10 van de 10
« Eerste  < Vorige 8 9 10
   
Schrapend/zoemend geluid: in de vbak of koppeling?
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 september 2017 11:04 PM
  [ # 136 ]

Nou dat viel best mee. Het in januari vervangen wiellager was flink kapot en is onder garantie vervangen en zoals hierboven al vermeld was er een ashoes los geraakt. Daar zit nu nieuw vet in en de ashoes zit weer op zijn plek. Voor alsnog geen gekke geluiden meer Smile Onderdeel 1807-P9, de motorsteun gecombineerd met tussenlager voor de aandrijfas, is dus niet gemonteerd.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
krabs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2019

Gepost: 30 juni 2019 01:02 PM
  [ # 137 ]

Helaas heb ik ook dergelijke problemen,in de anderhalf jaar dat ik de auto heb is het wiellager RV al 3 x vervangen, de laatste x een maand of anderhalf geleden. Maar nu is het alweer mis, althans het is eigenlijk nooit goed geweest na de laatste reparatie. Het giert,bromt en gonst dat het een lieve lust is…. Het jammere van veel garagebedrijven is is dat ze geen zin hebben om even een fatsoenlijke proefrit te maken,het liefst op de snelweg. Nu gaat de auto as dinsdag naar een andere garage (een oom van een collega, waar deze collega vaak aan zijn eigen auto mag sleutelen), en die gaat er dan eens goed mee rijden. Na het een en ander hier gelezen te hebben en het topic van Fastfred ga ik toch ook aan de aandrijfas denken. Dat tussenlagertje is de laatste keer ook meegenomen. Ook geprobeerd: nieuwe banden van Michelin vóór, resolve velgen vervangen voor stalen velgen van de sloop met hele nette Continental banden,maar ook dat mocht niet baten.

Nou ja, ben benieuwd wat er dinsdag uitkomt. Misschien laat ik er L + R nieuwe aandrijfassen en lagers opzetten. Ook ík was verliefd op het ontwerp en hij rijdt verder ook lekker, maar de lol gaat er zo wel vanaf.

De mijne is trouwens een 1.6, terwijl anderen met deze problemen hier vaak een 2.0 hebben.
En de kilometerstand is plm 121.000.
Ik zal laten weten wat eruit komt,groet Alfred.

Citroën C4 Coupé VTR+ 1.6 16V 2006 05-SX-HG

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 30 juni 2019 04:03 PM
  [ # 138 ]

3 x wiellager RV vervangen op anderhalf jaar is wel extreem veel…

Veelal wordt een verkeerde diagnose gesteld! Het kan namelijk ook zijn dat de technieker verkeerd op het wiellager perst door gebrek aan kennis waardoor het wiellager al heel snel de geest geeft!!

Maar laten we eens teruggaan naar de belangrijkste oorzaak waardoor wiellagers kapot gaan;

C4 zijn vooral achteraan gevoelig voor kapotgaande wiellagers dit doordat remblokken en remschijven extreem heet worden met als belangrijkste oorzaak de luiheid of laksheid van de technieker! Veelal worden remblokken achteraan snel snel vervangen wat volledig fout is. Mijns insziens is het een must vooral bij C4 de rembeugel er volledig af te nemen en de contactvlakken onder de anti-rammelplaatjes volledig van vuil en roest te ontdoen met behulp van schuurpapier, nieuwe anti-rammelplaatjes te monteren en ook de gereinigde contactvlakken onder de anti-rammelplaatjes in te vetten.
Als remblokken en remschijven achteraan extreem heet worden door te vast zittende remblokken wordt het vet in het wiellager als het ware vloeibaar!! En wat gebeurt er dan als je de wagen ergens parkeert, het vet koelt min of meer af en bevindt zich allemaal op dezelfde plaats in het wiellager (namelijk onderaan); waardoor het wiellager bij het wegrijden op veel plaatsen geen smering meer heeft met als gevolg een kapot wiellager…

Hetzelfde kan gebeuren bij de remmen vooraan…

Mijn advies: maak een ritje van een kleine 10 km waarbij je regelmatig remt; vervolgens zet je de wagen op een hefbrug waarbij je alle 4 de wielen vrij hebt met de handrem los en in neutraal; kijk naar de kleur van de remschijven en luister waar je het gebrom hoort als je één voor één met de hand de wielen een aantal omwentelingen laat maken. Lukt het niet om een aantal omwentelingen te maken met één of ander wiel, dan mag je eigenlijk al concluderen dat op het betreffende wiel er een probleem is met de remmen ofwel met het wiellager.

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 30 juni 2019 04:10 PM
  [ # 139 ]

Trouwens,

bij het vervangen van een wiellager vooraan bij C4 moet zowiezo de remklauw eraf, de rembeugel en de remschijf…

Profiel  
 
krabs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2019

Gepost: 01 juli 2019 07:19 PM
  [ # 140 ]

Dank Groove, voor je uitgebreide reactie.

dat laatste wat je schrijft heb ik eigenlijk met de garagist al gedaan. En zeker de achterwielen draaien heel soepel, voor iets minder lang maar dat is logisch vanwege de aandrijving, al moet ik zeggen dat rechtsvoor een ietsie pietsie sneller stilstaat. Maar met remmen merk ik helemaal niks, ik zou in theorie met losse handen kunnen remmen en dan blijft hij keurig rechtdoor gaan. Maar ik zal je suggestie morgen zeker aankaarten als ik hem wegbreng, want ik sta onderhand nergens meer van te kijken. Ook mijn vorige banden vertoonde geen vreemde slijtage, ik heb ze vervangen om dat in ieder geval uit te sluiten.
Eerst morgen maar eens afwachten wat deze garage ervan zegt.

Groet Alfred.

Citroën C4 Coupé VTR+ 1.6 16V 2006 05-SX-HG

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 01 juli 2019 07:42 PM
  [ # 141 ]

krabs, je zegt dat je het wiellager rechtsvoor nu 3x vervangen hebt. Was dat ook iedere keer de boosdoener? Als je het wiel met de hand ronddraait hoor je ‘m dan ook?

Wiellager linksvoor al eens vervangen? Dat was bij mij de boosdoener namelijk

Bij mij was het na veel vervangen te hebben het linker wiellager, alleen die hoorde je niet als je met de wielen van de grond aan de wielen draaide. Inderdaad mijn rechter aandrijfas incl. tussenlager (combi met motorsteun) vervangen maar dat was niet de oplossing.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Groove
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 345
Geregistreerd: 27-10-2018

Gepost: 01 juli 2019 08:11 PM
  [ # 142 ]

Ik ben benieuwd!

Dit jaar nog iemand gehad met allebei de wiellagers kapot vooraan van een Xsara Picasso… Xsara Picasso, een wagen waarbij maar heel heel zelden een wiellager sneuvelt volgens mij; en dan nog eens allebei kapot??
Oorzaak zeer snel gevonden; meneer had zelf zijn remblokken vervangen met alle gevolgen van dien…
Ik duwde de remzuiger links en rechts terug met een schroevendraaier; je raadt het al, de remklauw kon niet verschuiven op de geleidingen. Waardoor alles gloeiend heet loopt met het gekende gevolg.

Profiel  
 
krabs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2019

Gepost: 01 juli 2019 08:44 PM
  [ # 143 ]

Ik ga deze tips allemaal even aankaarten bij de garage. En ik ga ook vragen of hij na reparatie weer even de snelweg op wil gaan voor een proefrit,want dan hoor je tenminste wat. Daar moet je vaak echt om vragen, want meestal rijden ze hem gewoon naar buiten na reparatie en gaan ze verder met de volgende auto…..

Citroën C4 Coupé VTR+ 1.6 16V 2006 05-SX-HG

Profiel  
 
krabs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2019

Gepost: 01 juli 2019 08:51 PM
  [ # 144 ]
FastFred schreef:

krabs, je zegt dat je het wiellager rechtsvoor nu 3x vervangen hebt. Was dat ook iedere keer de boosdoener? Als je het wiel met de hand ronddraait hoor je ‘m dan ook?

Wiellager linksvoor al eens vervangen? Dat was bij mij de boosdoener namelijk

Bij mij was het na veel vervangen te hebben het linker wiellager, alleen die hoorde je niet als je met de wielen van de grond aan de wielen draaide. Inderdaad mijn rechter aandrijfas incl. tussenlager (combi met motorsteun) vervangen maar dat was niet de oplossing.

Eeder tilde ik de voorkant van de auto op, dan starten en in zijn 2 de wielen laten draaien, dan kun je aan de veren voelen of er vibraties zijn. Maar tot op heden hebben we LV niks gevoeld. Al kan ik hem natuurlijk ook preventief laten vervangen. Heb jij er naderhand nooit geen last meer van gehad?

Citroën C4 Coupé VTR+ 1.6 16V 2006 05-SX-HG

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9851
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 juli 2019 11:01 PM
  [ # 145 ]

Lagers hoor je meestal als ze NIET belast worden. Dus als een rechter voorwiellager wat geluid begint te maken hoor je dat in een bocht naar rechts. Tweemaal gehad met een cx.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 02 juli 2019 09:00 AM
  [ # 146 ]
krabs schreef:

Eeder tilde ik de voorkant van de auto op, dan starten en in zijn 2 de wielen laten draaien, dan kun je aan de veren voelen of er vibraties zijn. Maar tot op heden hebben we LV niks gevoeld. Al kan ik hem natuurlijk ook preventief laten vervangen. Heb jij er naderhand nooit geen last meer van gehad?

Nope, het bonken wat ie deed is gedaan, hij loeit nu alleen maar dat is of de versnellingsbak of iets tussen motor en versnellingsbak denk ik.

Wat ze bij mij gedaan hebben is de wielen in de lucht, inderdaad in de 2e versnelling de wielen laten draaien en het uiteinde van een schroefendraaier op het lagerhuis gezet en dan met je oor aan het handvat luisteren.

Als je gewoon het wiel met de hand ronddraaide hoorden we niets.

jantje1948 schreef:

Lagers hoor je meestal als ze NIET belast worden. Dus als een rechter voorwiellager wat geluid begint te maken hoor je dat in een bocht naar rechts. Tweemaal gehad met een cx.

Dat was inderdaad het symptoom bij mij inderdaad als ik naar links stuurde begon het lawaai te maken. Met een bocht naar rechts, hoe klein ook, was het weg.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
krabs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2019

Gepost: 07 juli 2019 12:28 PM
  [ # 147 ]

Bij mij was het geluid juist vooral bij rechtuit rijden te horen, gek hé? Maar goed, hij staat nu al sinds afgelopen dinsdag bij de garage. Behalve proefgereden hebben ze er nog niks aan gedaan omdat ze het druk hebben. Het lager RV ligt er zoiezo weer uit en hij verdenkt ook de naaf, die gaat hij ook vervangen. De aandrijfas wordt ook aan inspectie onderworpen. Ik heb gevraagd of hij na reparatie ook weer een goede proefrit wil maken, ook op de snelweg. Misschien moet dan de aandrijfas ook alsnog vervangen worden. Ik heb ook het eerder geschrevene wat betreft de remmen nog aangekaart, maar dat sloot hij eigenlijk gelijk uit,volgens hem draaien ze licht genoeg. Verder maar weer even afwachten nu.

Citroën C4 Coupé VTR+ 1.6 16V 2006 05-SX-HG

Profiel  
 
krabs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 25-06-2019

Gepost: 21 juli 2019 03:17 PM
  [ # 148 ]

Ik geloof toch warempel dat het probleem opgelost is…. Behalve het lager is nu ook de naaf meevervangen, tevens de resolve velgen nog eens opnieuw gebalanceerd en ik heb de indruk dat het een stuk beter is vergeleken met de eerdere keren na reparatie. Hopen maar dat het zo blijft!

Groet Alfred.

Citroën C4 Coupé VTR+ 1.6 16V 2006 05-SX-HG

Profiel  
 
 
10 van de 10
« Eerste  < Vorige 8 9 10
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook