Toerental prestige turbo 86 bij airco fluctueert
JEANVALJEAN
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 31-01-2010

Gepost: 10 juni 2019 12:27 PM

Mijn prestige turbo 86 loopt stationair netjes… evenwel is er geen verhoogd toerental bij koudstart merkbaar?  Koude luchtschuif ?  Maar raarste is dat bij inschakelen van de airco het toerental op en af davert van 1000 naar 1500 uren en terug ( op en af). Wie kent een oplossing, oorzaak ? Ik las ergens dat toerental op airco kon gesteld worden? ...iemand een idee?

Profiel  
 
Gepost: 10 juni 2019 06:12 PM
  [ # 1 ]

Dat gaat inderdaad veel kans de koude luchtschuif zijn. wat betreft de airco dat toerental kan bijgesteld worden maar als dit op en neer gaat zit er waarschijnlijk een luchtlek in dat deel van het circuit.
Of de klep heeft een slecht contact in de aansluitingen, als dat zo is hoor je de klep klikken.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 11 juni 2019 09:58 AM
  [ # 2 ]

Misschien nog ter verduidelijking:

Een CX injectie met airco heeft twee ‘bypasses’.
1. compensatie voor een koude motor via de luchtschuif achterop de motor
2. compensatie voor de weerstand van de aircocompressor via een magneetklep links op de motor (bezien vanaf de voorzijde).

Als je toerental fluctueert zou mijn eerste aandacht gaan naar de slangen. Als de motor koud afslaat maar verder wel goed loopt dan zou ik kijken naar de luchtschuif.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 juni 2019 12:42 PM
  [ # 3 ]

Is dat niet normaal?

Die extra bypass is alleen actief als de aircopomp moet werken. Als deze op druk is slaat die af en zo ook de bypass.
(Om 100% zeker te zijn of dit zo werkt moet er even in het elektrische schema gekeken worden.)

Dus als die van 1000 rpm naar 1500 gaat en weer terug lijkt mij dat normaal.
1500 is wellicht wat veel, dus iets terug regelen met de stelschroef kan geen kwaad.

Mijn ervaring is ook dat bij koude start het toerental niet verhoogd is, ondanks de koudeluchtschuif werkt.
Al weet ik niet of de luchtschuif ver genoeg open gaat. Echter ik kan nergens vinden hoever normaal is (afhankelijk van omgevingstemp)

Ik heb er toevallig van het weekend 1 open gemaakt, het lijkt erop alsof deze nu verder open gaat dan degene die nog dicht is.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 11 juni 2019 01:12 PM
  [ # 4 ]

De bypass schakelt in zodra je de airco aanzet en blijft werken tot je de airco uit zet. Het zelfde geldt voor de ventilatoren. Ook die schakelen in zodra je de airco aanzet en blijven draaien.
Als het goed is merk je daar weinig van omdat de extra belasting wordt gecompenseerd door door de bypass. Het is dus niet de bedoeling dat het toerental stijgt (maar dat is simpel af te stellen met een stelschroef op de bypass).

M.i. bouwt de pomp ook geen (tijdelijke) druk op, maar blijft de pomp het koudemiddel in het systeem ‘rondpompen’. Het is een gesloten circuit.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7520
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 11 juni 2019 01:21 PM
  [ # 5 ]

Bij mijn huidige CX (Turbo 2) was het stationair wat hoog. Dat is toen omlaag gezet, maar na een lange rit werd het stationair zo laag dat de motor af sloeg bij het terugschakelen. De garage kon daar weinig mee (er is niks af te stellen aan injectie). Ik ben zelf maar eens gaan spelen door de imbusbout op de luchtmassameter iets te verdraaien en het effect daarvan dan weer bij te regelen met de stationair-schroef. Nu loopt de auto mooi en stabiel op ongeveer 800 toeren. Bij-effecten: een merkbaar hoger toerental kort na een koude start en incidenteel fluctuatie in het stationair met de airco aan. Had mijn vorige CX (Turbo 1) allemaal niet.
Ik zou eigenlijk verwachten dat als het CO bij stationair goed is afgesteld, het verder allemaal vanzelf goed moet gaan zonder dat je er iets van merkt. Maar dat is misschien wat te veel gevraagd.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 juni 2019 02:10 PM
  [ # 6 ]
maartens schreef:

De bypass schakelt in zodra je de airco aanzet en blijft werken tot je de airco uit zet. Het zelfde geldt voor de ventilatoren. Ook die schakelen in zodra je de airco aanzet en blijven draaien.
Als het goed is merk je daar weinig van omdat de extra belasting wordt gecompenseerd door door de bypass. Het is dus niet de bedoeling dat het toerental stijgt (maar dat is simpel af te stellen met een stelschroef op de bypass).

M.i. bouwt de pomp ook geen (tijdelijke) druk op, maar blijft de pomp het koudemiddel in het systeem ‘rondpompen’. Het is een gesloten circuit.

Ik heb het even niet bij de hand, maar zal toch nog eens in het elektrisch schema kijken hoe dat precies zit.

M.b.t de pomp:

In alle documentatie die ik heb gezien staat duidelijk vermeld dat bij ingeschakelde airco het stationair toerental verhoogd is. Ik dacht rond de 200 rpm hoger dan normaal, ik kan het opzoeken mocht dat nuttig zijn.

De pomp slaat ook hoorbaar in en uit. Zodra de druk in het systeem te laag is schakelt de pomp opnieuw hoorbaar in. Ook goed te horen dat de motor dan harder moet werken.

Ik ben het zeker eens met de coolfans, die draaien altijd zodra de airco ingeschakeld is, net als de interieur fan een minimaal toerental heeft en is niet uit te zetten.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27805
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 11 juni 2019 09:28 PM
  [ # 7 ]

Oké schema voor mijn neus.

Zowel de airco pomp (410) als de fast idle valve (345) worden door de pressure switch (700) geschakelt.
Oftewel druk te hoog, pomp uit en toerental omlaag.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 14 mei 2020 08:32 PM
  [ # 8 ]

hallo ,

ben bezig met mijn airco systeem van mijn cx22 trs. condensor lek dus vervangen en de slangen ook gelijk meepakken en de droger . pomp 2 jaar geleden al vervangen.
nu zit er een hogedrukcensor op de droger . Nu weet ik dat de laatst gemaakte cxen een schakelaar met een dubbele functie hadden hoge en lagedruk in een . kan ik deze ook gebruiken zodat ik ook beveiligd ben tegen lagen druk (zodat mn compressor niet kapot draait! of kan ik alleen maar de hogedruk censor gebruiken ? mijn cx is van 1986.

ik hoor het graag.

gr, Joost

ps nog tips om mn verdamper te kunnen spoelen ik bedoel met welk middel? expansieventiel er afgehaald deze is makkelijk schoon te maken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook