4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
   
ZX 1.4i Avantage
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 29 juli 2019 04:10 PM
  [ # 46 ]

Ah toevallig! Ik kijk van de week even bij de lokale garage in t dorp waar ik dan wat langer verblijf of die een nieuw contact heeft voor een redelijke prijs, anders idd in Nederland.

We zijn inmiddels een paar dagen verder en ik heb met een stukje geisoleerd draad een bruggetje gemaakt zodat de fan altijd aan staat tijdens het rijden (en idd bij elke stop er weer uit trekken..) maar ik heb niet het idee dat het veel uithaalt. De temperatuur loopt nog steeds op tot ongeveer 110 graden. Ik vermoed dus toch dat het de thermostaat is die te laat opent. Zou dat kunnen? (Als in, zijn er voor dit type motor passende thermostaten in de omloop die pas bij hogere temperaturen openen?)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 juli 2019 04:18 PM
  [ # 47 ]

Er hoort een thermostaat in die bij 89 gr C volledig open is.

En het thermocontact schakelt bij 97 gr C de ventilator in en bij 92 gr C weer uit.

Als alles werkt zoals het hoort mag je dus nooit hogere temperaturen zien dan die 97 gr C.

Je kan voor de terugweg ook de thermostaat even (laten) demonteren.
Kan ‘s zomers echt geen kwaad.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 29 juli 2019 04:21 PM
  [ # 48 ]

Is je temperatuursensor wel goed? Die sensoren hebben ook niet altijd het eeuwige leven en die van mij zit er ook 10 graden naast (wel de andere kant op: mijn motor wordt altijd 70 graden en de fans slaan bij 80 al aan, volgens het metertje). Zou wel verklaren waarom de fan niet aanslaat en de thermostaat zo laat open gaat.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 29 juli 2019 10:50 PM
  [ # 49 ]

Ik meen dat de koelwatertemperatuur bij mijn zx 1.4i bij normaal gebruik in NL rond de 100 graden ligt, maar zal er de volgende keer nog eens op letten. Als jij op 110 zit kan dat komen door zware belasting (vol bepakt de berg op) of erg hete buitentemperaturen, of een radiateur die bijvoorbeeld door verstopping niet optimaal koelt. Zolang je niet zonder de kachel aan te hoeven zetten richting de 120 graden gaat (rode lampje) zou ik me er pas terug in NL druk over maken. Of de thermostaat opent kun je simpelweg voelen aan de slang die naar de radiateur gaat. Blijft die koud, dan is de thermostaat dicht en wordt die heet dan is de thermostaat open. Ik verwacht niet dat het probleem in je thermostaat zit.

Profiel  
 
MicDis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 16-12-2013

Gepost: 26 augustus 2019 02:27 PM
  [ # 50 ]
KoenvanderLee schreef:

Dacht ik ook al aan inderdaad. Hij zit sowieso goed gemonteerd, daar hebben we aandachtig naar gekeken. De verkeerde temperatuur zou kunnen. Deze is op kenteken besteld en zou volgens het artikelnummer op de doos moeten passen bij dit model en type motor; maar wie zegt dat de goede thermostaat in het doosje zit.. Wel staat me bij dat voor de hele klus de thermometer ook al boven het midden stond (wel iets minder heet dan nu maar misschien komt het nu ook door zware belading en warme omgevingstemperatuur

Temperatuur heeft altijd iets boven de middenste positie gestaan, maar bleef daar keurig ook tijdens lange ritten. Je krijgt overigens als resultaat bij op kenteken zoeken meedere thermostaten met verschillende openingstemperaturen. Is ergens op dit forum ook een topic over staat mij bij.

Hopelijk komt alles goed/is alles goed gekomen tijdens jullie rit! Ik heb nog een thermostaat die ik naar je zal sturen samen met de vraagbaak.

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 06 september 2019 07:58 PM
  [ # 51 ]

Hierbij weer even een update over de ZX Smile. De terugrit naar huis is prima verlopen gelukkig. Een passagier minder (moest eerder naar huis) en lagere buitentemperaturen maakten dat het temperatuurnaaldje minder snel omhoog schoot. Nog altijd te hoog, maar je merkt wel dat de omstandigheden verschil maakten. Eenmaal thuis in contact gekomen met een Citroën kenner uit de regio hier, en op aanraden van hem heb ik, naast de thermostaat, ook de radiateur er uit gehaald en helemaal schoon gespoeld. Er kwam behoorlijk wat troep tussen de lamellen vandaan, en ik denk dat hiermee ook een groot deel van het koelprobleem is opgelost. De thermostaat ondertussen in een pannetje met water aan de kook gebracht (tezamen met de oude thermostaat) en daar leek inderdaad (voor hoever je dat goed kan zien) dat op 89 graden de nieuwe thermostaat nog niet zover open was als de oude.

@MicDis: Thermostaat en vraagbaak zijn vandaag binnen gekomen; hartstikke bedankt!

Nu voor de winter even de juiste thermostaat inbouwen; kijken hoe ‘ie zich houdt, en dan voor volgend voorjaar maar eens kijken of de auto een nieuwe radiateur en ventilator waard is / nodig heeft Smile.

Dank iedereen wederom voor het meedenken!

Bij deze nog wat plaatjes van het ZXje in z’n “thuisland”:


Op de heenweg regelmatig stoppen en de motor af laten koelen.


Na even (een kwartier..) in Andorra geweest te zijn hier nog een plaatje uit de Franse Pyreneeën Smile


Lekker bergweggetjes rijden in de Cevennes


Onder de ‘Eglise Romane’ in Peyremale


Avondeten langs de Peage op weg naar huis, onder grote belangstelling van een Chinees gezelschap. Hun touringcar ging vol in de remmen om vervolgens in groepjes van zes te komen kijken hoe ik het eten bakte en hoe alle spullen in de ZX pasten. Very Happy

Tevens te zien dat ik onderweg een tikkie heb gekregen tegen de voorkant; linker koplamp afgebroken van de stelpunten en het knipperlicht is een glaasje verloren. Zijn inmiddels beiden vervangen voor nieuwe; nu alleen nog een nieuw plastic frontje (of kijken of de huidige nog te herstellen is).

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 september 2019 09:31 PM
  [ # 52 ]

Als de radiator nog te krijgen is is het de moeite om een nieuwe te steken.
Bij mijn broer zijn Berlingo 1996 (ook 1.4i) pas een nieuwe radiator gestoken en hij doet het ook beter dan met de oude.
Heel belangrijk is wel om het koelcircuit goed te ontluchten, wagen vooraan zo hoog mogelijk zetten via oprijrampjes oid. verwarming binnen op heet zetten en de motor op temperatuur laten komen, ontluchtingsschroeven op je verwarmingsleidingen tegen het schutbord en op het thermostaathuis ontluchten tot er een continue waterstroompje uitkomt. Zeker genoeg water in de radiator doen, die heeft een overloop dus teveel gooit die er wel uit. De kachel binnen moet echt hete lucht afgeven als de motor warm is.

En het blijven toch mooie wagens hé doei

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 06 september 2019 09:48 PM
  [ # 53 ]

Yes is via Winparts nog te bestellen (en vast via andere kanalen ook nog wel). Ik ga weer even sparen, want dan doe ik ook gelijk een nieuwe ventilator (denk dat de lagertjes van deze heel langzaam slecht worden, hij piept een beetje als je ‘m met de hand rond draait. Eerst maar eens uitnemen, open maken en inspecteren) en een nieuw thermocontact. Ontluchtingsproces is me inmiddels goed bekend, precies zoals je zegt netjes wachten tot overal een mooi constant stroompje water uit komt.

Is inderdaad een heerlijk wagentje! Leuk autootje om kennis te maken met autotechniek, heeft tov moderne kleine auto’s absoluut het comfort van een oudere Citroën maar je verdwaalt niet meteen in alle ingewikkelde snufjes die in de wat grotere / luxere modellen zaten Smile.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 06 september 2019 10:10 PM
  [ # 54 ]

Je zou ook eens bij auto-onderdelen24.nl kunnen kijken. Is hetzelfde als Autodoc. Een Duitse club die verzend vanuit Berlijn. Je moet een week op je spullen wachten vanwege de verzendtijd. Maar ze hebben veel en zijn gunstig. Ik heb er voor mijn 1.4i Avantage al een aantal keren wat gekocht.

Het advies om bij het ontluchten de kachel binnen op “hoog” te zetten kan geen kwaad, maar het helpt je niet. De “koud” “warm” draaiknop bedient in dit model alleen maar een luchtklep die de luchtflow geheel, gedeeltelijk, of niet, langs de kachelradiateur laat lopen. De kachelradiateur wordt altijd warm, omdat die zonder verdere kleppen in het koelsysteem is opgenomen.

Het tricky ding met het ontluchten is dat de ontluchtingsnippel bij het schutbord hoger zit dan de vuldop van de radiateur. Daarom heeft Citroen voor het vullen een of ander opzetstuk dat je op de vulopening zet, zodat je hoger kunt vullen. Ik gebruik daarvoor een plastic frisdrankfles (Spa rood of Chaudfontaine) waar ik de bodem heb uitgeknipt en een O-ring om de schroefdraad heb gedaan voor een betere afdichting. Gewoon zoeken naar iets dat in je vulopening past en hoger is dan de ontluchtingsnippel bij het schutbord.

Je vult dan met alle ontluchtingsnippels open tot er kvs uit de laagste nippel komt (thermostaathuis), sluit die en gaat door tot er kvs uit de ontluchting van de radiateur komt, sluit die en gaat door tot er kvs uit de hoogste nippel bij het schutbord komt. Dan die ook dicht. Je hebt dan een kolom kvs in je fles staan. Vervolgens start je de motor en laat die stationair warmdraaien totdat de thermostaat opent. Zodra de thermostaat opent schiet je kolom kvs in je fles naar beneden je radiateur in. Klaar.

Oh, ja: Als je googled op de trefwoorden “citroen zx” en “haynes” en “ru” vind je het Engelstalige Haynes werkplaatshandboek als pdf.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 06 september 2019 10:47 PM
  [ # 55 ]
kilian schreef:

Oh, ja: Als je googled op de trefwoorden “citroen zx” en “haynes” en “ru” vind je het Engelstalige Haynes werkplaatshandboek als pdf.

volgens mij zijn de Haynes ook nog wel nieuw te krijgen toch? Ik heb er ook nog eentje, nagenoeg ongebruikt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 06 september 2019 10:53 PM
  [ # 56 ]

Als je googled op die trefwoorden kun je de pdf gratis downloaden via de eerste hit op google. De eerste link eindigt op 00.pdf. Als je 00.pdf vervangt door 01.pdf krijg je het volgende stuk en zo verder.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 06 september 2019 11:23 PM
  [ # 57 ]

Autodoc en al zijn afgeleide zijn inderdaad goed als je zeker het juiste stuk te pakken hebt, levering is vanaf bestellen doorgaans 8 dagen maar goedkoper vind je niet. Laatste keer had ik het op 6 dagen binnen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 07 september 2019 01:09 AM
  [ # 58 ]

Je moet inderdaad soms even puzzelen welk onderdeel je nodig hebt. Bij de ZX heb je bijvoorbeeld twee verschillende remsysmtemen: Lucas/TRW of Bosch/Bendix. En het ene past niet op het andere. Bij autodoc en zijn afgeleiden moet je ook even kijken naar het bestelmoment. De korting varieert van dag tot dag. Tot nu toe heb ik de max korting in het weekend gevonden en de spullen vrijdags in huis. Goed voor gepland onderhoud, niet voor spoedreparaties dus.

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 07 september 2019 12:07 PM
  [ # 59 ]

@Kilian: Dank voor de tip, zal de prijzen van Autodoc eens nakijken Smile. De Haynes had ik gelukkig voor het vervangen van de koppakking en distributieriem al gevonden op het wereldwijde web; de Vraagbaak is daar nu met duidelijke tekeningen ipv pixelige foto’s een mooie aanvulling op!

Vanmorgen de thermostaat weer ingebouwd en een proefritje gereden. Ging de thermometer op het dashboard toch weer richting de 105-110 graden. Om het thermocontact van de ventilator uit te sluiten van het probleem heb ik daar het draadbruggetje weer in gezet; en bij constant blazen werd de motor max 100 graden. Niet de 92 (of lager) die je zou verwachten maar wel aanzienlijk verschil. Het thermocontact moet ik sowieso nog vervangen, maar voor die “laatste 8 graden” moet ik nog eens even zitten. Ofwel een nieuwe radiateur (huidige laat niet overal lekker lucht door voelde ik, heeft een paar dode plekjes als het ware), of toch een afwijking in de thermometer op het dashboard.

Dat laatste moet met een infrarood thermometer wel te checken zijn denk ik; maar ik weet niet wat het beste punt is om op te meten. Iemand hier die dat kan vertellen?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 september 2019 12:25 PM
  [ # 60 ]

Maak eens een proefrit zonder thermostaat.
Als je dan dezelfde temperaturen ziet als met, dan kan je de thermostaat uitsluiten en zit het probleem dus in de radiateur.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
4 van de 6
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook