1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
4000 km door Zuid-Afrika in een week; Gelukt!
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 29 augustus 2019 08:33 PM

Over 2 weken rij ik dwars door Zuid Afrika met mijn Traction. Ik ben aan het nadenken wat ik allemaal meeneem.
Kunnen jullie ook even meedenken?

Gereedschap;
steek ring sleutel set 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 21
doppenset
schroevendraaierset
waterpomptang
punntang recht
punttang gebogen
zijkniptang
striptang
kabelschoentang
vetspuit
hamer
ijzerzaag
pomp
multimeter
Bahco groot, middel en klein
voelermatjes

Speciaalgereedschap;
wieltrekker
krik

spullen;
ducttape
tie raps
electr. draad paar meter.
kabelschoenen
5 liter water
motorolie
remolie
versnellingsbakolie
benzineslang
teiltje
trechter
bougies
kruipolie
verschillende bouten en moeren.
acculader
reservelampjes
lijm
ijzerdraad
v-snaar

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 30 augustus 2019 07:41 PM
  [ # 1 ]

Online is de check list van “Ici commence l’aventure” wel beschikbaar. Wellicht dat daar nog dingen in staan waar je normaal niet aan zou denken?

http://www.2cvtravel.nl/icicommencelaventure/aventure-00.htm

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 31 augustus 2019 12:14 PM
  [ # 2 ]

Neem delco kap en vis-platinees ook mee.
Zelf heb ik ook spie (halve maantjes) voor de trommels mee + het gereedschap er rond.
Vergeet geen reserve wiel ook

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2091
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 31 augustus 2019 01:22 PM
  [ # 3 ]

dat reservewiel lijkt me inderdaad belangrijk. En wellicht een kleine compressor of een voetpomp en plakspullen.
er zullen wellicht stenen of hout oid voldoende voorhanden zijn, maar anders een paar assteunen naast die krik

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 01 september 2019 10:22 AM
  [ # 4 ]

Dat is een goeie; die halve maantjes.

Ik ben vrijdag met de traction naar een klant gereden zon 70 km verderop en heb hem weer flink op zn staart getrapt. Hij werd toch weer steeds warmer, en op de terugweg moest ik mijn snelheid echt aanpassen aan de temperatuur. Meteen even langs de radiateurboer gereden; die keken even met een spiegeltje en zagen dat er allemaal versteende troep in zat die de kanaaltjes verstopt. Ik had potdorie ook een stuk nylon kous over de radiateur inlaat moeten spannen om dit soort troep op te vangen. Is niet de eerste keer dat me dit overkomt.

Even mijn stupiditeit op een rijtje;
Watertemperatuurmeter in de rubberslang gemonteerd
Deze lekte een heel klein beetje; radiator leak stop erin gegooid (nooooooit doen!!)
Daardoor verstopte de radiateurkanalen of in iedergeval kregen ze een mooi isolerend laagje binnenin en daardoor werdt de auto snel te warm bij hogere snelheden.
Radiator flush gebruikt om die troep er weer uit te krijgen; daardoor kwam ook de versteende troep in blok los en verstopte de kanalen weer (daarom altijd, zeker de eerste paar duizend km, een nylon kous gebruiken als filter)

Toen ik thuis kwam meteen de radiateur eruit geschroefd, deze breng ik maandag naar de radiateur boer voor een acid flush. Dan zet ik hem terug met de nylon kous over de inlaat.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 02 september 2019 09:15 PM
  [ # 5 ]

Vanochtend radiateur weggebracht, vanmiddag was hij al klaar, eind middag erop gesleuteld en een lekkere proefrit gemaakt. Blijft prachtig koel nu.

Helaas wel een druppel aan de tank op de radiateur…grrrr die moet er dus weer af en terug. Ze hadden de tank losgehaald om de kanalen goed schoon te krijgen. Bij het terugsolderen is het blijkbaar niet helemaal goed gegaan

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 14 september 2019 02:19 PM
  [ # 6 ]

Zo, Kofferruimte helemaal vol met gereedschap en reserve-onderdelen, tas gepakt; Morgenochtend gaan we beginnen!
Hopelijk eerste stop; Bloemfontein 800 km

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 15 september 2019 09:56 AM
  [ # 7 ]

Goede en veilige reis!

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
Gepost: 15 september 2019 11:39 PM
  [ # 8 ]

Goede reis. Wij gaan morgen weer terug vanuit de Dordogne naar Nederland. Geen 4000 km, maar op vijf dagen toch ook zo’n slordige 2500 km weggezet in het grijze hok (als we weer thuis zijn dan).

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 16 september 2019 03:46 PM
  [ # 9 ]

geweldig om zo te reizen! Veel plezier.
(en Bloemfontein/Oranje Vrijstaat is een donders mooie omgeving)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 22 september 2019 11:12 AM
  [ # 10 ]

Gelukt! Gisteravond thuis gekomen.

Dag 1 had ik nogal wat moeilijkheden veroorzaakt door de panty die als filter voor de radiateur diende; deze zat elke 50 km verstopt waardoor de auto te heet werd. Na de beruchte Van Reenens Pass vond ik dat het filtertje wel genoeg troep had weggefiltert en heb ik hem er maar uit gelaten. Toen ging het een stuk beter. Bij aankomst in Bloemfontein moest ik een paar kleppen stellen. een tuimelaar kreeg niet genoeg olie om het langs dat gaatje in zijn bovenkant naar de klep te lekken. Dat resulteerde in klepgeratel. Ik kon de tuimelaar net opzij schuiven en met een ijzerdraadje kon ik wat troep uit het kanaaltje van de tuimelaarsas vissen. Helaas begaf het beugeltje va de opnemer van de cruise control het op dag een, dus moest ik met de voet gasgeven. Helaas drukte een pompbediende erg hard op de benzinedop om hem terug te draaien en brak het beluchtingspijpje weer van de vulpijp… De rest van de trip dus elke keer benzinelucht bij volle tank en linkerbochten.

Dag 2 was heet, dwars door de Karoo. met op het einde van de dag een mooi passend B&B in Beaufort-West;

Dag 3 via de Ceresberge naar mijn schoonzusje op hun boerderij in de buurt van Moorreesberg;



Daar heeft mijn zwager een afgescheurd beugeltje van de stadsclaxon gelast, en heb ik hem een doorsmeerbeurt gegeven. Ook moest ik 2 kleppen nastellen.

De volgende dag was het maar een klein stukje naar de eindbestemming; Langebaan, aan de atlantische oceaan.

Donderdag was de grote dag; de prom night van de dochter van een goede vriend.

Vrijdagochtend begon de terugtocht; 850 km op eerste dag. Rond Beaufort-West werd het heel erg heet; een fohn storm recht van voren. Toen kreeg de trax het ook erg warm en begon ze te pingelen van de ijle hete lucht. Nadat ik de ontsteking wat later had gesteld kon ik beter om het pingelpunt heen rijden, maar ik kon hele stukken niet harder dan 80.

Zaterdagochtend was de wind gedraaid en ben ik 1050 km naar huis met wind in de rug verder gereden. Dat ging heel lekker, totdat ik moest tanken en het tankstation alleen maar 93 octaan had. Hij ging weer pingelen en de bergen kwamen eraan. Dus weer lang voorzichtig rijden. 300 km verder was er weer een goed tankstation met 95 octaan. Toen werd het ook weer wat koeler. De laatste 500 km gingen als een speer; tussen de 100 - 115 km/u op de GPS

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 22 september 2019 11:14 AM
  [ # 11 ]

 

Profiel  
 
kfc_ice
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007

- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Gepost: 22 september 2019 12:50 PM
  [ # 12 ]

Mooie vuurdoop voor de Traction. Hij is lichtjes ingereden Smile

Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 23 september 2019 10:04 AM
  [ # 13 ]

Dankje.

Nog het vermelden waard;
Benzineverbruik gemiddeld 1 op 8,4
Beste 1 op 11 (laatste 300 km, dat is inclusief een afdaling van 1800 meter naar zeeniveau en flinke wind in de rug)
slechtste 1 op 7

Ik heb geen olie hoeven bijvullen, niveau is een kwart van afstand tussen bovenste en onderste streepje op peilstok gedaald.

De avond van de schooldance was het regenachtig en donker, dus wissers en lichten aan. De volgende ochtend bij het begin van de terugtocht was het ook regenachtig en vrij donker; weer lichten aan en ruitenwisser aan. Na 100 km kwam ik toevallig mijn zwager tegen in een klein dorpje (die van de boerderij) en stopte ik even voor een praatje. Toen ik na 10 minuten weer wilde starten kreeg de accu de motor niet meer rond. Ruitenwisser en verlichting was blijkbaar teveel voor de Lucas dynamo. Een klein zetje en hij sloeg onmiddelijk aan. Kort daarna konden ruitenwisser uit en verlichting naar stadslicht (dat alleen scheelt 2 x 60 watt = 10 ampere) en ging de amperemeter naar de gezonde kant van de nul. Daarna nooit meer problemen gehad.

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 23 september 2019 03:45 PM
  [ # 14 ]

Mooi avontuur! Met zo’n auto kun je wel aankomen op een school dance!

Profiel  
 
Mark Hidding
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004

- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Gepost: 24 september 2019 01:51 PM
  [ # 15 ]

Als ex-Afrikaganger kan ik een klein beetje inschatten hoe zwaar deze reis is geweest. Man, man, man, wat een reis en wat fijn dat alles goed is verlopen. Ik heb er ontzettend veel bewondering voor dat je met een Traction dwars door Afrika bent geknapt met een auto die een jaar geleden nog uit onderdelen in dozen bestond! Hoe moet je dit nu overtreffen?!

vriendelijke groet,
Mark

ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook