c4 picaso 1600HDI bj:2007
dgcarsharelbeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 29-01-2019

Gepost: 29 januari 2019 07:59 PM

Hallo, kan iemand mij vertellen of de ecu het start toerentalsnelheid gaat controleren tijdens de start
Heb namelijk het volgende voor .
Alternator gaat in kortsluiting tijdens het rijden ,klant heeft een week ervoor een starter laten herstellen of vernieuwen en ik vermoed dat deze te traag draait om de wagen te laten starten .
De kortsluiting heeft de eindtrappen van de ecu mee in kortsluiting getrokken met als gevolg dat we geen foutcodes konden uitlezen .
Ecu uitgehaald en gecontroleerd en er was corrosie op de printplaat nu hebben we nieuwe eindtrappen en de eepron terug geflascht met de nieuwe software met als gevolg dat de wagen nog altijd niet start .
Heb wel het gevoel dat de wagen te traag ronddraaid tijdens de start .
Na een 5 tal min proberen is baterij plat wat ik vermoed dat de starter teveel vermogen vraagt
Wel hebben een controle van starttoerental van 290 tot 300 tr/min en commonraildruk van 320 bar .
Ook hebben we nokkenas en krukasyncronisatie gecontroleerd en is ok .
of nog iemand een optie

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3533
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 29 januari 2019 09:42 PM
  [ # 1 ]

Startmotor kun je best controleren met een amperetang, dan weet je de startstroom. Na 5 minuten een accu leeg lijkt me normaal: Als je 30Ah acculading hebt en 300 amper startstroom gaat dat 1/10 uur is 6 minuten maximaal… en dan is de poolspanning al lang te laag.
Je zegt ECU: Maar bedoel je de BSI ( de “schakelcomputer”) of de motor/injectie computer: Dat zijn verschillende functies. Die kun je allebei goed kapot krijgen met een defecte dynamo. Ik zie niet direct de link tussen de defecte dynamo/alternator en de startmotor vervanging, tenzij de daarbij de bedrading niet goed terug gelegd hebben en er een flinke kortsluiting opgetreden is. Overigens: Was de alternatie kapot met 0 ampere laadstroom, of was hij kapot en heeft hij “maximale” stroom en spanning ( tot 20 volt of meer) op de circuits gezet? In dat laatste geval kun je helaas alle electronica in de auto gaan controleren.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
dgcarsharelbeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 29-01-2019

Gepost: 30 januari 2019 06:40 AM
  [ # 2 ]

Hallo,
Zie ook niet een direckte link tussen dynamo en starter en de startstroom meet ik dit weekend terug uit .
Normaal is de ecu (bci) terug ok kunnen terug fouten op uitgelezen worden en parameters op teruggevonden worden

Profiel  
 
dgcarsharelbeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 29-01-2019

Gepost: 01 februari 2019 03:46 PM
  [ # 3 ]

Startmoter neemt 450A op waarvan het normaal mag rond de 180 a 200A mag zijn .
Roetfilter verstopt en alternator in kortsluiting
voertuig 190.000km denk kosten te hoog volgens volgens dat de wagen nog waard is .

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 01 februari 2019 03:56 PM
  [ # 4 ]

geen idee wat een roetfilter kost voor deze auto. Maar revisie dynamo en startmotor kosten toch niet veel of mis ik iets?

Profiel  
 
dgcarsharelbeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 29-01-2019

Gepost: 01 februari 2019 04:01 PM
  [ # 5 ]

starter 230€
alternator 360€
roetfilter 500€
gloeibougies 120€
eolis vloeistof 120€
zonder het werk
Starer is een 4 tal weken hersteld geweest
roetfilter is beginnen verstoppen omdat er geen nagloeiingen waren en eolis tankje leeg was
heeft geen signaal aangegeven dat een leeg was omdat hij gemanipileerd was door een weesrstand op te plaatsen

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 01 februari 2019 04:13 PM
  [ # 6 ]

ìs dit niet toevallig de juiste?:
https://www.auto-roetfilter.nl/Roetfilter-Citroen-C4-PICASSO-1.6HDi-9HZ-(DV6TED4-02/2007-04/2010

Startmotor revisie ligt volgens mij rond de 120,- a 150,- (van de types die ik tot nu toe heb laten doen).
Als deze 4 weken terug gedaan is dan is er wellicht zelfs garantie op?

maar het is allemaal wel werk natuurlijk. En als er blijkbaar in het verleden gerommeld is met de auto is het nog de vraag wat je nog meer gaat tegenkomen wellicht

Profiel  
 
dgcarsharelbeke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 29-01-2019

Gepost: 01 februari 2019 04:46 PM
  [ # 7 ]

Idd

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook