1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
2e hands C4 Coupe 1.6-16V VTR+ op het oog. 2006, 118000km. Waar op letten?
PalmRoyale
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-04-2019

Gepost: 13 april 2019 05:47 PM

Al even een proefrit gemaakt en het is echt een geweldig fijne bak. Fijn onderstel, meer gevoel in het stuur dan ik dacht en de motor doet het prima voor het gewicht. De stoelen vond ik echt top. Bij 75k is de distr.riem vervangen. Maar wat zijn nu dingen waar ik op moet letten qua elektronica, motor, eventueel andere dingen? Zijn er welbekende punten die op deze leeftijd en km stand kunnen opduiken en zijn die dingen kostbaar? Kleine mankementen zit ik niet zo mee want ik werk op een jachtwerf en alle monteurs zijn voormalige automonteurs, die helpen graag op een zaterdagochtend voor een kratje bier.

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 13 april 2019 09:01 PM
  [ # 1 ]

Het zal meer een gevoels kwestie zijn of de c4 goed is of niet, zitten de onderhouds boekjes er bij en welk jaar is de distributie vervangen en is dit met of zonder waterpomp gebeurt?.
Verder opletten of er geen olie lekt en de koelvloeistof op pijl is en blijft.
Het zijn verder prima auto’s als ze goed onderhouden zijn.
Wat wel eens voorkomt is dat de hoogte regeling van de koplampen niet werkt dit komt door een kapot asbak lampje, als het lampje het doet werkt de hoogte regeling.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
PalmRoyale
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-04-2019

Gepost: 13 april 2019 10:23 PM
  [ # 2 ]

De distributieriem is bij 75.000 vervangen met de waterpomp dus dat zit voorlopig goed. Waarschijnlijk was de waterpomp niet goed meer (waarom anders dan al vervangen) en hebben ze de riem ook gelijk maar gedaan. Ik heb geen rare olielekken gezien maar koelvloeistof peil heb ik niet naar gekeken. Ik had wel een goed gevoel bij de auto. CC deed niet raar, hoogteverstelling van de koplampen deed het ook goed. Interieur was ook netjes met maar 1 kleine beschadiging.

Profiel  
 
Runner24
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 20-11-2018

Gepost: 13 april 2019 11:33 PM
  [ # 3 ]

Als de distributie wordt vervangen is het altijd wijs om de waterpomp ook te vervangen, mocht je dat niet doen is de kans op lekkage groter en moeite deze alsnog vervangen worden inclusief distributie.
Kijk ook even welke datum de distributie is vervangen deze mag niet ouder zijn dan 10 jaar, hoewel ik ze laat vervangen bij 8 jaar max.
Zoals ik al zij zijn het verder prima auto’s.

Citroën c1 type1
Auto van de vrouw:.
Citroën c3 1.4 exclusief type1.
Mijn hobby/droom auto
Citroën xantia 1.8 16v(zwevend slagschip)

Profiel  
 
mcmlxxiv
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 22-08-2010

- CX Athéna
- 2CV AZ
- C4 (2004-heden) 2.0 16V VTR+ Coupé
Gepost: 14 april 2019 12:09 AM
  [ # 4 ]

Een bekend euvel bij de C4 is inderdaad de cruise control (dat ie op ‘service’ schiet als je hem uitschakelt). Vaak zit het euvel in het wieltje op het stuur. Maar dat wist je al. Kijk ook even of de temperatuur links en rechts apart te regelen is. Dus links op vol heet en rechts op koud; en dan vervolgens andersom. Het wil nogal eens gebeuren dat het tandwieltje van een van de luchtkleppen (l of r) gaar is. De servo van de temperatuurregeling (het klepje) werkt dan wel, maar neemt het klepje niet mee. Gevolg: hele voeten. Of juist koud Smile. Is overigens makkelijk te fiksen met een reparatiesetje en op

staat hoe je het moet fiksen.
Geeft je gelijk de kans om de airco goed te testen. Het vervangen van de condensor in het dashboard is geen fijne klus…

Je suis ZEN dans ma Citroën Smile

Als dit is wat het is, dan is dit het wat het is.

Profiel  
 
PalmRoyale
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-04-2019

Gepost: 14 april 2019 01:20 AM
  [ # 5 ]
mcmlxxiv schreef:

Een bekend euvel bij de C4 is inderdaad de cruise control (dat ie op ‘service’ schiet als je hem uitschakelt). Vaak zit het euvel in het wieltje op het stuur. Maar dat wist je al.

Niet dat het aan het wieltje kan liggen. Ik had wel gelezen dat er vuil bij de schakelaars kan komen.

Ik ga nog een keer terug en zal dan de climate control goed testen. Verder las ik ook dat de achterste wiellagers eerder vervangen moeten worden dan bij andere merken.

Profiel  
 
PalmRoyale
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-04-2019

Gepost: 14 april 2019 03:11 AM
  [ # 6 ]

Hmmm, 118.000 op de teller en al 2 eigenaars gehad. Dat stemt me niet echt positief moet ik zeggen. Als het een probleemloze auto is verwisselt ie niet zo snel van eigenaar. Kan ook een andere reden hebben maar het maant tot voorzichtigheid.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 14 april 2019 08:30 AM
  [ # 7 ]

Is dus in dertien jaar maar één keer van eigenaar gewisseld. Dat zou je juist erg positief moeten stemmen zou ik zeggen.

Overigens staat de mijne (een 1.4 op LPG) nu op 220000 km en ik herken geen enkele van de genoemde probleempjes, wat mij betreft afgezien van normale slijtage en veroudering een probleemloze auto. Ik heb hem in 2008 nieuw gekocht, in 2012 ingeruild en in 2017 weer teruggekocht.

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 14 april 2019 10:26 AM
  [ # 8 ]

Wat betreft die achterste wiellagers die eerder vervangen zouden moeten worden dan bij andere merken…

Ik kan jou uit ervaring vertellen dat dit eigenlijk enkel en alleen ligt door slechte montage van de remblokken waardoor het remsysteem achteraan gloeiend heet wordt waardoor ook de wiellagers sneuvelen!!
Met slechte montage van de remblokken bedoel ik dan dat veelal het reinigen van de vlakjes onder de anti-rammelplaatjes gewoonweg niet wordt uitgevoerd door luiheid, geldbejag of louter omdat men blijkbaar niet beseft hoe belangrijk de remwerking is…
Uiteindelijk gaan de remblokjes dan heel snel gaan verslijten, verbranden/verglazen en eventueel zelfs afbrokkelen waardoor zeer snel het wiellager ook de geest gaat geven door extreme hitte! Het vet in het wiellager wordt gewoon lopend met als gevolg bij stilstand dat al het vet zich aan de onderkant van het lager bevindt en bij terug vertrekken het lager onvoldoende gesmeerd blijft met de dus gekende gevolgen van dien Wink

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 14 april 2019 10:29 AM
  [ # 9 ]

De stuurkogels durven ook nog wel eens speling vertonen alsook de spoorstangen zelf aan hun scharnierpunt.

Profiel  
 
PalmRoyale
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-04-2019

Gepost: 14 april 2019 10:47 AM
  [ # 10 ]
Melchior schreef:

Is dus in dertien jaar maar één keer van eigenaar gewisseld. Dat zou je juist erg positief moeten stemmen zou ik zeggen.

Zo kun je het ook zien, ja.

Maandag maar eens terug gaan en wat dingen nalopen wat betreft speling en de climate control. Kan daar vast wel even op de brug zodat ik er ook even onder kan kijken.

Deze foto had ik gemist. Dat is wel erg mooi, riem en w-pomp vervangen in 2016.

Profiel  
 
PalmRoyale
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-04-2019

Gepost: 14 april 2019 12:46 PM
  [ # 11 ]

Wat doen de onderste schakelaars eigenlijk? Die ster kan van alles zijn.

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 14 april 2019 01:32 PM
  [ # 12 ]

Met die rolknop kun je de lichtsterkte van het dashboard regelen.
Met de bovenste kun je bepaalde schermen dimmen.
En met de onderste zet je de recirculatie aan en uit.

Die rolknop is serieus handig!

Op de 2 lege plekken kun de knoppen zitten van de telefoonbediening bij een ingebouwde carkit.

 

Profiel  
 
PalmRoyale
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-04-2019

Gepost: 14 april 2019 01:56 PM
  [ # 13 ]

Ik wil nog een paar dingen controleren maar als die in orde zijn dan gaat dit ‘m wel worden. Dit is serieus 1 van de fijnste auto’s waar ik ooit in heb gereden.

Profiel  
 
PalmRoyale
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 13-04-2019

Gepost: 15 april 2019 08:42 PM
  [ # 14 ]

Dit gaat ‘m worden. Ik vind de kleur prachtig. Dit is de VTR+ uitvoering dus met alle toeters en bellen. Deze week de papieren tekenen, op mijn naam zetten en gaan met die banaan.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 838
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 16 april 2019 09:21 AM
  [ # 15 ]

Prachtig. Veel plezier ermee. Kom ik dit fraais straks ook hier in het noorden op de weg tegen?

C1 Seduction LPG 2009, C4 Cactus 110 pk 2015

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook