49 van de 53
« Eerste  < Vorige 47 48 49 50 51 Volgende >  Laatste »
   
De Xant1a SX tD van PL: En ze loopt… en loopt… en loopt…
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 april 2019 09:02 PM
  [ # 721 ]

Het licht-vergeten-alarm was al een hele poos onbetrouwbaar. Niet dat ik dat ooit gebruik eigenlijk, maar het zit erin en dan mag het best werken. Als je het zoemertje een duw gaf deed-ie het weer even, maar de volgende keer natuurlijk gewoon weer niet. Bij het plunderen van de blauwe 205 kwam ik er achter dat dat zoemertje een PSA-breed voorkomend ding was. En die van de 205 deed het wel. Dus die heb ik achter gehouden voor de Xantia en er nu maar eens in geprikt. Daarvoor moest de onderplaat van het dashboard los, waarna ik meteen de onderplaat-met-lamp van de sloop erin heb gezet. Dat betekent dat de eerste voorbereiding voor voetenruimte-verlichting erin zit, maar ook dat er nu weer een redelijk net sluitend relaiskast-deksel in zit in plaats van één die ontzettend krom getrokken was.

Als ik binnenkort weer ‘s tijd & zin heb zal ik de rest van die voetenruimte-verlichting er ook eens in fietsen. Zo moeilijk is dat niet. ‘t Is alleen nog even afwachten of de rechter lamp goed passen wil in een X1a met airco, want daarbij zit de rechterkant van het dashboard al redelijk goed volgeprakt. Maar daar is vast wel een plekje voor te organiseren.

Het lichtzoemertje heeft nu overigens een iets ander geluid, want het is er een van een ander merk (Bitron i.p.v. Valeo). Maar goed, voor de puristen: die zijn ook bij de Xantia vast door elkaar heen gebruikt, dus niemand die ‘t merkt. En anders ook maar wel: zo origineel is die auto niet meer na 508.000 kilometer Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 07 april 2019 09:05 PM
  [ # 722 ]
Penny Lane schreef:

‘t Is alleen nog even afwachten of de rechter lamp goed passen wil in een X1a met airco, want daarbij zit de rechterkant van het dashboard al redelijk goed volgeprakt. Maar daar is vast wel een plekje voor te organiseren.

Als dat hetzelfde is als bij een 1b past dat volgens mij. Bij de 1b zit het ook aardig vol daar…

Waren de “pootjes” van het zoemertje trouwens niet gewoon geoxideerd? Dat heb ik met het knipperlichtrelais wel eens gehad. Even opschuren en hij deed ‘t weer prima, al heb ik wel een nieuwe op reserve gehouden in het dashboardkastje. Die nieuwe is me niet luid genoeg en de oude doet het nu ook alweer minstens een jaar goed Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 april 2019 09:19 PM
  [ # 723 ]

De pootjes waren zelfs brandschoon. Die van het vervangende relais zijn veel vuiler. Het zoemertje zat ook mooi strak op het relaisbord. Maar ik denk dat er binnenin het zoemertje iets los gekomen is. Misschien is ‘t wel te repareren zelfs. Maar de vraag is of je dat nou wel moet willen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 07 april 2019 09:20 PM
  [ # 724 ]

Inderdaad. Zo’n ding heb je voor twee euro op de sloop en gaat toch bijna nooit stuk (dus is een onderdeel van de sloop geen probleem). Diezelfde zoemer zit trouwens ook in de XM en BX, is me al eens opgevallen. Valeo en Bitron werden volgens mij inderdaad door elkaar heen gebruikt, want mijn tct en v6 zijn bijna identiek maar de tct heeft een Bitron en de v6 een andere (denk Valeo dan).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 11 april 2019 08:06 PM
  [ # 725 ]

De afgelopen paar 100.000 kilometer had zich een probleem ontwikkeld bij de Xantia:

Het stuur liep aan op de stuurkolomkappen, die niet lekker wilden passen. Zeker door vervorming vanwege ouderdom? Ja. Nou. Nee… Die kap is er ooit een keer niet goed terug op gezet en pas kort geleden kwam ik per ongeluk achter het probleem:

Dit palletje binnen in de bovenste kap is, althans normaal gesproken, aan één kant rond en aan één kant hoekig:

En dat valt dan in een houdertje waardoorheen een schroef van de onderste kap zit:

En dat houdertje heeft tig jaar precies verkeerdom gezeten. En dan past het wel een soort van, met wat mild geweld, maar lekker zitten doet het nooit, waardoor het stuur er op aanloopt en je dus dit krijgt:

Maar door een bovenkap uit een X1b met wat meer aandacht te monteren krijg je dan dit:

Ook niet helemaal perfect overigens want lichte vervorming wegens ouderdom bestaat gewoon wel, maar met deze kap is het slijtspoor weg en met een beetje extra aandacht bij het *correct* monteren van die kap is er weer ruimte tussen de stuurkolom en het stuur:

En dan ziet het er (voordat de kap weer op het stuur gaat) zo uit:

Als je dus ergens begint met een verkeerde uitgangssituatie kan het prima gebeuren dat je die gewoon voor kennisgeving aanneemt en het je nooit gaat opvallen dat het dus allemaal gewoon wél past maar dat het gewoon niet goed zit… Nou was het voor die ouwe kap in 2010 ook al te laat, maar daar hebben we dan nu toch weer wat aan kunnen doen.

Next up: stofzuigen Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 12 april 2019 05:43 PM
  [ # 726 ]

Wat heb je een mooi tapijt in die Xantia very good
En dan na ruim 20 jaar nog steeds zo netjes (stofzuigen buiten beschouwing gelaten).

Was die lichte kleur een speciale optie?

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 april 2019 06:22 PM
  [ # 727 ]

Och, dat tapijt heeft ook echt wel dik 5 ton achter de kiezen hoor… Het inlegmatje aan de bestuurderskant is inmiddels compleet doorgesleten Laughing

Maar of dit een speciale optie was weet ik eigenlijk niet. Alle Xantia’s die ik heb gezien in Sable Phénicien hebben een beige interieur, maar dat gaat niet over veel: een stuk of drie, vier heb ik er in het wild in deze kleur gezien. Het is in elk geval lang niet eenvoudig om aan beige plastic-delen te komen, want je ziet gewoon nooit een beige interieur. En dat terwijl ik eigenlijk een hoekje nodig heb voor de linker stoel… Maar daar zal ik waarschijnlijk een gewone grijze voor op kleur moeten brengen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 april 2019 04:53 PM
  [ # 728 ]

Zo. Voetenruimteverlichting zit er nu ook in, netjes achter de dimmer. Weer een werkje van de lijst af.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 april 2019 09:34 PM
  [ # 729 ]

En dat ziet er in het donker dan zo uit:

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 april 2019 09:42 PM
  [ # 730 ]

Ziet er goed uit! Heb je er iets fellere lampjes in gezet of zo?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 21 april 2019 10:51 PM
  [ # 731 ]

Jaa, gaaf!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 21 april 2019 11:06 PM
  [ # 732 ]

Zitten gewoon 5W pitjes in. Blijkbaar is de rechter beter dan de linker, maar dat zou kunnen: ze komen uit twee verschillende auto’s en ik heb er nog geen nieuwe lampjes in gezet. Het licht van de B-stijl lampjes valt in deze foto nauwelijks op omdat die vooral zwarte delen aanlicht in deze foto.

Grappig trouwens dat bij deze auto de binnenverlichting alleen uit dimt en bij de Break zowel aan als uit. Aansluiten blijkt wel hetzelfde te werken: de buitenste twee draden op de binnenverlichting aftakken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 21 april 2019 11:12 PM
  [ # 733 ]
Penny Lane schreef:

Grappig trouwens dat bij deze auto de binnenverlichting alleen uit dimt en bij de Break zowel aan als uit.

Volgens mij is dat een verschil tussen t1 en t2. Bij mijn Xantia’s gaat het zoals bij je 1a, maar de dimmer werkt dacht ik ook heel anders (een t2 wordt gedimd met PWM en een t1 niet).

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11613
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 april 2019 07:46 PM
  [ # 734 ]

Stofzuiger erdoor gehaald, de hele boel afgenomen, bekleding schoongemaakt & opnieuw ingevet (wat gewoon echt zo’n fijne jaarlijkse voorjaarsactie is), kortom: het ruikt weer helemaal fris in de Xantia. Ook gezien dat de achterste vloermatjes al jaaaren verwisseld liggen. Dan *lijkt* het net alsof ze niet goed genoeg passen, maar ze passen dan gewoon niet. Omgewisseld dus. Nu klopt de wereld weer ietsje beter. In ieder geval passen die matjes nu prima.

Al dat schoonmaken brengt weer eens aan het licht dat bedrijven die adverteren met zoiets als ‘wij poetsen uw auto tot nieuwstaat’ aan mij een heel gevaarlijke klant kunnen hebben. Dat lukt namelijk na bijna 26 jaar en dik 5 ton gewoon niet meer. In de dagelijkse praktijk is een beige interieur in zo’n auto gewoon vervelend als je het allemaal zo goed mogelijk netjes & intact wilt houden, want vervangende spulletjes zijn er vrijwel niet. Het is maar goed dat patina tegenwoordig hip is, zullen we dan maar zeggen. Niet dat het allemaal vreselijk gaar is (op de hemel na, die er met nietjes in hangt, maar kom dus maar eens aan een knappe beige hemel), maar het gebruik is er wel een beetje aan te zien. Tja. Had ‘t maar een Mercedes moeten worden. En dan nóg…

Volgende verhaal binnen blijkt het opnieuw verherbevestigen van het originele dealer-houtsetje te worden. Ook niet erg, dat is gemiddeld ongeveer elk derde jaar van gebruik aan de orde. Prima normaal onderhoud dus. Deze keer ga ik maar eens met epoxy spelen denk ik. Maar eerst moet de auto van buiten weer eens schoon - wat nog even mag wachten tot ik zeker weet of ik met de DS of met dit apparaat naar CitroMobile kachel. Hoe korter van te voren ik ‘m was & wax, hoe beter het er dan daar uit ziet. FWIW met zo’n oud beest Mr. Green

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5355
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 april 2019 08:39 PM
  [ # 735 ]

Luxeprobleem Derk,
Zou zo maar kunnen dat er minder Xantia’s op CM komen dan DS-en.
Maareh, met een DS kom je wel in style hè? cool smile
Als je er komt tenminste,of is ie inmiddels wel betrouwbaar?

Profiel  
 
 
49 van de 53
« Eerste  < Vorige 47 48 49 50 51 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook