Lengte voor as GS / GSA
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 21 januari 2019 05:03 PM

In dit forum werd aangegeven dat de lengte van een GS as hetzelfde is als van een GSA. Is dat echt zo?

Als ik op deze site kijk. Staan er verschillende lengtes.

https://www.vosparts.nl/Citroën/GS-GSA-Break/aandrijfas/ “Geen zijn overigens op voorraad”


De as die ik tijdelijk op de GSA ga gebruiken, tot dat ik een andere complete heb gevonden. Is er met een buitenvertanding van 22. De lengte daarvan is 602mm. De huidige as op de GSA is 615 mm. Gaat dit dan wel goed?

Mvg Erwin

Instagram

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 21 januari 2019 08:13 PM
  [ # 1 ]

Ja hoor Erwin, dat gaat zeker goed. Aandrijfassen zijn bij de onderdelenhandel heel moeilijk te verkrijgen. De koek begint aardig op te raken. Ben voor het clubmagazijn op zoek geweest, helaas met beperkt resultaat. In het clubmagazijn is nog voorraad van beide soorten (22 tands, voor de eerdere modellen GS, en 25 tands voor de latere types GS en de GSA.) De eerstvolgende openingsdag is 10 maart a.s.

Profiel  
 
mexced
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 16-05-2011

Gepost: 21 januari 2019 09:49 PM
  [ # 2 ]

Gelukkig dan kan ik verder gaan met het reviseren van de tijdelijke GS as. En hopen dat deze het uithoud tot Maart.

Instagram

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 januari 2019 06:07 PM
  [ # 3 ]

Misschien handig om niet steeds een nieuw topic te starten, maar bij een vervolg vraag de topic titel aan te passen. Dan hou je het hele verhaal overzichtelijk bij elkaar.

Succes met je fusee en aandrijfas reparatie. Zo te zien kom je steeds wat verder.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 23 januari 2019 12:20 AM
  [ # 4 ]

Zijn de naaldlagers los te krijgen? Ik heb een nieuwe as die bij de opslag uit elkaar gevallen is, en waarschijnlijk ben ik er een paar kwijt.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 23 januari 2019 04:11 PM
  [ # 5 ]

Ik kan je nog wel een paar losse naaldjes opsturen Maus. Ik heb nog ergens een ruilas liggen die ik van de auto heb gehaald vanwege een defecte tripoide. Ik kan in het vet wel een aantal losse naalden proberen te zoeken voor je.

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 23 januari 2019 11:18 PM
  [ # 6 ]
dirkvdmei schreef:

Ja hoor Erwin, dat gaat zeker goed. Aandrijfassen zijn bij de onderdelenhandel heel moeilijk te verkrijgen. De koek begint aardig op te raken. Ben voor het clubmagazijn op zoek geweest, helaas met beperkt resultaat. In het clubmagazijn is nog voorraad van beide soorten (22 tands, voor de eerdere modellen GS, en 25 tands voor de latere types GS en de GSA.) De eerstvolgende openingsdag is 10 maart a.s.

Nog een kleine aanvulling, voor Erwin niet echt van toepassing, maar er zijn eigenlijk 3 typen aandrijfassen, voor de eerste modeljaren t/m 74 de 22 tands dunne as, daarna tot 10/1978 de 25 tands dunne as, en tot slot de dikke 25 tands as voor de laatste GS’en en GSA’s. Aangezien bij het overgaan naar de dikke as ook de bovenste wieldraagarm is aangepast is het monteren van een dikke as op een auto die bedoeld is voor een dunne niet aan te bevelen. In de bovenste draagram is een grotere uitsparing gemaakt zodat de wieldraagarm in de laagste stand voldoende ruimte laat voor de aandrijfas. Zeker als je draagarmrubbers zijn ingezakt door ouderdom zal de draagarm de aandrijfas raken.

Overigens heb ik ook gemerkt dat revisiebedrijven ook maar wat aanrommelen, zo heb ik een dikke 22 tands vers gereviseerde as onder een van m’n auto’s zitten. Je ziet hier echt de plek waar de draagarm op de as heeft gedrukt. Deze ga ik binnenkort ombouwen door de homokineten uit te wisselen met een dunne 25 tands as, zodat ik een dunne 22 tands en een dikke 25 tands overhou. Kan ik beide assen weer gebruiken.

En over aanrommelen gesproken, gegevens over onderdelen die je op allelei sites vind moet je ook met een korreltje zout nemen in het algemeen, de gegevens op de site van de Vosparts zoals hierboven aangehaald door Erwin kloppen in elk geval van geen kant.

Tja, en zo hobbyen we een beetje verder.

Profiel  
 
Maus
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 06-10-2010

Gepost: 24 januari 2019 12:41 AM
  [ # 7 ]
GS1970 schreef:

Ik kan je nog wel een paar losse naaldjes opsturen Maus. Ik heb nog ergens een ruilas liggen die ik van de auto heb gehaald vanwege een defecte tripoide. Ik kan in het vet wel een aantal losse naalden proberen te zoeken voor je.

Dank voor je berichtje, ik zal de as (bij beter weer) even opzoeken en kijken hoeveel ik er mis. Inmiddels buiten het forum ook al eenzelfde aanbieding. Top!

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 24 januari 2019 11:04 AM
  [ # 8 ]

Prima, Maurice gaan we doen.

Ik bedenk me nu dat ik met dezelfde as Erwin ook zou kunnen helpen. Erwin, wil jij de homokineet hebben, deze is n.l. nog prima, kun je overzetten op jouw as. Ik heb zo’n 70.000 km met deze as gereden, en vanaf het begin zat er een trilling in onder belasting wat zich uiteindelijk uitte in een kapotte tripoide. Dan nog wat naaldjes voor mezelf houden, dan hebben we alle goede delen weer hergebruikt.

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 25 januari 2019 11:03 AM
  [ # 9 ]

Er is nog een verschil tussen de verschillende assen, je hebt ze ook nog met trillingsdemper erop, dacht dat deze alleen op de oude dunne assen te vinden zijn. Zorg dat je zowel links als rechts gelijk hebt. Na het monteren echt heel goed vast zetten, je zult niet de eerste zijn waar de boel tijdens het rijden dan los komt.
Ik heb vorig jaar ook een aandrijfas moeten vervangen, ben toen uiteindelijk geslaagd bij Tres Beau, kon toen helaas niet wachten tot de volgende openingsdag van het magazijn.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
GS1970
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 29-12-2010

- GS/GSA GS Club
- GS/GSA GSA Club
- GS/GSA GS Confort
- GS/GSA GS Pallas
- GS/GSA GS 1220 Club
Gepost: 25 januari 2019 11:59 AM
  [ # 10 ]

De trillingsdemper zit inderdaad alleen op de dunne assen. Vaak wordt deze bij revisie weggelaten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook