders en lagers zijn groter.

Stefan Willems schreef:

Er bestaat dus geen “verkeerde” bol, want het is een onderdeel dat officieel vrijgegeven is, het is gewoon een “andere” bol, zoals er Gti -bollen zijn.

In principe bestaat er wel een “verkeerde” bol, als je weet dat origineel bijna elke uitvoering zijn specifieke bol had.
En dat was voor een Prestige zeker zo, helaas is er nu in de nieuwe bollen niet veel meer te kiezen.
Het verschil in veer karakteristiek zit niet enkel in de bol of demper maar er zijn ook verschillen in dikte van stabilisator,veercilinder diameter en ook de bandenmaat speelt een rol.
Met de bollen die nu nog leverbaar zijn zet je op een Prestige nu best de standaard CX bol en hij zal zacht genoeg zijn, als dat niet zo is zit de oorzaak zeker niet in de bollen.

 

Dank voor de heldere uitleg. Als je inderdaad het CX boek van Buurma erop naleest dan leer je dat gedurende de jaren regelmatig de afstelling van de vering werd bijgewerkt. En inderdaad, vandaag vind je enkel nog de “GTI”, “Normale” en “Comfort” bollen, waarvan de laatste zelfs nooit geleverd werd door Citroen.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27806
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 juni 2018 07:07 PM
  [ # 41 ]

Ik heb wel eens begrepen dat GTi bollen eigenlijk voor een GTi Turbo zijn. Maar of dat helemaal waar is… Het kan er natuurlijk ook tussenin zitten.

Uiteindelijk zijn er bij een GTi Turbo meer zaken aangepast om een ander veer en stuur karkater mee te geven.


Klopt het ook niet dat nagenoeg alle aanpassingen bij een berline aan de vooras zijn gedaan. Aan de achterkant zit dacht ik niet zoveel verschil.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 03 juli 2018 09:39 AM
  [ # 42 ]

Ik heb gisteren op m’in Prestige 1976 de comfortbollen vervangen door de “normale” bollen.
Deze veert nu zoals het hoort, conform de meeste meningen hier kan ik het alleen maar bevestigen.
Comfortbollen zijn zeker niet te verkiezen boven de normale.

Gezien IHFS geen details geeft over de verschillen, is het alleen maar raden waarom. Dat er alleen een verschil in de dempers zit kan ik bijna niet geloven. Bij een normale bol is de gatdiameter van de demper 1.6 mm net als bij de comfortbol.Ik meende dat ik het ooit anders had gelezen, maar niet dus. De demperplaatjes “zien” er hetzelfde uit. Bij de comfortbol is er geen verwijzing naar de druk van het gas zoals bij de normale (CX 75 FA versus CX Comfort VA) . Ligt het aan een andere druk van het gas?

Anyway, mijn ervaring is dat de Comfort bollen echt geen toegevoegde waarde hebben over de normale bollen bij een CX PRestige uit 1976. De auto rijdt merkbaar (niet een dag/nacht verschil) soepeler dan met de comforbollen, ik zou haast durven stellen, zachter.

HEt merkwaardige is dat de auto vanmorgen (10 uur na de proefrit met de normale bollen) nog niet helemaal gezakt was. Bij de comfortbollen was ie na 1 uur helemaal gezakt.

Zouden de comfortbollen dan misschien reeds overleden zijn ? De IHFS comfortbollen waren 3 jaar oud en hebben 22000 km gelopen. Kan ik me dus niet voorstellen.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Gepost: 03 juli 2018 11:11 AM
  [ # 43 ]

Meten is Weten

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25369
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 juli 2018 11:14 AM
  [ # 44 ]

inderdaad. zet ze maar op een bollentestertje.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 03 juli 2018 02:06 PM
  [ # 45 ]

Zal ik doen, maar het lijkt me sterk dat ze reeds overleden zouden zijn na 3 jaar en 22000 km. Ben er nooit echt tevreden van geweest.

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook