demonteren portierslot Pluriël
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 19 januari 2019 03:20 PM

Omdat elders in dit forum daar een vraag over werd gesteld hierbij mijn ervaring met de (de)montage van de deurkruk.
Ik had de afgelopen tijd al twee keer de deurkruk van het rechterportier in mijn handen in plaats van een open deur. Die kruk gewoon terugdrukken gaat niet.
Ik heb de binnenbekleding van het portier verwijderd en weet nu, dat die kruk achter een palletje moet zitten. Ik meen me te herinneren, dat er (vanaf de binnenzijde ‘voelend’ aan de bovenzijde van het slot een zwart uitsteeksel zit, wat je naar beneden kunt trekken en dan naar achter kunt verschuiven. Daar zit dat palletje ook aan. Daarna kan de deurkruk wel naar binnen (of bij demontage: naar buiten). Dat palletje schuif je dan terug en het werkt weer.
De deurkruk zit aan de voorzijde over een asje geschoven, dus die trek je naar achteren daar los van. Als je zo de deurkruk er uit hebt gehaald, dan zie je twee popnagels, die je moet uitboren. Dan haal je het slot er zo uit. Het zit met een kabel vast aan de rest van het binnenwerk. Aan de linkerzijde zit ook het portierslot er nog voor, dat is verbonden met een los stangetje aan de rest van het mechaniek.
Ik weet, een beetje vage beschrijving, meer kan ik er nu niet van maken. Als ik die deurkruk weer eens in mijn handen houd (toch wel vreemd dat dat zo nu en dan gebeurt), zal ik er een fotoreportagetje van maken.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 januari 2019 03:28 PM
  [ # 1 ]

Je kunt dus het kabeltje tussen deurgreep en slot niet losmaken?
Dan is uitboren van die popnagels dus altijd nodig als je het slot wilt/moet verwijderen

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 19 januari 2019 03:31 PM
  [ # 2 ]

Dat weet ik niet meer precies, maar het uitboren van die popnagels is toch niet zo’n groot probleem? Dan kan alles er wel uit en kan je er goed bij om het verder te bestuderen. Tip: maak dan meteen wat foto’s… Wink

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 januari 2019 03:37 PM
  [ # 3 ]

nee, het uitboren niet, maar weer vastzetten misschien wel. Ik heb na de verhuizing de popnageltang nog niet gezien tongue wink

ik had gehoopt dat dat niet nodig was….

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 19 januari 2019 03:45 PM
  [ # 4 ]

Ach, ff naar de Karwei of zo…..

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 19 januari 2019 03:49 PM
  [ # 5 ]

heb jij het slot al eens in je handen gehad? is er wat te demonteren dan of zit dat geklonken?
anders kan ik beter eerst op zoek naar een vervanger denk ik…..

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 20 januari 2019 11:15 PM
  [ # 6 ]

Dat durf ik niet zo te zeggen, maar het er uit halen is écht niet zo moeilijk. Ik probeer het altijd maaren als er iets anders voor moet komen, dan kan dat altijd nog. Ik bestel veel bij https://www.easycarparts.nl/. Deze webwinkelier heet Ivor van Gremberghe (ook te vinden op Facebook). Ik kan niet altijd het juiste onderdeel vinden, maar dan kan je met ‘m mailen. Je stuurt je autogegevens incl. het VIN-nummer, dan weet ie het meestal wel voor je te vinden. Al een paar keer zo goede ervaringen gehad.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2090
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 21 januari 2019 06:58 AM
  [ # 7 ]

Ik had het ding er vorige week al uit op die popnagels na. Maar toen kon ik niet zien of er iets schoon te maken viel helaas. Bij mij in het dorp liggen meerdere pluriels op de sloop, dus vervangend onderdeel zal wel lukken.

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 21 januari 2019 08:21 AM
  [ # 8 ]

Oo? Meerdere Pluriëls op de sloop? Vast niet eentje met een nog hele achterruit (hoewel het door mij gerepareerde motorophangingssteuntje nog steeds goed werkt….). Bij de DS-club is er een gigantisch magazijn met allerlei onderdelen. Wordt het ook niet eens tijd dat een Pluriëllist met heel veel ruimte (die ik helaas niet heb) ook eens zoiets op gaat zetten? Wink

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 237
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 14 april 2019 09:46 PM
  [ # 9 ]

Zoals al eerder in deze threat toegezegd hierbij een nadere beschrijving van het verwijderen van het portierslot. De cilinder bleek kapot te zijn, dus ik moest weer eens aan de slag.
Op deze foto kan je goed zien welk onderdeel je voor de demontage moet verschuiven. Uiteraard verwijder je eerst de komplete deurbekleding aan de binnenzijde.
Door 1. in de richting van de achterzijde van de Pluriël te verschuiven (Ik heb er een tie-wrap omheen gedaan, waardoor je er makkelijker aan kunt trekken), verschuift ook 2. Daardoor komt de handgreep vrij en kan je hem uit de deur trekken. Aan de voorzijde zit de handgreep om een asje geklemd. Door nu de handgreep ook achterwaarts te schuiven, komt deze los en kan hij geheel uit het portier worden verwijderd.
Vervolgens zijn er enkele popnagels zichtbaar. Deze moeten uitgeboord worden. Maak vervolgens de schroeven los rondom de deurvanger aan de achterzijde van het portier, waarna het hele slot uit het portier kan worden gehaald. Ik heb later bij de montage schroeven gebruikt ipv nieuwe popnagels om een eventuele latere demontage te vergemakkelijken.
Ik weet: de cilinder kan eenvoudiger worden verwijderd. Deze wordt in feite alleen vergrendeld door een klein palletje, wat ingedrukt moet worden. Bij mijn Xantia kon dat met een lange schroevendraaier via een klein gaatje aan de achterkant van het portier. Dat is me hier niet gelukt.
En ik had een afwijkend portierslot ontvangen, anders dan op het plaatje bij de bestelling. Ik kon overigens na een ‘verbouwing’ deze alsnog kon plaatsen, want ik had geen zin om de foute slotcilinder weer terug te sturen en te wachten op een andere. Daarbij was de komplete demontage van het portierslot wel wat handiger.

Afbeelding Bijlagen
verschuiven_grendel.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook