Totaal geen compressie meer 1.6 HDI Euro 6…
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 27 oktober 2018 03:36 PM

Beste mensen,

Ik rijd de desbetreffende wagen met volledig koude motor binnen, ik rem en schakel het contact uit om werkzaamheden aan de wagen te starten. Ik vervang de achterste remblokken die volledig versleten zijn, daarna pomp ik het rempedaal terug op; vervolgens start ik de motor, de motor lijkt aan te slaan maar slaat niet aan en begeeft het dan plots… ik start de motor opnieuw, de motor gaat rond maar slaat totaal niet meer aan!
Ik verdenk meteen de distributieriem want de wagen heeft inmiddels iets meer dan 140.000 km op de teller.
Inmiddels is het kleppendeksel eraf en ligt de distributieriem volledig bloot, welke eerder al vervangen is geweest. Tot mijn verbazing is de timing volledig correct en is de distributieriem nog volledig intact. Nergens beschadiging te zien aan de nokkenas ook. Maar toch kan ik de krukas gewoon ronddraaien zonder weerstand. Ik besluit het oliecarter eraf te halen en aan de oliezeef hangen een aantal heel fijne naaldrolletjes (zoals je dit hebt in een aandrijfasgewricht)... zo’n 5mm lang.
Ik sta perplex!

Waar komt dit vandaan en wat is hier gebeurd…??

Alle reacties zijn welkiom!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 oktober 2018 07:17 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat die naaldrolletje uit je naaldlagers van de klepbediening komen, en of je inlaat of je uitlaat kleppen permanent open staan?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 29 oktober 2018 07:33 PM
  [ # 2 ]

Gisteren een ex-collega opgebeld en hij geeft idd ook aan dat deze afkomstig zijn van de klepbediening.

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 28 januari 2019 07:36 PM
  [ # 3 ]

De naaldrolletjes zijn idd afkomstig van de klepbediening uit het zogenaamde brugje.

Laatsleden opnieuw een 1.6 HDI Euro 6 motor gehad die uitviel tijdens het rijden…
Wat bleek; nokkenastandwiel had het begeven met alle gevolgen van dien. 2 brugjes gebroken.. Maar heel belangrijk is dat we alle naaldrolletjes terug hebben gevonden!!

Dus mijn conclusie is: toen ik dit topic startte i.v.m. een Berlingo Euro 6 motor die ergens anders op onderhoud is geweest; zal voorheen ook het nokkenastandwiel het begeven hebben met alle gevolgen van dien, een aantal brugjes gebroken, het zooitje hersteld en zullen er naaldrolletjes achter gebleven zijn die daarna in het oliecarter terecht zijn gekomen en vervolgens toen ik gewoon eens de motor startte toevallig één of meerdere naaldrolletjes in de oliepomp terecht zijn gekomen…
Wagen is toen naar de desbetreffende garage terug gebracht en volgens hen zou er niks aan de hand geweest zijn… BIZAR!!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2019 10:38 AM
  [ # 4 ]

Hoe kan het terecht komen van een of meerdere rolletjes in de oliepomp effect hebben op de compressie tijdens het starten?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 januari 2019 11:05 AM
  [ # 5 ]

En die rolletjes kunnen ook niet door de zeef…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5356
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 29 januari 2019 08:59 PM
  [ # 6 ]

Kan dat bij hydraulische klepstoters? Als ze geen olie krijgen door verstopt oliekanaal?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 januari 2019 09:35 PM
  [ # 7 ]

- Je zou eerder andersom verwachten: Als je hydraulische klepstoters geen olie krijgen lopen ze langzaam leeg, dan gaan je kleppen steeds minder open, Bij het starten meet je dan nog wel iets van compressie, maar bij lopende motor komt er geen lucht in. Maar als je tuimelaars los liggen gaan de kleppen ook niet open. 
- Er zit een zeef voor de oliepompaanzuiging, die moet er voor zorgen dat er geen grotere brokken in de oliepomp komen. Maar als dat toch gebeurt: Een oliepomp is een verdringerpomp, als daar iets in komt wordt het “fijn” gemalen, maar de slijtage daarvan is wel erg zichtbaar als je de pomp open maakt. Dan heb je ook meteen minder oliedruk en opbrengst, maar dat valt pas op bij warme olie.
- Waarschijnlijk is het wel zo dat als er 1 klepstoter heel veel lekt ( omdat die kapot is) de andere klepstoters ook niet genoeg olie krijgen, d.w.z. geen klepopening en geen compressie.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 30 januari 2019 01:39 PM
  [ # 8 ]
Groove schreef:

Tot mijn verbazing is de timing volledig correct en is de distributieriem nog volledig intact. Nergens beschadiging te zien aan de nokkenas ook. Maar toch kan ik de krukas gewoon ronddraaien zonder weerstand

Dan is er waarschijnlijk toch iets met de kleptiming, of de nokkenastandwiel t.o.v. nokkenas verschoven, of de nokken op de nokkenas verschoven.

 

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 30 januari 2019 04:00 PM
  [ # 9 ]

Hoeft niet. Als er een aantal tuimelaars stuk zijn heb je geen compressie terwijl alles nog keurig op tijd staat.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 02 februari 2019 06:30 PM
  [ # 10 ]

Ik vermoed dat de naaldrolletjes net wel door de zeef kunnen, ga het komende week even proberen na te gaan.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 februari 2019 08:58 PM
  [ # 11 ]

Ik dacht altijd dat kleppen dicht staat door veer druk en pas open gaat doordat de tuimelaars ze o0en duwen. Dus tuimelaars stuk kleppen dicht. En kleppen dicht is compressie toch? Of de zuiger is kapot of de zuigerveren….

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 februari 2019 04:54 PM
  [ # 12 ]

Maar….er kan dus ook geen lucht naar binnen als de inlaatkleppen dichtblijven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 03 februari 2019 05:43 PM
  [ # 13 ]

Idd.

De motor ging toen echt rond als een naaimachine… En er hing volgens mij ook zelfs zo’n naaldrolletje aan de zeef gezogen. Ik ga deze week even nagaan of zo’n naaldrolletje er doorheen kan als we nog ergens een oude zeef hebben liggen.

Edit: nokkenastandwiel kan onmogelijk verdraaien t.o.v. nokkenas. En de nokken zijn één geheel met de nokkenas.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43016
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 februari 2019 09:19 PM
  [ # 14 ]
Groove schreef:

En de nokken zijn één geheel met de nokkenas.

da’s niet altijd zo, er zijn psa motoren waarbij de nokken op een holle buis geperst zijn. Dat komt los….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 03 februari 2019 10:39 PM
  [ # 15 ]

Dat klopt daar zijn problemen mee heb er ook al mee te maken gehad je zoekt je lens maar de nokken draaien om de as

doei

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook