1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De BMW 540iA Touring van Lucas: Weer twee schotjes erbij
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 24 april 2018 08:34 PM

De rest van mijn wagenpark is al vertegenwoordigd dus laat ik nu ook mijn guilty pleasure maar opbiechten. Ik ben al een tijdje in bezit van dit apparaat. Om de ruimtebehoefte van de huisvader op een prettige manier in te vullen heb ik maar een lifestylehut gekocht met 4,4 liter motorinhoud. Hij komt uit Zwitserland en de hele historie is er bij. Ik heb ‘m inmiddels al een tijd en heb er al een hoop aan gedaan, maar rij er niet zo veel mee. Ik gebruik ‘m eigenlijk alleen voor vakanties. Een impressie van dat wat al de revue is gepasseerd; nieuwe balgen voor de luchtvering, nieuwe banden, bak gespoeld en voorzien van nieuwe filters, 8 nieuwe bobines, alle filters en vloeistoffen, nieuwe gasklep, nieuwe injectoren, alle pakkingen van de inlaat vernieuwd, carterventilatiemembraan vernieuwd, parrot ingebouwd.

Ik zocht eigenlijk een handgeschakelde omdat je daar zo lekker dwars meet kunt gaan, maar zie maar eens een nette auto E39 540 Touring te vinden in een beetje een speciale kleurstelling. Voor 30K lukt dat wel, maar dat vond ik wel erg gortig. Ik ben uiteindelijk gevallen voor de kleurstelling rood op rood en ben er nog steeds erg blij mee.

Dit jaar wil ik er niet zo veel aan doen, alleen de gasveren van de achterklep en achterruit moeten echt vervangen worden. Volgend jaar ga ik de distributiekettingen maar eens vervangen.






Die laatste foto is trouwens in de Harz gemaakt toen we daar de routes voor de Harzrun aan het proefrijden waren.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 24 april 2018 10:24 PM
  [ # 1 ]

Topperrrr. Cool

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 april 2018 07:24 AM
  [ # 2 ]

Mooi apparaat.
Wel dapper dat je de distributiekettingen gaat doen bij een V8. Alhoewel, het is niet moeilijk. Gewoon rustig doorsleutelen en zorgen dat alles op tijd blijft.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 25 april 2018 08:26 AM
  [ # 3 ]

Het is inderdaad eerder veel werk dan dat het moeilijk is. Je kunt er ook allemaal prima bij, dat verhoogt het sleutelplezier ook aanzienlijk. Reden om de distributie te vervangen is tweedelig. Bij deze M62 motor zijn ze overgestapt van een dubbele ketting naar een enkele. Deze heeft meer de neiging om uit te rekken dan de dubbele. Daarnaast is de geleiding onder in de V niet meer een meedraaiend tandwiel, maar een V-vormige ski. Die wil net als de andere geleiders wel eens desintegreren. Ik ga ook even uitzoeken of de nieuwe versie van metaal is in plaats van kunststof, volgens mij is dat bij de originele geleiders wel het geval.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 25 april 2018 08:28 AM
  [ # 4 ]

Mooiste model van BMW IMHO.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 25 april 2018 08:34 AM
  [ # 5 ]

Niet alleen 1 van de mooiste BMW’s, ook 1 van de fijnste en beste ooit gebouwd. En die V8 is een hele fijne machine, goed voor veel km’s rijplezier.
En dit is ook een heel knap exemplaar. Ze zijn duur om te hebben, maar je krijgt er wel wat voor terug.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 25 april 2018 08:41 AM
  [ # 6 ]
Lucas schreef:

Bij deze M62 motor zijn ze overgestapt van een dubbele ketting naar een enkele. Deze heeft meer de neiging om uit te rekken dan de dubbele. Daarnaast is de geleiding onder in de V niet meer een meedraaiend tandwiel, maar een V-vormige ski. Die wil net als de andere geleiders wel eens desintegreren.

Interessant, dezelfde problemen als bij de AJ26. Je zou toch verwachten dat fabrikanten van elkaars fouten leren.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 24 mei 2018 03:11 PM
  [ # 7 ]

Gisteren is hij voor de APK geweest, geen bijzonderheden, gewoon goedkeur. Ik wil voor de zomervakantie olie en filter nog vervangen, want hoewel de indicator aangeeft dat het nog niet nodig is, zit de huidige Castrol Edge FST 5W30 er al bijna twee jaar in en dat vind ik lang genoeg. Deze keer ga ik voor Castrol EDGE 0W40. Dat is wat Castrol nu adviseert en op internet heeft ‘men’er goede ervaringen mee.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 01 juli 2018 11:25 PM
  [ # 8 ]

De olie is inmiddels binnen, een filter had ik nog op voorraad. Ook heb ik een nieuw dekse besteld voor de beker waar het filter in zit. Het oude kunststof dekse is namelijk iets beschadidgd. Om het af te toppen uiteraard ook een nieuw koperen ringetje voor de aftapplug en een nieuwe vuldop omdat van de oude het rubber niet helemaal soepel meer is.


Over drie weken gaan we er mee op vakantie naar Bretagne dus er staan nog wat andere klusjes gepland.

-Nieuwe gasveren voor de achterklep en achterruit.
-Nieuw pompje voor de sproeier van de achterruit.
-Nieuwe wisserbladen
-Nieuwe draagarmen voor. De rubbers van de achterste twee draagarmen aan de voorzijde zijn gaar, veel te soepel. Ik heb gekozen om geen losse bussen in te persen, maar ga compleet nieuwe Lemförder draagarmen monteren.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 juni 2019 08:39 PM
  [ # 9 ]

Juli vorig jaar heb ik nog wat verschillende punten aangepakt:

Nieuwe draagarmen links en rechts. Ik heb gekozen voor Lemförder omdat dat precies het zelfde is als wat je bij de dealer krijgt, maar dan een paar tientjes goedkoper:

Je ziet dat het ontwerp van de rubber insert is aangepast in de loop der jaren. Zeker bij de types met V8 staan deze draagarmen bekend als een gebruiksartikel dat je om de 80K moet vervangen. Wellicht dat deze het wat langer uit gaan houden. De voorste draagarmen zijn nog perfect dus die heb ik laten zitten.

De gasveren van zowel de achterklep als de achterruit heb ik ook nog vervangen. Waarom de oude knakten is wel duidelijk, 1 van de veren was gebroken.

Het is in ieder geval een heel gekloot, want de dempers zitten horizontaal in het dak en je moet dus op de tast met een hefboom de cupjes op de kogels drukken. Het ging eigenlijk toch nog wel makkelijker dan ik had gedacht, maar bij een C5 Break is het minder werk omdat je daar via gaten in het dak toegang hebt.

De vakantie verliep verder soepel. Een kleine 4000KM gereden zonder enig mankement. Dat de auto vol beladen is en dat er een dakkoffer op zit, daar merk je dankzij de V8 eigenlijk helemaal niks van.

Na de vakantie heb ik er nog een paar maanden dagelijks in gereden. Tijdens een van de oliepeilmomenten zag ik dat de keerring van 1 van de Vanos solenoids voor op de cilinderbank aan de bestuurderszijde olie lekte. Die heb ik dus vervangen, prima bereikbaar dus een klusje van hooguit een half uur. Op de eerste foto heb ik de oude al gedemonteerd:

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 juni 2019 08:46 PM
  [ # 10 ]

Afgelopen dinsdag heb ik de BMW weer even uit de stalling gehaald om hem weer van een verse APK te voorzien. Dat is gisteren prima gelukt, er was niets mis mee. Ik ga ‘m snel weer opbergen, want voorlopig heb ik ‘m toch nog niet nodig. Ik overweeg wel later dit jaar de hopelijk laatste olielekkage te verhelpen.

Het oliefilter zit in een aparte beker die staat achter de koplamp aan de bestuurderszijde. Van die beker lopen 2 slangen naar het blok. De afdichtingen hiervan lekken. En dat is best vervelend, want die zitten in de motorsteun. En die is nou niet bepaald toegankelijk…...

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9835
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 juli 2019 11:33 PM
  [ # 11 ]

Waar was die vakantiefoto genomen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 02 juli 2019 07:26 AM
  [ # 12 ]
Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 juli 2019 08:55 PM
  [ # 13 ]

Hele dikke bak. Kan goed begrijpen dat je daar plezier mee hebt.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 07 juni 2020 12:16 PM
  [ # 14 ]

Het is weer tijd voor de APK dus hij mag weer even naar buiten. Ook staan er wat kleine klusjes op het programma dit jaar zoals inbouw van een volledig leren middenconsole die ik al even heb staan, vervangen van defecte bekerhouders en het oplossen van een venijnige olielekkage tussen motorsteun en blok. Maar zoals gezegd, komende vrijdag eerst APK!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 juni 2020 06:06 PM
  [ # 15 ]

Mooi dat er gewoon de standaard velgen onder zitten en niets op de achterklep staat.
Waarschijnlijk zullen maar weinig mensen vermoeden dat het een 540 is, altijd leuk wolf in schaapskleding.
Zie ik liever dan veel show, no go…

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook