Techno Classica Essen: Al het moois verzameld
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 12 april 2019 08:23 PM

Van de voorpagina

Techno Classica Essen: Al het moois verzameld

De Techno Classica in het Duitse Essen bestaat dit jaar 30 jaar en wordt gezien als grootste en meest toonaangevende beurs voor klassieke auto’s in Europa. Net als voorgaande jaren togen er maar liefst twee redacteuren van het Citroën-Forum naar dit spektakel.

De afgelopen jaren was de markt voor klassiekers wat je noemt “booming”. Het ene na het andere prijsrecord werd gebroken en het leek wel of de term the sky is the limit niet alleen voor het vastgoed gold maar toch ook vooral voor klassiekers. Daar lijkt nu langzaamaan een heel klein beetje een einde aan te komen; we zien dat de meeste prijzen wat aan het afvlakken zijn. Afvlakken op een hoog niveau, maar toch afvlakken.

Natuurlijk is Essen een Duitse beurs. Dus niet alleen bock- en currywursten, maar vooral ook Duitse auto’s. Wij gingen op zoek naar de Citroëns en keken daarbij vooral naar het prijsniveau en de geboden kwaliteit.
Buiten stond een mooie groen metallic DS23 IE, 42.000 km gelopen volgens opgave, een mooi én origineel groen stoffen interieur met hoofdsteunen en armsteun. Een “echte” en onverknoeide auto, strak in de lak, mooi en strak plaatwerk. Vraagprijs? Rond de 40.000 euro. Geen koopje, wel een goede koop.

Een paar meter verder op troffen we vervolgens een ’63-er DS19 Palm Beach. Ook weer goed gerestaureerd en vrijwel zonder foutjes. Of de geschatte veilingopbrengst van 230.000 tot 330.000 euro realistisch is laten we hier wijselijk even in het midden, maar de tijd dat dit soort auto’s gekocht werden om mee te rijden lijkt wel voorbij. Wil je wel rijden? Een leuke ’77-er CX 2400 met vierbak staat er ook: in nette staat, goeie kleur, vraagprijs 16000 euro. Moet wat van af kunnen denken we.

Binnen nog twee DS Cabriolet “Usine” modellen. Eén daarvan was goed én volgens originele specificatie gerestaureerd. Helaas van de verkeerde wieldoppen voorzien, maar dat is snel op te lossen. Men vroeg hier echter ook weer 250.000 euro voor. Tja. Ernaast een compleet verkeerd gerestaureerd exemplaar, verkeerde kleuren en kleurstellingen, veel details verkeerd enzovoorts. Toch ook hier weer richting de twee ton…


De merkpresentatie van Citroën liet het toch een beetje afweten…


...zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de stand van Mercedes!

Een buiten aangeboden SM was volgens verkoper helemaal roestvrij. Toch gek dat een doorgerotte lampenbak en verkeerde banden dan kennelijk niet meetellen. Wij werden er niet zo happy van zullen we maar zeggen. Ook een door een particulier aangeboden 2CV Charleston kon ons niet bekoren: goedkope bandjes, verkeerde bekleding en een met de kwast geschilderd schutbord, daar kun je niet meer mee aankomen als je rond de 20.000 euro wil vangen.
De stand van Citroën zelf, vorig jaar leuk aangekleed met kekke kleurtjes en goede verlichting, maakte dit jaar een kale, onverzorgde indruk. Geen personeel van het merk zelf, geen publiekstrekker. Een haastig aangebracht spandoek moest bezoekers wijzen op het 100 jarig bestaan van ons merk. Kil, ongezellig en buitengewoon jammer in dit jubileumjaar. Een beetje handelaar maakt er meer werk van.

Nog even terug naar de rest van al het moois wat er te zien is: De Techno Classica is een beurs voor autoliefhebbers die van kijken houden of serieus geld op zak hebben. Uw redacteuren houden van auto’s en dus was er ontzettend veel moois te zien. Maar ook heel veel vuilnis. Met name de hal van het bekende veilinghuis RM Sotheby’s was een tranentrekker: van slecht gepoetste auto’s (met name youngtimers overigens) tot afgeleefde haastig opgeknapte exemplaren troffen we hier, maar ook een Rolls Royce met een sticker dat er “iets met het chassisnummer was”… wat een afgang. Daarbij viel ook op dat er veel auto’s uit vreemde uithoeken van de planeet komen: van Gran Canaria tot Florida, Rusland, Polen, Frankrijk Spanje en Hongarije. Dat zegt wel dat het kennelijk lastiger en lastiger wordt om aan knappe handel te komen. Getuige de staat van de meest van deze wagens zijn de inkopers ook niet meer zo scherp als vroeger. Wij zouden op deze aanstaande veiling in ieder geval niets kopen. Al met al denken we te kunnen zeggen dat er in deze toch wat oververhitte markt meer en meer lieden zijn die handel aanbieden die eigenlijk het geld niet waard is wat er voor gevraagd wordt.

Los van de prijzen is de Techno Classica zoals gezegd een beurs waar heel erg veel moois te zien is. Klassieke Bentley’s met bijzondere koetswerken, prototypen die normaal nooit buiten een depot komen, restauratiebedrijven die laten zien wat voor waanzinnig mooi werk ze kunnen leveren. Verwacht geen rijen met onderdelenkraampjes, verwacht geen koopjeshal. Maar houd je van klassiekers dan is het echt te moeite waard. De Techno Classica is heel dit weekend nog te bezoeken.

Tekst & foto’s: waterman

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 12 april 2019 10:38 PM
  [ # 1 ]

Leuke beurs lijkt me!

Maar ik vind eerlijk gezegd de stand van Citroën juist diverser dan die van Mercedes, daar staan alleen maar C111’s… Wink

Heb je nog een foto van die N350 gemaakt met die Traction op zijn rug?

Profiel  
 
patrijsraam
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 30-04-2007

- Overig 350 NDP
- Berlingo 1.6 hdi multispace
- Overig 450 NYDP ( in onderdelen)
Gepost: 14 april 2019 05:27 PM
  [ # 2 ]
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 april 2019 06:52 PM
  [ # 3 ]
CitroenAZU schreef:

Maar ik vind eerlijk gezegd de stand van Citroën juist diverser dan die van Mercedes, daar staan alleen maar C111’s… Wink

Laughing ik heb die andere 50 auto’s op de M-B stand wel vastgelegd, maar als ik die hele stand (een complete hal groot) hier zo posten trekken jullie dat vast niet Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Gepost: 14 april 2019 10:13 PM
  [ # 4 ]
Profiel  
 
Gepost: 14 april 2019 10:14 PM
  [ # 5 ]
waterman schreef:
CitroenAZU schreef:

Maar ik vind eerlijk gezegd de stand van Citroën juist diverser dan die van Mercedes, daar staan alleen maar C111’s… Wink

Laughing ik heb die andere 50 auto’s op de M-B stand wel vastgelegd, maar als ik die hele stand (een complete hal groot) hier zo posten trekken jullie dat vast niet Wink

Haha, dan zien we straks allemaal sterretjes Smile

Profiel  
 
OliZX
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005

- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gepost: 18 augustus 2019 01:21 AM
  [ # 6 ]

De Techno Classica is elk jaar weer indrukwekkend en zoals waterman al schreef: de merkenpresentatie van Citroën liet wat te wensen over in het jubileumjaar. Hier nog wat foto’s:

https://www.flickr.com/photos/jesper2cv/albums/72157707898562575


Techno Classica 2019
by Jesper 2CV, on Flickr


Techno Classica 2019
by Jesper 2CV, on Flickr


Techno Classica 2019
by Jesper 2CV, on Flickr

[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook