7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
   
De SM van Pavang
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 mei 2019 07:15 PM
  [ # 91 ]

Vandaag aan het worstelen geweest met de linker aandrijfas.
Er zat een gaatje in de hoes aan de bak kant, de smurrie was al lekker rondgeslingerd.
De tripoide heb ik met een flinke hamer en een dikke bijtel van de as gekregen.
Met het schoonmaken van het huis zag ik behoorlijke slijtage sporen.
Ik heb er nieuw vet in gedaan maar waarschijnlijk ben ik wel aan nieuwe aandrijfassen toe.
Wat denken jullie bij het zien van de foto?

Afbeelding Bijlagen
3387B898-FDD5-4C5E-B5CA-23FD48CA1040.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 mei 2019 08:08 PM
  [ # 92 ]

De “kogels” lopen alleen maar op de halfronde banen, de sporen die je ziet zijn freesporen, maar omdat de kogels daar niet “dragen” hebben die geen invloed. Ik zie iets van een"dipje” op ongeveer 2 cm van het achterdeksel, dat is waar de kogels het meeste kracht zetten, maar je moet dat “voelen”, als je voelt dat het ingelopen is heb je extra speling, en dan gaan je assen wel een beetje “walsen”. Als je vrijwel niets voelt dat lijkt het me nog O.K. 

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2019 08:46 PM
  [ # 93 ]

Je kan een SM toch opkrikken met de handrem erop. Als je dan aan het wiel draait en je voelt speling moet dit ergens op de aandrijfas zitten.

Aandrijfassen krijgen natuurlijk flink op hun donder bij hard remmen.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 mei 2019 08:58 PM
  [ # 94 ]

Ja dat kan, maar dat werkt toch niet perfect: Als je het wiel laat zakken komt de as iets uit de triode dan lijkt het vaak dat je geen speling hebt terwijl die er bij het rijden wel is.  Om goed te meten moet je met een krik of steun onder de wielarm het wiel op de “normale” rijhoogte zetten. Dat meet je het makkelijkst door de verticale afstand tussen het wiel en de spatbordrand te meten met de SM in normale rijstand.
Dan heb je nog het probleem dat je het verschil moet voelen tussen de speling op de tripode en de speling op de buitenste dubbele kruiskoppelingen. Je moet dus ook de as vasthouden en dan de speling op de triode bepalen.
Kortom: Het kan, maar is iets meer werk.
Bij het remmen staan er wel grotere krachten op de assen, maar je staat niet constant op de rem. De tripodes slijten het meest omdat ze altijd onder een hoek staan, terwijl de buitenste kruiskoppelingen het meeste slijten van optrekken met de wielen fors verdraaid, of door het nemen van korte bochten met veel vermogen. De SM viel het eerste jaar in de Monta Carlo Rallye uit met een defecte aandrijfas ( buitenste koppeling) , het daaropvolgende jaar werden die assen bij iedere proef veiligheidshalve verwisseld. Als je de Col de Turini een keertje rijdt dan wordt dat heel aanschouwelijk.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2019 09:05 PM
  [ # 95 ]

Goed of je nu speling heb op de kruiskoppeling of tripoide, in beide gevallen moet je as eruit halen.
Detail inspectie kan je dan nog naast de auto uitvoeren.

De rijhoogte is natuurlijk wel een goed punt, neem aan dat het voor een DS hetzelfde geld?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 mei 2019 09:13 PM
  [ # 96 ]

Voor een DS geldt dat inderdaad ook, maar bij een DS gaan de aandrijfassen langer mee: minder vermogen, lagere snelheden. 
Het maakt wel verschil of je speling op de tripode hebt of op de buitenste koppeling: Je kunt de as met buitenste koppeling en tripode “driehoek” door de fusie naar buiten halen en dan vervangen, dat is relatief weinig werk, het meeste werk is het demonteren en monteren van die tripode driehoek. ( Dat “door het fusie huis halen” is vrij uniek) Als je speling op de tripode zelf hebt moet je het tripode “huis” van de versnellingsbak loshalen, dat is iets meer werk, maar ook goed te doen.  Je koopt ook de tripode koppeling separaat van de aandrijfas, dus ook voor de portemonnaie maakt het verschil.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 14 mei 2019 10:12 PM
  [ # 97 ]

Ik zie op de site van b.v. Citrotech tripoide huizen met meenemers staan.
Die zou ik erop kunnen zetten, eerst maar eens proberen met nieuw vet en een nieuwe hoes.
De aanleiding was een gaatje in de hoes, maar om die erop te krijgen moet de hele as eruit.
En vervolgens kom je dan van alles tegen Smile

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 14 mei 2019 11:14 PM
  [ # 98 ]

Ik heb deze van chyparse al een aantal jaren eronder zitten : voldoen prima. Is wellicht ook een oplossing.  https://ds21.eu/xcart/product.php?productid=484&cat=341&page=1

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 mei 2019 10:39 AM
  [ # 99 ]

De meenemers hebben vaak alleen aan de aandrijfkant slijtage. Je kan dus meenemers links en rechts wisselen. dan is het probleem vaak over.
Eigenlijk moet je de tripoiden bij de meenemer houden, dus bij wisselen oof de tripoides meewisselen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 mei 2019 12:02 PM
  [ # 100 ]

Ik heb niets gelezen over een probleem met trillen of iets dergelijks. Misschien ben je er op tijd bij en hoeft er alleen nieuw vet in en een nieuwe hoes er omheen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 mei 2019 12:25 PM
  [ # 101 ]
pavang schreef:

De tripoide heb ik met een flinke hamer en een dikke bijtel van de as gekregen.

en bij het monteren de tripoide effe lekker heet maken, en als het kan, de as een tijdje in de vriezer!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9836
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 mei 2019 04:43 PM
  [ # 102 ]

Natuurlijk kan dat. Als je vrouw een avondje weg is….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 mei 2019 04:57 PM
  [ # 103 ]

Moet ie wel erin passen…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 15 mei 2019 07:22 PM
  [ # 104 ]

Hij ging er prima op, ingespoten met WD 40 en een grote dop met de hamer.

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1233
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 10 juni 2019 09:02 PM
  [ # 105 ]

Ik ben de remklauwen achter aan het reviseren, rechts is prima gelukt maar links werk niet echt mee.
De zuiger zit muurvast in het achterste deel, ik heb er al kruipolie en wd40 opgespoten.
Iemand nog een tip ik wil de boel graag heel houden?

Afbeelding Bijlagen
56F1F730-70AC-427D-A076-D1E944740723.jpeg24CD3D40-CA44-4B57-9E3D-5E8CB0C43582.jpegB6E350AF-C722-4C18-92DA-1169B282B545.jpeg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
 
7 van de 9
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook