Draagarm
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 16 februari 2019 08:14 PM

Ik dacht vandaag ‘even vlug’ mijn draagarm te vervangen…

Nu loop ik wat te stoeien met de volgende bout/moer van de voorste draagarm bevestiging (die er horizontaal doorheen gaat)

Tips, tricks, speciaal gereedschap?

Profiel  
 
RuudR
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 775
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 16 februari 2019 09:42 PM
  [ # 1 ]

Lijkt me sterk dat dat een losse moer is. Stukje los draaien, om te zien of deze mee draait. Zo ja, even een klein laspuntje als “tegenhouder” er tegenaan zetten en met een steeksleutel tegen houden.

Het vierde weekend van 2024 staat weer vast. Ook dan zijn jullie weer welkom in Oldeholtpade voor het, inmiddels, ZESTIENDE Lindetreffen!!

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 17 februari 2019 12:01 PM
  [ # 2 ]

Hij draait echt mee als ik aan de bout draai. Heb helaas geen beschikking over een las apparaat.

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 17 februari 2019 12:20 PM
  [ # 3 ]

Ik kan me vergissen, maar volgens mij hoort die moer ingeklemd te zijn door een klein blokje/plaatje. Zo krijg je de moer op z’n plek als je die bout vastdraait én voorkomt tevens het meedraaien van de moer.
Bij mijn auto is dat onderdeel 14 ( icm bout 8 )

Let op: als je besluit om de bout weg te slijpen, steekt er nog altijd een stuk bout door de rubber bus. Zolang die er niet uit is, krijg je de arm niet van z’n plek. Je zult dus die moer op een of andere wijze zien vast te klemmen én die bout in z’n geheel eruit zien te krijgen. Puntbektang? Griptang met puntige bekken? Dunne steeksleutel bijslijpen?

Afbeelding Bijlagen
voortrein2.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 17 februari 2019 12:35 PM
  [ # 4 ]

Die zat er inderdaad maar deed blijkbaar niet (meer) waarvoor hij daar zat. Toch niet de luchtsleutel moeten gebruiken ben ik bang Sad

Anyway, duidelijk plaatje. Ga maar even een steeksleutel op maat maken…

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 17 februari 2019 12:54 PM
  [ # 5 ]

Niets dan lof over luchtgereedschap, maar er wordt te makkelijk naar gegrepen. De krachten én vooral het gebeuk zijn moeilijk in te schatten. Bouten/moeten worden vaak te hard aangetrokken. Ik vertel je niets nieuws. Beter gebruik je een gewone ratel en momentsleutel. Waarschijnlijk is de moer losgekomen van het plaatje door het geratel.

Nou, ik hoop dat je de boel snel los hebt en je klusje kunt klaren. Succes!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 17 februari 2019 12:57 PM
  [ # 6 ]

Het is dezelfde contructie als bij een Xsara Picasso…
Maar die moer zit inderdaad in een soort kooi.
Als die kapot is heb je denk ik wel een probleem als de bout erin vastgeroest zit…
Trouwens wel even oppassen dat je de aandrijfas niet uit de bak trekt bij het los frotten, die fout maakte ik dus…
Niet heel erg, maar er ligt dan wel een plas olie op de vloer…

De tweede kant heb ik eerst die lip (alu of staal) helemaal losgemaakt, de bout waar jij moeite mee hebt vervangen door een willekeurig iets om de draagarm nog even op de plaats te houden, dan de fuseekogel uit de fusee met een breekijzer en dan pas die dikke bout er helemaal uit.

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 18 februari 2019 04:25 PM
  [ # 7 ]

Steeksleutel op maat slijpen was de uitkomst.

En tijdens het stoeien floepte inderdaad de aandrijfas er bij mij ook uit. Was gelukkig vrij vlot met terugsteken.

Maar de tip voor andere is denk ik vooral niet de luchtsleutel gebruiken hiervoor maar met de hand doen zodat de borgklip niet in een keer wordt getorpedeerd door alle kracht.
Allemaal bedankt voor het meedenken en de technische tekening!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 18 februari 2019 06:47 PM
  [ # 8 ]

Dat is mooi!
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik bij de Picasso een mogelijkheid heb gezien om de steeksleutel te plaatsen.
Hoe moest je em afslijpen?

Edit: zie nu dat er bij jou wel een ruimte is.
Bij mij zie je de moer niet omdat het subframe daar dicht is. Tenminste, dat denk ik
Zal nog eens kijken…

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 21 februari 2019 09:49 AM
  [ # 9 ]

Er zijn twee versies van dat plaatje. Misschien heeft jouw (Hans) versie wel het blokje als uitvoering. Mocht je het echt willen weten, draai de bout een slag los, dan zie je hoe de moer beweegt en wat er mee beweegt. Kennelijk hebben de ingenieurs van citroen later dat plaatje vervangen door een blokje. Dat blokje verklaart waarom er ruimte lijkt te zitten.
Bijslijpen van een steeksleutel leek mij de enige oplossing. Fijn dat het gelukt is! Anders heb je toch wel een probleem… huh

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 22 februari 2019 02:28 PM
  [ # 10 ]
H@ns schreef:

Dat is mooi!
Ik kan me alleen niet herinneren dat ik bij de Picasso een mogelijkheid heb gezien om de steeksleutel te plaatsen.
Hoe moest je em afslijpen?

Edit: zie nu dat er bij jou wel een ruimte is.
Bij mij zie je de moer niet omdat het subframe daar dicht is. Tenminste, dat denk ik
Zal nog eens kijken…

De ruimte is minimaal. Maar gelukkig gelukt. Hier nog foto’s van het ‘citroen speciaalgereedschap’ Wink en hoe het er aan de andere kant uit ziet.


En de andere kant. Voor de bestuurderskant had ik dus al met een tang de metalen houder weg gesloopt omdat de steeksleutel er anders niet bij kon.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 februari 2019 05:08 PM
  [ # 11 ]

Ging die aan de andere kant wel los?

Ik heb kennelijk geluk gehad.
Gingen zonder problemen los na 18 jaar…
Het viel mij op dat alle bouten een andere kopmaat hebben.
Ook bij dezelfde dikte en schroefdraad.
Ook wat ongebruikelijke kopmaten, 16 en 18.
Voor de fuseekogels heb ik nieuwe bouten/moeren genomen.
Stuurt weer heerlijk en rammelvrij. En kaarsrecht. Sporing zal dan ook wel in orde zijn…

Profiel  
 
okkiwokki
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 03-01-2013

Gepost: 22 februari 2019 08:28 PM
  [ # 12 ]

Ja de andere kant ging best prima los. Die had ik wat subtieler met een wringijzer gedaan inplaats van meteen de luchtsleutel er op. En klopt inderdaad met de kopmaten.

Ik heb draagarmen inclusief Fusee aangeschaft, dus daar had ik geen werk aan. Fusees waren nog niet zo gek oud maar voor het geld hoef je het niet te laten.

Mijn berlingo gaat waarschijnlijk nog wel even langs de uitlijner. Het versleten draagarmrubber heeft wel gezorgd voor schuin afgesleten banden die vervangen moeten worden. Sporing lijkt nu wel in orde maar het zou zonde zijn om een nieuwe set meteen scheef te rijden.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 22 februari 2019 09:59 PM
  [ # 13 ]

Ik had ook complete armen met rubbers en fuseekogel, ik heb de gietijzeren uitvoering.
Daar kan de kogel niet los vervangen worden (want die was als enige versleten)
Maar ik vind nieuwe boutjes bij de fusee wel prettig, de oudjes waren flink roestig.
Bovendien beschadigt de schroefdraad wat bij het inschuiven in de fusee.
Geen ramp, maar toch…

Ik heb ook geprobeerd om de oude rubbers eraf te krijgen, gewoon uit nieuwsgierigheid, maar dat heb ik gauw opgegeven.
Voor iets van 2 of 3 tientjes meer dan alleen rubbers heb je alles nieuw! en een hoop werk minder…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook