Ombouw serie 2 naar 1
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 09 juli 2019 07:00 PM

Hoi allemaal, sinds lange tijd weggeweest ben ik weer terug en nu weer op zoek naar een mooie cx of een leuk project. Mijn vorige cx avontuur is helaas in tranen geëindigd (Pieter’s 85 turbo) maar ik ga nu weer zoeken naar een nieuwe liefde!

Ik neem mij voor om voor een late serie 1 prestige te gaan. De extra paar centimeters hebben mij altijd al aangesproken. Maar gezien het feit ik 4 jaar lang een turbo heb gereden, lijkt het me gaaf om een turbo1 in een prestige serie 1 te bouwen. Los van het technische verhaal en bijkomstige rdw-verplichtingen, bedacht ik me dat er natuurlijk al wel series 2 prestiges turbo rondrijden. Vandaar mijn vraag:

Laat een serie 2 zich optisch ‘terugbouwen’ naar een serie 1, interieur en exterieur? Ik heb series 1 wel eens omgebouwd gezien naar een serie 2 dus ik dacht, kan het ook andersom? Ik weet dat de achterkant schuin oploopt en verschilt met een serie 2. Waar zou je verder rekening mee moeten houden?

Ben benieuwd en good to be back!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 juli 2019 08:22 PM
  [ # 1 ]

Leuk idee! Hetgeen wat je voorstelt, dat is wel lastig, om meerdere redenen:

- een late serie 1 heeft breedspoor voorschermen, die zijn anders dan serie 2 schermen.
- achterpanelen zijn anders.
- deuren zijn anders (aan de binnenzijde, ivm ophangen deurpanelen).
- interieur delen zijn erg slecht verkrijgbaar / vindbaar.

Ik zou als je dit wil, gewoon een goede serie 1 prestige zoeken, en daar een turbo blok inhangen.
Is een stuk eenvoudiger te realiseren!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 10 juli 2019 12:09 PM
  [ # 2 ]

Een prestige rijdt inderdaad heel anders dan een berline. Die 25 cm verschil merk je echt!

Zoals Nielsje zegt is het plaatwerk aan de voorzijde anders en is een voorschermtransplantatie de enige oplossing. De achterschermen zijn gelijk, muv de wielkappen en de bevestigingsbout daarvan. Een stel steunen die er voor de serie 2 bumper op zitten kun je vrij makkelijk verwijderen. Achterbumper serie 1 is dan vrij makkelijk te plaatsen.

Een hybride met serie 2 interieur en serie 1 uiterlijk is ook een overweging. Vanwege de matige kwaliteit van mn de deurpanelen zie je ook wel eens serie 2 deurpanelen in een serie 1 gebouwd worden. Of het mooi is, is een andere vraag….

Makkelijker is om een serie 1 prestige van turbomotor te voorzien, ik zou dan een turbo 2 motor kiezen. Dit rijdt net iets zuiniger en prettiger dan een turbo 1, echter de plaatsing van de intercooler zorgt voor uitdagingen.
Maar als je al bedenkt om een serie 2 te ver-serie 1-en is dat in verhouding een makkie Wink

In het te koop draadje staan momenteel een aantal prestiges genoemd.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Jan.L
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 26-07-2011

- CX Athena
Gepost: 10 juli 2019 10:08 PM
  [ # 3 ]
Nielsje schreef:

Leuk idee! Hetgeen wat je voorstelt, dat is wel lastig, om meerdere redenen:

- een late serie 1 heeft breedspoor voorschermen, die zijn anders dan serie 2 schermen.
- achterpanelen zijn anders.
- deuren zijn anders (aan de binnenzijde, ivm ophangen deurpanelen).
- interieur delen zijn erg slecht verkrijgbaar / vindbaar.

Ik zou als je dit wil, gewoon een goede serie 1 prestige zoeken, en daar een turbo blok inhangen.
Is een stuk eenvoudiger te realiseren!

Serie 2 deuren met serie 1 panelen is geen probleem heb ik net ook gedaan

Profiel  
 
PieterT
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 275
Geregistreerd: 02-05-2006

- CX 25 GTi Turbo
Gepost: 11 juli 2019 09:33 PM
  [ # 4 ]

Goed te horen; ik ga ook gelijk kijken in het draadje. Ik was ook al even in Bossenhoofd geweest, omdat ik een prestige daar ook een beter leven gun (net als al die andere Citroëns ea).  Maar dan hebben we het over een project van weer een andere orde.

Inspiratie voor dit idee heb ik trouwens hier

Is er hier iemand die al eens iets vergelijkbaars gedaan heeft?

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2398
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 12 juli 2019 08:49 AM
  [ # 5 ]

Ja dat is een heel mooie prestige.

Met vergelijkbaars bedoel je een Gti Turbo motor in een serie 1 schroeven? Daar weet ik er minimaal een handje vol van. Zelf hebben we in het verleden een aantal serie 1 CXen van TD 2 dieselmotor voorzien, dat is een vergelijkbare ombouw kwa moeilijkheid. Alles past (bijna) zo, alleen de intercooler netjes monteren, zodat het niet storend is, is een uitdaging.
De draadboom omzetten is een dingetje, maar meestal wordt alleen de motordraadboom omgezet en in de bestaande voertuigdraadboom gespliced. Er zijn maar weinig verbindingen tussen beiden nodig.

Ik ben momenteel met een serie 1 prestige bezig van 1982. Daar gaat in alle waarschijnlijkheid een Gti T2 motor in komen. Voorlopig voldoet de 24i motor prima, mn omdat de tijd ontbreekt om een ombouw aan te pakken Wink

Overigens, wil je dan een GTiT motor icm de originele ECU inbouwen of meteen een programmeerbaar motormanagement? De voordelen van het laatste wegen m.i. zeker op tegen de extra moeite die ermee gepaard gaat.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
jmmj
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 08-11-2007

- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Gepost: 13 juli 2019 09:38 AM
  [ # 6 ]

Hee Pieter, leuk je weer terug te ‘zien!’!
Een project is natuurlijk altijd leuk maar heb je al eens in een non-Turbo Prestige gereden? Is niet langzaam hoor! De Turbo-motoren voegen echt nog heel wat toe, natuurlijk wel, maar met de 2400 of 2500 non-turbo’s ben je al bovengemiddeld vlot onderweg en heb je ook al een elastische, soepele snelheids-ervaring. Ik zou zeggen, koop een mooie serie 1 Prestige 2400 of 2500, ga daar eerst een paar maanden in rijden en als je na een tijdje nog steeds zoiets hebt van, dit is mijn ideale CX op de powerrr na, begin dan pas aan de motortransplantatie.
Groet, Jaco

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 juli 2019 03:35 PM
  [ # 7 ]
jmmj schreef:

Ik zou zeggen, koop een mooie serie 1 Prestige 2400 of 2500, ga daar eerst een paar maanden in rijden en als je na een tijdje nog steeds zoiets hebt van, dit is mijn ideale CX op de powerrr na, begin dan pas aan de motortransplantatie.

Ja lijkt mij ook een goed idee.

Koop er dan wel 1 met handbak, want dat scheelt natuurlijk met ombouwen dat je niet ook de pedalen en andere zaken moet ombouwen. Ook de aandrijfassen van automaat zijn anders.

Overigens is een turbo bak anders, je zal dus altijd een motor en bak moeten hebben.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook