Chassis raadsel
vantasy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 15 augustus 2019 05:12 PM

Hallo allen, ik ben Robert uit Limburg en 2 maanden geleden met de restauratie van een 2CV begonnen. Ik heb van iemand een gestrand project gekocht namelijk een rollend nieuw chassis met RDW label en Nederlands kenteken 2CV 1985. Toen ik mijn 2CV koets hierop zette bleek de bevestiging van de vloerplaten niet te passen, de achterste bevestiging op de veerpotsteun zit op het chassis 6cm verder naar achter. Bij controle blijkt dat de veerpotten op dit chassis 6 cm langer zijn dan de 2CV potten maar wel even dik.
Verder zijn alle maten gelijk aan de 2CV wel valt op dat er links achter de tank aan de balk geen beugel zit voor de uitlaat maar deze zit hier rechts, ook zit er een dwarsbalk achter de tank. Verder is het geen koker chassis met felsnaad op de balken maar een U-profiel
Weet iemand van welk model dit chassis is????? ik wil namelijk de juiste achterschokbrekers hiervoor bestellen

Afbeelding Bijlagen
20190514_135727_opt_(1).jpg20190719_190732_opt.jpg20190725_100143_opt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 850
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 15 augustus 2019 11:56 PM
  [ # 1 ]

Niet eerder gezien dat veerpotten langer zijn.
Zijn de achterste poten ook niet korter?

Zou het een mehari chassis zijn.
De metalen platen bij de aandrijfassen zijn ook anders. Lijkt op de ami maar die hebben geen dwarsbalk achter. Uitlaat aan de rechter kant kwam enkel voor bij de ak350 ami en dyane.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 16 augustus 2019 09:11 AM
  [ # 2 ]

is je wielbasis wel gelijk aan een 2CV?

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
vantasy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 16 augustus 2019 10:08 AM
  [ # 3 ]

Ik heb alle maten vergeleken en die zijn hetzelfde als van de 2CV alleen dus die 6cm van de veerpotten. De wielbasis is dus ook gelijk. De achteras zit ook op dezelfde plaats.
Ik meen met te herinneren dat er ooit een 2CV gebouwd is als “Special” voor Belgie met een AMI chassis voor betere wegligging
Ik ben wel blij met dit chassis omdat het een U-profiel heeft van 2 mm dus hartstikke stevig en roest nooit meer. Normaal gaan de felsnaden open staan van de roest daar heb ik al meerdere chassis voor moeten vervangen.


@Bull F wat bedoel je met: De metalen platen bij de aandrijfassen zijn ook anders. Er zaten geen gaten in voor de rubbers die heb ik erin gemaakt en er zitten geen trekogen op.

Voor mijn project kun je kijken op
https://forum.2cv.nl/viewtopic.php?f=34&t=15814

Profiel  
 
Gepost: 16 augustus 2019 11:44 AM
  [ # 4 ]

Lijkt mij eerder een zelf gemaakt chassis. Ik heb wel eens een soort gelijke gezien van Argentijnse afkomst dat zou ook nog kunnen. Ik denk alleen niet dat ik dit onder mijn auto zou zetten. Ik zou er een kiezen waarbij alles gewoon past en beproefd is. Kost haast niets en werkt zoveel fijner en sneller…en het probleem van de maat van je schokbrekers is dan ook gelijk opgelost, net als andere problemen waar je ongetwijfeld met dit chassis ook nog tegen aan gaat lopen…

Die Speciale Belgische eend die je bedoeld is een Azam 6 met de uitlaat rechts maar dat lijkt echt niet op dit chassis…

Profiel  
 
vantasy
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-08-2019

Gepost: 16 augustus 2019 05:50 PM
  [ # 5 ]

@CitroenAZU, de problemen met het chassis waren tot nu toe overzienbaar en zijn al opgelost, zie de link. Als ik die koekblik verzinkte chassis zie van tegenwoordig dan zou ik die niet willen hebben.
Bovendien heb ik geen keuze, ik heb een RDW label aan dit chassis en kan niet met een auto ter schouwing voor een ander chassis,
Een zelfgemaakt chassis lijkt me niet logisch, dan maak je dat precies na van een 2CV en ga je niet de potten 6cm langer maken, tenminste dat zou ik doen als ik het zelf zou maken.
Het probleem met de schokbrekers lijkt me ook wel op te lossen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook