1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Radio gaat vanzelf naar max volume
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 01 februari 2019 07:22 PM

Sinds afgelopen maandag ven ik de trotse eigenaar van een Xsara Picasso uit 2003.
Hoewel mijn gehoor niet meer het allerbeste is, denkt de radio dat het volume naar maximaal moet. Ook al draai je hem weer naar beneden, de radio gooit hem weer omhoog.
Nu heb ik mij ingelezen en geleerd dat de radio een stand heeft om het volume aan te passen naar gelang de rijsnelheid omhoog gaat. Deze stand staat op ON en krijg ik met geen mogelijkheid op OFF. Zodra ik de keuzemogelijkheid heb, doen de pijltjes toetsen niets, bij de overige keuzes zoals treble/ bass werken ze wel.

Nu heb ik vandaag de lampjes vervangen achter het scherm van de climate control en kon zo dus meteen mooi zien hoe de parrot carkit was ingebouwd.

Zou het kunnen zijn dat de parrot invloed heeft dat het volume steeds naar max gaat? Mis ik een instelling ofzo bij de radio? Of is de radio toe aan vervanging?

Alvast bedankt,

Michel.

Foto hoe de carkit aangesloten is (hoop dat het een beetje duidelijk is)

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 01 februari 2019 08:18 PM
  [ # 1 ]

Je kan proberen om de mute kabel los te halen, zover ik kan zien is dat de gele draad met de rode schuifstekker.
Anders de iso stekkers rechtstreeks op de radio aansluiten en kijken of het probleem dan is opgelost.
Het kan zijn of dat de mute kabel voor problemen zorgt of de schakel adapter van de parrot is defect.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 01 februari 2019 09:52 PM
  [ # 2 ]

Dank runner24 voor de suggesties. Ik ga morgen de mate kabel losmaken en dan eens zien wat er dan gebeurt. De iso er rechtstreeks op zetten ben ik een beetje huiverig voor aangezien ik al meerdere malen heb gelezen dat niet te doen ivm storingen (multiplex?)

Zal uiteraard de uitkomst hier melden.

Mvg, Michel.

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 01 februari 2019 10:31 PM
  [ # 3 ]

Voor het multiplex system maakt het niet uit, als de radio origineel citroen is kan je gerust de iso aansluiten op de radio.
Zover ik kon zien op de foto zijn de draden niet doorgesneden van de iso stekkers.
Het multiplex system houdt in dat de radio een signaal krijgt en aan gaat, integenstelling van een aftermarket radio die werkt met 12 volt constant en 12 volt geschakeld.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 02 februari 2019 08:36 AM
  [ # 4 ]

Ik had al verschillende topics gezien met de waarschuwing over het multiplex systeem en de eventuele gevolgen ervan….vandaar dat ik wat voorzichtig ben. Maar superlogisch natuurlijk dat ik de originel radio wel kan aansluiten op de iso. Ik zal ook nog eens goed kijken hoe het met de draden gesteld is, maar zover ik nu heb kunnen zien, zit dat allemaal wel netjes (geen tape of kroonsteentjes)

Dank voor het meedenken runner24, ik ga straks aan de slag en laat het weten.

Mvg, Michel.

Profiel  
 
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 02 februari 2019 11:12 AM
  [ # 5 ]

Ik heb zojuist de radio weer gedemonteerd en ben begonnen met te checken of ik een kapotte draad zag of iets anders dat niet goed lijkt. Niets gevonden en dus doorgegaan om als eerste de mute kabel te ontkoppelen. Leek heel even goed te gaan maar toen ging het volume toch weer uit zichzelf omhoog. Daarna de hele parrot ontkoppelt en de iso rechtstreeks aangesloten op de radio. Één keer ging het volume iets omhoog maar niet meteen naar max. Dit zou nog het automatische volume systeem kunnen zijn die ingrijpt? Ik krijg deze optie trouwens niet uitgeschakeld.

De radio bleef verder vijf minuten gewoon op net niveau staan wat ik gekozen had en dus besloten om de parrot er even tussen uit te laten om zodoende goed te kunnen checken of dit het euvel is.

Ik lees hier en daar dat extra accessoires een aparte stroomdraad nodig hebben en niet op de draaiboom direct aangesloten mogen worden. De parrot krijgt zijn stroom via de iso. Mag dat of zou dit ook problemen kunnen opleveren? Voor de duidelijkheid even de foto bewerkt.

Alvast dank,

Michel.

Profiel  
 
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 03 februari 2019 08:29 AM
  [ # 6 ]

Kleine update:

Tijdens een ritje ging de radio toch vanzelf weer harder tot max volume. Ook al probeer je het volume terug te draaien, het gaat vanzelf meteen weer naar max volume. Ik denk dat de conclusie is dat het probleem zich in de radio bevindt en dat ik dus opzoek moet gaan naar een nieuwe. Van de week maar eens naar de sloop toe Wink

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 03 februari 2019 11:45 AM
  [ # 7 ]

Gaat er maar vanuit dat de radio idd niet goed is.
Ik weet niet of je ook bediening op het stuur hebt voor de radio?, dit zou ook nog kunnen dat daar de storing zit.
Het is wel vreemd dat je de volume die automatisch harder gaat niet uit kunt zetten, dit werkt snelheids afhankelijk, hoe harder je rijdt gaat de volume iets omhoog maar niet tot max uiteraard.
De parrot mag er gewoon tussen en zou zonder problemen moeten werken.
Heb hem een paar maanden geleden nog in de c3 van mn vriendin gezet, ook die heeft het multiplex system.
Mocht u in de omgeving van Rotterdam wonen wil ik gerust even helpen.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 03 februari 2019 01:35 PM
  [ # 8 ]

Ik heb idd ook aan het stuur bediening voor de radio zitten. Hoewel ik niet direct het idee heb dat het daar zit, zal ik dat toch ook eens bekijken en zonodig schoonmaken. Volume knopjes op het sturen werken en als de radio “op hol” slaag kan ik die ook gebruiken om het volume weer zachter te krijgen. Het enige wat dan werkt is de radio uitzetten en weer aan. Soms blijft hij dan weer enkele minuten op een normaal niveau staan.

Ik kom zelf uit omgeving Utrecht. Mocht ik er niet uitkomen dan ga ik graag in op je aanbod aangezien Rotterdam zo ver niet is.

Parrot ga ik ook weer aansluiten aangezien die er idd niets mee te maken heeft.

Dank je runner24 voor de suggesties Smile

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 03 februari 2019 02:12 PM
  [ # 9 ]

Onder de iso aansluitingen van de radio zit nog een kleine stekker deze is van de stuur bediening, als je die los haalt kan je het zo controleren.
Hoewel ik ook denk dat het de radio zelf is, misschien heeft de vorige eigenaar er keer limonade overheen laten vallen of iets dergelijks.
Hopelijk is het snel opgelost.
Eventueel op marktplaats kijken, soms staat er nog wel eens een radio op

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 03 februari 2019 06:54 PM
  [ # 10 ]

De kleine stekker voor het bedienen van de radio bij het stuur zal ik opzoeken en loshalen, idd een erg makkelijke manier om ook dit uit te sluiten.
Zou fijn zijn als dit stiekem toch het probleem lijkt te zijn. Dank voor de tip Wink ik hou je op de hoogte.

Groet, Michel.

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 09 februari 2019 05:22 PM
  [ # 11 ]

Hoi Michel, ben je al wat wijzer geworden met de radio?

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 12 februari 2019 09:07 AM
  [ # 12 ]

HoI runner, ik heb het mega druk gehad de afgelopen dagen en ook door het slechte weer weinig kunnen doen. De radio blijft het leuk vinden om mij de stuipen op het lijf te jagen ondanks alles wat ik gedaan heb. De conclusie is dat het dus zeer waarschijnlijk in de radio zelf zit en deze dus vervangen moet worden.  Binnenkort dus maar eens gaan shoppen Wink

Profiel  
 
Zoschoen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 01-02-2019

Gepost: 16 februari 2019 11:22 AM
  [ # 13 ]

Wanneer je besloten hebt dat er een nieuwe radio in moet…...krijg je te maken met een klein mysterie…..

Afgelopen dagen ben ik bezig geweest met de centrale deurvergrendeling. Twee portieren doen niet wat ze moeten doen (op draadbreuk gezocht maar nog niet kunnen vinden) ondertussen heeft het portier veelvuldig opengestaan en de sleutel in het contact of in de hand om de deuren open en dicht te doen.

Op een gegeven moment wilde ik de auto starten en kwam er iets van ecostand in het scherm te staan. Dit tot twee keer toe en daarna niet meer. Echter, de radio heeft sindsdien geen eigen wil meer gehad qua volume afstelling. Ik heb nu een paar ritten gereden en de radio heeft dus nu zo’n twee uur zonder problemen gespeeld. Wat ook opvalt is dat de radio meteen mee uit gaat als de auto wordt uitgezet.

De parrot had ik nog niet terug aangesloten en dus de radio zit nog rechtstreeks in de originele iso.

Voordat ik meer weet laat ik de parrot er ook dus nog even tussen uit en ik denk dat ik die later zo aansluit dat de stroom rechtstreeks van de accu/sigareettenaansteker komt.

Dus toch nog een vervolg ondanks dat ik eigenlijk er vanuit ging dat er een nieuwe radio in moest.

Heeft iemand een idee wat er gebeurd op kunnen zijn? Of is dit toeval? En hoewel het off topic is, ben ik ook opzoek naar de juiste kleuren van de draden voor de centrale deurvergrendeling. (Wit is open en groen is dicht?)
Groet,

Michel.

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 16 februari 2019 02:07 PM
  [ # 14 ]

Eco modus houdt in dat alle stroom gebruikers worden uitgeschakeld oa de radio en buitenverlichting en andere stroom verbruikers,deze stand eco modus schakeld in wanneer de accu onder een bepaalde spanning komt terwijl de auto uit staat.
Wel vreemd dat de radio het nu wel goed doet ondanks dat de 12v al een aantal keer los is geweest, hopelijk komt het probleem niet meer terug.
Kwa centrale deurvergrendeling blijft het zoeken, een rot contact, draadbreuk of de vergrendelings motoren zijn defect.
Mocht er een draadbreuk zijn zit deze meestal waar de draden de deur in gaan.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 februari 2019 02:31 PM
  [ # 15 ]

En de eco modus gaat ook uit wanneer de auto loopt.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook