72 van de 86
« Eerste  < Vorige 70 71 72 73 74 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 27 juni 2019 11:14 PM
  [ # 1066 ]

t mooie Hogeland van Ede Staal?

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 28 juni 2019 12:03 AM
  [ # 1067 ]

Nee, dat is net weer even te noordelijk. De Oosterhoek is hier dichterbij.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 28 juni 2019 12:14 AM
  [ # 1068 ]

Ik zit in Breda maar blijf toch Groninger, en Delfzijl en omstreken is mij niet onbekend

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 07 juli 2019 07:37 PM
  [ # 1069 ]

De dagteller doet maar wat. Of meer specifiek: bij het verwisselen van het tiental gaat soms ineens het honderdtal mee. Hinderlijk, wat dat is m’n brandstofmeter…

Dus komt er actie via twee sporen. Er moet een moderne gas-schakelaar met LED niveau-aanduiding in en er moet een andere snelheidsmeter komen. Dan kan ik daarna deze eventueel nog wel eens proberen op te knappen. Wie weet is-ie alleen maar vuil, maar het werkt veel beter om dat uit te vogelen als er niets belangrijks meer aan verloren is.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
j.witkop
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 681
Geregistreerd: 31-05-2005

Gepost: 08 juli 2019 09:23 AM
  [ # 1070 ]

ik heb meerdere gereanimeerd, het klinkt als verhard vet waardoor de wieltjes tegelijk gaan.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 juli 2019 07:05 PM
  [ # 1071 ]

Zoiets denk ik ook dat het is. Ik zal ‘s kijken hoe het er van binnen uitziet, vuil denk ik. Je kunt er gelukkig vrij gemakkelijk bij.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25352
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 juli 2019 10:41 AM
  [ # 1072 ]

je kan ook een unit op je tank maken die je op de originele meter schakelt. Weet je alleen maar van 1 brandstof wat de voorraad is…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juli 2019 06:33 PM
  [ # 1073 ]

Als ik dat kon terugschakelen naar 6V had ik daar een prima Jaeger brandstofmetertje voor gehad wat er wel ergens netjes bij kon worden gezet. In de States werden/worden daar spanningsregelaartjes voor gebruikt waar dat perfect mee kan: daar zijn tijdenlang 6-volts instrumenten in 12-volts auto’s gebruikt met zo’n regelaar ervoor. Misschien is dat wel vindbaar. Dan zou je in principe op stijl-echte instrumenten beide brandstoffen in de gaten kunnen houden.

Of ik moet iets verzinnen om een originele meter achter een paneeltje te zetten. Dat kan ook. De kwestie is dan wat er simpeler is: een net behuizinkje voor een metertje maken of zo’n spanningsregelaartje organiseren. Magoed, met een goed werkende dagteller zou ik er wel tijd voor hebben om dat eens uit te zoeken.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 juli 2019 10:02 PM
  [ # 1074 ]

Met laatste dashboard kun je er ook voor kiezen, indien je geen temperatuurmeter hebt, om rechts een tweede benzinemeter te plaatsen en deze voor je LPG te maken. Maar nog mmoier, volges mij heeft Egbert dat, is het om je benine/ LPG-schakelaar het signaal naar je benzinemeter te laten omschakelen van benzine naar LPG. Dan geeft die meter aan wat je op dat moment verbruikt.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 09 juli 2019 10:12 PM
  [ # 1075 ]

Ik heb een temperatuurindicator (‘meter’ is zo’n ding wat teveel eer), dus een tweede brandstofmeter moet dan echt ergens anders. Het voordeel van twee meters is dat je niet meer bij het omschakelen verrast wordt door een laag peil aan alternatieve brandstof. OTOH: je rijdt natuurlijk over het algemeen maar op één brandstof en dan heb je de andere voor noodgevallen, dus je kunt je afvragen hoe ver je moet gaan.

Maar goed, er zijn mogelijkheden zat om daar iets leuks van te maken. Ik vind het voor nu eerst alleen al tof als er iets functioneels voor aan boord is. Desnoods dus een moderne schakelaar met een LED-balkje.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 29 juli 2019 11:52 PM
  [ # 1076 ]

In 2007 reed ik voor het eerst in de DSloper zaliger rondjes door de provincie. Toen al kwam ik geregeld in een piepklein dorpje in Thüringen een gat in een berg maken. De entree met een DS in dat slaperige oord leek me toen al een aangename verstoring van de openbare orde en dus vind ik al een jaartje of 12 dat ik daar eens met een DS heen moet. En ik heb zo’n ding. Dus wat houdt me tegen?

2007: DSuper veel te gaar.
2008 t/m 2016: Geen DS.
2017: DS met gare motor en wat niet al meer. Laten we ‘t ding maar eerst eens uit elkaar pakken.
2018: muitend druklager, het blok tikt op een rare manier.
2019: verherrevisie cilinderkop vanwege zie 2018, muitende tripoïdekogel rechts… Of??

Ja, dat was dus op tijd klaar allemaal. Plus de andere kleine werkzaamheden in de afgelopen weken: binnenspiegel, toerenteller, snelheidsmeter, randjes op de knipperlichten voor, kortom dit- en datterij. En natuurlijk proefdraaien, inlopen, zeikerig in de gaten houden, je op laten jutten door van alles & nogwat, extra rondjes kleppen stellen en als een speer zorgen dat die nieuwe kop ingewerkt is voor de lange baan. Allemaal gelukt. Dus: En route! Op naar de Pruis. Of eigenlijk meer naar dat dorpje dat verdeeld werd onder Reuss ältere Linie, Schwarzburg-Rudolstadt en Reuss jungere Linie… Want in Thüringen (en elders in D) had je tot een 100 jaar geleden al exporthandel als je een schaap aan je buurman verkocht. En we zaten dus overal en nergens, maar meest juist niet bij de Pruis!


De DS bij Altenbeuthen…

De heenweg via Bremen, Hannover, Magdeburg, Halle, Schleiz en de Thüringer binnenlanden bedroeg ongeveer 650 kilometer en verliep vrij soepel. Ik had wel de indruk dat de boel aan de warme kant liep, maar met hoge temperaturen en eindeloze files bij Verden en Dreieck Walsrode leek dat geen enkel issue. Op de A9 mag je vanaf het Hermsdorfer Kreuz vervolgens lekker aan het klimmen en dalen. Toen viel het me wel duidelijk op dat de tweede trap meer warmte dan vermogen genereerde. Bij de laatste tankstop heb ik de verdamper maar ‘s open gedraaid. Dat loste die kwestie onmiddellijk op. Veel koeler dan eerst en met gezond vermogen voor al dat geklim en gedaal in het Erzgebirge konden we de laatste 25 kilometer in.

In het Thüringer Erzgebirge is het waanzinnig fijn rondknetteren met zo’n DS. De graaflocatie bevindt zich zo ongeveer tussen de Bleilochstausee en de Hohenwarte Stausee. Er is lekker veel verval en om dan tussen & rond dergelijke stuwmeren te kunnen bewegen gebruik je veel kronkelige smalle weggetjes, deels nog geplaveid met originele Kopfsteinpflaster of met nog onaangeroerd DDR-asfalt. En dan is een fijn rijdende DS een waar genot. Uit eten hier, uit eten daar, beetje naar de kasteeltjes kijken waar het in die omgeving van miegelt, ijs eten bij het Wasserkraftmuseum in Ziegenrück, allemaal prima te doen en vooral prima om met de DS heen te karren. Het apparaat heeft prima voldoende power voorhanden om ook met 4 of 5 personen aan boord vlot de ene 8%-helling voor de volgende 12%-er te wisselen. Bochten en slecht wegdek dragen alleen maar bij aan de lol. Dat je op die manier 180 kilometer aan boodschapjes besteedt en daar dan zo’n 36 liter LPG bij verstookt (zeg 1:5) is allemaal bijzaak. Ook bijzonder lollig was aankomen in het dorp na een copieuze avondmaaltijd in een naburig dorp met onze lange DAF-techneut, met khaki graafpet, uit het dak staand te salueren. Op die manier heb je de verzameling historici & archeologen daar ter plaatse wel mee. Van de Franse uitwisselingsstudent zijn we dat nooit aan de weet gekomen…


...met uitzicht over de Saale

De terugweg werd afgelopen zondag aanvaard. Het leek een goed plan om, ondanks de extra kilometers, de zuidelijke route via Eisenach en Kassel te kiezen: minder bouwputten = minder files. En het was ook wel weer eens tijd om tussen de Drei Gleichen door te rijden. De route daarlangs is lang, maar niet half zo dodelijk saai qua wat te kijken als via de A9, A14 en A2. Wel veel meer bulten natuurlijk. En uiteindelijk dus ook gewoon weer alle files. Dus bij Hannover maar weer rechtdoor naar het noorden gekard waar het deze keer bij Walsrode en Verden best tam was qua files. Zo’n rit terug is geinig. Inmiddels loopt de DS dus thermisch en qua vermogen gezond en dan brul je lekker volgas de zoveel-% hellingen na Eisenach op en af. Van de bult af heb je ook boven de 180 nog ruim over, maar het verkeer wilde een experiment met een tijdelijke 200+ mogelijkheid niet toelaten. Het mág daar wel, de auto kán het ook (geen spiertje instabiel of nerveus gedrag op dergelijke hoge snelheid), maar het was gewoon te druk…

De laatste etappe vanaf Bad Zwischenahn had ik het wel in de gaten: in gestrekte galop gaat ook gewoon goed. Het hele stuk met uitzondering van de Emstunnel en een bouwputje lekker doorkachelen met rond de 150 schiet wel aardig op en de auto vindt dat ook gewoon lekker. Goed, dat verhoogt het gebruik wel merkbaar. Maar 1:7,5 of 1:6,8… Duur is het toch, zullen we maar zeggen, maar vooral: een DS die zuipt, blijft wél heel. Hoe dan ook, een rit van zo’n 725 kilometer in twee etappes met een uitgebreide tankstop + koffie + sanitair + ramen wassen want ruitensproeier stuk bij Northeim en je stapt elke keer uit alsof je van de bank glijdt. Uitstekend dus.

Voor de Roadkill-fans heb ik natuurlijk ook bijgehouden wat er allemaal fout ging. De ruitensproeier kapte er dus bijvoorbeeld mee. Ook hebben we een parkeerplaats opgezocht om de rechter spiegel weer vast te zetten nadat het voetje was losgetrild. En dat was ‘t. Saaaaaai…

Verbruikscijfers? ca. 0,25L motorolie op ongeveer 1600 kilometer; ca. geen koelvloeistof op het plasje na dat als teveel werd aangemerkt zijnde ongeveer een colaglas vol, tankje staat keurig halfvol nu; ca. geen LHM. En dus al helemaal geen ruitensproeiervloeistof, want immers stuk. Ook zijn er ongeveer drie druppen bakolie af gevallen op de parkeerplaats in ‘t dorp. De DS markeert onmiddellijk haar territorium. Zoals dat hoort.

Voordelen van de DS als reiswagen? Comfort, vlot, makkelijk, ruim. Nadelen? tamelijk warm, ietwat lawaaiig maar niet erger dan wat er destijds nog meer reed, maar vooral dat je er op den duur echt balen tabak van hebt om overal vriendelijk te moeten zwaaien naar allerhande wildvreemden, overal gefotografeerd te worden en overal de Duitse fysiotherapeuten een boel klanten met nekklachten te bezorgen. Zo’n auto is ijdeltuiterij natuurlijk, maar soms wordt het wel echt dol.

Alles bij elkaar zeer tevreden over de reis en uiterst tevreden over het verblijf (het bier is er uitstekend, dus niet teveel rijden want je moet nog drinken). Voor herhaling vatbaar! *****

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7691
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 30 juli 2019 06:52 AM
  [ # 1077 ]

Gewoon weer eens een Goed Verhaal dus!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 30 juli 2019 08:16 AM
  [ # 1078 ]

Mooi man!

Nou hopen dat die andere dame niet gaat nukken omdat haar een vakantierit door de neus is geboord…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11614
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 juli 2019 09:16 AM
  [ # 1079 ]

Welnee. Die auto heeft lekker de hele vakantie binnen gestaan waar het koel is in plaats van buiten in de gillende hitte te staan uitkoken. Dat wordt zeker gewaardeerd.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 30 juli 2019 10:46 AM
  [ # 1080 ]

Zo zie je maar Derk, het zit ook wel eens mee!

Profiel  
 
 
72 van de 86
« Eerste  < Vorige 70 71 72 73 74 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook