5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
   
Project ID(em) opnieuw in goede handen
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 19 september 2019 03:26 PM
  [ # 61 ]

ID(em) is verkocht en heeft sinds enkele weken een nieuwe thuishaven.

Ondanks dat ik niet specifiek op zoek was naar een DS kruipt het bloed soms waar het niet gaan kan. En dus ben ik na 7 jaar weer heringetreden als DS rijder.

Idealist en ik hebben regulier contact over en weer. Daardoor denk ik dat ID(ylle) en ID(em) nog vaak naast elkaar zullen gaan staan in de komende jaren.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 19 september 2019 10:35 PM
  [ # 62 ]

Reken maar! Ik ben ontzettend blij dat de break die mij op een weergaloze wijze 4 jaren van de periode van de restauratie van ID(ylle) vele fijne km’s heeft bezorgd (en tot lichtend voorbeeld diende hoe IDylle zou moeten worden opgebouwd) nu wederom in goede handen is terechtgekomen, en noch uit het oog en zeker niet uit het hart is.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 september 2019 09:11 AM
  [ # 63 ]

Leuk dat ik ook met de nieuwe eigenaar al een klusje heb kunnen doen aan de ID:
Het laadstroom lampje bleef branden. Het is een leuk traject geweest om dit samen met Bas en daarna met Rolph op te lossen:
Accuspanning bij 3000 rpm was netjes 14,5 volt -> mijn advies was vervang spannings regelaar -> probleem niet opgelost
Advies: kijk of het boutje van draadje naar lampje ( L) op spanningsregelaar te lang is en massa raakt. Helaas was hier een communicatie fout ontstaan en werd de hele spanningsregelaar massa loos gemaakt -> lampje was uit!! Maar na een ritje ging de auto erg slecht lopen ??
Accu spanning bij 3000 rpm bleek boven de 16 volt te komen. Logisch: zonder massa is er geen referentie spanning voor de spanningsregelaar en blijft de dynamo vol bekrachtigd. Bobine krijgt te veel spanning en werd te heet. Na herstel massa weer goed lopen en lampje weer aan.
Toen samen gekeken:
Op R aansluiting vanaf de dynamo stond geen DC signaal en 11 volt wisselspanning. Hoort iets van 13 volt wissel met 6 volt DC component te zijn ( check bij mijn eigen DS).
Plus aan de skoop: geen mooi vlak beeld, maar enorme dalen in spanningsbeloop.
Conclusie: Diode defect van de dynamo.
Dynamo uit elkaar -: 3 dioden ( van de 6) bleken defect. Waaronder de 2 dioden van de wikkeling die naar het R draadje gaat.
Al met al erg leerzaam:
- Een dynamo met 3 defecte dioden kan zolang niet alle gebruikers aan staan nog een prima laadspanning geven.
- Hoewel er op de dynamo bij het R contact een ~ tekentje staat, hoort daar bij een oud type dynamo een enkelzijdig gelijkgericht DC signaal op te staan

Leuk vervolg: Eric heeft een nw type dynamo met ingebouwde spanningsregelaar. Bij hem bleef lampje zwak branden. Bij test lag daar ook een diode uit.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 20 september 2019 09:19 AM
  [ # 64 ]

Daar hoort nog een filmpje bij:


Super bedankt voor je hulp Egbert.

 

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
MiGS
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009

- GS/GSA 1220 Club break
Gepost: 20 september 2019 03:00 PM
  [ # 65 ]
Egbert schreef:

...
Het laadstroom lampje bleef branden ... Conclusie: Diode defect van de dynamo…

Dat was een aardig zoekplaatje, doe ik jullie niet na!
Heb het wel een keer gehad bij m’n DAF 480; na een blikseminslag vlakbij stapte ik even later in de auto, toen brandde het laadstroomlampje terwijl ik de sleutel er nog nieteens in had gestoken. De auto wilde ook niet meer starten, ik meen omdat de accu via de dynamo aan het leeglopen was geweest. Dat was een stuk duidelijker allemaal dan de symptomen hierboven beschreven. Goed bezig bravo

GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 27 september 2019 09:32 PM
  [ # 66 ]

Vandaag was ID(em) op vertrouwd terrein voor het samen uitvoeren van de 10.000km beurt. Naast gezellig zeer leerzaaam voor mij. En het viel me 100% mee.

We hebben ook een lekzak vervangen. Dan hoef ik niet meer telkens een bakje onder de draagarm te zetten na het parkeren Wink

En mooiste was dat we de versnellingsbakolie hebben ververst. En al bij het wegrijden had ik zo iets van: WAUW! Die bak schakelt ineens een stuk soepeler! Echt fantastisch wat een beetje olie voor effect kan hebben.

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 27 september 2019 09:43 PM
  [ # 67 ]

Leuk om samen te doen! De lekzak RA had ik vorig voorjaar gedaan OP de auto en dat beviel me slecht. De lakzakken van FLE zijn goed, maar hebben een universele maatvoering. Voor de cilinder vd break aan de krappe kant. Waardoor hij er zo weer af floept. We hebben nu gewoon even de bol eraf gedraaid en de cilinder verwijderd. Fijn dat alles goed gangbaar is, overal zit wel MS Fett. Aan zo’n auto is het prettig sleutelen. Het viel weer op hoe weinig deze break de afgelopen 5 jaar achteruit is gegaan en hoe goed ze tegen roest is beschermd. Groot deel door Repelsteeltje gedaan, ik ben vooral actief geweest met het vullen van holle ruimtes met MS Fett.

Op de werkbank zat de nieuwe lekzak er zo op. De veer was ook goed gangbaar. Wel was deze deel van onderaf naar boven omgetikt tbv het borgen, en dan tik je hem dus niet zo maar van bovenaf naar benden, want van bovenaf kun je natuurlijk niet slaan. Rolph kwm met een bahco op de proppen en icm met een grote waterpomptang hadden we de ideale combinatie waarmee we he uiteinde van de borgpen binnen een halve minuut recht hadden en er zonder problemen zo uittrokken. Uiteraard weer met overvloedig vet teruggeplaatst. En voor de verandering naar beneden omgezet.

Verse olie in een v-bak doet meestal wonderen. Deze zat er 25k in, dus ook wel tijd. Met resultaat dus!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 07 oktober 2019 09:30 AM
  [ # 68 ]

Was leuk om gisteren weer aan te sluiten bij alle andere DS-en. Jammer van het pisweer. Maar binnen was het lekker warm Smile

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 21 oktober 2019 04:33 PM
  [ # 69 ]

Blijkbaar werkt de foto link alleen in Chrome. Niet in andere browsers. Dus een poging of het nu wel werkt:

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
rvdb20
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 422
Geregistreerd: 18-11-2010

Gepost: 21 oktober 2019 04:38 PM
  [ # 70 ]

Ik zie de foto nu ook op de iPhone in Safari (ipv een wit vierkantje).
Dit waren de foto’s van het samen klussen aan de DS (een paar post eerder)

2CV6 Special 1981, ID20 Break 1971

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2085
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 21 oktober 2019 09:48 PM
  [ # 71 ]

Was leuk en wat vliegt de tijd…..hoeveel km ben je intussen al niet verder? Qua wer heb je weinig geluk gehad, vlgens mij is er sinds de overdracht meer regen gevallen dan in de 5 jaar dat ik deze DS heb gereden….Rolling Eyes Maar d ekomende weken ziet dat er -eindelijk- beter uit!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
5 van de 5
« Eerste  < Vorige 3 4 5
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook