5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
ZX 1.4i Avantage
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 september 2019 12:29 PM
  [ # 61 ]
KoenvanderLee schreef:

Dat laatste moet met een infrarood thermometer wel te checken zijn denk ik; maar ik weet niet wat het beste punt is om op te meten.

De opnemer voor de aanduiding in het dashboard zit in de zijkant van de kop, net achter het thermostaathuis.
Dat is dus het punt waar te meten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 07 september 2019 12:38 PM
  [ # 62 ]

Op basis van je beschrijving denk ik dat de radiateur onvoldoende koelt. Heb je die eruit gehad en ook inwendig doorgespoeld, zoals beschreven in Haynes? Het is me nl niet duidelijk of je mogelijk alleen de buitenkant gereinigd hebt. Het lijkt voor mij sterk op een inwendige verstopping van de radiateur. Mijn koelwatertemperatuur komt net onder de 100 graden, volgens het metertje op het dashboard.

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 07 september 2019 12:58 PM
  [ # 63 ]

Oh vergeten te vermelden maar heb een week of 2 zonder thermostaat gereden inderdaad, daarbij kwam de temperatuur met stadsritjes meestal niet boven de 90 graden. Het verschil lijkt dus in de thermostaat te zitten; maar ik weet zeker dat nu de goede er in zit (staat letterlijk “89 C” op gedrukt), en ook goed om gemonteerd (het deel met de veer aan de motor-kant). Nou lijkt het me dat ook een juiste thermostaat altijd de stroming van het water íets remt tov helemaal geen thermostaat dus een kleine verhoging in de temperatuur lijkt me logisch maar ik ben geen koelwaterexpert om het zo maar te zeggen

@Rene: Dank voor de info! ga ik maandag even de IR-thermometer van m’n werk lenen

@Kilian: Yes heb de radiateur er uit gehad en binnen en buitenkant gereinigd. Behoorlijke tijd de tuinslang op alle openingen gezet, in alle posities gehouden dus flink doorgespoeld. Maar als er een stevige verstopping in zit heeft de lage waterdruk van een tuinslag natuurlijk niet veel zin. Ik houd er wel rekening mee dat er voor het goede functioneren gewoon een nieuwe in moet.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 september 2019 01:01 PM
  [ # 64 ]

Het feit dat de juiste thermostaat er goed om in gemonteerd zit, wil nog niet zeggen dat die ook goed werkt.
Heb het ook al eens meegemaakt dat iets nieuws toch niet goed was.

Welke temperatuur bereik je met de oude thermostaat erin?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 07 september 2019 01:19 PM
  [ # 65 ]

Heb ik toentertijd niet genoteerd, maar @MicDis (van wie ik de auto heb overgenomen) schreef dat hij altijd iets boven het midden (90C) stond. Binnenkort even wat tijd vinden om deze weer uit te bouwen, te checken in een pannetje water en evt de oude thermostaat er in zetten om te kijken wat er dan gebeurd.

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 07 september 2019 01:36 PM
  [ # 66 ]

Wellicht niks nieuws voor je maar een zwak punt van deze motor is de koppakking links voor. Daar lopen een oliekanaal en een koelkanaal dicht bij elkaar, waardoor er motorolie in je koelwater kan komen. Dat vormt een majonaise-achtige sludge in je koelwater die aan de wanden van het koelsysteem gaat plakken. Vaak zichtbaar in de vulopening van de radiateur. En ik heb nog geen methode gevonden om die rommel er helemaal uit te krijgen. Spoelen met water doet niks.

Ik heb mijn radiateur een keer eruit gehad en gevuld met soda en kokend water. Daarna spoelen. Misschien nog niet de juiste concentratie gevonden, maar helemaal eruit kreeg ik het niet, wel verbetering. Ik heb ook al een keer het hele koelsysteem gevuld met water en een kopje soda en daarna wat ritjes gemaakt. Ook hier weer een verbetering, maar niet helemaal weg.

Ik denk dat Dasty van de Wibra misschien wel iets zou doen, maar dat heb ik nog niet aangedurfd. Mijn vrouw heeft daarmee ooit de opdruk op een placemat compleet weggemaakt en sindsdien ben ik wat voorzichtig met dat spul. Kortom, als het in de radiateur zit zou het die sludge kunnen zijn die de doorstroming belemmert.

Overigens is een 89C thermostaat gewoon goed, mits niet defect natuurlijk. Het enige wat dat ding doet is zorgen dat je koude motor zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur komt, door de circulatie binnen de motor te houden tot de temperatuur van 89C bereikt is. Na het openen van de thermostaat gaat de flow via de radiateur en die bepaalt uiteindelijk de koelwatertemperatuur. Stadsritjes zeggen overigens niet zo veel. Je moet echt wel een stukje snelweg of zo rijden.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 september 2019 05:27 PM
  [ # 67 ]

Je hebt ook busjes spoelmiddel, die giet je bij de inhoud van je radiator, dan ga je kwartiertje rijden, daarna aftappen, doorspoelen met tuinslang, opnieuw vullen met koelmiddel.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 september 2019 06:06 PM
  [ # 68 ]

http://www.forte-benelux.com/NL/Forte-Producten/Auto/Koeling/Bio-Degreaser—Cooling-System-Flush.html

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 september 2019 08:44 PM
  [ # 69 ]

Forte is goed spul, zelf heb ik pas deze gebruikt, preventief bij motorwissel https://www.wynns.be/product/cooling-system-flush/

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
kilian
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 135
Geregistreerd: 22-05-2006

Gepost: 07 september 2019 09:51 PM
  [ # 70 ]

Als jullie zeggen dat het echt werkt om sludge te verwijderen, dan zal ik dat een volgende keer eens proberen. Eerlijk gezegd ben ik wat sceptisch ten aanzien van wondermiddeltjes in flesjes, spul dat lekkages stopt enzo, werkt bij mij nooit. Maar misschien doet dit wel wat het belooft.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 september 2019 10:07 PM
  [ # 71 ]

Spul dat lekkage stopt moet je van weglopen, dat is rotzooi.
Net als preventief anti lek in je airco gooien, als je dan eens je systeem moet open doen heb je direct heel veel kans om de boel weg te mogen gooien, ook na vacumen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 22 oktober 2019 06:35 PM
  [ # 72 ]

De herfstvakantie is aangebroken en zodoende weer wat ruimte om naar de auto te kijken. Ik heb de radiateur maar gewoon vervangen door een nieuwe. De oude liet op diverse plekken geen lucht meer door ivm schade aan de lamelletjes. Tevens de thermocontact van de ventilator vervangen. Resultaat is dat ‘ie wat langer door lijkt te blazen maar dat is het ook wel.
Afijn, dat gaat z’n gangetje allemaal wel volgensmij.

Ander probleem, ik ontdekte een raar geluidje toen ik de kap open had. Doet zich voor als de motor versneld of terugvalt op stationair. Bij hoge toeren geen last van. Heb er een filmpje van gemaakt; het klinkt op het filmpje wat minder hard als de olievuldop er af is ivm de luchtstroom die ook de microfoon bereikt, maar als je er met je oor boven hangt is het geluid dus harder als de dop er af is.

https://www.youtube.com/watch?v=h-BeQ64pXjk

Het klinkt blikkerig, een beetje als het plaatje wat tussen de tuimelaars en het klepdeksel zit, maar ik heb geen idee of dat inderdaad het geval is. Komt het iemand bekend voor? De auto rijdt niet anders dan normaal overigens.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 22 oktober 2019 06:42 PM
  [ # 73 ]

Er rammelt een hitteschild.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
KoenvanderLee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 08-06-2019

Gepost: 22 oktober 2019 06:51 PM
  [ # 74 ]

Merci, dan ga ik daar morgen even naar kijken. Gok dan dat het een van de twee afstandhoudertjes is die niet meer lekker zit/is gebarsten.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 oktober 2019 09:22 PM
  [ # 75 ]

Jij verdenkt dat splash schild onder het kleppendeksel, kun je toch voelen door de vuldop of dat los zit. Als er zo’n spacer kapot zou zijn zou je kleppendeksel ook lekken.
Zal inderdaad eerder een hitteschild zijn, dat op het uitlaatspruitstuk ziet er in elk geval al serieus uitgescheurd uit, moet je niet enkel rondsel bovenop gebruiken maar ook onder het schild om het stevig vast te zetten.
Loopt je uitlaat onderaan nergens tegen? Vaak kwestie van even los te zetten en hem een draai te geven, bekend terugkerend item.
Maar ook je schakelstang kan zoveel spel hebben dat die ergens tegenaan ligt, als het meer soeppot roeren is geworden zou ik daar eerst naar kijken.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook