10 van de 19
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
   
project 11B
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 24 maart 2019 11:30 PM
  [ # 136 ]

Ik zag geen aansluitmogelijkheden voor een extern filter, dwz niet voor het volledige debiet van
oliepomp, deelstroom zou nog wel lukken.
Of de leidingen zouden door de carterpan naar buiten geleid moeten worden, maar dat geeft risico
op lekkage.
Bovendien zie je er nu bijna niets van, alleen is wel wat meer werk om het filter te wisselen.
Ook zal een stukje gereedschap voor gemaakt moeten worden wat alleen maar op dit model filter past.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 24 maart 2019 11:36 PM
  [ # 137 ]

Waarom geen natte filter gebruiken zoals bvb in de oude Twingo’s, die hebben ook 4 liter olie aan boord en het filterpatroon is amper 50mm doormeter op 100mm lang. kun je met 1 schroefdop in het carter het patroon eruit trekken.
Is misschien iets meer werk om te bouwen maar achteraf werkt het eens zo makkelijk.
Al bij al, je moet er maar op komen, knap gedaan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 25 maart 2019 10:58 PM
  [ # 138 ]

Met een nat filter wordt de constructie een stuk ingewikkelder, en ook dan moet er een
deksel in de bodem van het carter komen, wat dan ook nog de volledige oliedruk moet kunnen
weerstaan, en aan de buitenkant (demontabel)af moet afdichten op de carter bodem.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 27 maart 2019 12:41 PM
  [ # 139 ]

Iemand al eens de desaxatie van de zuigerpen gemeten?
Ik heb een set bolle zuigers van een HY die, omdat de draairichting bij een traction anders is
180 graden gedraaid moeten worden.
Om zeker te weten dat dat goed gaat heb ik de positie van de zuigerpen gemeten, en dat was precies
in het midden!
Ook nog bij de originele platte zuiger gemeten,  ook in het midden !
De bijbehorende bussen heb ik licht gehoond, wat toen opviel is dat na de 5000 km die met de set gereden is
er aan 1 kant al een lichte stootrand zichtbaar is.
Wat nu…...als alle zuigers symmetrisch zijn, zet ik ze er wel in, anders maar gewapend met meetgereedschap
een nieuwe set ophalen.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 maart 2019 05:37 PM
  [ # 140 ]

Staat er geen aanduiding welke kant naar voren moet? Bij de (holle) zuigers die oorsponkelijk in mijn traction zaten stond een pijltje met “av” er bij. Die waren dus blijkbaar gedesaxeerd (1938).

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 27 maart 2019 07:31 PM
  [ # 141 ]

Er staat inderdaad een pijltje op, maar wat is het nut daarvan als de zuigerpen in het midden zit…..
Ik hoor van veel kanten dat de maatvoering en kwaliteit van nieuw geproduceerde delen niet best is.
Het is daarom niet uit te sluiten dat dat pijltje er verkeerd op gezet is, daarom ben ik gaan meten.
Of nog erger, je maakt gewoon alleen maar zuigers met de pen in het midden zodat je HY en TRACTION
met een en de zelfde zuiger kunt bedienen.
Het wordt in mijn geval geen kilometervreter, het zal dus wel loslopen, maar het zit me beslist niet
lekker

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 28 maart 2019 07:03 PM
  [ # 142 ]

De pijl wijst naar de kant van de uitlaat.
Wellicht heeft het iets te maken met hoe de brandstof in komt en er terug uit?

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 maart 2019 08:01 PM
  [ # 143 ]

Ook als de zuigers de pen in het midden hebben zijn er verschillen tussen de lijzijde en de drukzijde: Heeft te maken met vervorming en uitzetting van de zuiger. Soms zijn in het aluminium metalen delen ingegoten, of zijn verstevigingsribben aangebracht. Daarom dus een pijltje. Bij desaxeren kan dat aan beide kanten, voor een rustige loop of voor hoger rendement en vermogen. Tegenwoordig is het “mode” om de krukas te desaxeren, ivm rendement. ( Bij de EB en EP motoren bijvoorbeeld)

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 28 maart 2019 08:55 PM
  [ # 144 ]

Maar het idee achter desaxeren is de lijbaankracht op de drukzijde te verminderen.
Dat krijg je toch niet door verstevigingen in de zuiger aan te brengen?
Nou ja, we gaan het zien, ik heb de pijltjes naar de drukzijde laten wijzen, dat is
inderdaad de uitlaat kant.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3532
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 maart 2019 09:05 PM
  [ # 145 ]

Dat is maar 1 reden:
Soms is het doel om het kantelen van de zuiger voor of na het BDP te plaatsen,  maar meestal om de zijwaartse krachten te beïnvloeden.
Zo’n versteviging heeft als doel om de vervorming van zuiger onder druk/kracht en bij hogere temperatuur te beïnvloeden. Daardoor blijft de zuiger bijvoorbeeld “ronder” of draagt de mantel over meer ( of minder als je dat wilt)  lengte. Dat zijn allemaal design criteria die gekozen zijn als compromis. Als je het echt wilt weten voor deze zuigers moet je ten rade gaan bij de ontwerper van de motor of bij de toenmalige fabrikant van de zuigers, maar ik denk dat je dat na 70 of meer jaren wel kunt vergeten.
Als je “nieuwe” moderne zuigers neemt dan volg je de keuzes van de huidige fabrikant van de zuigers.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 04 juni 2019 11:32 AM
  [ # 146 ]

Gezocht, betaalbare stoffeerder, liefst in het noorden des lands.
Voorstoelen, achterbank en de deurpanelen wil ik opnieuw laten bekleden met
de originele materialen, voorzover die nog verkrijgbaar zijn.
Tenzij er goed passende hoezen bestaan die er door een handige Harrie (ik) netjes
omheen getrokken kunnen worden, dan doe ik het zelf.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 04 juni 2019 12:21 PM
  [ # 147 ]

Autobekleding Visscher in Kolham

Autobekleding Koning in Veendam

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 04 juni 2019 12:56 PM
  [ # 148 ]

Ervaring mee?

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 754
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 04 juni 2019 01:22 PM
  [ # 149 ]

Met Koning wel. Was prima in orde en lekker vlot ook.
Bij Visscher ben ik tot dusver nooit geweest, maar ik hoor van anderen eigenlijk alleen maar positieve berichten. Is naar het schijnt ook iets goedkoper dan Koning.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 04 juni 2019 03:38 PM
  [ # 150 ]

Mooi! dan ga ik een dezer dagen eens met het spul bij deze adressen langs.
Dank !

Profiel  
 
 
10 van de 19
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook