75 van de 86
« Eerste  < Vorige 73 74 75 76 77 Volgende >  Laatste »
   
Het DS-gebeuren van PL & Jan.D.
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 september 2019 09:24 PM
  [ # 1111 ]

Excuses? Nee. Dat ding heeft me mooi weer ‘s laten staan en de dynamo (althans, de ingebouwde spanningsregelaar) is dan nu wel ‘ongevaarlijk’ verklaard, maar nog niet ‘gezond’. Afijn. Dat is dan in ieder geval de belangrijkste helft: rijden doen we dus wel weer want vanaf hier is het, mocht er zich weer iets idioots voordoen, een kwestie van een belletje met de ANWB of van lukraak een wildvreemde een starthulpje bietsen. En niemand kijkt daar van op met zo’n antiek ding.

Wat er nou mee loos is weet ik niet, maar als het niet meer gevaarlijk is voor diverse andere onderdelen ga ik me er waarschijnlijk komende winter pas aan ergeren. Ik moet er toch eerst andere meetapparatuur voor gaan scoren.

Het hoeft de dynamo niet per sé te zijn, maar ik weet er hier nog zo’n geval te staan die hetzelfde kunstje heel af en toe flikt via een Hella® universele elektronische spanningsregelaar dus het is zeker een optie. Dat er, aan het dashboard en de verlichting te oordelen, af en toe rare spanningspieken langs komen is ook nog steeds raar. Dat is met het verscheiden van m’n multimeter dus ook niet opgelost.

Maar eerst maar kijken of het op een gegeven moment te vangen is. Want je zal zien: als je het wilt opsporen, komt het niet meer voor. Totdat je ergens in de diepste krochten van een buurland ergens achter in de nacht strandt met dat geintje want zo werkt dat natuurlijk wel.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 04 oktober 2019 07:21 PM
  [ # 1112 ]

Volgens een deskundige op dit gebied kan het zijn dat er een massastoring bij de dynamo aanwezig is.
Dat kan de pieken veroorzaken.
FF checken dus..

Jan.D.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 oktober 2019 07:46 PM
  [ # 1113 ]

En het kan inderdaad interessant zijn om eens te kijken of het contactslot wel ‘zuiver’ schakelt. Komt voor dat dat niet zo is en nou ja, die er nu in zit is ook tussen de 45 en 50 jaar oud. Niks is zeker. De afgelopen twee weken is er niks bijzonders aan de hand en er is nu nog altijd gewoon stroom.

Het voordeel is dat zo’n oud contactslot over het algemeen prima op te knappen is. Als het überhaupt nodig is in dit geval.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 oktober 2019 09:58 PM
  [ # 1114 ]

Iets anders: ik heb voor het experiment de versleten chroomrandjes op het dashboard opgeleukt met een Molotow® Liquid Chrome® stift. Ik had daar al eens dingetjes mee gedaan in de modelbouwsfeer die zeer naar tevredenheid waren. Dus in een dolle bui heb ik die randjes maar ‘s ingekleurd (rond de tellers, rond de asbak, de klok, de ventilatiebediening L+R en de ventilatieroosters).

Wordt ‘t op den duur lelijk, dan doe je het opnieuw want het is simpel zat. Wordt het heel erg snel lelijk, dan poets je het er met schoonmaak-alcohol ook zo weer af. En blijft het mooi, dan heb ik op een eenvoudige manier die randjes weer netjes. Het enige nadeel is dat het nogal lang moet drogen om echt goed bestendig te worden (enkele dagen tot een week ongeveer is niet heel gek). Maar goed, het gaat om onderdelen die je niet continu in handen hebt en gezien het weer op dit moment maakt dat ook nog niet uit, want dan staat de DS toch al meer dan gemiddeld onder dak. Dat is dus niet zo hinderlijk.

Foto’s komen een andere keer, want om dat netjes te belichten is momenteel in dat donkere hol een beetje te uitdagend naar mijn zin.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 04 oktober 2019 10:37 PM
  [ # 1115 ]

Ha Derk, ja met een dergelijke stift heb ik mijn instrumentarium ook opgeleukt. Werkt prima! Ik heb er en bij de kantoorboekhandel om de hoek gehaald.

Wat betreft jouw frustraties inzake de rotzooi die ons vor onze auto’s wordt aangesmeerd: ik heb die ervaring -laat dat zo blijven- (nog) niet, maar herken het volledig vanuit mijn ervaringen met de A-types. Zelfs gerenommeerde toelervanciers lukt het niet om deugdelijk materiaal an te leveren. Voorbeeld: voriuge week benzinestank rondom mijn mehari. Dat is gek, en ondankbaar, want ik heb amper 2 jaar geleden het hele benzinesysteem van vulpijp tot carburateur vernieuwd. Nu bleek het vulpijprubber op 2 plaatsen finaal doormidden. Geheel verteerd. Wat een gore TROEP! Gelverd door een van de beste leveranciers in NL. Na een kort telefoontje waarin die als levensgevaarlijk spul heb betiteld werd mij dan ook terstond een nieuwe toegstuurd. Maar ja, hoe lang zal die meegaan….? Vooral rubbers en plastics zijn van een armoedige kwaliteit momenteel. Echt diep triest. Ik hoop dat je de moed hervindt en toch weer met een goed gemoed en vertrouwen achter het stuur van de godin stapt!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 04 oktober 2019 10:56 PM
  [ # 1116 ]

Ach, het zal vast. Er is ergens iets misgegaan en dat heb ik net even te vaak gehad de laatste euh, twee jaar…

Maar goed, nu werkt het weer wél en is er na een week of twee staan gewoon stroom voorhanden. Wie weet wat voor gekkigheid het is. Ik denk niet dat het ooit te vinden is, maar als het dan maar niet op een achterlijk tijdstip op een dito plek zich herhaalt is er voor een groot deel omheen te werken. Dat moet dan eerst maar, want zeker nu het torretje weer helemaal opgefrist is loopt het ding verder bijzonder jofel!

Rubbers en plastics zijn het grootste kwaad wel inderdaad. Zou het dan gewoon niet meer kunnen om daar de goede samenstelling voor te creëren? Niet om iemand af te fakkelen, we doen allemaal ons best wil ik aannemen, maar dat je inderdaad voor sommige dingen nergens echt goed spul kunt vinden is frustrerend. Maar aan de andere kant, ik ben heel raar: rubbers etc. gaan dan tenminste nog gewoon duidelijk stuk en dat vind ik veel minder onaangenaam dan vage klachten Rolling Eyes

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Jan.D
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 67
Geregistreerd: 01-04-2016

Gepost: 05 oktober 2019 09:49 AM
  [ # 1117 ]

Na enig filosofeerwerk denk ik dat het inderdaad kan dat er een contact in het contactslot is blijven steken.
Dan kan er via de starter en of de dynamo lekstroom zijn.
Maar dat is een stomtoevallige situatie en de kans dat het weer voorkomt is bijna nul.
Dus afwachten…

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 05 oktober 2019 12:31 PM
  [ # 1118 ]

Welja.

Het moest alleen eens wat langer achter elkaar duren voor er weer iets vaags gaat irriteren. Maar soit. Het moet maar even zo.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 22 januari 2020 09:54 PM
  [ # 1119 ]

Een al wat ouder issue is nu opgelost. Voor de vakantie had ik voor de zekerheid even getest of de machine ook soepel op benzine om wilde schakelen. Goed, je rijdt toch het hele stuk wel op gas, maar ach, het is aardig om te weten of je de reservetank ook überhaupt kúnt aanspreken als dat om de één of andere reden zou moeten. En nee dus: geen hikje. Geen peut?

Goed. Leuk & aardig, maar voor de vakantie geen tijd meer. Onderweg maar even op tijd een LPG-tankstation opzoeken. Is langs de Autobahn sowieso geen probleem en ter plekke in die Mitte von Nirgendwo hebben we wel een adresje of twee redelijk in de buurt.

Maar soms heb je ineens zo’n winters moment dat je denkt “rijden doe ik er nu toch niet mee, dus kan ik mooi met alle tijd van de wereld ‘s kijken wat dat nou is”. Bleek geheel volgens verwachting het benzine-relais ermee genokt te zijn. Was ook al een oudje. Bedrading verrot, spoel gaar, geen benzine. Gelukkig had ik er nog een andere liggen uit de sloper.

Dus het steuntje verbouwd voor dat andere relais, relais testen, monteren, in situ testen en… Als een mandje. How now, brown cow? Zou die magneetklep het doen op de oude kraan? Die lekt in elk geval niet. En jawel, dat werkt gewoon (leve standaardisering). Dus na maar weer eens een onderdeel te hebben samengesteld uit spullen met elkaar aanvullende defecten is de DS nu weer een bi-fuel DS Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4853
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 23 januari 2020 12:10 AM
  [ # 1120 ]

Bij mij zit er op die benzine magneetklep een kraantje dat ik open kan zetten, zodat de klep omzeild wordt.

Nu gaat er in zo’n Jag 114 liter benzine en dat is wel wat veel, dus ik heb de tanks leeg, heb ze van binnen ingevet zodat ze niet roesten (je kunt aan de voorkant de nivovlotter er uit halen en dat is een flink gat) en ik heb in de kofferruimte een kunststof tank voor een buitenboordmotor, ook leeg, maar aangesloten op een van de benzinepompen.

En ik heb zo’n leger jerrycan van 20 liter met benzine, voor als ik onderweg zonder gas kom te staan.
Zoals je weet heb je dat al vroeg in de gaten omdat hij gaat inhouden met gasgeven en je heb nog altijd genoeg om een plekje te vinden waar je even kunt beunen, zodat je niet ergens op de vluchtstrook stil komt te staan.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 30 januari 2020 10:07 PM
  [ # 1121 ]

Nog een veel voorkomend probleem bij de DS waar ik dus niet onderuit kom om er eens op in te grijpen:

en minder irritant maar wel potentieel afkeur:

(want dat controlelampje moet het voor de APK doen, maar zelfs als-ie het doet zoals hier zie je er geen bal van en moet je keurmeester maar net met een hand eromheen van dichtbij willen kijken oftie nou brandt of niet)

Nou had ik nog een blauw glaasje dat na enig krab-, schuur- en polijstwerk weer redelijk bruikbaar was (in ieder geval veel beter lichtdoorlatend dan het was en dan wat erin zat) en na enig graven in ouwe tellersets ook een groene. En uiteindelijk ook nog een oranje. Dus: uit elkaar met die tellerbak!

Als je scherp kijkt, zie je achterin die tellerbak op de plekken van de verlichtingsindicatie twee fittinkjes van het oude type, waar een 2W bajonet-lampje in gaat. Of het echt uitmaakt weet ik niet, maar die sluiten het kokertje waar de lamp in gaat behoorlijk goed af en dat doen de latere fittinkjes waar 2W steeklampjes in gaan dan weer niet:

Het zal wel ijdele hoop zijn, maar wie weet levert zo’n open fitting nog iets van warmte-afvoer uit de kokertjes op en gaan de glaasjes die er nu in zitten iets langer mee dan de oude. Want die waren niet zo tof meer. De groene viel van ellende uit elkaar (tot stof ook meteen) en de blauwe en bij nader inzien de oranje van de achterruitverwarming waren zo gaar gekookt dat er luchtbelletjes op stonden. Het niet-gebruikte lensje midden boven was ook knap verlept, maar daarvan was de achterkant met de structuur om het licht te verstrooien prima.

Met het front van de tellerbak af en de te vervangen lampjes eruit kun je, door met een kleine schroevendraaier het frame dat over de lensjes zit voorzichtig ietsje op te tillen en de lensjes zo nodig door de fitting-opening een duwtje te geven, die lensjes vrij eenvoudig wisselen. En dan ziet de boel er toch net iets prettiger uit:

En ook is er een fractie meer blauw licht, wat de kans op APK-goedkeur een piepklein beetje vergroot:

En omdat het kan (want dit is voor zover ik nu weet het enige onderdeel dat ook serieus werkt als je de achterruitverwarming aan zet) is dit ook veranderd van oneffen, bleek-oranje licht en een opgeborreld lensje naar iets wat er redelijk uitziet:

Ik vraag me alleen nog af of die stalen boogjes die in de bovenste en onderste lampjes zitten niet net zo goed kunnen ontbreken, ook in het kader van de wamteverdeling in die lampkokertjes. En als er niks anders werkt zou ik ook nog wel een paar gaatjes bovenin de tellerbak durven boren om wat meer warmte kwijt te kunnen. Het is namelijk wel opvallend dat de lensjes van juist de controlelampen die je ook veel gebruikt totaal vergaan, dus je stookt ze in gebruik blijkbaar gewoon stuk.

En natuurlijk is het zaak om te zorgen dat je die 2W steeklampjes niet per ongeluk door (wel mooi duidelijke) 5W stadslicht-lampjes vervangt…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 31 januari 2020 06:16 AM
  [ # 1122 ]

Ik ben niet zo’n originaliteitsfreak want het moet bij mij ook praktisch zijn. Ik zou in jouw geval LED’s gebruiken in plaats van steeklampjes om te voorkomen dat de lensjes weer smelten.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 januari 2020 09:57 AM
  [ # 1123 ]

Voor het grootlicht-lampje is dat mogelijk een goed plan, want meer licht en met goedkope stadslicht-LEDs ook meer blauw in het spectrum van het lampje wat misschien oplevert dat je dat controlelampje ook echt kunt zien. Voor het stads/dimlicht controlelampje weet ik nog niet of ik dat wat vind. Die wil ik sowieso niet feller laten branden,want dan wordt-ie vervelend. Dus dan wordt het zoeken naar een LED met de goeie lichtopbrengst. Je zou op zich een kleinere LED op de print kunnen solderen, maar dan is lichtspreiding misschien weer een dingetje.

Voor de rest van de lampjes is het geen issue want die branden nooit lang achter elkaar.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7266
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 31 januari 2020 04:45 PM
  [ # 1124 ]

Zo ziet het grootlicht er bij mij uit d.m.v. een led Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11607
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 31 januari 2020 06:54 PM
  [ # 1125 ]

Kijk, dat is mooi duidelijk. Met een beetje mazzel heb ik daar ergens nog een LED voor die ongeveer dat effect gaat geven. Maar ik wil het lampje van de gewone verlichting niet al te nadrukkelijk aanwezig hebben, dus dat zou met LED even stoeien worden. Ook wel weer geinig, maar dat moet dan eens met wat meer tijd om handen.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
75 van de 86
« Eerste  < Vorige 73 74 75 76 77 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook