47 van de 53
« Eerste  < Vorige 45 46 47 48 49 Volgende >  Laatste »
   
De Xant1a SX tD van PL: En ze loopt… en loopt… en loopt…
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 15 juli 2018 12:19 AM
  [ # 691 ]

Een spiegel uit een koplamp zou je eventueel nog kunnen herstellen.
Ik heb even wat zitten proberen met aanbrengen van een spiegellaag op glas.

Als je de metalen gallium en indium mengt (resp 75%-25%) dan wordt het mengsel vloeibaar bij kamertemperatuur. Het begint al vloeibaar te worden als je de metalen tegen elkaar aan drukt.

Je kunt het mengsel dan met wat watten op het glas uitsmeren.
Het resultaat doet vrijwel niet onder voor origineel.
Het hecht enorm goed op glas, op kunststof minder en aluminium lost er door op.


Gallium en indium zijn op ebay te koop. Voor een hele spiegel heb je maar een paar gram nodig.

Mvg. Alfred.

 

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 19 juli 2018 10:15 PM
  [ # 692 ]

Tja. Aangezien de Xantia de laatste tijd ook de diensten van de DS overneemt, is het best rap gegaan met kilometers. En dus was het vanavond zover:


De Xantia mag zich nu met alle recht een kilometervreter noemen. Of nou ja, feitelijk praten we over iets meer dan 20.000 kilometer per jaar gemiddeld. Op zich voor zo’n dieseltje geen enorme prestatie Cool

En nou ja, je kunt die 5 ton er dan wel een beetje aan zien, maar al met al toont het dieseltje nog best prima. Na de vakantie (die als alles normaal verloopt weer per DS mag) is het tijd voor wat onderhoudswerkzaamheden. Ook moet ik binnen weer eens schoonmaken. Allemaal niet zo heel bijzonder voor een auto waar in gereden wordt Smile

350.000km, Hogervp, 8 oktober 2007.

400.000km, idem, 21 november 2009.

En ik ben zelf begonnen bij 414.961. Dik 85.000 genoeglijke kilometers verder:

Van september 2012 tot juli 2017 heeft de Xantia op stal gestaan, maar sinds 21 juli 2017 zijn er dus zo’n 23.360 kilometers onder de wielen door gegaan. Volgende item op de agenda: 8 september 2018, 25-jarig bestaan. Het is dit jaar één en al feest voor (en met) de gouden koets!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 19 juli 2018 11:20 PM
  [ # 693 ]

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat Wink. Op naar de miljoen!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 19 juli 2018 11:28 PM
  [ # 694 ]

Gefeliciteerd met deze prestatie, heel erg gaaf!

Ik kan er niks aan doen, maar bij het filmpje had ik dan toch eigenlijk wel zoiets verwacht Laughing :

 

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 20 juli 2018 06:49 PM
  [ # 695 ]

Dat onderhoud is er dus nu ook door. Bestaande uit een plas verse motorolie + filter, een luchtfilter, remblokjes en het rechter stuurkogeltje. Ik dacht al dat er iets klapperde, maar dat stuurkogeltje was echt goed op. Dat was overigens werkelijk zalig sleutelen: niks wat vastgerot was, alles zo klik-klak uit elkaar en weer in elkaar en hoppetee, karren maar weer. Dat is het voordeel van regelmatig onderhoud: elk volgende onderhoud gaat dan meteen ook weer gemakkelijk.

Morgen gaan we er lekker mee op vakantie Cool Daarover zullen de verhalen dan later wel weer volgen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 juli 2018 05:29 PM
  [ # 696 ]

501.815km

De vakantie zit erop. Ongeveer 1.750 kilometer gedraaid in 10 dagen. Van thuis uit naar Weisbach, een klein dorpje midden in het Thüringerwald en van daaruit 5x met een dikke omweg naar een opgraving in Moxa, een iets minder klein dorpje (bijenpoepje op de kaart in plaats van muggenpoepje). Verder een paar keer eten in een naburig dorpje en in Pößneck het Industriemuseum bezocht: Thüringen heeft een rijke industriële geschiedenis.

Bij aankomst werd ik door een fanatieke Mercedes-rijder verwelkomd met de welbekende plaagstootjes ten aanzien van de Franse automobielbouw. De enige auto in een Nederlandse delegatie met 6 voertuigen die in de werkplaats is geweest? Laat ik zeggen, de ster zat niet in de voorruit (er was een motorsteun doorgezakt; niet erg maar wel irritant). De Xantia? Tja, het was warm en er stond vanmiddag bij Bremen een eeuwigdurende file voor een Baustelle met een pechgeval in de file, waardoor het nog harder stokte. En daar in het Thüringerwald nemen ze de moeite niet eens meer om elke +/- 10% helling aan te geven (tenzij de verkeerssituatie daar om vraagt) dus dat waren er veel. Maar geen centje pijn met 4 man aan boord, lekker tempo draaien en continu klimmen & dalen in de tropische warmte. Alleen het verbruik was een ietsje opgelopen (naar ongeveer 1:16). Op dit soort roadtrips is het toch lekker om met een geroutineerde kilometervreter op pad te zijn Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 juli 2018 08:50 PM
  [ # 697 ]

O ja, een plaatje om te bewijzen dat we er inderdaad geweest zijn:

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 november 2018 08:20 PM
  [ # 698 ]

De laatste paar dagen is het contactslot onbetrouwbaar geworden. Het slot zelf dus, de schakelaar die er achter zit doet het prima. De symptomen wijzen op versleten en/of gebroken stiftjes in de cilinder. Weliswaar heb ik geen zware sleutelbos aan m’n contactslot hangen (een Citroën-sleutelhanger en Sint Christoffel, that’s it), maar op den duur wordt ‘t ook gewoon allemaal een keer oud. Maar goed. Nu het slot met wat goeie wil nog werkt is het er ook zonder veel gedoe uit te sleutelen, waarna het verwijderen van kapotte stiftjes niet echt raketwetenschap is. Een dezer dagen zal ik die operatie maar eens ter hand nemen.

Daarna zal ‘t ouwetje wel eerst een paar maanden op non-actief worden gesteld. Niet dat je met een Xantia niet door de pekel zou kunnen baggeren, maar dit beestje komt op het punt dat ‘t eigenlijk beter is van niet. Ook haast gekkenwerk voor een stokouwe diesel-Xantia met teveel kilometers en een onzekere toekomst qua legaal gebruik, maar ik heb geen vrede met het idee dat ik op een gegeven moment de laatste X1a Turbo D van Nederland moet afvoeren. Dus dan maar een beetje voorzichtig met zout…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 november 2018 06:44 PM
  [ # 699 ]

Het contactslot werkt weer. Ik heb ‘t gerepareerd volgens het Lotus-principe.

Twee van de vijf stiftjes veroorzaakten hakerigheid in de bediening van het slot, oftewel de sleutel moest er heel precies in zitten anders kon-ie niet rond. Die stiftjes (en de bijbehorende veertjes) zitten er dus niet meer in.


kortom: geheel in de leer van Colin Chapman Cool De andere drie stiftjes zitten er nog wel in, dus niet alle sleutels passen nu. Maar er passen wel meer dan eerst.

En passant is het gelukt om eindelijk de kappen van de stuurkolom zo te masseren dat ze weer echt goed passen. Prettig, want het kiert niet meer en het stuur loopt niet meer aan.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 november 2018 08:15 PM
  [ # 700 ]

506.675 km.

Zojuist is ‘t dieseltje de winterstalling in gegaan. Daar komt ze dan in maart wel weer uit om op tijd te zijn voor de volgende APK.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 januari 2019 10:51 PM
  [ # 701 ]

Ik had een poos geleden al eens uitgevogeld hoe het nou kon dat de bovenste kap van de stuurkolom niet lekker wilde passen (hint: het plastic blokje waar de onderste kap doorheen vast geschroefd wordt, rechts van het stuur, past maar op 1 manier goed), maar dat was rijkelijk te laat. Daarvóór had die kap al een kilometertje of 200.000 en een eigenaar of twee een beetje scheef gezeten, waardoor het stuur er een enorme slijtplek op had gemaakt. Nu ik weet hoe het wél moet is het de moeite waard om die kap te vervangen, en omdat ik nu een X1b met een heel erg net interieur bij een demontagebedrijf wist te staan heb ik een als-nieuwe kap gescoord. Kan die er komend voorjaar lekker in. Ik heb ook meteen weer een setje spullen voor voetenruimte-verlichting meegenomen uit een X2, dus die gein komt ook in ‘t dieseltje. ‘t Bevalt me veel beter dan waar het recht op heeft, die extra lampjes, dus dan nog maar een keer aan de slag Cool

Intussen vraag ik me, met de huidige winterse omstandigheden, af waarom ik ‘m ook alweer opgehokt had. Maar goed. In maart mag de kilometervreter weer de baan op. Dat is ook eigenlijk al bijna binnenkort.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 januari 2019 01:21 AM
  [ # 702 ]

Oeh, waar staat die 1b-sloper? Ik zoek nog wat onderdeeltjes voor de v6.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 24 februari 2019 02:44 PM
  [ # 703 ]

Ik denk niet dat het nog lang duurt eer ik de Turbo D weer tevoorschijn haal. ‘t Ouwetje moet eigenlijk toch ook voor 10 april gekeurd worden, maar als het weer volgende week niet vreselijk is omgeslagen kan ik er net zo goed alweer in gaan rijden. Niet dat die Break een vervelend ding is of zo, maar ik heb er ook wel weer zin in om ‘s een poosje weer op oliestook te gaan rijden. ‘t Kan nu nog immers Mr. Green

Dertk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 17 maart 2019 04:49 PM
  [ # 704 ]

Die weersomslag kwam er dus toch nog, dus het duurde wat langer, maar vanaf heden is de Turbo D in principe weer normaal in bedrijf. Het uit de stalling trekken omvatte de volgende werkzaamheden: voorgloeien & starten (liep uiteraard meteen weer), lucht in de bandjes, spulletjes overhevelen van de Break naar de diesel, ontschorsen. Zodra de keuring geregeld is (heb ik nog een goeie 3 weken voor) gooi ik de Break weer geschorst op hok. Dus. Kachelen maar weer!

Komt eraan: olie + filter(s), andere bandjes, APK, wat plastic ditjes & datjes binnen, kilometers.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 17 maart 2019 08:09 PM
  [ # 705 ]

Top!

Jagen met die bak!

Profiel  
 
 
47 van de 53
« Eerste  < Vorige 45 46 47 48 49 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook